NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

مكتملة منقول عشقتك وحسم الأمر | السلسلة الثانية | (للكاتبة نهال مصطفى) ـ ثمانية عشر جزء

ناقد بناء

معاون
طاقم الإدارة
معاون
نسوانجي متفاعل
نسوانجي متميز
دكتور نسوانجي
أستاذ نسوانجي
عضو
ناشر قصص
نسوانجي قديم
إنضم
17 ديسمبر 2021
المشاركات
9,628
مستوى التفاعل
3,163
نقاط
22,086
الجنس
ذكر
الدولة
كندا
توجه جنسي
أنجذب للإناث
➤السابقة




الفصل الأول


لا تقُل إلا القول الضروري ، ولا تفض إلا لمن ينبغي الإفضاء إليه ، وحين يكون ذلِك الإفضاء واجباً.
, - أندريه موروا
, ٥ العلامة النجمية
, في صباااح يوم جديد من احلي الايام التي عاشها حمزه ووعد معاً
, اعتادت وعد يوميا ع الاستيقااظ قبله بدقائق
, حتي تتامل ملامحه وهو نائم ف سلام وكإنه طفلها التي انجبته لها الايام
, حتي تراه وهو يتبسم ف نومه ٢ نقطة لانه عندما يبتسم كذلك تعلم انه يراها ف منامه
, فتظل تتامل ملامحه طوويلا وف قلبها حمدا كثيرا لانها رزقت اياه
, وبعدها تقترب منه لتوقظه حتي يبدا عيدها اليومي معه
, وتهمس ف اذانه " بحــبك "
, حتي يستيقظ ويفتح عينه ببطء
, ليقبلها ع جبينها كما اعتاد ٢ نقطة ثم ينظر لها بحب
, " صباح الورد ع وردة حياتي "
, ثم يرجع ليغمض عينه مره اخري وهو يقربها من صدره
, ويضمها اليه ٢ نقطة حيث تجد امنها وسلامها بقربه
, وبعدها ابتعدت عنه برفق
, "اييييه ٢ نقطة مش هتقووم بقا ٢ نقطة كفاايه كسل ي عم"
, ثم يعودها مره اخري لحضنه وبصوت كله نوم
, "ممممممم لسه بدري ٢ نقطة خلينا شويه كده ٢ نقطة ولا اقولك مابلاش شغل النهارده "
, وبعدها بتقوم بسرعه وتهز راسها بالنفي
, " لا يعني لا وقوووم يلا دلوووقتي ٢ نقطة انا قررت "
, ثم تنهض سريعا وتقف فوق السرير وتجذبه بكل قوتها
, وهو مازال ف مكانه بعناد وثقه
, "يلا لو قدرتي تقوميني ٢ نقطة قوميني "
, ولكنها ف كل محاولاتها تفشل ٢ نقطة وف النهايه يقوم معاها ببطء
, حتي يثبتلها هزيمته وكانها طفله صغيره تفرح بانتصارها
, "شووفت انا قووويه ازاي وقومتك ٢ نقطة ايوه كده رجاله تخاف متختشيش "
, حمزه بغمزه وهو يدخل التوليت
, "حسابك لما ارجع ع الكلام دا ٢ نقطة عشان مستعجل بس"
, وعد بتضحك بصوت يملأ البيت كله بنوع خاص من الفرح والسعاده
, ثم ارسلت له قبله في الهوواء
, وركضت سريعا لتجهز الفطار له
, ٣ العلامة النجمية
, نزلت وعد وهي ممسكه بكفها ع جنبها بخطوات متبطئه ٢ نقطة وبطنها التي تشبه البلون امامها ٢ نقطة وجدت الهام جاالسه ترتشف كوب اللبن بالبقسماط
, وعد ابتسمت
, "صباح الخير ياطنط "
, الهام ابتسمت وتركت الكوب من يدها ووضعته ع المنضده
, "صبااح الورد علي مراة ولدي الغاليه ٢ نقطة عامله ايه يابتي ٢ نقطة وعيالك عاملين اي جووه "
, تنهدت وعد بتعب
, "و**** ياطنط مغلبيني ٢ نقطة امتي بقي اولد "
, الهام قربت منها وربتت ع كتفها
, "هانت ياقلبي وولاد حمزه يجو ينورو عليا القصر ٢ نقطة عارفه يااوعد ٢ نقطة انا ف الاول كنتش احبك "
, اتسعت حدقة عيون وعد بااستغراب
, ارتبكت الهام وضاقت عيونها محاوله تغير كلامها
, "ولا كنت بكرهك يعني ٢ نقطة بس حبيتك اكتر لما فرحتي قلبي اكده وحبلتي في تؤام ٢ نقطة تتصوريش فرحتي بيكي ٢ نقطة نفسي اشيلك ف ضي عيوني يابتي "
, وعد ضحكت ع اسلوب الهام وتفكيرها ٢ نقطة وقالت مداعبه
, "يعني انتي حبتيني بس عشان هجيب لحمزه ولاد "
, الهام بحسم : اومال ٢ علامة التعجب وهي المراه ايه غير ارض خصبه ٢ نقطة كل متحطي فيها بذره تنبت وتفرع
, وعد لم تجد اي فائده من حديثها
, ضحكت وهمت بالمغادره
, "طيب ياطنط هستأذنك عشان احضر لحمزه الفطار "
, الهاام بضيق : كفااايه عاااد حضير وكل ٢ نقطة انتي ترتاحي وبس ٢ نقطة
, وعد ابتسمت وتركتها وغادرت تحضر لحمزه كوب اللبن الساده والفول بالبيض الذي اعتاد ع تناوله كل صباح من صنع يديها
, وبعد مرور وقت ليس بطول
, خرج حمزه من غرفته محمحماا
, وصل صوته لاذان وعد التي ارتبكت بمجرد سماع صوته
, "اووووف يااربي ٢ نقطة اتاخرت ليه بس ٢ نقطة **** يسامح طنط الهام عطلتني ٢ نقطة اعمل ايه انا دلوقتي هيخرج من غير فطار "
, اسرعت وعد في تجهيزز الفطاار
, دلف حمزه الي اسفل
, "خير عليكي ياالهام "
, الهاام بفرحه : صباحك فل وورد ياولدي
, امسك حمزه بطرف جلبابه وجلس بجوارها وهو يشيع نظره في كل مكان باحثا عن من سرقت قلبه وروحه الي عالم خاص بهم
, قال مبتسما
, "لسه المجنونه بتحضر فطور"
, الهام بحرص : خليها ياولدي تاخد بالها من نفسها ٢ نقطة هي دلوق 3 في بعض
, حمزه ابتسم ونهض : طاب هخش اشوفها انا
, تحرك حمزه بهدوء ٢ نقطة ووصل عند باب المطبخ اشار براسه للخدامه الواقفه بعيدا بالانسحاب
, ثم اقترب منها ببطء وهي مندمجه في اعداد الطعااام وبتحاول تنجز
, وضع كفيه علي بطنها المنتفخه واستند بذقنه ع كتفها ٢ نقطة واحتضنها برفق
, "مجنونتي اللي مصممه تتعب نفسها "
, وعد خدت نفس عميق
, "خضتني ياحمزه ٢ نقطة مش هتبطل الحركات دي بقي "
, حمزه مرر انفه ع عنقها
, "اي مسااعده ٢ علامة التعجب"
, وعد مسكت بالملعقه وقلبت الاكل
, "خلاص ياحبيبي دقتقتين بس وهيبقي جااهز ٢ نقطة تشرب اللبن الاول ولا تاكل الاول ؟"
, حمزه بهمس : انا عاوز اكلك انتي
, وعد ابتسمت : بطل بقي وابعد شويه كده ٢ نقطة احسن حد من الخدم يدخل علينا
, حمزه بسخريه : وهما فين الخدم دول ماانتي بتطرديهم بمجرد دخولك المطبخ
, مطت وعد شفتها لاسفل وبصوت طفولي
, "**** ! دا جزاتي اني عاوزه اجهزلك الفطار بأيديا "
, جذبها حمزه برفق ودار ووقف امامها ورجع خصله من شعرها وراء اذنها
, وانحني قليلا وحملها ووضعها علي رخامه المطبخ
, وعد بذهول : اي يامجنون دا اللي انت عملتو
, حمزه : اششششش خليكي كده وانا هكمل الاكل ٢ نقطة هاا قوليلي بقااا اعمل ايه
, وعد ضربت كف ع الاخر
, "مجنون وهيجنني "
, قبل حمزه اناملها وارسل له قبله ف الهوا وغمزلها بعينه
, "دانتي اللي جننتي امي "
, اتسعت ابتساامتها وحدقت النظر في عيوونه وعضت ع شفتها السفليه
, داب حمزه في سحر نظرتها وقرب منها وطبع قبلته الخفيفه ع شفتيها
, بعد مارفع بجسده قليلا ليصل لهم
, "ماقولنا بلاش الحركه دي بتجنن اهلي "
, وضعت وعد كفيها ع وجنتيه
, " حبك رد ف قلبي الروح ياحمزه ٢ نقطة هو انا ازاي بحبك كده "
, حمزه وضع كفها ع شعرها وعبث به قليلا
, "دانتي اللي عشقي ليكي بقت نار مقدسه تحرم تقاد لغيرك ياوعد "
, وعد مستنده بجبهتها ع جبهته
, "حمزه انا شامه ريحه حاجه "
, ابتلع حمزه ريقه
, "دي ريحتك وهي ساكنه جوايا وفاحت بعطر عشقك "
, في الوقت دا دخلت الهام
, "خبر اييه اوومال ياحمــ "
, وقفت تسمرت في مكانها ٢ نقطة فزعت وعد ٢ نقطة ابتعد حمزه قليلا عنها متنحنحاً
, الهام بحزم : انتو مش هتبطلو حركاات العيال دي وتعقلووو
, وعد ندبت الخدين : الاكل اتحرق ياااحمزه
, جريت الهام ع النار وقفلتها
, "اخرة المرقعه بتاعتكم اهي ٢ نقطة الوكل شااط "
, ضحك حمزه بصوت عالي ونظر لوعد بعتاب
, "كده ياوعد تشيطي الوكل "
, وعد بغيظ : علي فكره انت السبب
, حمزه قرب من وعد ونزلها برفق ونظر لوعد بغمز وهو يعض شفته
, "خلاص يالهام انا كلت وكلت كتير قمممااااااااااااان ٢ نقطة همشي عاوزين حااجه"
, وعد بلهفه مسكت كوباية اللبن : طب اشرب اللبن بس
, حاصر حمزه كفيها الممسكين بالكوب وارتشف قليلا منه
, "كده زين ي وعد ٢ نقطة يلا فوتكم بعافيه "
, الهام بصرم : استني اهنه ٢ نقطة فين حبةة ( بوسه ) امك ياحمزه
, حمزه بااستسلام قرب منها وقبل كفها وراسها
, "هااا حاجه تاني ٢ نقطة امشي انا بقي "
, وعد غلت الدماء في عرووقها وبعند
, "وفين بوستي انا كمان ياحمزه "
, عض حمزه ع شفته بنفااذ صبر
, ثم اقترب منها وقبل جبهتها ٢ نقطة وبتلقائيه ضربته وعد بقبضه يدها ضربه خفيفه
, "امك انا بتبوس راسها "
, لم يجد حمزه منهم اي فاائده ولكنه سرعان ماا هم بالرحيل
, "امشي انا عشان مصالحي مش هتخلص بالحال دا "
, نظرت وعد لالهام وابتسمت واصطنعت التوجع
, "ااااه ٢ نقطة هروح اشوف ماما بقي ياطنط بعد اذنك "
, ضربت الهام كف ع الاخر
, "شووف يااخوي محن البنته ٢ نقطة داحنا كناش بناات "
, ٣ العلامة النجمية
, نروح في الغرفه المرفهه التي تحتوي ع تلفاز وسرير واشهي انواع المأكولات يجلس بها رامي وهو مرتديا لبدلته الزرقااء والدماء تغلي بعروقه
, الجاويش
, "في زياره لحضرتك فوق "
, رامي وهو يزفر دخان سيجارته
, "مش هقابل حد ٢ نقطة اللي عاوزني ينزلي "
, لم يجيبه الجاويش لانه يعلم جيدا كلامه بدون فائده
, عاود الي مكتب المأمور
, "المسجون رفض يطلع معايا يابيه "
, القت سميه عليه نظرة استسلام وخدت نفس عميق
, "ينفع انزله اكيد "
, المأمور بقلة حيله : وصلها لتحت يابني
, مشيت سميه مع الجاويش ودخلت الغرفه التي يوجد بها رامي
, اشارت له بالمغادره
, وجلست امامه
, "هتفضل كده لحد امتي "
, رامي بلا مبالاه : لحد متخرجيني من هنا
, سميه اخدت نفس عميق وعاودت النظر اليه
, "رامي قولتلك هخرجك ٢ نقطة والمفروض تثق فيا بعد المكان اللي انت قاعد فيه دا ٢ نقطة وانا بطلعلك ورق باسم جديد عشان نمشي من هنا ع نضافه ٢ نقطة يعني مسأله وقت "
, رامي اغمض عيونه قليلا وتحدث بعصبيه ونفاذ صبر
, " طيب اتصرفي بسرعه عشان النار اللي جواي دي ممكن تحرقني وتحرق البلد كلها "
, سميه قربت منه ومسكت كفه
, "انت وعدتني مش هتقرب من حمزه ٢ نقطة صحيح "
, رامي عض ع شفته السفليه بنفاذ صبر
, "لا مش هقربله تقلقييش ٢ نقطة انا بس اخرج من اهنه "
, ثم نهض منه مكانه وذهب لفراشه متخذا وضعية النوم
, تنهدت سميه بنفاذ صبر والقت عليه نظراتها الاخيره
, ثم امسكت بشنطتها وغادرت
, رامي متوعدا : وديني لانتقم منك ياسميه انتي والكلب بتااعك ٢ نقطة اصبري علياا بس
, ٣ العلامة النجمية
, ٢ علامة اقتباسالأغنياء يصبحون فقراء، والفقراء ينقلبون أغنياء، وضعفاء الأمس أقوياء اليوم، وحُكام الأمس مُشرّدو اليوم، والقضاةُ مُتّهمون، والغالبون مغلوبون، والفُلك دوّار والحياة لا تقف، والحوادث لا تكفّ عن الجريان، والنّاس يتبادلون الكراسي، لا حزن يستمر، ولا فرح يدوم ٢ علامة اقتباس٢ نقطة
, هذه كانت اخر كلمات ترددها نجوي بينها وبين نفسها ٣ نقطة وهي مرتديه عبائتها البيضااء ٢ نقطة وتشاهد المسجوناات امامها وكل منهما يملأها الهم والحسره ع حالها ٢ نقطة وفي نفس الوقت اخريات يحاولن التغلب علي احزانهم باالرقص ودق الطبول ٢ نقطة وغيره
, " ليك يوم ياولد الخياط ٢ نقطة اليوم اللي هتركع فيه تحت رجلياا ومش هرحمك وقتها "
, قالت نجوي جملتها بنبره توعديه ٢ نقطة وسرعان ماقطع شرودها احدي المسجونات التي تزفر دخان سيجارتها ٢ نقطة وتجلس بجوارها
, " الا قوليلي ياحبيبتي ٢ نقطةانتي مالك كده سهمانه وسرحانه ٢ نقطة ومبتكلميش حد ٢ نقطة فكيها يااوختشي محدش واخد منها حاااجه "
, نجوي قضبت حاجبيها 111 والقت نظرة عليها ٢ نقطة واتكأت بظهرهاا ع وسادتها الموضوعه علي طرف فراشها
, مدت اليها المسجووونه سيجاره اخري اخرجتها من صدرها
, " خدي انفخي ٢ نقطة اهي حاجه بتصبرنا ع الهم اللي احنا فيييييه "
, اخدت نجوي منها السيجارة ووضعتها في طرف سيجارتها لتشغلها
, " الا انتي اسمك اييه "
, رفعت حاجبيها المسجونه بحركه مقززه
, " اسمي صبببااح ٢ نقطة وكبيرة العنبر هنا بعد المعلمه وكبريتنا طبعا وانتي بقي"
, نجوي القت نظرة عليها
, "نجوي ٢ نقطة اسمي نجووي"
, صبباااح مددت بجسدها علي الفراش بالعرض واسندت راسها بكفها
, " وانتي جاايه في ايه يانجوووي بقي"
, ضحكت نجوي بسخرة وحسره في نفس الوقت واخدت نفس عمييييق
, " هاا هااا ٢ نقطة قتللل "
, اتسعت عيون صباح واعتدلت في جلستها
, " يخربيت جبروووتك ٢ نقطة احكيلي "
, ٣ العلامة النجمية
, كان حمزه جالسا في سيارته متحدثا في هاتفه وبنبرته الاجشه
, " سيادة اللواء ٢ نقطة متقولش اكده ٢ نقطة احنا في الخدمه اكيد "
, * هستناك بكرة ياحمزه بيه علي مكتبي
, " وهو كذلك يااباشا من النجمه هكون عندك "
, اغلق حمزه هاتفه ٢ نقطة وهو بداخله الف سؤال
, " ياتري اللواء نشأت عاوز منك ايييه يااحمزززه "
, مط شفته قليلا لاسفل ٢ نقطة والقي هاتفه ع المقعد الذي بجواره ودور سيارته
, " يلا الصبح مش بعييد ٢ نقطة وانا هوجع راسي ليييه "
, ٣ العلامة النجمية
, " إننا أحياناً قد نعتاد الحزن حتى يصبح جزءاً منا ونصير جزءاً منه، وفي بعض الأحيان تعتاد عين الإنسان على بعض الألوان ويفقد القدرة على أن يرى غيرها، ولو أنّه حاول أن يرى ما حولهُ لاكتشف أنّ اللون الأسود جميل، ولكن الأبيض أجمل مِنه، وأنّ لون السّماء الرماديه يُحرّك المشاعر والخيال ولكن لون السّماء أصفى في زرقتِه، فابحث عن الصفاءِ ولو كان لحظة، وابحث عن الوفاءِ ولو كان مُتعباً وشاقاً، وتمسّك بخيوطِ الشّمسِ حتى ولو كانت بعيدة، ولا تترك قلبك ومشاعرك وأيّامك لأمورٍ ضاع زمانها "
, " احم احم ٢ نقطة ممكن اعرف الدكتوره فرياال هانم السمندي بتكتب اييييه "
, قالت وعد جملتها وهي تقترب وتحتضن امها بذراعيها وتقبل راسها
, قفلت فريال الاجنده التي بيدها ووضعتها ع الطاوله
, وامسك بكف وعد
, " يااااه يادودو ٢ نقطة وهي فين الدكتوره فريال بقي "
, تحركت وعد ببطئ وجلست بجوارها
, " اي ياماما متقوليش كده ٢ نقطة انتي دكتوره واحلي اعلاميه في الدنيا ٢ نقطة مفكرتيش ليه ترجعي تدرسي تاني في الجامعه "
, تنهدت فريال
, " و**** ياوعد كنت بفكر ٢ نقطة بس لقيت الموضوع صعب و اني كده احسن ٢ نقطة وكمان مش عاوزه اضيع دقيقه وانا بعيده عنك "
, ابتسمت وعد : ياحبيبتي يااماما ٢ نقطة بس دا مايمنعش انك تشغلي وقتك وتقفي ع رجلك م تاني وتظهري للعاالم من اول وجديد
, فريال ابتلعت ريقها وافتكرت سامي جوزها اللي كان دايما ببشجعها ودوره الكبير في نجاحها ٢ نقطة حاولت بسرعه تغير المووضوع
, " سيبك مني ٢ نقطة انتي عامله اي ف الحمل "
, وضعت وعد كفيها ع بطنها المتمده امامها وابتسمت
, " وحشوني اوي يا ماما ٢ نقطة امتي اشوفهم بقي واحضنهم بين ايديا "
, لمعت عيون فريال بفرحه
, " طب اي ٢ نقطة بردو لسه مش عاوزه تعرفي نوعهم "
, ضحكت وعد بصوت مسموع
, " ياستي الل يجيبو **** كوويس ٢ نقطة وكمان مش حابه اعرف ٢ نقطة حقا لو طلعو بنات الهام ممكن تروح فيها "
, انفجرا الاثنين ضحكا ٢ نقطة ولكن قطعهم صوت الهام القوي
, " تفي م خشمك يابت ٢ نقطة باذن **** ولاد ٢ نقطة الاتنين ٢ نقطة انا قلبي حااسس "
, وعد بتحاول تنرفزها
, " طب اي رايك بقي ياطنط انا وحمزه نفسنا يكونوا بنات اوي "
, تغيرت ملامح الهام
, " ياختي عليكي انتي وحمزه ٢ نقطة ماليش فيه انتي هاتيلي الولاد واملي عيني ٢ نقطة وبعدين هاتو اللي عتحبوه انتي وحمزه "
, القت وعد نظره ع والدتها وضحكت مكتومه
, فريال : انتي بس ادعيلها تقوم بالسلامه ياست الهام
, الهام وهي تجلس بجوارهم
, " حتقوم متقلقيش ٢ نقطة دانا كنت ازحلق العيل من اهنه ٢ نقطة وانزل الغيط طوالي "
, شرعت الهام في الحديث عن مغامراتها وانجازاتها العريقه التي كانت تستمع لها فريال بااهتمام
, مددت وعد كفها وامسكت بهاتفها ٢ نقطة تتجول حساب التويتر
, وقعت امام عيونها جمله عجبتها ٢ نقطة رددتها كتير مع نفسها
, بدون تفكير ٢ نقطة فتحت الرسائل وكتبتها لحمزه
, "أحبك حُبين ٢ نقطة حب الهوى
, وحباً لأنك أهل لذاك"
, ضغطت ع ارساال وقفلت هاتفها ووضعته امامها
, وعاودت الاستماع لالهام
, حمزه وصل لمكان شبه مهجوور ٢ نقطة ونزل من سيارته التي وقف بها امام بوابه البيت الخشبي
, واقترب م الباب واخرج مفاتيحه وفتحه
, وعاد الي سيارته ٢ نقطة وقادها مجددا ٢ نقطة ودلف للداخل
, في ذلك الوقت لاحظ ضي شاشة هاتفه
, امسك به وهو يفتح باب سيارته ويقترب من الباب ليغلقه مجددا ٢ نقطة وهو يقرا في رسالة وعد مرار وتكرارا
, استند بضهره ع سيارته بعد غلقه لباب البوابه مرة اخري ٢ نقطة ليكتب لها رساله اخري
, "سكرت ولم اشرب من الخمر جرعة
, ولكن غرامك هو الخمر ٢ نقطة الذي يفقدني واقعي"
, ارسل رسالته ٢ نقطة ثم عاود الاتصال بشخص ماا
, " ايوة انا وصلت دلوق ٢ نقطة انتو فينكم "
, صوت انسوي بلهجه لبنانيه
, * بالطريق مستر حمزه ٢ نقطة هلا بنعجل ٢ نقطة ٥ دقايق وبنكون حدك
, وصلت الرساله لوعد ٢ نقطة مسكت التليفون بلهفه وفتحت المسدج ٢ نقطة اتسعت ابتسامتها وضاقت عيونها مع لمعه فرحه غمرتهم
, الهام بغيظ : والمخروب ديه هو اللي عيضحك ع اكده
, رفعت وعد وجهها قليلا ثم ابتسمت لها ٢ نقطة وعاودت النظر الي شاشة هاتفها ٢ نقطة تكتب مسدج اخري
, " وحشتني ٢ نقطة وحشتك !"
, كان حمزه مستندا بظهره وعاقد ساعديه
, في الوقت الذي ارسلت به وعد رسالتها
, وصلا الاشخاص المنتظرين
, قرا رساله وعد ولكن لم يتح له الفرصة ليرد عليها
, دخلو عربيتين جيب اسود ٢ نقطة تقدم حمزه لاستقبالهم بعد ما فتح لهم البوابه
, دلف من السيارتين عدد كبير من الرجال ٢ نقطة مختلفين الجنسيات ٢ نقطة
, واخري لبنانيه تسمي جيسي ٢ نقطة التي تقدمت الجميع واقتربت من حمزه ووضعت كفيها ع منكبيه وطبعت قبله ع شفتيه
, " اشتقتلك كتير مسيو حمزه "
, ارتبك حمزه قليلا محاولا الابتعاد عنها بشكل ملحووظ
, اقترب من مجموعه الرجال
, " هالو مستر بيجادو "
, ونسيبهم بقي يشوفو شغلهم
, ٣ العلامة النجمية
, عند نجووي في العنبر
, " يعني الست شكريه دي هتعرف تخرجني وحتي وانا محكوم عليا بالمؤبد "
, صباح بغمز : عيب عليكي ٢ نقطة خدي كلامي ثقه
, نجوي لوت شفتها وبسخريه : ومادام هو اكده يااختي ٢ نقطة كان ايه اللي راميها في السجن اهنه
, صباح ضحكت بصوت عالي
, " لا ما هو اصلو بمزاجها ٢ نقطة السجن جاي ع هواها "
, نجوي بمصمصه : وهو السجن بقي بالمزاج دلوق ٢ نقطة انما عجااايب ٢ نقطة المهم هتعرفيني عليها امتي
, صباح : هاخدلك منها معاد وارد عليكي
, نجوي لتوسل : سايق عليكي النبي استعجلي ٢ نقطة حقا ناري مش هتبرد غير لما اكل كبد ولد الخياط بسناني
, صباح اطلقت ضحكه عاليه : هتاكلي كبده وقلبه وتعملي عليه فتة كوارع كمان 😂😂😂😂😂
, ٣ العلامة النجمية
, اتي المسا ٢ نقطة ومازالت وعد في حالة جنونيه م اختفاء حمزه المفااجئ ٢ نقطة وهي تعاود الاتصال به مرارا وتكرارا دون فائده ٢ نقطة ف كل مرة مقفول
, " خااارج نطااق الززفتت ٢ نقطة مااشي ياحمزه "
, قالت وعد جملتها وهي تخرج زفيرا قووويا وتلقي بهاتفها ع الفراش بعصبيه
, صوت طرق ع الباب
, وعد رجعت شعرها المنسدل ع وجهها للخلف ٢ نقطة وبضيق
, " ادخل "
, الهام وهي ممسكه بصنيه الاكل
, " ياكبدي ينفعش اكده ٢ نقطة مكلتيش حاجه م الصبح ٢ نقطة دي خِطر ع العيال "
, وعد بضييق : ومش هاكل مااليش نفس ٢ نقطة ولو سمحتي ي طنط خدي الاكل دا معااكي
, الهام بالحاح : طب لقمة صغيره ٢ نقطة دانا موصياهم يعملولك كل الوكل الل عتحبيه
, وعد نفذ صبرها وبعصبيه
, "طنط لو سمحتي مش عاوزه اكل وسبيني لوحدي "
, استغربت الهام من نبرة صوتها التي ارتفعت ٢ نقطة كادت ان تجيبها ولكنها التزمت الصمت ومسكت صنيه العشا ونزلت
, قفلت وعد خلفها الباب متوعده
, " طيب ياحمزه ٢ نقطة انا تسيبني متعلقه وهتجنن كده ٢ نقطة بس اما ترجع "
, الهام نازله بصنيه الاكل لقيت فريال قدامها
, " انا قولتلك بنتي عنيده ومش هتاكل غير اما حمزة يجي "
, حمزه منحنحا من الخلف
, " عتجيبو في سيرتي ليه عااد ٢ نقطة وياتري ف الخير ولا الشر "
, وعد تهيأ لها سماع صوته من الطابق السفلي ٢ نقطة اقتربت من الباب وفتحته ببطء وقربت ودانها لتتاكد من قدومه ٢ نقطة تنهدت بارتياح وابتسمت وقفلت الباب بدون اصدار اي صوت ٢ نقطة لاحظ حمزه مافعلته وابتسم
, وعد بتوعد وهي تصطنع النوم
, " طيب ياحمزه انا هوريك وش عمرك ماشوفته "
, الهام بضيق وتحذير
, " مرتك كلتش حاجه من صباحية **** ياحمزه ٢ نقطة اتصرف معااها وفهمها كده مش صوح ع صحة العيال ي ولدي "
, مسك حمزه الصنيه من ايدين الهام
, " خلاص انا هروح اشوفهااا"
, طلع حمزه ببطء وفتح الباب ٢ نقطة وجد الغرفه مظلمه ولم يجد بها مصدر شعاع الا ضوء القمر المكتمل في ليلة تمامه ٢ نقطة اتبع مصدره ووضع الصنيه ع مكتبه ٢ نقطة وهو يطلق صفيررا منخفضا ويدندن مع نفسه
, وعد بتغمض عينها وتفتحهم
, حمزه قرب منها وطبع قبلته ع جبهتها
, وانحني قليلا وهمس ف اذانها
, " وعد ٢ نقطة نايمه٢ علامة التعجب "
, اكملت وعد تمثليتها وتصنعها للنوم
, ابتسم حمزه ابتسامته الصفراء ٢ نقطة وابتعد عنها
, وجلس علي الاريكه واخرج هاتفه
, وهو يتحدث بنبره منخفضة اشبه بالهمس
, " وانتي كمان وحشتيني قوي ٣ نقطة اييه عتقولي موطي صوتي ليه ٢ نقطة احم اصلو مرتي نايمه وخايف احسن تسمعني ٢ نقطة "
, اتسعت عيون وعد ف ذهول
, لاحظ حمزه حركتها المتبطئه
, ابتسم واكمل تمثليته
, " خبر اي عاد بلاش كلامك الحلو دا اللي عيدوبني "
, غلت الدماء ف عروق وعد وقامت وهي بداخلها بركان ع وشك الانفجار
, " وبلاش ليه يااخوياا ٢ نقطة متكمل ولا جيت ليه من عندها طالما الحيوانه اللي معاك مش ماليه عينك "
, حاول حمزه ان يكتم ضحكته ٢ نقطة عاود التحدث ف هاتفه وبغمز
, " طب اجفلي دلوق يا ساره عشان حيوانتي صحيت ٢ نقطة اووو كانت عامله نفسها نايمه وقامت خلاص"
, تحرك حمزه بهدوء وفتح نور الاوضه
, " طيب مانتي صااحيه اهووو ٢ نقطة اوماال عامله نفسك نايمه ليه "
, وعد بنرفزه : مين اللي كنت بتكلمها ياحمزه
, لم يجيبها ٢ نقطة وقرب منها وجلس بجوارها وبحده
, " الهام خبرتني انك كلتيش حاجه من الصبح ٢ نقطة صوح الكلام ديه"
, وعد زفرت : متغيرش الموضوع ياحمزه ٢ نقطة مين ست ساره دي
, حمزه قهقه بصوت عالي ووقف جمب الشباك وبخبث
, " لا ماهو مافيش ساره ٢ نقطة بس لو مكلتيش هيكون ف سارة وفاديه وناديه ٢ نقطةوشوفي عاد عترفي تعدي لحد كااام "
, قامت وعد ببطء وهي ممسكه بظهرها من وجع الحمل ٢ نقطة وقربت منه
, " حمزه هو انت بطلت تحبني ٢ علامة التعجب"
, لم يجيبها ولكنه التزم الصمت لدقائق
, انسكبت دمعه من عيونها
, ودارت بظهرها محاوله اخفاء دموعها وبصوت اجش
, " سؤالي صعب اوي كده ٢ علامة التعجب "
, مد كفه داخل جيبه واخرج منها علبة صغيرة الحجم ٢ نقطة فتحها وافرغ ما بداخلها
, واقترب منها وهو يزيح شعرها جنبا
, ليعلق سلسال ذهب مكتوب عليه اسم حمزه بالعربي
, " هو انا عشان مردتش عليكي ٢ نقطة ابقي بطلت احبك !"
, اتسعت عيونها ٢ نقطة في ذلك الوقت انهي حمزه عمله وقفل السلسله ٢ نقطة ثم امسك بكفها وسحبها برفق امام المرآه
, " عاوز اقولك بقي اني كنت مشغول في دي ٢ نقطة عشان كده معرفتش ارد عليكي"
, حال وعد اتحول ١٨٠ درجه ٢ نقطة وبدون مقدمات عانقته بشوق ولهفه ونسيت زعلها وخناقها معاه
, " كنت هتجنن عليك ٢ نقطة اول واخر مرة تختفي كده فاهم"
, احتنضنها بحب بعد ما دفث وجهه في شعرها
, يستنشق رائحتها وقال ممازحا
, " نبطل شغل العيال دا شويه بقي ونعقل "
, وعد ابتعدت عنه قليلا ولغيظ
, " تعالي هنا يااستاذ متاكلش بعقلي حلاوة ٢ نقطة مين ست سارة دي "
, حاوط خصرها بذراعه قائلا بحب
, " لا انا عاوز اكلك انتي ٢ نقطة ينفع!"
, اطلقت زفيرا قويا
, " انت هتاخدني في دووكة ولا ايه ٢ نقطة جاوب"
, اقترب منها اكثر بحب
, " تؤؤ هاخدك في حضني ٢ نقطة ف مانع! "
, وعد نبرة صوتها ارتفعت : حمزززززززززززززه ٢ علامة التعجب
, بنفس النبرة اجابها حمزه : ووعدددددد٢ علامة التعجب
, وعد: ايييييييه ؟؟
, حمزه ابتسم : احم ٢ نقطة الاكل برد 😊
, سحبها برفق وجلسها ع فخده ليطعمها بيده
, استسلمت وعد لافعاله
, بعد مرور برهه م الوقت
, * خلاص ي حمزه كفايه مش قادرة
, حمز معاتباا
, - كده تسيبي عقلي وقلبي وروحي جعانين
, * اي الرصده دي كلها ههههه
, - عقلي ولدي اللي في بطنك وهيكون سندي ف الدنيا
, قلبي بتي اللي هتكوني انتي امها
, وروحي هي انتي اللي مقدرش اعيش بلاها
, ثم طبع قلبه خفيفه ع ثغرها
, " حافظي عليهم ياوعد ٢ نقطة هما امانتك من غيرهم حمزه يموت "
, كلام حمزه رد الروح جوها ٢ نقطة استمرت ف التحديق ف عيونه لدقائق ٢ نقطة
, عانقته بحب
, "وانت بقي عرفت منين انهم ولد وبنت "
, قبل اناملها بحنيه : تقدري تقولي قلب الاب بقي
, وفجاة اتحولت ملامحها
, " بس انت كنت بتخوني ياحمزه "
, * يادي النيله علي حمزه واللي يعرفو حمزه ٢ نقطة انتي بتتحولي يابت ٢ نقطة
, - اومال مين ست سارة دي ٢ نقطة يبقي اكيد كنت بتخوني
, * مممممممم ٢ نقطة اولا مسمهااش خيانه ٢ نقطة احنا كرجاله مش خونه و**** 🙄 بس انتو اللي حلوين لدرجه مربكة عشان كده صعب الاكتفاء بواحده 😎
, اتسعت عيون وعد
, " ياليلتك اللي مش فايته وكمان بتقولها في وشي "
, نفذ صبر حمزه وبتلقائيه حملها بين ذراعيه
, "وغلاوة حمزه عندك ياشيخه ٢ نقطة عاوز انام ودماغي هتنفجر ٢ نقطة نأجل خنافتنا لبكرة بقي مش نكد الحمل هينزل ع نفوخي "
, وضعها حمزه برفق ع فراشهم ٢ نقطة ومدد بجوارها ودفثها بين احضانه وغمض عيونه
, وعد بحيرة وفضول : حمزه
, حمزه بحدة : اششششششششششش نامي ي وعد
, ٣ العلامة النجمية
, صباح يوم جديد ٢ نقطة تتسلل فيه اشعة الشمس لتملا الغرفه
, استيقظ حمزه ع صووت دق باب غرفتهم
, قام بهدوء وفتح الباب
, " خيرر يالهامم "
, الهام : خير عليك ياولدي
, نهضت وعد ع صوتهم واعتدلت ف جلستها
, " صباح الخير ياطنط "
, =صباح الورد يامرت الغالي
, - خيرر يالهام ٢ نقطة مش بعوايدك يعني
, = التلغراف ديه جالك دلوق
, مسك حمزه الظرف ٢ نقطة قامت وعد مفزوعه ووقفت بجواره ٢ نقطة
, "مش هتفتحه ياحمزه !"
, حمزه كانه ع علم عما يحتويه ٢ نقطة ابي فتحه
, " ملهوش لزوم"
, شدت وعد الظرف بقوة وفتحته وقرات ما به
, واتسعت حدقة عيونها وانتفض جسدها
, " مش قولتلك لازم تبلغ البوليس ياحمزه ٢ نقطة دا مش اول جواب تهديد "
, قرا حمزه ما بداخله ولكنه لم يهتز ولا يبالي له اي اهمية
, الهاام بستغراب : فهموني عاد ٢ نقطة فيه اي الجواب ديه
, وعد بدموع شدت الظرف وقراته بصوت عالي
, و برعشه كفها
, " دا تالت جواب يجي للبيه مكتوب بالدم ٢ نقطة واللي باعته بيهددو وبيقوله ٢ نقطة هقتلك "
, انتفضت الهام
, " يامري ياولدي ٢ نقطة لازمن تبلغ الحكووومه ي حمزه "
, حمزه تركهم بدون اي اهميه وفتح خزانته وامسك بملابسه
, وعد بقهرة : اهوو شايفه ياطنط حرقة الدم
, الهام بقلق : لازمن ااحكومه يكون عندها علم ياولدي عشان تعرف تحميك وتجيب الراجل ديه قبل مايضرك
, حمزه بثقه وغرور : حكوومة مين اللي تحميني ٢ نقطة هي لاقيه اللي يحميها ٢ نقطة حمزه الخياط هو اللي حامي الحكوومه يااما 😕, خارج القائمة
 
  • عجبني
التفاعلات: LoOoDy
الفصل الثاني


هي الصوابُ بينَ أخطائي ، فأُبدلُ "الصاد" ثاء" لانها جميلةُ گثوابِ **** على شئ بسيط ، فأحذف منها "الألف" فهي گالثوبِ الذي أرتديه ليسترنى٢ نقطةفأُبدل "الثاء"كاف" فهي كلذه كوب ماء باردٍ أروي صائماً وحيداً في يوم شديد العطشِ ٢ نقطة
, ٣ العلامة النجمية
, اتوقفنا في الفصل السابق عند اخر جمله قالها حمزه ٢ نقطة قبل مغادرته لمجلسهم
, " خبر ايه اومال ياالهام ٢ نقطة حكومة مين اللي تحميني ٢ نقطة هي لاقيه اللي يحميها ٢ نقطة حمزه الخياط هو الل حاامي الحكومه ياامااا "
, ثم اصدر صوتا قويا وهو يغلق باب المرحاض
, وعد بغل ونفاذ صبر
, " شايفه ياطنط تصرفاااته وطريقته "
, الهام ضربت كف ع الاخر
, " ربك الحاافظ يابتي "
, وعد احمر وجهها وشعرت بألم بسيط
, الهام بفزع : مالك يااوعد ٢ نقطة فيكي ايه
, وعد قعدت ع السرير بتوجع
, " مش عارفه ياطنط في وجع في ضهرري "
, الهام بقلق : طب افردي ضهرك يابتي وارتاحي ٢ نقطة هنزل اعملك حاجه سخنه تدفي بطنك
, وعد بتوجع : مش عارفه ياطنط الم فظيع ف بطني
, الهام مسكت ايدها وسندت ضهرها
, " طب ريحي ريحي ٢ نقطة افردي ضهرك يابتي "
, مددت وعد ع السرير
, الهام قعدت جمبها قرابة ال ١٠ دقائق
, خرج حمزه وهو مرتدي جلابيته البيضااء ويصفف ف شعره
, " انتي لسه اهنه ياالهام "
, الهام : تعالي اقعد جار مرتك ٢ نقطة ع بال ماجيبلها حاجه تشربها
, حمزه بلهفه مقتربا منها : مالك ياوعد حاسه باايه؟؟ ٢ نقطة اطلبلك الحكييم ؟؟
, وعد ضغطت ع شفتها متمسكه بكفه
, " لا بس خليك جمبي ياحمزه ٢ نقطة عشان خاطري ٢ نقطة حاسه اني تعبانه اوي "
, احتضنها بحب ودفء
, " سلامتك ياقلب حمزه "
, غادرت الهام تحضر لها مشروب دافىء
, وعد بتوسل
, " خلي بالك ع نفسك ياحمزه عشان خاطر ولادناا ٢ نقطة احنا ملناش غيرك "
, " انا جمبك ياقلب حمزه ومش هسيبك ٢ نقطة اطمني انتي بس"
, قال جملته وهو يقبل اناملها برفق وحب
, ثم قال ممازحا
, " العيال دول تاعبينك ولا ايييه ٢ نقطة "
, وعد بضعف : اه شويه ٢ نقطة بس ابوهم اللي تاعبني اكتر
, قضب حاجبيه 111
, " معااش ولا كان اللي يتعبك ياقمر انت "
, وعد ابتلعت ريقها
, " حمزه ٢ نقطة اي اخبار رامي ابن عمي"
, حمزه مط شفته متنهدا
, " مابلاها السيره العكره دي ياوعد ٢ نقطة "
, ادرفت دمعه من عيونها
, " انا هتجنن ٢ نقطة اومال مين اللي بيهددك طول الوقت دا ياحمزه "
, حمزه بثقه : دا جبان ٢ نقطة مايتخافش منك ٢ نقطة بذمتك عمرك شوفتي رصاصه بتستاذن القتيل قبل ماتقتله
, انخلع قلبها من مكانه وتشبثت بذراعه
, " حمززززه متقولش كده ٢ نقطة انا ممكن ارووح فيها ٢ نقطة بس"
,
, قبل جبهتها قائلا بحب : انا جمبك ياقلب حمزه تقلقيش علي ٢ نقطة وبعدين روقي اكده عشان ف ضيوف جاايين هيقعدو عندنا كام يوم ٢ نقطة لازم تكوني ف استضافتهم
, وعد بتعجب : ضيوف مين دوول ٥ علامة التعجب
, ٣ العلامة النجمية
, استيقظت فريال من نومها تتجول هاتفها وتقوم بالاستطلاع ع الاخبار
, " يااادي قضاايا تهريب الاثار اللي مش هنخلص منها ٢ نقطة كل يوم والتاني بنمسع اخبار زي الزفت ٢ نقطة اما نشوف النهارده مين قتل مييين عشان حتة اثار؟ "
, كان الحوار دائر بينها وبين نفسها ٢ نقطة قطع جولتها الالكترونيه صوت طرق ع الباب
, * ادخل
, - ست هانم حمزه بيه عاوز حضرتك في اوضته
, * طيب اديني جاايه اهو
, نهضت فريال من مكانها وذهبت لغرفة ابنتها بعد ما غيرت ملابسها
, " خير ياحمزه حصل ايه ٢ نقطة ومالك ياوعد متكلبشه فيه كده ليه "
, حمزه بنفاذ صبر : تعالي شوفي حل مع بتك ياحماتي ٢ نقطة ناقص احلفلها ع **** عشان تصدق عندي معاد مهم مع سيادة اللوا مش راضيه تسيبني
, فريال نظرت لها معاتبه
, " مالك ي وعد متسيبي جوزك يشوف شغله "
, وعد بعياط : انتو مش حاسيين بيا ليه ٢ نقطة وهو اعدائه بقيوا في كل حته ٢ نقطة والبيه ولا ع باله
, * انتي ليه مش مصدقه ان العمر واحد والرب واحد ي وعد
, - وانت ليه مش مصدق ان روحي هي روحك ياحمزه
, فريال جلست بجوارها
, " خلاص ي حمزه روح شوف معادك وانا هقعد معاها "
, شرعت وعد في التحدث ولكن فجأها حمزه بطبعه قبله دافئه وخفيفه ع شفتيها ثم ابتعد عنها قليلا
, " و**** مانتي قايله كلمه ٢ نقطة ساعتين زمن وهتلاقيني فوق راسك "
, شرعت وعد بتحرك شفتيها لتحدث ٢ نقطة قطعها مجددا
, " اييييه ٢ علامة التعجب ساعتين بس وراجع "
, * سااعتين بس ي حمزه ؟؟
, - طب بذمتك حمزه يقدر يتاخر عنك اكتر من ساعتين
, ابتسمت فريال علي الطريقه التي يسرق بها عقل وقلب ابنتها ٢ نقطة وتذكرت زوجها الغالي وطريقته معها وحبه لها
, " يلا ي حمزه ٢ نقطة سيبك من دلع البنات دا "
, دخلت الهام ومعها الخادمه تحمل الفطار
, " اها ٢ نقطة مفيش دلع اكتر من اكده ٢ نقطة وكل ولحدت السرير قمان "
, حمزه ممازحا وهو يلم ف اغراضه ويرتدي عبائته
, " ايوة ي عم ٢ نقطة ومين ادك انت ٢ نقطة من حق الجميل يدلع زي ماهو عاوز ٢ نقطة خلو بالكم منها ٢ نقطة مش هعوق (هتاخر) "
, الهام بحب : يحميك لشبابك ياولدي
, حمزه : تامريهم يجهزو اوضه الضيوف يالهام ٢ نقطة عشان ف ضيوف وشكلهم مطولين حبتين
, اتسعت عيون الهام : هي مرة خالك وعيالها جايين الليله ؟
, حمزه: انسي اللي فات يالهام دول مهما كانو ملزومين منينا ٢ نقطة فوتك بعافيه ٢ نقطة
, ٣ العلامة النجمية
, * انما قوليلي يابت لسه ست شكريه دي مردتش عليكي
, - بالهداوه ٢ نقطة كله بالهداوه
, * و**** انا شاكه فيكي وف شكريه دي كمان وشكلكم هتلفو حبل المشنقه حولين رقبتي
, - لا عاوزاكي تطمني وتحطي ف بطنك بطيخه صيفي
, كان هذا الحوار دائرا بين نجوي ورفيقتها المسجوونه
, ٤ العلامة النجمية
, وصل حمزه مكتب اللواء نشأت ٢ نقطة وظل منتظره قرابة النصف ساعه حتي سنحت الفرصه لمقابلته
, حمزه محمحما : معالي الباشا اخبارك
, نهض اللواء م مكانه مرحبا به
, " القسم كله نوور ٢ نقطة اتفضل اتفضل اسفين ع التاخير عطلناك ياباشا "
, بدا معالي اللواء بالتحدث معه قرابة النصف ساعه ويبادله حمزه الرد ٢ نقطة حتي اشتد بينهم الحوار
, " بس مضطر توافق يااحمزه والا هيكون موقفك حرج ٢ نقطة وساعتها حتي الجيش الل كنت تخدم فيه مش هيقف معاك "
, قال اللواء نشأت جملته بطريقه تحذيريه
, ابتسم حمزه واتكأ بظهره للخلف وبهدوء
, " افكر سيادتك بس انك بتتكلم مع حمزه الخياط لتكون نسيت ٢ نقطة"
, * حممزززه دا امر ٢ نقطة وامر جااي من فوق كمان ٢ نقطة وانا لولا شاكر لافضالك ٢ نقطة وسيادة رئيس الوزراء بنفسه بيعملك الف حساب ٢ نقطة مكنتش زمانك قاعد قدامي دلوقتي
, - معاك حق ٢ نقطة كان زماني قاعد في بيتي ومرتاح اخر راحه
, قال جملته وهو ساخرا من حديثه
, * معاك وقت تفكر والا هتصرف بطريقتي ٢ نقطة دا شغل ومشكلة راي عااام يابيه ٢ نقطة ولا شكل بعدك عن منصبك نساك القانون
, - ومش حمزه الخياط اللي بيشتغل تحت امر حد
, حتي لو كان الحد دا معاليك ٢ نقطة عن اذنك اصل مرتي مستنياني
, نهض حمزه م مكانه بشمووخ
, اتعصب اللواء نشات
, * افتكر انك كده غلط وبتلعب بالنار ياحمززه
, لم يجيبه حمزه وخرج من مكتبه والفيران تأكل براسه عما اخبره به سياده اللواء
, 《《 ناااااووي علي ايييييه ياابن الخياااااط 》》
, ٣ العلامة النجمية
, خرج حمزه وتلقي اتصالا تليفونيا من جيسي
, " خير ٢ نقطة حصل جديد "
, قال حمزه جملته وهو يفتح باب سيارته ويجلس بها
, جيسي بدلع : كيف بتحكي معي بهدا الطريقه حمزه بيه
, تغيرت ملامح حمزه لثوان : قولي متصله لييه
, جيسي اتكأت علي مقعدها واضعه رجل فوق الاخري
, " لسه السواق مو وصل ٢ نقطة قولت بكلمك وبشوف اذا ف مشكله "
, اغمض حمزه عيونه لبرهه كإنه يود التحكم باعصابه ورد بنبره حاده وهو يقود سيارته
, " دقايق وهيكون عندك ٢ نقطة اصطبري (اصبري) "
, ضحكت جيسي بصوت عالي
, " هننزل المقبره امتي؟ "
, فرمل حمزه سيارته بقوة واتسعت حدقه عيونه
, "اظن ان التليفون مش مكان للحديت ٢ نقطة واقسم ب**** لو سمعتك عتفتحي خشمك تاني ف الموضوع ديه ٢ نقطة لدفنك مطرحك"
, وسرعان مااغلق الخط بوجهها ٢ نقطة اشطاظت جيسي غضبا وتوعدا له
, " مسيرك تيجي لتركع تحت رجلي ياابن الخياط ٢ نقطة وتنفذ كل طلباتي ٢ نقطة وساعتها مو برحمك مو انا الل بيتقال عنها نزوه وراحت لحالها "
, ٣ العلامة النجمية
, " هتفضل ساكت كده كتير ٢ نقطة مافيش حتي شكرا "
, قالت سميه جملتها وهي تلقي ما ف يدها من اوراق ع الطاوله المجاورة لرامي
, رامي وهو يزفر دخان سجارته
, " وهخرج ميته ؟ "
, سمية سحبت عود السجارة من يده والقت به ارضا وردت بعصبيه
, " سيب دي وقوم احلق دقنك يارامي ٢ نقطة وفوق لنفسك ٢ نقطة ولو ع خروجك كلها كام يوم وبس ع بال ما اجراءات المحكمه تخلص والمحامي يقنع المحكمه ف النقض وهنطير كلنا من هنا "
, وقف رامي امامها واقترب منها اكثر ٢ نقطة انتفضت سميه قليلا وحدقت النظر بعيونه
, فجأها رامي بقبله عنيفه تحمل خليط من الغل والسخط بعد ما احكم قبضة يده عليها
, فزعت سميه لما فعله ابعدت عنه قليلا ٢ نقطة
, " انت اتجننت اي اللي انت عملته دا "
, رامي بسخريه : اييه ٢ علامة التعجب هي اول مرة حد يقربلك ولا ايه
, سميه صفعته بقوه ع خده ٢ نقطة تبادلا الاثنين نظرات حاده
, ثم انحنت قليلا وامسكت بحقيبتها الشخصيه وهمت بالمغادره
, رامي بسخريه : يلا كلها ايام وهتكوني مرتي ونتفاوض ع راحتنا ونتاكد من حوار اول مرة دا
, توقف عن خطااها فجاه ولم تستدير لتجيبه
, ولكنها نطقت بنبره بها شئ من الحزن والالم
, " خليك فاكر انا مش مجبره اني اخرجك من هنا ولا مجبره اني اقعدك ف مكان زي االل انت قاعد فيه "
, وتركته لتطرق بكفها ع الباب الحديدي كي يفتح لها العسكري الباب وتنصرف
, رامي بتوعد : انا بس اخرج م هنا ٢ نقطة هنسفك انتي والكلب بتااااعك
, ٣ العلامة النجمية
, عاد حمزه الي منزله مجددا وصعد لغرفته وجد محبوبته رافضه تناول طعامها
, الهام بنفاذ صبر
, " اقولك اي ٢ نقطة انتي مش عاوزه تاكلي انتي حرة٢ نقطة انما تعذبي عيال ولدي معاكي مش هسمحلك ياوعد "
, فريال بتحاول تهدي الوضع
, " ياوعد انتي ولا فطار فطرتي ولا غدا كمان ٢ نقطة يابنتي اسمعي كلام وبطلي عناد "
, وعد بعناد : مش واكله ياماما الا اما حمزه يجي ٢ نقطة
, حمزه منحنحا وهو يفتح الباب
, " وحمزه جالك اهو ياستي ٢ نقطة خبر اي اومال ؟ صوتكم جايب للغفر "
, اتسعت ابتسامته ٢ نقطة وردت الروح لقلبها وعادت الدمويه تدفق ف جسدها بمجرد رؤيته امامها
, رؤية من خطفها من عالمها الي عالمه واسرها بين ضلوعه
, الهام طفح بها الكيل
, "قول لمرتك دلعها المرق ديه ماينفعش ٢ نقطة عشان انا جبت اخرري منها "
, قضب حمزه حاجبيه 111 وقرب منهم
, " انا مرتي تدلع زي ماهي عاوزه لو مكانتش هي تدلع مين يدلع ؟ ٢ نقطة حصل ايه عاد"
, فريال : وعد رافضه تاكل لحد ماترجع ياحمزه
, حمزه جلس بجوارها ولف ذراعه ع كتفيها
, ونظر لها نظر لووم
, " الكلام دا صحيح ؟"
, وعد بصوت طفولي : قولتلي ساعتين وراجع ياحمزه ٢ نقطة عدي ٤ ساعات ويادوب سيادتك مشرف
, " احم احمم ٢ نقطة لا دي عندي انا بقي ٢ نقطة يلا عاد يالهام منعطلكيش انتي وحماتي وانزلو شوفو الل وراكم وانا سبوني اصالح مرتي واصلح المصيبه اللي انا مهببها "
, شعرت الهام بالغيره قليلا ع ابنها الذي ترعرع بين يديها
, " طاب يااخويا و**** ماحد مدلعها غيرك ٢ نقطة وقمان خليها تلبس الفساتين دي ٢ نقطة بتاعت لقاء اختك بدل البنطلون اللي هي لابساه دا كاتم ع العيال "
, حمزه لاحظ غيرتها ٢ نقطة قام وقبل راسها وكفها
, " هو انا قولتلك قبل اكده اني عحبك قوي يالهام ٢ نقطة تقلقيش كل الل عاوزاه اعتبريه حووصل "
, اتسعت ابتسامتها ونسيت العالم
, " انت كبدي ياحمزه ٢ نقطة **** يحفظك ليا ياولدي ٢ نقطة اسيبك بقي ٢ نقطة يلا ياام وعد نسيبهم يتصرفو مع بعض"
, غادروا الاثنين ٢ نقطة قفل حمزه الباب خلفهم ٢ نقطة ثم دار بجسده ليجدها تنظر له نظرة طفوليه معاتبه
, " الهام عتغير علي منك قوي ياوعد ٢ نقطة فبلاش دلع زياده قدامها "
, وعد ابتلعت ريقها
, " حمزه انا عاوزه ارجع بيتنا بقي وابقي ع راحتي اكتر هنا حتي مش عارفه اقعد معاك ع راحتي "
, " وانا ياستي النهارده كلي ملكك ٢ نقطة هااا نبدا منين ؟؟ "
, قال جملته وهو يجلس بالقرب منها ويحاوطها من خصرها ويقربها لقلبه
, " عاوزه اكل عشان جعانه اوي اوي "
, * محدش هيوكلك غيري يلا افتحي خشمك
, فتحت وعد فمها مبتسمه علي طريقته ٢ نقطة شرع حمزه بوضع الطعام داخله ولكنه تراجع في اخر لحظه وطبع شفتيه علي شفتيها بحب
, ابعدت عنه قليلا
, " بطل بقي ٢ نقطة و**** جعانه بجد "
, حمزه بلهفه وحب
, * و**** وانا جعان اكتر منك بجد يعني😕
, ٣ العلامة النجمية
, وصل السائق الذي ارسله حمزه ليحضر اهله من بورسعيد
, اردفوا جميعا الي الداخل
, منه بنت خاله بدلع: ازيك ياطنط الهام
, انقبض قلب الهام بمجرد رؤيتها
, فريال باستفهام : مين دول
, الهام بسخط : دول عيال اخوي
, سميره صاحبة القوام الممشووق والزينه احدث صيحات الموضه ٢ نقطة في عقدها السادس ٢ نقطة ومن يراها لايعطيها اكثر من ٣٠ عام
, " ازيك ياالهاام ٢ نقطة ايييه مابتسأليش ليه يااخت الغالي "
, سامح دخل مع اخته الكبيره نعمه
, " و**** ليكي وحشه ياعمتي ٢ نقطة ازيك ازيك "
, سميره بتناكه : باركي لسامح ياالهام بقي دكتور عظام اد الدنيا كلها وواخدها من امريكا
, الهام ضربت كف ع الاخر مع زموم شفتيها
, " ياختي دكتور لنفسه وع نفسه حدش هياخد منه حاجه ٢ نقطة **** يكفينا شره "
, لاحظت فريال طريقه الحوار الذي يكمن بين ثناياه تار وغل وكره
, نعمه : اومال فين ميزو ٢ نقطة آآآو قصدي حمزه يعني
, فريال رفعت حاجبها مستفهمه : طيب اي هتقفو ع الباب كده كتير اتفضلو ٢ نقطة ولا ايه ياست الهاام
, الهام جزت ع سنانها : اتفضلو ٢ نقطة اجري يابت نادي ع سيدك وسيد الناس كلها حمزه بيه الخياط ٢ نقطة ولدي🙄
, ٣ العلامة النجمية
, حمزه مازال يطعم وعد بعض الشئ ويقبلها اكثر ما يطعمهاا
, ارتفعت صوت ضحكتها
, " بتوحشني حتي وانت معايا ياحمزه "
, شرع ان يجيبها ٢ نقطة طرقت الخادمه ع الباب
, عض حمزه ع شفته
, " مش وقتك خالص يلي ع الباب ٢ نقطة ادخل "
, فتحت الباب
, " ضيوفك وصلو ياحمزه بيه "
, ضرب جبهته بكفه
, " اوووووف دانا نسيتهم خالص ٢ نقطة خلاص خلاص انا نازل اهو امشي انتي "
, "مين الناس دول ياحمزه مقولتليش "
, قالت وعد جملتها بفضول
, حمزه وهو يرتدي عبائته
, " اهل امي ياوعد وحوار كبير ٢ نقطة بس لازم الميه ترجع لمجاريها ٢ نقطة عاوزك تكوني عاقله وتتعاملي مع الضيوف زين "
, ثم قبل جبهتها بحب وتركها وغادر
, استغربت وعد لتغيره المفاجئ وكلماته
, نهضت سريعا لترتدي الفستان ذو الطراز الصعيدي الذي احضرته اليها الهام
, لتعاين وتري ما يخبئه عليها زوجها
, اردف حمزه الي اسفل مرحبا مرتديا جلبابه الصعيدي والعمه
, " يامرحب يامرحب ٢ نقطة نورتنا و**** "
, نعمه اول ماشافت حمزه ردت الروح فيها بفرحه
, "حمزززززه😍 "
, حمزه تجاهل الموقف ومرره مرور عابرين ع عكس فريال مكانتش مرتاحه للوضع نهائيا
, احتضن سامح وسلم ع بنات خاله
, منه لاختها نعمه: اركزي شويه مالك ملهووفه عليه كده ليه ٢ نقطة دا صعيدي ياختي والصعيد بيحب النوع التقيل ٢ نقطة افهمي
, نعمه بهمس : بحبه يامنه بحبه اوي ماانتي عارفه
, منه بخبث : اسمعي مني انتي بس ووعد مني لنجيب رجله حافي كمان ههههه
, الهام بحيرة : انتو عتتوشوشو ف ايه اومال
, منه ابتسمت : مافيش ياطنط ٢ نقطة
, ثم وجهت كلامها لحمزه : ليك وحشه ياابن عمتي
, حمزه متنحنحا : وحشتك العافيه ي بت خالي ٢ نقطة اي مش تقومو تريحو ولا ايه
, ف الوقت دا نزلت وعد وكلها فضول تعرف مين اللي تحت
, بابتسامه عريضه : مساء الخير
, سامح وقف باعجاب : مساء الخير وكل الخير
, حمزه بصوته الاجش : وعد مرتي وام ولادي ٢ نقطة سلمي ي وعد ع ولاد خالي
, غصه علقت في حنجرة سامح : مرتك ٢ علامة التعجب
, وعد تجاهلت الموقف وسلمت ع البنات وسميره امهم
, الهام بحب : الغاليه مرة الغااالي تعالي اجعدي جاري اهنه
, نعمه ومنه تبادلت الانظار بينهم
, منه بخبث : انتي بقي وعد اللي سرقت قلب حمزه بيه الخياط
, وعد لاحظت طريقتها ف الكلام ٢ نقطة ابتسمت بهدوء
, " هو اللي سرقني من العالم كله و**** "
, نعمه غلت الدماء ف عروقها وبضيقه : انا عاوزه امشي
, سميره بلهجه بورسعيديه: ايووووه بئي يانعمه ٢ نقطة مالك ياحبيبتي واحنا لحقنا
, حمزه متنحنحا : يلا ياجماعه قوموا ريحو ضهركم من السفر
, سميره بتناكه : فعلا معاك حق ياحمزه ٢ نقطة يلا ياولاد
, سامح اقترب من وعد وبهمس وتردد : فرصه سعيده ياااا مم م مدام وعد
, ارتبكت وعد من نظرته الخبيثه
, لاحظ حمزه مافعله ساامح ٢ نقطة جز ع سنانه وخد نفس عميق وحمحم بصوت عالي
, " اخواتك سبقووك ياضكتور "
, ابتسم سامح وعدل كرافت بتدلته : اه اه عن اذنكم
, الهام جن جنونها
, " عااجبك اللي انت عملته ده ياولدي جاي تحط الكبريت جار الجاز ياحمزه "
, حمزه بثقه : انا خابر زين ياالهام ععمل ايه
, الهام : دول ناس مطرودين م النجع بفضيحه ياولدي ٢ نقطة عاوز الناس تقول علينا ايه
, حمزه بنبره قويه : دول ناسك ياما ومسئولين منينا ٢ نقطة وكمان من ميته عناخدو احنا بكلام الناس ٢ نقطة الناس دول عاملين زي الكبريت ٢ نقطة هيعيشو طول عمرهم حكاكين ويموتوا محروقين
, الهام ضربت كف ع الاخر : اقسم ب**** ياحمزه ماحد مدخل الكبريت برجليه البيت اهنه غيرك ٢ نقطة وانت حر ٢ نقطة انا حذرتك
, كانت دي اخر كلمات قالتها الهام لحمزه قبل ماتمشي
, حمزه بحزم : تحطي حاجه ع راسك من اهنه ورايح ياوعد فاااهمه ٢ نقطة ماشي انا ساعه وراجع ٢ نقطة سلام
, وعد وفريال مستغربين
, * فاهمه حاجه
, _ و**** ياماما مافاهمه اي حاجه
, * خلي بالك ع جوزك ياوعد دول شكلهم ناويين ع الشر قلبي مش مرتاحلهم
, _ ان جيتي للحق ياماما ولا انا كمان قلبي ارتاحلهم ٢ نقطة بس محدش عارف حمزه بيفكر ف ايه
, ٤ العلامة النجمية
, نعمه منهاره من العياط
, " انا قولتلكم مش هقدر اجي هنا انتو مسمعتوش الكلام ٢ نقطة لا وصممتو كمان ٢ نقطة انا عاوزه امشي حالا"
, سميره بتاخد نفس من سيجارتها
, " وحياة امك لاجوزك حمزه ٢ نقطة وابقي قولي امي قالت ٢ نقطة خليكي عاقله بس ٢ نقطة وانا هجيبه راكع تحت رجلك ٢ نقطة دا تار بااايت "
, منه بتوعد: ولو كان ع الست وعد دي سبيهاالي ٢ نقطة هسويها ع الهادي
, دخلت سامح عليهم في نفس الوقت
, " بتفكروا في ايه"
, سميره : ملكش دعوة انت بنفكر ف ايه خليك فشغلك الل جاي عشان ٢ نقطة
, سامح سحب السيجاره من ايد امه وخد نفس عميق
, " كنتو قايلين لي ان حمزه الخياط تل فلوس ٢ نقطة ابن اللذينه طلع تل فلوس وحظ ٢ نقطة"
, منه بخبث : عيونك كانت فضاحاك اوي ع فكره
, رفع سامح حاجبه : بجد ٢ نقطة يعني عرفتي اني كنت هموت ع مرته
, سميره بتفكير : و**** فكرة ٢ نقطة ضربه ف مقتل ياولاد نعمان, خارج القائمة
 
  • عجبني
التفاعلات: LoOoDy
الفصل الثالث


صحيح أن المياه تعود لمجاريها في معظم الأحيان لكنها لا تعود دائما صالحه للشرب بالمختصر
, لا تجرح أحد وتقول حصل خير
, ٤ العلامة النجمية
, كانت الهام ع رأس الخدم في المطبخ
, " شهلو (استعجلوا) يلا يابنات المغرب ع اذان والوكل اتاخر جووي "
, احدي الخدم بلماضه : **** ياست الهام اسرع من النار يعني
, الهام : ماهو انتي لو بتشتغلي قد ماعتحكي كان زمانك خلصتي
, تحيه : الا قوليلي ياستي مش دي مراة اخوكي نعمان الل طلعوا من البلد بفضيحه ٢ نقطة قمان ليهم وش يعاودوا اهنه تاني
, الهام بقهره : ان جيتي للحق انا خابراش ولدي حمزه عيفكر في ايه ٢ نقطة واي الل فكروا بيهم بعد العمر دا كله
, تحيه بتفكير : سميره عيونها عطق شرار ياست ٣ نقطة وشكلها راجعه عشان تنتقم
, الهام بنفاذ صبر: الل كانت عتلف عليه مات وبقي تراب خلاص
, تحيه بكهن : بس سي حمزه موجود ٢ نقطة ولا ايه قولتك ؟؟
, الهام بتوعد : دانا اشرب من دمها لو فكرت بس تمس ولدي
, تحيه : **** يسترها قلبي مش مرتاحلهم ولا مرتاح لجيتهم دي واصل
, ٤ العلامة النجمية
, وعد قاعده في اوضتها بتقرا في كتاب
, سمعت صوت خبط ع الباب
, " اتفضل "
, اتفاجئت ب ( منه ) قدامها
, اعتدلت ( وعد) في جلستها
, " اتفضلي اتفضلي ٢ نقطة انتي منه صح ؟؟٢ علامة التعجب"
, ( منه ) اصطنعت البراءه ودنت منها الي ان وصلت لمرقدها : بتقري ف اي بقي ٢ نقطة وريني
, _ ابدا ياستي دا كتاب عن كيفيه التعامل من ******* من اول مايتولدوا لحد ما يكبروا
, * مممممم ٢ نقطة ماشاء **** يادودو **** يقومك بالسلامه يارب ٢ نقطة انتي ف الشهر الكام صحيح ؟
, _ يعني ف اول السادس كده ٢ نقطة ادعيلي
, * غريبه بس بطنك كبيره عن الشهر السادس
, وضعت (وعد) كفيها ع بطنها المنتفخه
, " اصلهم تؤام ياحبيبتي "
, شردت ( منه ) وكإنها تخطط لشئ ما ثم عاودت وارتسمت ابتسامه خبيثه
, " مممممممم قولتيلي عشان كده ٢ نقطة يلا بقي **** معاكي اخيرا بقي هابقي عمتو واشيل ولاد حمزه اخوويا كده بين ايديا "
, ابتسم وعد : اه ياستي هما بس يجوا بالسلامه
, (منه) بخبث : اهم حاجه سلامتك ي دود ياقمر انتي ٢ نقطة هاا بقي احكيلي اتعرفتي ع حمزه ازاي؟؟
, ٤ العلامة النجمية
, وصلت عربيه حمزه قدام بوابة القصر
, جري الغفير يفتحله البوابه
, * في حد خرج ولا دخل من البيت
, _ لا ياحمزه بيه مافيش دبانه دخلت ولا خرجت من القصر
,
, دور سيارته وشرع بالمغادره
, " عاوزك تفتح عينك زين ياراجل ياطيب ٢ نقطة ونبه ع الغفر ٢ نقطةمفهوووم ٢ علامة التعجب"
,
, الغفير بصوت عالي: اوامرك ياابيه تقلقش واصل
, كان حمزه اختفي من امامه بسيارته
, فجاة صوت رنين هاتفه
, (حمزه) وهو نازل من عربيته : احكي
, جيسي : مستر حمزه الخبير الامريكاني وصل النهارده ٢ نقطة والمفروض كلنا نوصل القاهره بكرة
, حمزه بتفكير : سافري انتي والرجاله ع مصر وانا يومين وهحصلكم
, جيسي : متسر حمزه بقول لحضرتك مافيش وقت ٢ نقطة اجازه مسيو جينك ٤ ايام فقط
, حمزه بحزم : فهمتي قولت اي ٢ نقطة نفذي
, دخل حمزه القصر بعد ماانهي مكالمته متنحنحا
, ( الهام ) بفرحه : حمد لله ع سلامتك ياكبد امك
, ( حمزه ) بيلف بعنيه في المكان : اومال وعد فين ياما ؟
, الهام : فوق ياولدي ٢ نقطة هتركبلها ؟! ولا تستني نتعشوا الاول ؟
, حمزه : داخل المكتب اخلص شويه شغل اكده اول ماتجهزوا الوكل خبروني
, ٤ العلامة النجمية
, " زي مابقولك يابنت انتي تتسهوكي وتتدلعي وع اد ماتقدري تبيني ٢ نقطة تلبسي المحزق والملزق ٢ نقطة دا صعيدي ومحروم يابت انتي فاهمه "
, اخر كلمات قالتها سميره لبنتها نعمه وهما بيراقبوا حمزه من الطابق العلوي
, نعمه بتفكير : منا حاولت كتير ومعرفتش
, سميره بنفاذ صبر سحبتها من ايدها خلفها
, " تعالي معايا وبطلي غباء ٢ نقطة الاول اقلعي الل انت لابساه دا ٢ نقطة احنا ناس بحري يعني هاي كلاس التوب والهوت شورت مش عاوزاكي تقلعيهم فاهمه ٢ نقطة ثانيا تجاهليه خالص ولا كانه موجود بس ف نفس الوقت لو احتاج حاجه بينيلو انك الوحيده الل مهتمه ومركزه معاه ٢ نقطة فهمتي ولا اقول تاني"
, نعمه بضيق : ياماما انا مابحبش الطريقه دي ولا بعرف اعمل الل انت بتقوليه دا
, سميره بنفاذ صبرك : مخك تخين زي ابوكي ٢ نقطة اااه منك قومي قومي غيري لبسك دا الاول
, ع حدا كانت منه ووعد بيرغوا مع بعض
, منه بضحك هستيري : لا بجد دي حكايه ولا ف الاحلام بقي حمزه يطلع منه كل دا لالالا مش مصدقه
, وعد ضحكت بصوت عالي: و**** زي مابقولك بالظبط و
, قطع حديثهم دخول سامح المفاجئ
, " اايه ماتضحكوني معاااكم ٢ نقطة صوتكم واصل لبره "
, منه اتعدلت ف جلستها : تعالي ياسامح اسمع الل عملو حمزه عشان خاطر وعد
, ( وعد ) افتكرت كلام حمزه ليها قامت بهدوء وجابت طرحه حطتها ع شعرها
, سامح اصطنع التمثيل : تؤتؤ اي ياوعد الل انت عملتيه دا ٢ نقطة احنا اخوات ومراة حمزه اختي وتحرم عليا يابت
, وعد ابتسمت : معلش انا كده هابقي مرتاحه اكتر
, سامح يخبث : اللي يريحك ٢ نقطة بس يارب مانكون مضايقينك
, وعد ابتسمت : لا ابدا دانتو منورينا
, منه قامت من مكانها ومسكت ايد وعد
, " انتي واقفه هنا ليه تعالي اقعدي تعالي وانت كمان ياسامح اقعد واهو ادينا بندردش سوا "
, وعد شعرت بالاحراج تكسفها ولبت طلبها وجالست بجوارها ع السرير وع الجهه المقابله كان سامح متكأ عليه ومدد بنصف جسده
, " احكولي بقي اي اللي كان مضحكم "
, حكت( منه) كل حاجه لسامح
, وعد من جواها مرعوبه حمزه يجي ويضايقه الوضع دا وف نفس الوقت محرجه تسيبهم وتمشي
, سامح بتأثير : تؤتؤ ياحرام ياوعد بس انتي اتظلمتي اوي ٢ نقطة
, وعد بثقه : انا كنت فعلا هتظلم لو اتجوزت حد غير حمزه
,
, شعر سامح بالضيق والكرهه اكثر تجاه حمزه
, " متهيألك ٢ نقطة انتي المفروض تعيشي قصه حب جميله تاخدي واحد مقتنعه بيه ٢ نقطة متفهم عارف محتواياتك ومقدرها كويس ٢ نقطة انما حمززه مممم "
, اتصدمت وعد من كلامه المشحون بالغل والكرهه ف نفس الوقت دخلت فريال اللي اتصدمت من شكل( منه) المدده بجسدها ع الفراش ونفس الحال بالنسبه (لسامح )
, فريال بذهول : هو ازاي حضرتك موجود هنا
, ارتبكت وعد والقت نظره ع والدتها
, منه ببساطه : وفيها اي ي طنط بندردش شويه
, فريال بضجر : واخوكي بيعمل اي ع سرير حمزه لو سمحتم اتفضلو عاوزه اتكلم مع بنتي شويه
, سامح ببراءه : بنتك اختنا ياطنط وحمزه اخويا وو
, فريال مقاطعه : لو سمحتم اتفضلو دلوقتي
, القت (منه) و(سامح) ع فريال نظرة ناريه فهمتها كويس اوي ومشيوا
, فريال قفلت الباب وراهم وبغل وقربت من وعد
, " انتي اتجننتي ولا جري لعقلك ايه يابنت سامي ٢ نقطة تدخلي واحد زي دا اوضة نومك ازاي لا وكمان مبرطع اوي ع سرير جووزك ٢ نقطة وانتي ساكته ع الهمجيه دي"
, وعد حست بغلطها : وفيها اي ياماما مااخته كانت معانا وبعدين هو دخل فجاه
, نفذ صبر والدتها
, " بت انتي فوقي لكلامك وتصرفاتك اومال لو مكنتش محذراكي منهم ٢ نقطة عديها ع خير ياوعد "
, وعد بسذاجه : يعني انا اللي قولتلهم يجيوا هما الل جوم وقعدوا معايا و**** ياماما
, قبضت فريال كفها ع معصم ابنتها متوعده
, " فوقي ياوعد الناس دول داخلين هنا ومش ناويين ع عمار ٢ نقطة يعني تخلي عينك وسط راسك وتخلي بالك ع تصرفاتك كويس اوي "
, وعد بتوجع : يعني ياماما لو هما كانو وحشين فعلا زي مابتقولي ٢ نقطة كان حمزه هيدخلهم البيت هنا
, فريال اطلقت زفيرا قويا : انتي تسمعي الكلام وانتي وساكته وبعدين فالموضوع جزء مفقود لسه منعرفووش
, وعد بعدم تصديق : حاضر ياماما ٢ نقطة سيبي ايدي بقي
, ف نفس الوقت صوت خبط ع الباب
, ابتعدت فريال ع ابنتها قليلا
, وعد بارتباك : ادخل
, احدي الخدم : ست وعد ٢ نقطة ستي الهام عتقولك الوكل جاهز
, وعد : حمزه جيه تحت؟
, ابتسمت الخدامه وهزت راسها بالموافقه
, " ايوة ياستي وصل وجاعد في مكتبه "
, فريال بحزم : امشي انتي نازلين اهو
, انسحبت الخادمه بهدوء
, فريال بنبره تحذيريه قبل مغادرتها : تنزلي تقعدي جمب جوزك متتكلميش ولا تفتحي بؤك فاهمه ياوعد
, وعد بتردد : حاضر ياماما ٢ نقطة حاااضر
, ٤ العلامة النجمية
, في غرفه المائده اجتمع اهل البيت ع الطاوله الا حمزه ووعد ونعمه
, في نفس الوقت اللي حمزه خارج فيه من غرفة مكتبه كانت وعد نازله من فوق
, حمزه بفرحه اسرع الخطي قليلا ليصلها لها ممسكا بكفها مقبلا اياه
, ابتسمت وعد بهمس : وحشتني
, حمزه متنحنحا وهو يسير بجوارها ويهمس ف اذانها
, " اششش انتي اكتر ٢ نقطة احم لينا اوضتنا فوق عاد "
, قرب من الطاوله وسحب الكرسي الذي بجواره ليجلسها عليه
, سمييره بغيظ : ماشاء **** باين ع حمزه بيه بيحبك قوي ياوعد
, وعد ابتسمت : انا اللي بعشقه
, الهام بعفويه وكهن ستات امسكت برشه ملح والقت بها ع عيون سميره
, سميره بتوجع : اي الل انتي بتعمليه دا
, الهام هزت راسها يمينا ويسارا قليلا : الوكل عادم ٢ نقطة اباااي ٢ علامة التعجب هي جات ف عينك ولا ايه ياسميره ٢ نقطة
, سميره بنفاذ صبر وضيق : مش تاخدي بالك
, الهام : تأخذنيش مش لابسه النضاره ٢ نقطة
, ( معاوده النظر لحمزه ووعد) ايه مش نتلم وناكلوا
, حمزه شمر اكمامه : يلا سموا **** ياجماعه
, سامح محدق النظر بوعد : الاكل جميل جميل اووي يا عمتي
, الهام في سرها : مطرح مايسري يهري
, سامح متعجبا : ايه
, الهام جزت ع سنانها : مطرح مايسري يمري يابن الغالي
, حمزه كان يطعم زوجته بحبه وحنيه
, نزلت نعمه مرتديه هوت شورت قصير وتوب كات وموبايلها ف جيبها
, وعد والهام عيونهم برقت وتركوا مابيدهم من طعام
, تفتنها حمزه من شعر راسها لظفر رجلها
, رفعت فريال حاجبها كإنها تيقنت مما يدور براسها
, سميره بتناكه : ااوووه الجميل قلب ماما وصل
, لتنهض من مقعدها القريب من حمزه : تعالي تعالي ي حبيبتي اقعدي مكاني هنا
, وعد غلت الدماء ف عروقها
, حمزه رفع حاجبه مبتسما ثم اكمل طعامه وتجاهل الموقف تماما
, وعد مسكت السكينه وكانها تنوي ع الشر
, الهام بصدمه : وه وه وه وه ياحزينه ٢ نقطة ماتستري نفسك يابت عاد ٢ نقطة اي الفجر دا
, منه ببسااطه : سوو وات ياعمتو وهو ف حد غريب حمزه اخونا الكبير
, الهام بعدم تصديق مردده ف سرها : جاكي خوت ف نفوخك يابعيده
, جلست (نعمه) بالقرب من حمزه ٢ نقطة ضغطت سميره ع قدمها
, فهمت ما تشير له امها
, مسكت الفراخ قسمتها : حمزه خد كل انت خااسس كده ليه
, وعد بغيظ : لا ي حبيبتي حمزه شبع ٢ نقطة مش كده ياحمزه ؟!
, حمزه لاحظ غيرتها عليه : لا ي وعد لسه مشبعتش
, وعد رمت السكينه ف الطبق : بس انا قولت انك شبعت
, نعمه بدلع : **** ! متسبيه ياكل وهو لحق
, حمزع ابتسم واخذ الاكل منها : تسلم يدك يابت خالي
, وعد زفرت بقوه ومسكت الفراخ من ايده : حمزه قدامه كتير بس هو يخلصه
, ثم نهضت وامسكت بطبقها وملئته بالطعام
, " وعموما احنا هنكمل عشانا فوق ولا ايه ي حمزه ٢ نقطة يلا "
, حمزه استسلم لطلبها
, " يلا ياقلب حمزه من جوا "
, تحركت وعد وبداخلها بركان غضب ٢ نقطة ثم اصطنعت التمثيل بانزلاق قدمها
, " اااه ي حمزه مش قادرة اقف "
, فهمها حمزه وبدون مقدمات انحني قليلا وحملها بين ذراعيه
, " سلامتك يانبض قلب حمزه "
, وعد نظرت لنعمه بانتصار قاصده تعصبها
, الهام ف سرها : منا بقول مش ناويين ع خير ياولاد سميره
, ٤ العلامة النجمية
, وصل حمزه ووعد غرفتهم
, حمزه وهو بينزلها وبيقفل الباب بقدمه
, "مجنونه ع فكره "
, وعد بنفاذ صبر وضعت الطعام ع المكتب وبعصبيه
, " ايوة ياخويا ماهي شكلها جات ع هواك ٢ نقطة ناقص تقلع احسن ٢ نقطة حمززززه هي كلمه ملهاش تاني ٢ نقطة الناس دول من النجمه يكونوا مشيوا "
, اقترب منها بهدوء
, " طيب انتِ متعصبه ليه دلوقتي "
, ابتعدت عنه قليلا : بقولك اي ي حمزه انت فاهم وانا فاهمه متعصبه ليه ولو معملتش كده ورحمه جدي لانزل اطردهم بنفسي
, اقترب منها اكثر : طب بتبعدي عني ليه
, وعد بنرفزه : لما تنفذ الل قولتو الاول ٢ نقطة مش ناقصه مرقعه وقله ادب هي ٢ نقطة دي الهانم بتقدملك دعوه صريحه ع الملأ ولا كإني ماليه عينها ٢ نقطة اباجورة انا ٢ نقطة لا تيجي تحبك مكاني احسن ياحمزه ياخياط
, حمزه بدون مقدمات حاوطها من خصرها ليسكنها بداخله
, " سيبك م كل دا ٢ نقطة حمزه الخياط بيقدملك انتي دعوه صريحه قولتي ايه "
, وعد بتستقوي: حمزه ٢ نقطة لو سمحت متغيرش الموضوع
, حمزه يستنشق رائحتها بحب : تؤ حمزه ماغيرش الموضوع ٢ نقطة قولتي ايه
, ابتلعت وعد ريقها : هيمشوا
, حمزه هائما بها عشقا ممررا انفه ع عنقها : لا
, ابتعدت عنه فجاة : حمزه متجننيش ٢ نقطة انت مشوفتش نظراتها ليك ازاي
, حمزه بلهفه : وانتي مش سامعه صوت قلبي اللي بينادي عليكي
, وعد بحزم : انسي ياحمزه ٢ نقطة يانا ياالمايعه الل تحت دي
, حمزه اقترب منها ليزيل حجابها بحب ويفرد شعرها
, " وحشتيني ياوعد "
, شرعت بفتح ثغرها لتتحدث ولكنه سبقها بقبله خفيفه
, " موحشتكيش٢ علامة التعجب؟ "
, وعد عانقته بحب : انت بتوحشني وانت معايا ياحمزه ٢ نقطة لو كان قلبك بس بينادي ع وعد ٢ نقطة فكيان وعد كله بيناديك
, حمزه يحتويها بين احضانه : وحمزه استجاب 🙈
, طبعت قبلتها الرقيقه ع شفتيه وابتعدت عنه قليلا ٢ نقطة ليجذبها بين احضانه بقوة ليذيبها عشقا وحبا وولها
, ابتلعت ريقها واخدت نفس عميق
, " غرقتني فيك يابن الخياط "
, ابتسم قليلا : ماهو دا المطلوب 😉
, انحني قليلا ليحملها بين ذراعيه
, " انتي النهارده تسيبي نفسك خالص لحمزه "
, ابتسمت ثم تشبثت بعنقه : طول عمري سايبه نفسي لحمزه
, ٤ العلامة النجمية
, في غرفة المساجين من منهم ملقي ارضا والاخري ع فراشها
, صباح بفرحه : افرحي يانجوي خلاص جبتلك الاذن والمعاد بكرة
, نجوي بفرحه ولهفه : بجد يابت . عتحكي صوح يعني انا خلاص هخرج من هنا
, صباح تمضغ لبانتها: عيب عليكي خدي كلامي ثقه
, نجوي بغل : وهشرب من ددمم ولد الخياط خلاص
, صباح : متهدي اللعب عاوزينك تخرجي مترجعيش هنا تاني
, نجوي بتوعد : و**** لو هيعدموني بعدها هكون فرحانه المهم اخد تاري
, مردده ف بالها
, " تقدر تحسب عمرك من دلوق ياولد الخياط "
, ٣ العلامة النجمية
, في قصر الخياط
, فريال بهمس : ياست الهام عاوزاكي
, الهام بقلق : خير يام وعد ٢ نقطة قلقتيني
, فريال : تعالي ف الجنينه عاوزاكي ف موضوع مهم
, هناك من يراقبهم من الاعلي
, " طلعتولي منين انتو ٢ نقطة هتبوظولي كل خططي "
, سامح : بتفكري ف ايه يامرمر
, سميره : فالحربايتين دول ٢ نقطة ياتري ناويين ع ايه
, سامح يشعل سيجارته : مراة حمزه لو بقيت ملكي تبقي ضربه ف مقتل ياميره
, سميره بلا اهتمام : تفكيرك كارت محروق ٢ نقطة شكلهم واقعين ف بعض لازم نغير خطتنا
, سامح بثقه : مش هنغير حاجه وهتشوفي😎
, نعمه بفضول : ناوي ع ايه
, منه بتلقائيه : انا هفهمك البيه هدفه وعد ٢ نقطة وانتي هدفك حمزه وانا بقي كل همي الفلوس عشان اطير من الارف دا ٢ نقطة فهمتي
, سميره بتفكير : الموضوع طلع اكبر من كده بكتيررررررر
, ٣ العلامة النجمية
, لتغادر كاميراتنا مكان مؤامراتهم وتذهب للهيب الحب الرومانسيه
, وعد المدفونه بين اضلعه متشبثه به
, " بس اي الحب دا كله ٢ نقطة هتعود ع كده "
, اعتدل ف جلسته ليطبع قبله ع جبهتها
, " كل حب الدنيا ليكي ياوعد مش كفايه ٢ نقطة بس عارفه عندك مشكله صغيره كده "
, وعد احتضنته اكثر
, " ايه هي بقي "
, يعبث في خصيلات شعرها
, " لما بتتعصبي بتبقي واحده تانيه "
, * واحده تانيه ٢ علامة التعجب
, " بلاش النظرة دي ٢ نقطة انا اصلا عااشقك انتي ياكل اربعينك"
, * بس مافيش غير وعد واحده بس بتحب حمزه واحد بس
, " مافيش غير وعد واحده بس اللي جننت حمزه "
, تنحنحت وبدلع : غيرت عليك جدا ع فكرة
, حمزه بثقه : لازم تغيري تعرفي ليه
, نظرت له بفضول : ليه ي قمري
, سحب الغطي عليهم واحتضنها كانها طفلته
, " هقولك ٢ نقطة حكايه الغيرة دي اصلا وراثه عن السيده حواء
, في يوم سيدنا ادم كان بيلف في الارض شويه ويستكشفها فأتاخر عليها ٢ نقطة قلقت عليه اووي وكانت خااايفه اوي
, اول مارجع جريت عليه وسألته قالتلو كنت فين ٢ نقطة قالها كنت بتمشي شويه ٢ نقطة بصتله باستغراب وعدم تصديق ٢ نقطة ابتسملها وقالها متقلقيش مافيش غيرنا ع الاررض ٢ نقطة وسابها ومشي ٢ نقطة دماغها بقيت تودي وتجيب ٢ نقطة تعرفي عملت اي لما نام "
, وعد باهتمام : عملت ايه
, حمزه : راحت تعد ضلوعه تاني خافت ليكون **** خلق واحده تانيه من ضلعه ٢ نقطة شووفتي
, ابتسمت وعد : شوفت ٢ نقطة كان الود ودي اكل بنت خالك دي بسناني
, حمزه قبل جبهتها : طيب ممكن تنامي بقي عشان مسافر القاهره الصبح
, وعد بصدمه : مسااافر ليههه وازاي, خارج القائمة
 
  • عجبني
التفاعلات: LoOoDy
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
الفصل الرابع


" فظل يُلح علي اللّه بالدُعاء ، ويتحدي يأسه ؛ حتي غلب دعائُه قدره ٢ نقطة فاستجاب اللّه له وأرضاه 💙.
, ●●●
, الهام بتنهيده : عتفكري في ايه ياام وعد
, فريال فركت كفيها ببعضهما
, "اي حكاية ولاد اخوكي ومراته دي وحمزه بيفكر ف ايه ٢ نقطة بجد انا مش مرتاحه لكل اللي بيحصل دا "
, الهام بتفكير : هقولك
, فلللللاااش باك
, من 30 سنه اكده اخوي سافر عشان يجيب بضاعه من بورسعيد فهناك قابل الحربايه الل اسمها سميره وحبها واتجوزها غصبن عن الكل ٢ نقطة
, وجابها تعيش وسطينا ٢ نقطة من يوم ما جات وجابت الفقر معاها ٢ نقطة
, ابويا مات من حسرته ع اخوي ٢ نقطة وامي حصلته بعدها بسنه ٢ نقطة
, واخوي كان قليل عقل ضيع كل فلوسه لحد مالحكومه حجزت ع بيتنا ٢ نقطة جوزي ابو حمزه شفق عليهم وجابهم يسكنو عندينا وكمان مسكه المحجر وفضل مسانده وف ضهره لحد ما مد يده وسرق وخد فلوس من الناس مش من حقه ٢ نقطة
, ومن ناحيه تانيه سميره كانت بتلف ع جوزي لحد ما في يوم دخلت عليه الاوضه هو ونايم وعرضت نفسها بالرخيص ٢ نقطة شافتهم ام حمزه **** يرحمها ٢ نقطة صرخت ولمت الخلق عليها بس الخياط جد حمزه طردها هي وجوزها وولدهم الل كان ع كتفها بره البلد كلها ومن ساعتها منعرفش عنهم حاجه ٢ نقطة غير من سنه سامح كلم حمزه عشان يشاركه ف مستشفي يفتحوها اهنه ٢ نقطة حمزه براس المال وهو بشهادته وبس وادي كل الحكايه "
, باااااااك #
, فريال بتفكير : طيب واي الل يخلي حمزه يجيبهم تاني هنا بعد كل كلامك دا ٢ نقطة ف جزء غامض
, الهام : هو دا الل مجنني حمزه ياتري عيفكر ف ايه ٢ نقطة ماخابراش و****
, فريال : ربك يسترها ياعلينا وع ولادنا ٢ نقطة نفوس الناس بقيت تحرق مدينه من الغل
, الهام : تقلقيش حمزه مادام جابهم لحد اهنه يبقي عيخطط لحاجه وحمزه كبير نجع يتخاف منه مايتخافش عليه 👌
, ٣ العلامة النجمية
, في اليوم التالي صباح يوم جديد
, في احدي الزنزانات التي يجلس بيها رامي يزفر ف دخان سيجارته
, العكسر : كلم سياده المأمور
, رامي بنفاذ صبر بدون مايجيبه نهض وتقدمه ف الخطي
, وصل للمكتب
, المامور : اتفضل اقعد
, رامي ساكت
, _مبروك محاميك شاطر اوي وعرف يخرجك منها زي الشعره م العجين
, رامي رفع نظره
, "يعني خلاص هتخرجوني اخيررا "
, المأمور : الادله ثبتت انك مكنتش ف موقع الجريمه ولا اتهجمت ع قصر حمزه الخياط ولا خطفت بت عمك وعد سامي الابراهيمي
, وانك جيت ع اتصال تليفوني مجهول " الحق اهلك من ولد الخياط "
, رامي يستمع بشيء من الدهشه
, المأمور بخبث : مش هو دا الل حصل بردو ؟
, التزم رامي الصمت ولم يجيبه
, المامور : عموما تقدر تتفضل الاستاذه سميه هانم بعتتلك عربيه بره هتوصلك
, رامي يفكر ف شئ ما : ها يعني اقدر امشي دلوق ٢ نقطة مش اكده ؟
, المأمور بيأس : اتفضل ياباشا ٢ نقطة اتفضل
, <في سره > مانتو واخدين البلد ع حسابكم
, ٣ العلامة النجمية
, نهض من نومه قبلها يعبث بخصيلات شعرها بحب وهدوء ويتفتن ملامحها التي سيشتاق اليها كثيرا
, ثم همس ف اذانها
, "طيب ايه بقي هتفضلي نايمه كده كتير ٢ نقطة قومي حمزه عاوز يشبع منك "
, فتحت عيونها بخوف : يعني موضوع سفرك دا بجد ؟؟
, حمزه بأسف : معلش هما يومين وهعاود طوالي ٢ نقطة
, *ووعد هتهون عليك تسيبها يومين ٢ نقطة٢ علامة التعجب
, -غصب عني و**** ياوعد يلا بقي قومي فطريني
, دلفت دمعه من عيونها: طيب خدني معاك
, _ و**** لو ينفع هاخدك ٢ نقطة بس دا شغل وهما يومين سد رد زي ماقولتلك يلا بقي
, استسلمت لكلامه وبداخلها ضيق وحزن وهزت رأسها بالموافقه
,
, "عاوز اتكلم معاكي شويه"
, قال حمزه جملته وهو ممسك بكفها بحب ويجذبها ليريحها ع اضلعته
, "بصي بخصوص عيال خالي عاوزك تعتزليهم خالص ياوعد ٢ نقطة سامح قصدني ف خدمه وطلب مساعدتني ٣ نقطة وانتي عارفه حمزه بيساعد الكل مش هيساعد عيال خاله يعني٢ علامة التعجب فعشان خاطر حمزه متشغليش بالك بيهم ٢ نقطة حمزه مافيش ف قلبه وعقله وكيانه غير وعد فااهمه "
, وعد بتفكير : طيب منين هتساعدهم ومنين خايف منهم وبتحذرني ؟؟
, حمزه وكإنه يكمن شيء في نفسه
, " حمزه مابيحكمش غير اما بيشوف بعينه فالمهم تشغليش بالك انتي ٢ نقطة وبكره هتروق وتحلي "
, وعد بحب :وانت الحلو اللي محليها ياحمزه ٢ نقطة اتاكد من كده
, حمزه قبل جبهتها وشرع بالتحدث ولكن اوفقه صوت رنين هاتفه
, اعتدل قليلا
, "معاليك اتفضل ٢ نقطة "
, -صباح الخير ياباشا ٢ نقطة يارب منكونش ازعجناك
, " معاليك تتصل فاي وقت ٢ نقطة هاا خير "
, - ابن الابراهيمي خرج النهارده
, " امممم عال عال ٢ نقطة كنت واثق "
, _طيب وهتعمل ايه
, حمزه بيقفل فالكلام عشان وعد متاخدش بالها
, "بالليل هجيلك نشربو فنجان قهووه ونحكوا ف الموضوع ديه كده كده انا نازل مصر كمان كام ساعه ٢ نقطة سلام دلوق "
, وعد بقلق :ف اي حمزه ؟
, اعتدل ف جلسته ومسك كفها واخترق فراغات اصابعها باصابعه
, " في ان وعد وحمزه ايد واحده وهتفضل اكده طول عمرهم مافيش قوه هتفرقهم ٢ نقطة فاهماني ياوعد "
, *قلقتني ياحمزه
, قبل جبهتها وحضنها متنهدا
, " مادام حمزه في ضهرك مش من حقك تقلقي ٢ نقطة حمزه لحد ماينحني عوده هيفضل عند وعده ياوعد ٢ نقطة هو امانك وحمايتك وضلك "
, وعد بخوف : كده بتقلقني اكتر
, حمزه ابتسملها بحب : مافيش قلق عاد وخفي حديت يلا ٢ نقطة كلمت لقاء وهي جايه من مصر ع الضهر تقعد معاكي عشان متقعديش لوحدك
, وعد هزت راسها بالموافقه : خيرر ان شاء ****
, ٣ العلامة النجمية
, تقدمت نجوي في الخطي قدام صباح في طريق طويل مظلم بعض الشيء ٢ نقطة لتصل لغرفه اشبه بجناح 5 نجوم
, نجوي بذهول
, "اش اش اش ٢ نقطة اي دا كله ٢ نقطة دا يختي سجن ولا لوكانضه 5 نجوم "
, صباح : اشش اشش ست شكريه جاايه اهي
, ست في كامل وقارها وهيبتها تتقدم وتضع رجل فوق الاخري
, "انتي بقي نجوي "
, نجوي بقوه : اكيد قالتلك صباح اي لازمته السوال الكتير
, شكريه استغربت والقت نظره لوم ع صباح
, صباح بتلقائيه : متقصدش ياستنا دي غلبانه وواقعه في عرضك
, شكريه بحده : دي عاوزه تتربي
, صباح بتوسل : امسحيها فيا معلش ياستنا
, نجوي بنفاذ صبر : خبر ايه امال كانوش كلمتين قولتهم
, شكريه بثقه : هتدفعي كام ؟
, نجوي اتصدمت : انتي عاوزه كام
, شكريه بخبث : كبد حمزه الخياط عندك يساوي كام ٢ علامة التعجب
, اتصدمت نجوي وحدقت النظر فصباح بذهول
, اكملت شكريه كلامها : اسيبك تفكري وتردي عليا
, نجوي بلهفه : لا افكر اي اللي عاوزاه ٢ نقطة اؤمرني
, *10 مليون جنيه حلوين مع ان تارك معاه يساوي اكتر من كده
, نجوي بذهول : كاااااااااااااام ٣ علامة التعجب وانا اجيب منين المبلغ دا
, شكريه بثقه : من بيت ابوكي القديم واللي دافناه تحت الارض هناك ايه مايجبوش المبلغ دا
, شعور بالصدمه والدهشه برميل تلج ادلق عليها ٢ نقطة اتعقد لسانها ع الكلام
, شكريه : هتخرجي من هنا لو المبلغ موصلش بالطريقه الل بقولك عليها اتاكدي انك هترجعي قبل ما تنفذي مرادك ٢ نقطة وقتكم انتهي يلا
, تبادلت نجوي وصباح الانظار وغادروا صامتين ومصدومين من جبروتها وقوتها
, ٤ العلامة النجمية
, في قصر كبير يبدو عليه معالم الوقار والفخامه علي مساحه شاسعه تقف سياره امام البوابه يندلف منها رامي وتكون سميه ف انتظاره
, "حمد لله ع السلامه "
, رفع حاجبه قليلا : **** يسلمك ٢ نقطة تشكري
, "دا اعتذار عن كل اللي حصل يعني مافيش داعي للشكر "
, امسك بكفها : اي مش هنتفضل
, "لازم نتكلم شويه ٢ نقطة ادخل دلوقتي وارتاح كده وبعدين لينا كلام تاني
, ارسلته مع احدي الخدم ليعرف غرفته ف الطابق الاعلي
, رامي للشغاله : خدي اهنه ي بت ٢ نقطة فين اوضة ستك سميه
, زهرة الشغاله :بعدك ب3 اوض ياباشا ٢ نقطة اي خدمه
, وضع يده ع مقبض غرفته : هاتيلي وكل يلا
, دخل غرفته واغلق الباب بقوه لينحني قليلا ويخرج من شرابه تليفون وبيتكلم بصوت واطي
, "ايوه انا خرجت جهز الرجاله ولما اديك اشاره تنفذ "
, ٣ العلامة النجمية
, واقفه امامه متشبثه برابطه عنقه بعد ما ارتدي بدلته الانيقه التي تبرز معالم وتفاصيل جسد حمزه الخياط الممشوقه والرياضي
, *طيب اي لازمته العياط دا
, ارتفع صوت بكائها : مش هقدر ع بعد ك ياحمزه
, *تاني ياوعد٣ نقطة قولنا اي عاد٢ علامة التعجب
, بصوت مشحون بالحزن : و**** قلبي مقبوض حاسه ف حاجه هتحصل
, وضع ابهامه ع شفتها السفليه بربق
, " خلاص ياوعد متصعبهاش عليا عاد ٢ نقطة هكلمك كل ساعه حلو كده "
, عانقته بحب ودفثت راسها بين احضانه
, "**** يسلم طريقك ياحبيبي "
, ابعدها عنه قليلا وانحني ليقبل يدها واقترب ع بطنها المنتفخه كالبلون الصغيره
, "نخلي بالنا ع ماما يارجالة حمزه منتعبهااش فااهمين والا انتو اللي جنيتوا ع حالكم انا حذرتكم اهو "
, ابتسمت غصب عنها
, *ايوه كده كنت هزعل اوي لو مشوفتش الابتسامه دي ٢ نقطة يلا همشي بقي ٢ نقطة السواق زمانه وصل
, نزلو سويا لاسفل ليجد سميره جالسه مع فريال والهام
, الهام بفزع بمجرد رؤيتها اياه في منتصف السلم : انت نازل مصر ياولدي
, حمزه ابتسم : مش هنخلص اهو من الهام ٢ نقطة ايوه يالهام عاوزه حاجه اجيبهالك معاي
, الهام بقلق : مابلاها ي ولدي قلبي متوغوش
, اتصمرت وعد ف مكانها متشبثه بذراعه
, "قوليلو ياطنط وغلاوته عندك امنعيه من السفريه دي "
, فريال : وعد محتاجلك ياحمزه اي لازمتها سفريتك دلوقتي
, حمزه بنفاذ صبر : عاخد اذنكم انا يااك مالكم كلكم اتفقتوا عليا اكده
, الهام بتحاول تداري قلقها : **** من شر المقادير يحميك ويحفظك ياكبدي ويراعيك
, حمزه ابتسم واقترب منها : اهما دول احلي دعوتين ياام حمزه ٢ نقطة هاا فوتكم بعافيه انا بقي
, اقتربت وعد من امها ٢ نقطة دار بجسده لهم
, "خلي بالك عليها يافريال وعد امانتك لحد ماارجع "
, نزل سامح ف الوقت دا
, حمزه : ضكتورنا زين اني شوفتك
, سامح يقترب منه : ع فين العزم ياكبيرنا
, حمزه : مشوار لمصر يومين وراجع ٢ نقطة اتفقت مع الغفير يوريك الارض اللي هتبني عليها المستشفي ٢ نقطة ابقي شوفها ولو معجبتكش قولي
, شرع بالمغادره وهو ممسك بكف الهام
, "يلا ع اذنكم ٢ نقطة دعواتكم "
, ثم سحبها خلفه بعيدا عن مجمعهم
, هامسا ف اذانها
, "عينك ف وسط راسك يالهام ٢ نقطة فاهماني "
, الهام بحيره : نفسي افهمك
, حمزه : اسمعي الكلام وعد متخرجش من اوضتها غير تحت عينك فاهمه
, الهام :تقلقش انت بس يلا معاك السلامه ودعوات امك ياكبدي
, ٣ العلامة النجمية
, انهي رامي حمامه ثم خرج الي غرفته مرتديا سترته علي منتصف جسده
, مدندنا حتي وقف امامه المرآه مندمجا في غيبوبه ضحك طويلا وفجاه اتحول ومسك الفاظه وبكل قوته رماها ع المراه ناظرا من الاجزاء المهشمه ارضا
, "هنسفككككككككككككككككككككككككككككم ٢ نقطة همضغكم بسناني يااااكلاب "
, دخلت سميه ع صوت الازاز المتكسر مستغربه
, "انت اي اللي عملته دا "
, ابتسم لها ابتسامه خبيثه : انتي بتساعديني ليه
, سميه :انت شايف ان دا وقته ؟
, رامي اقترب منها وقفل الباب
, "اه هو دا وقته احكي ٢ نقطة ليه "
, سميه بارتباك : عشان غلطت ف حقك وكان لازم اصلح غلطي
, رامي اقترب اكثر : وعاوزه نتجوز ليه ٢ نقطة اي بتحبيني
, سميه ارتبكت اكثر : انت مش عاوزنا نتجوز ؟
, رامي : يعني بتحبيني ؟
, بعدت عيونها عنه بتردد : آآ ٢ نقطة آاه
, رامي بهدوء : كدابه ٢ نقطة انتي بتحبي حمزه ٢ نقطة حمزه ابن الخياط صوح
, اتوترت اكتر وبنبره مهزوزه : لا
, رامي بصوت اعلي : بتحبيه
, سميه انسكبت دمعه م عيونها : لا
, صرخ رامي بصوت اعلي : بتحبيه
, اجابته بنفس النبره : لاا لا مابحبوش ٢ نقطة مابحبوووش
, هدأ قليلا واقترب منها واحتضنها بخبث
, "كنت بختبرك ونجحتي ف الاختبار شاطرة "
, نتهدت براحه وانتفض جسدها بمجرد لمسه لها
, وفجاه بدون مقدمات اطلقت صرخه دوا صداها ف جميع انحاء القصر
, ضمها اكثر هامسا ف اذانها بعد ما انهي مافعله بالازازه المكسوره اللي شق بها ظهرلها
, "مش عاوزك تخافي ٢ نقطة دا خدش بسيط بحته قزاز ٢ نقطة بالك لو فكرتي تحبي غيري هعمل فيكي ايه ٢ نقطة ممم بلاش اخوفك مني ٢ نقطة لو حابه تشوفي اعملي عكس مابقولك "
, حاولت الافلات من قبضة يده للصراخ بوجهه
, ولكنه فاجئها بقبله حامله نيران السخط الكره والتوعد
, صوت خبط ع الباب انقذها من نيران سخطه
, ارتبكت ودفعته بعيدا عنها ٢ نقطة فتحت الباب وغادرت وظهرها ممتلئا بالدماء
, زهرة اتصدمت
, رامي واقف مكانه : هاتي هاتي الوكل ٢ نقطة الواحد ع لحم بطنه
, وصلت سميه اوضتها وخلعت بلوزتها وتفتنت جرحه لها بالمرآه
, "شكلنا كده هنلعب كلنا بالمستخبي يارامي بيه ٢ نقطة والبادي اظلم ٢ نقطة فاكر نفسك اني غبيه ٢ نقطة وبساعدك لله وللوطن ٢ نقطة للاسف محتاجالك ٢ نقطة والجرح دا هيتردلك بضربه ف مقتله ٢ نقطة وهتشوف "
, زهره الشغاله دخلت مندفعه
, "ست سميه اي الجرح يالهوي٢ نقطة هو عمل فيكي اي المجنون دا "
, سميه بتوجع : مافيش حاجه هاتيلي بس الشاش ولزق جروح من عندك
, نفذت زهرة ماامرتها به
, "تروحي للحيوان الل بره دا تقوليلو بابا هيقابله الليله ٢ نقطة عشان يجهز نفسه "
, ٣ العلامة النجمية
, وعد قاعده في الجنينه كانت بتكلم حمزه اللي كلمته اكتر من 5 مرات من اول ماخرج
, اتفاجئت بسامح قدامها
, "تسمحيلي اقعد؟؟ "
, وعد ارتبكت بس انا كنت طالعه يعني ارتاح شويه
, سامح بتوسل : لو سمحتي اقعدي حاابب اتكلم معاكي شويه
, قفلت وعد تليفونها وحطته جمبها : اتفضل ٢ نقطة
, سامح بهدوء : اي رايك ف الحب من اول نظره
, وعد سكتت شويه
, "مش فاهمه ٢ نقطة قصدك ايه "
, سامح :قصدي يعني هو ممكن واحد يشوف واحده مره واحده وبيحبها ٣ نقطة ممممم لا ده كمان ممكن يعشقها
, وعد بتفكير : يجوز ليه لا ٢ نقطة الحب زي الموت ملهوش مواعيد بيجي ف لحظه واحده ومرة واحده بس مابيتكررش
, سامح رفع حاجبه
, "مابيتكررش ٢ علامة التعجب مش معاكي ف دي "
, وعد : الحب الحقيقي بيجي مرة واحده بس ف العمر ٢ نقطة اما اي حب تاني قبله او بعده ياما بيكون تسليه او بدل فاقد ٢ نقطة وبعدين الحب دا حاجه كبيره اوووي اكبر من اننا نشرحها بالكلام
, ابتسملها سامح : معاكي حق ٢ نقطة وانتي حبتي حمزه حب عمر ولا حب تسليه ولا حب بدل فاقد
, ابتسمت وعد واخدت نفس عميق : عشقته عشق مؤبد 😎
, سامح بضيق : يابخته
, وعد بتلقائيه : هقوم انا بقي بعد اذنك
, قامت وعد بعفويه وفجاه رجلها اتزحلقت لان الجنينه كان فيها ميه وطين
, صرخت وعد وجري عليها سامح
, "مالك حصلك حاجه "
, وعد بعياط : رجلي ٢ نقطة رجلي هتموتني
, مسك رجلها بحكم انه دكتور عظام بيحركها
, "هنا ٢ نقطة دي الل بتوجعك "
, صرخت وعد بتوجع سمعت صوتها الهام جريت عليها
, ومن اعلي هناك كاميرا تلتقط كل لحظه
, سامح بخبث انحني ليحملها : لالا شكل رجلك اتجزعت ولا حاجه تعالي ادخلك جوا
, ٤ العلامة النجمية
, في عربيه حمزه الخياط ع الطريق الصحراوي
, اجري مكالمه تليفونيه
, " الليله هننزل المقبره ٢ نقطة جهزوا الدنيا ", خارج القائمة
 
الفصل الخامس


"يـا فاتن العينين جئتُكَ مرهقا
, من وحي حُسنكَ راعني أن أُقتلا
, تلكَ العيون الناعِساتُ فتكنَ بي
, باللّحظِ أم بالكُحل صرتُ مجندلا؟
, القتلُ في شرعِ الإلهِ محرمٌ
, وبشرع حُسنِكَ لا يزال مُحلّلا!"
, ♡♡♡
, كان حاملا لوعد بين ذراعيه ٢ نقطة مع تأوها وتوجعها لم تدرك بشاعه الامر
, ركضت الهام تجااهها
, " وي وي وي اي الل حووصل ٢ نقطة وانت كيف شايلها اكده ياواكل ناسك "
, سامح مصطنع الاهتمام والقلق وهو مسرعا للخطي
, " وقعت ياعمتي ومش قادره تتحرك تعالي تعالي ساعديني اربطلها رجلها "
, الهام بقوه : عقولك نزلها تسند عليّ
, لم يعيرها سامح اي اهتمام ٢ نقطة دلف الي صالون القصر واراحها ع المقعد
, " وعد ركزي معايا هحرك رجلك يمين وشمال تمام وقوليلي فين الل بيوجعك باالظبط"
, اتت الهام وفريال ف آن واحد
, فريال بخضه : مالك ياوعد
, صرخت وعد بتوجع بمجرد تحريكه لرجلها
, سامح باندفاع : نادي ع حد م الغفر ياعمتي يجيبلنا حاجات من الصيدليه
, تصمرت الهام مكانها
, نزلت منه ونعمه ع صوت صراخها
, " هو في اي ومالك ياوعد"
, سامح بعصبيه : بس بقي خليني اشوف شغلي
, ٤ العلامة النجمية
, مابين الجبل والضفف والمرتفعات والهدووء التام الذي لا يقطعه الي اصوات تعمير الاسلحه
, صبري شيخ كبير بيدو عليه معالم القوة والرهبه : شهلوا يارجاله ٢ نقطة المهمه دي فيها نقله كبيره قوووي
, سعيد بصوته الاجش : تقلقش ياكبير لو كان زلط احنا عنقرقشو بسناننا
, صبري : هو دا العشم يارجاله ٢ نقطة يلا اسيبكم تشوفوا شغلكم ٢ نقطة شدوا حيلكم عااد
, ٣ العلامة النجمية
, دلف رامي الي اسفل بخطوات ثقه من اعلي الدرج الفخيم ثم اردفت خلفه سميه وهي تخفي مابداخله تجااهه
, " كلت ؟!:"
, رامي بنبره خبيثه : عااش ٢ نقطة يجعله عامر ياام العيال
, * زهرة قالتلك بابا هيقابلك النهارده
, تقدم الخطي امامها ثم جلس علي اقرب اريكه
, " فجاه اكده ٢ نقطة مش يستني عرق السجن يجف "
, نفذ صبرها : بطل الهمجيه والعشوئيه اللي انت فيها دي ٢ نقطة تعالي عاوزاك فوق
, رامي بغمز : اي لو مش صابرة لحد مانكتبوا انا جاهز
, نهضت من مكانها بنفاذ صبر
, " ياربي عليك قوم قوم معاايا ٢ نقطة عشان افهمك "
, صار خلفها الي غرفتها التي احكمت اغلاقها
, اتكأ ع فراشها ساخرا
, " طب كان ايه لازمتها الانزحه دي ٢ نقطة وشغل المخابرات دا ماكنتي قولتيها ف وشي وحد يكره يعني "
, تخرج اوراق من خزانتها
, " بس بقي بطل الهجس اللي ف دماغك دا ٢ نقطة "
, ثم القت امامه ملف ورقي
, " خد اقرا "
, امسك الاوراق متصفحا : ومين فايز قدري منيب ديه ؟؟؟٢ علامة التعجب
, سميه بثقه : انت
, ٣ العلامة النجمية
, اخترقت لقاء صاحبة البسمه العريضه مجلسهم ممسكه بطفلها بين ذراعيه
, " مساء الخير ع الحلوين"
, ثم اكملت مفزوعه : سلامتك ياوعد مالك ياقلبي
, بالتو انهي سامح ربط قدمها
, " كده تمام راحه اسبوع فالسرير ياوعد ٢ نقطة فاهمه "
, لقاء بضيق : وانا الل جايه اقعد معاكي ٢ نقطة مش تاخدي بالك ع حالك ياوعد
, وعد انفجرت فالعياط : انا عاوزه حمزه ٢ نقطة اتصلو بحمزه يجي حالا
, نعمه بسخريه : اي الل يجي حالا دا متبطلي دلع بقي وسيبي الراجل يشوف شغله
, منه كتمت ضحكتها : نعمه قصدها بلاش نقلقه ياوعد
, وعد باصرار : هاتو موبايلي اكلم حمزه
, سامح بهدوء : اسمعي كلامهم ياوعد ماينفعش وانا جمبك ٢ نقطة قصدي كلنا جمبك اهو ٢ نقطة تعالي اطلعك فوق
, فزعت الهام : تطلعها كيف ٢ نقطة ابعد يدك ع مرة ولدي ٢ نقطة احنا هنسدها ونطلعها فوق ملكش دعوة انت
, سميره زفرت دخان سجارتها
, " وفيها اي يعني ٢ نقطة ما سامح اخوه حمزه "
, الهام بحزم: قولت لا يعني لا ٢ نقطة نادي يالقاء ع حد من الغفر
, فريال باستغراب : ازاي راجل غريب يشيل بتي
, الهام : حدش هيلمس مرة ولدي ٢ نقطة وعد هتقعد ع كرسي خشب وحد هيشيلها
, سامح بدون مقدمات انحني وحملها بين ذراعيه
, " خلاص بقي ياعمتي وعد حامل ملهوش لازمه كل دا ٢ نقطة انا هطلعها اوضتها "
, اسرع سامح الخطي وصعد لاعلي وخلفه لقاء وسميره وفريال
, وصلت وعد غرفتها انحني لكي يريحها ع مرقدها ومف غفلة الجميع كانت سميره مصوراهم
, فريال بضيق: تعبانك يادكتور ٢ نقطة اتفضل
, سامح : مافيش تعب ٢ نقطة دا شغلي ٢ نقطة هاجي اشوفها بالليل ٢ نقطة سلامتك ياوعد
, خرج سامح وسميره التي سحبته من كفه الي غرفتهم وقفلت الباب
, سامح : في اي ياسميره مالك
, سميره فتحت موبايلها : شوف
, سامح اتصدم : يخربيتك انتي اي مافيش حاجه كده تعديها
, سميره : مادام جينا هنا يانشتغل صح يانمشي بالذوق
, سامح بصرم : الصورة دي تلزمني
, سميره: اتقل كله هيطلع ف وقته
, سامح بضيق : سميره مش عاوز اذيه لوعد فهماني
, سميره بسخريه : جري اي ياولاه انت هتصدق نفسك وتحبها ولا ايه ٢ نقطة لا فوق يابابا ٢ نقطة زي ما لميتك من الشارع وكنت حته دكتور مرمي ف وحده ملهاش لازمه ٢ نقطة وعملت منك راجل ٢ نقطة الشغل شغل يادكتور سامح
, سامح بذهول : انتي مش بني ادمه
, ثم تركها وغادر
, سميره بتوعد : تقلقش قبل مااحرق قلب الهام والبلد كلها ع حمزه هكون خلصت منك يادكتور سامح
, ٣ العلامة النجمية
, نجوي جن جنونها
, " دي الوليه دي مجنونه ٢ نقطة وهي عرفت منين كل دا ٢ نقطة اوعي تكوني قولتيلها حاجه "
, صباح : اعدم يانجوي ي ختي ماقولتلها ولا حاجه
, نجوي بتفكير : اومال عرفت منين كل دا
, صباح بهمس: دي ست واصله قوي قوي ٢ نقطة تقدر تعرف الجن مخبي عياله فين
, نجوي : لا باين انها واصله وواصله وواصله
, صباح : وقررتي اي ي ختي
, نجوي: هديهملها ٢ نقطة مش قدامي غير كده ٢ نقطة
, ٣ العلامة النجمية
, " يعني فايز دا مات ملهوش اثر"
, قال رامي جملته بصدمه وذهول
, سميه : بالظبط وكنا هنتجوز بس عمل حادثه ومات ومحدش عرف لحد دلوقتي وملهوش اهل ٢ نقطة فانت هتكون هو فاهمني ٢ نقطة وكل املاكه هتكون ليك انت وبس ٢ نقطة وهتقابل ابويا ع انك فايز
, رامي : دانتي طلعتي دماغ
, سميه : ادرس الملف الل فايدك دا كويس اوي ٢ نقطة ومش عاوزه غلطه مع ابويا فاهم يارامي
, رامي بخبث : رامي مين بقي ٢ نقطة هو بعد الاملاك والملايين دي خليتي فيها رامي ٢ نقطة اسمي فايز ياسميه هانم ٢ نقطة مش سميه بردو ؟؟
, ارتبكت سميه : انت بتبصلي كده ليه واي الل انت بتقوله دا
, رامي اقترب منها اكثر: اصلك طلعتي حلوة اوي وانا مكنتش واخد بالي
, ابعدت عنه : خلصت كلامي تقدر تتفضل
, حاول احتضانها محاولا تقبيلها وولحظات تصور لها انه هو نفسه حمزه الخياط اسرها بين ذراعيه ٢ نقطة بعد ما كانت تقاومه بكل قواها فجاه استسلمت لتصرفاته وابتسمت له ٢ نقطة اكمل رامي ما بدأه ٢ نقطة شرعت للضيق والضجر وفجاه ابعدت عنه
, " خلاص بقي فوق لنفسك "
, وسرعان ما اختفت م امامه
, رامي متبسما : وخداني كوبري ياسميه ٢ نقطة طايب وراكي وراكي والزمن طويل
, ٣ العلامة النجمية
, وصل غرفته ف الفندق النازل به في مدينه الجيزه
, محاولا الاتصال بوعد مرارا وتكرارا بدون فايده
, سمعت سميره صوت رنين التليفون المرمي في الارض ميلت واخدته
, " ودا سي رميو بيطمن ع جوليت "
, دخلت القصر سمعت صوت التليفون الارضي وبعد ما اتاكدت انه مافيش حد شايفها مسكت السكينه الموجودع ع طبق الفاكهه وقطعت السلك
, زاد قلق حمزه وخوفه عاود الاتصال بلقاء اللي نسيت تشحن تليفونها اول ماجات وطول الوقت كانت قاعده مع وعد
, حمزه استغرب : اول الناس دول راحو فين بس
, ليلقي هاتفه بعيدا ويغير ملابسه
, سمع صوت تليفون بيرن جري عليه بلهفه
, " ايوة ي وعد "
, * بس انا جيسي ي حمزه بيه ٢ نقطة اي مقرتش الاسم
, حمزه متحمحما : قولي عاوزه اي
, * احنا وصلنا وكله هيتم الليله الساعه ١ بالليل
, حمزه هز راسه : زين زين اقفلي دلوق
, * انت فين دلوقتي
, حمزه بحزم : هكون فين ف الاوضه وعاوز ارتاح شويه ٢ نقطة عايزه حاجه
, جيسي بدلع : تؤ انا مش عاوزه اي حاجه ٢ نقطة بس انت اكيد مش عاوز ياحمزه بيه
, دون ان يجيبها اغلق هاتفه بضيق ونفاذ صبر
, " ماهي ناقصه قرفك "
, في الاوضه عند وعد
, لقاء : دودو حمزه الصغير نام هروح انيمه واغير هدومي واجيلك ٢ نقطة مش هتاخر عليكي
, وعد : تمام ي حبيبتي ٢ نقطة وابقي شوفيلي موبايلي فين عاوزه اطمن ع حمزه
, لقاء ممازحه : مااشي ياستي ٢ نقطة عيوني لحمزه ومراة حمزه
, وعد ابتسمت : متحرمش منك ٢ نقطة بس ماما راحت فين
, لقاء: قالت عندها معاد مهم في ف جريده الحياه ٢ نقطة بس ٢ نقطة والهام بتحضر الاكل تحت ٢ نقطة يلا سلام مؤقت بقي
, مشيت لقاء وهناك اعين كانت تنتظر مغادرتها
, حتي دخل بعدها ع الفور
, وعد اتنفضت : دكتور سامح
, اغلق الباب خلفه
, " جيت اطمن ع رجلك ٢ نقطة وريني "
, وعد بخوف : لو سمحت ممكن تنادي ع حد من اخواتك او طنط
, سامح : انتي خايفه مني ياوعد ٢ نقطة متخافيش مني
, استغربت وعد طريقته ف الكلام ٢ نقطة واسلوبه اللي قربه به ناحيتها ورفع الغطي
, " اممم عال عال ٢ نقطة ف تحسن ٢ نقطة بس لازم تحطي مرهم عشان الجزع يخف اسرع "
, وعد اترعشت : تمام ٢ نقطةلو سمحت اخرج بقي ماينفعش كده
, فك رباط رجلها وتجاهل تماما ما تامره به ٢ نقطة حاولت تبعد رجلها عنه اتوجعت اكتر
, سامح بنرفزه مسك رجليها وحطها ع فخذه
, " بس ي مجنونه انتي استني ٢ نقطة "
, حست بكهربا واشمئزاز بمجرد لمسه لقدمها
, " ونحط المرهم وندلك العرق كويس عشان تتحسني بسرعه ي وعد "
, ارتحت بعض الشئ للمساج وتديلك قدمها
, سامح ابتسم : كده احسن صح
, وعد خافت منه نظراته : تمام تمام ٢ نقطة ممكن تتفضل بقي مش خلصت شغلك
, سامح : لسه مخلصتش ٢ نقطة هربطها اهو
, استمرت ف مراقبته لها ونظراته الناريه حتي انهي ما بداه ٢ نقطة
, " الف سلامه عليكي ياوعد "
, قال جملته بنبره خبيثه
, وعد : ممكن تتصلي بحمزه ياسامح ٢ نقطة مش عارفه موبايلي فين ٢ نقطة شكلو وقع تحت ولا حاجه
, غصه علقت ف حلقه ثم عاود رسم الابتسامه مرة اخري
, " وادي ياستي حمزه هنكلمه "
, ع حدا اتصال مهم لحمزه من جيسي
, حمزه باهتمام : يعني اي الكلام دا ٢ نقطة هو لعب عيال ولا ايه
, جيسي : حمزه افهم بس الحكومه مفتحه عينها اوي الايام دي ومستر جينك رفض مجازفه زي دا
, حمزه بحده : اقفلي انا جاي حالا
, ف نفس الوقت كان بيكلمه سامح
, وعد بلهفه : ها رد
, سامح : ويتك ياوعد
, وعد قلقت: اكيد بيرن عليا وموبايلي مش معايا اوف ياربي ٢ نقطة معلش حاول تاني
, فتح سامح المايك وعاود الاتصال
, حمزه رد بضيق : سامح مش وقتك ٢ نقطة هخلص شغلي واكلمك
, سامح : وعد عاوزه ت
, حمزه كان قفل الخط
, انسكبت دمعه من عيونها
, " يعني مكنش بيرن عليا ٢ علامة التعجب "
, سامح قرب منها : متزعليش عنده شغل اكيد ياوعد
, تنهدت بحزن وحرقه واغمضت عيونها ٢ نقطة لاحساس يجذبه بالاقتراب من شفتيها رويدا رويدا
, وفي لمح البصر ابعد عنها بمجرد دخول سميره التي لم تبتعد ببصرها عن مراقبتهم
, سامح وقف : الف سلامه ي وعد متزعليش نفسك
, سميره بخبث : مالها وعد مين مزعلها
, سامح : اصلها قلقانه ع حمزه
, سميره بخبث : مممم ياعالم بقي مايمكن مش فاضي ياوعد بلاش تعطليهم ٢ نقطة وان جيتي للحق حقك تقلقي سفرية حمزه المفاجئه وكمان بنات بحري ملهمش امان ي وعد
, وعد شعرت بالاختنااق والتوجع مسكت بطنها
, " اتفضلوا اطلعو بررررا "
, سامح بلهفه : انتي تعبانه ياوعد ٢ نقطة مالك
, صرخت وعد بقوه : قولت اتفضلو اطلعو برررا
, جريت الهام ع صوتها
, " انتو قاعدين جار مراة ولدي ليه اطلعو برا قوووولت "
, لقاء دخلت بسرعه وحضنتها : في ايه مالكم بس ٢ نقطة ومالك ياوعد
, وعد انفجرت في العياط
, ٣ العلامة النجمية
, حمزه يحمل بداخله بركان غضب يقتحم فيلا بمناي ع الانظار
, " يعني اي هو لعب عيال ٢ نقطة وهي اول ولا ايه "
, جيسيي: اهدي مستر حمزه ٢ نقطة افهم الاول
, جينك بالانجليزيه : مستر حمزه الجو مايسمحش بحاجه زي دي ٢ نقطة ودي مقبره فيها اكتر من ٣٣ قطعه والمقبره دي من اخطر المقابر لازم نرتبلها كويس
, حمزه بهدوء: وانا قولتلكم الليله ٢ نقطة ومافيش رجوع ٢ نقطة ع معادنا ٢ نقطة واي خلل انا الل مسئول
, في مكتب رئيس الوزراء
, وزير الاثار : وبعدين حق البلد معاليك وتاريخها بينحدر
, وزير الداخليه : احنا ماشين في خطتنا واهم حاجه عشان الاثار دي ترجع ٢ نقطة نثبت انها خرجت من البلد بطريق غير مشروع ٢ نقطة والاهم سوء نيه الدوله المشتريه والا هنلتزم بدفع تعويضات تعجز
, وزير الاثار : الاهم اننا نحافظ ع الل جوه ٢ نقطة اما الل برا دا انسي انه يرجع ٢ نقطة لمعوقات كتير واولهم حسن نيه الدوله المشتريه
, رئيس الوزراء : عاوز اهتمام بالموضوع دا ٢ نقطة عشان البلد ترجع تقف ع رجلها لازم نهتم بالاثار والتراث
, وزير الداخليه : طيب والمقدم حمزه الخياط ناوي ع ايه
, وزير الاثار : حمزه الخياط بيشتغل بدماغه ٢ نقطة وانا من رايي نوقفه ع الل بيعمله دا
, وزير الداخليه : متوقفهوش نسيبه يشتغل بطريقته واحنا كمان هنشتغل بطريقتنا
, ٣ العلامة النجمية
, لقاء محاوله الاتصال بحمزه مرارا وتكرارا بدون فايده
, " و**** مقفول ي وعد "
, وعد جن جنونها : يبقي حمزه مش بخير انا حاااسه ٢ نقطة
, نعمه بخبث : او مش فاضيلك ٣ نقطة وانتي فاهماني
, حبست دموعها داخل عيونها
, لقاء بضيق : اي الهبل الل انتي بتقوليه دا ٢ نقطة لو سمحتي اخرجي ٢ نقطة
, موجهه كلامها لوعد : اهدي ياوعد حمزه اكيد مشغول مش انتي سمعتي صوته وقالك مش فاضي
, وعد : مشغول عني يالقاء ٢ نقطة دا عمره ما عملها
, اتت فريال مفزوعه
, " مالك ي وعد حصلك اي ي حبيبتي "
, ٣ العلامة النجمية
, في الفيلا عند سميه دلف رامي مرتديا بدله في قمه الفخامه والوقار ليستقبله رجل في اواخر ال٦٠ مرتدي بدله انيقه
, ابتسمت سميه المرتديه فستان سواريه
, " وفايز اهو جيه يابابا "
, كامل وقف لاستقباله : فايز بيه ٢ نقطة طبعا سمعتك سابقاك ٢ نقطة كان نفسي اتعرف عليك من زمان
, رامي يرتسم الووقار : والفضل يرجع لسميه عشان اتشرف بمعرفة حضرتك
, شرع كلاهما ف الحديث اكثر من ساعه
, حتي قطعتهم سميه
, " طيب اي رايك ف فايز يابابا نطلب الماذون "
, ابتسم كامل : وانا هلاقي عريس لبتي احسن من كده فين ٢ نقطة طبعا يشرفني تكون جوز بنتي يافايز بيه
, اتصلت سميه بالماذون مع ابتسامه انتصار وكأنها صابت هدفها وبعد مرور الوقت اتي المأذون وتم كتب الكتاب
, كامل : طيب انا كده اديت مهمتي ٢ نقطة اسيبكم بقي ي عرسان عشان طيارتي
, سميه بابتسامه انتصار : توصل بالسلامه يابابا كام شهر كده وهحصلك
, رامي : نورتنا و**** ياكامل بيه ٢ نقطة
, انصرف كامل من منزلهم مع وضع الف علامه استفهام ترتسم ع وجههم ويبقي ف القمه والسؤال الذي يدور ف مخيلتنا
, ٥ قوس متعرج أيسر هو في اييييييييه ٥ قوس متعرج أيمن
, ٤ العلامة النجمية
, جالس ف غرفة فيلا جينك الخبير الامريكاني
, لتصله رساله من مجهول
, " وحشتني اوي ياحمزه بيه ياخياط ٢ نقطة وقت قرب اوي ٢ نقطة تقدر تستمتع بكل دقيقه فاضله من عمرك "
, لم يعيرها اي اهتمام ٢ نقطة عاد الاتصال بسامح
, * ازيك ياحمزه
, _ معلش قفلت كنت مستعجل ٢ نقطة المهم وعد جمبك ٢ نقطة برن عليها مابتردش
, سادت علامات الخبث
, " وعد ٢ نقطة اصلها نامت ياحمزه ٢ نقطة استنتك تتصل مااتصلتش فنامت "
, حمزه باستغراب : ناااامت ٢ علامة التعجب؟؟ ازاي يعني ٢ نقطة سامح انتي مخبي حاجه
, سامح بحبكه دراميه : هخبي اي بس ياجدع ٢ نقطة زي مابقولك نامت ومعاها اختك وامها
, حمزه : طيب قولها تشحن موبايلها الصبح وانا هكلمها
, سامح بخبث : عيوني ياااابن عمتي ٢ نقطة ركز ف شغلك بس
, ٣ العلامة النجمية
, مع دقات الساعه الواحده لبداية يوم جديد
, نامت وعد محتضنه امها ٢ نقطة وبهدوء اراحت راسها ع الوساده وتركتها بهدوء وغادرت لتخلد ف نوم عميق
, عند سميه وفايز (رامي)
, جالسه ف غرفتها تتحدث في الهاتف وكإنها تخطط لشئ ماا
, وع حد هو ف غرفته يجري مكالمه تليفونيه
, " يعني حمزه الخياط ف مصر ٢ نقطة زين زين ٢ نقطة جيه لقضااه "
, ثم قفل هاتفه واخفاه ف مكانه فذهب لغرفه سميه واحكم غلق الباب خلفه
, سميه انهت المكالمه : انت اتجننت ٢ نقطة عاوز ايه
, فايز : النهارده مش دخلتنا ولا ايه ٢ نقطة عاوزك
, سميه شعرت بالاختناق
, " رامي اعقل وافهم ان الجوازه دي كلها مصالح ٢ نقطة انت شاب لسه ٢٥ سنه وانا واحده ٣٥ سنه ٢ نقطة فبلاش جو حقوقي ومش حقوقي دا ٢ نقطة واطلع من دماغي "
, ليغرس انامله ف ذراعها ويلقي بها ع فراشها يمزق فستانها بكل قوته ٢ نقطة وما بين صدمتها وعجزها بالدفاع ع نفسها وبين صورة حمزه المتردده امامها
, ليجتمعا ١٢ فرد في مكان ملثم بالظلام لا يخترقه الا انوار الكشافات في نفق طويل بعيدا عن الانظار ف محافظه الجيزه
, جيسي واقفه بجوار حمزه ٢ نقطة ناظرين للخبير وهو بيعاين المكان بالاجهزه
, حمزه باهتمام : هااا طمني تمام
, الخبير : المقبره بابها ع بعد ٢ متر لتحت من مكاننا
, لينظر الي اخر لديه ذقن طويله ومرتديا جلابيه كحلي
, " وانت بتقول اي ياشيخنا "
, ليتفتن المكان باهتمام : المقبره ع بعد ١٩٠ سم بالظبط ٢ نقطة يعني المطلوب اننا نحفر ١٥٠ عشان نوصل للباب وال هنلاقي هديه مقام وبعدها ب ٤٠ سم باب المقبره
, شرع العمال بالحفر بدقه وعنايه وطبقا لتعليمات الدجال
, وع حد يتسلل غرفة نومها ببطء ويقترب منها ويجلس بجانبها متفتنا اياه وهائما بها عشقا وحبا
, " هخطفك ونسيب عالمهم ونمشي ياوعد انتي خلاص بقيتي بتاعتي"
, قال سامح جملته وهو يرفع الغطي ويرقد بجانبها
, لتتحرك قليلا في نومها ٢ نقطة فيعبث بشعرها بنظرات مقززه ٢ نقطة
, ابتلعت ريقها وانسكبت دمعه منها اثناء استغراقها ف النوم ٢ نقطة لينحني براسه ع عينها ويقبلها ويضع اخر ع شفتيها
, لتقوم صارخه باسمه وانتفاضة جسدها باسمه
, " حمزززززززززززززه "
, انتهي العمال م الحفر حتي وصلا باب المقبره
, فليلتقط الخبير صورة للبيدج لباب المقبره
, حمزه : مش راضيه تفتح ليه
, الخبير بارتباك : مش عارف ف حاجه غلط
, تشبثت جيسي بذراعه
, حمزه : اي قولتك ي شيخنا
, ينظر له باسف وقلق
, " الباب عليه سحر وعشان يتفتح لازم ينقط عليه ددمم بني ادم "
, حمزه مذهول : يعني اي
, الدجال: يعني مافيش مفر ٢ نقطة
, وينظر لباب النفق يجده انغلق تماما مع هزه قويه ف النفق
, قفز الفزع والرعب ف قلوب الجميع
, حمزه بصدمه : اي الل حصل دا
, الدجال : لازم رقبة حد تطير دلوقتي عشان ١١ يطلعو بخير
, جيسي صرخت وفزع الجميع
, حمزه عجز تفكيره ناظرا له بصدمه وحيره, خارج القائمة
 
الفصل السادس


يا مُسكّني وسَكَني وسَكيِنتي وساكنتي وسكوني وسكوتي وسِكّتي وسَكْرتي وسُكّرتي وسرّي وسريرتي وسروري ❤🍃
, ٤ العلامة النجمية
, انتفضت وعد وضغطت ع رجلها الموجوعه وابتعدت عنه وبخوف ورعب
, " انت اتجننت ٢ نقطة انت اي الل دخلك هنا ٢ نقطة دانت ليلتك سووده "
, اقترب منها بهدوء
, " اشششش اششش وطي صوتك ٢ نقطة احسن يصحوا وساعتها شكلك هيبقي وحش اوي ياوعد وخاينه لجوزك "
, دفعته بكل قوتها : انت عاوز اي ٢ نقطة والا هصوت والم عليك اهل البيت كلهم ياحيوان انت
, سامح يضع كفه ع فمها
, " حطي عقلك ف راسك وافهميني كويس "
, دارت بجسدها وافلتت قبضته عليها مصدرة صوت صراخ
, سامح حاوطها من الخلف وامسك بهاتفه
, " شايفه الصور دي ٢ نقطة فتحي عيونك عليهم كوويس ٢ نقطة تخيلي لو عملت (سند ناو send now ) لحبيب القلب حمزه بيه تفتكري هيكون اي رده "
, * تبقي متعرفش حمزه مستحيل يصدق الهبل دا ٢ نقطة اعلب غيرها ياشاطر
, ثم دفعته بكل قوتها
, " انت اي القذارة الل انت فيها دي ٢ نقطة انتو مش ناس صح ٢ نقطة لالا ف حاجه غلط ٢ نقطة انت ابن عمته ازااي ٢ نقطة انا هفضحك والم الناس عليك ٢ نقطة واخلي حمزه يعمل منك غدا للكلاب "
, سامح ابتسم : بس انتي عاقله ومش هتعملي كده
, وعد بتحدي : هتشوف ٢ نقطة
, جريت ناحيه الباب تستنجد بشخص ما
, ل يهم بها من الخلف هامسا ف اذانها بنبره تحذيريه
, " تعرفي انا ماسك حاجات ع حمزه جوزك توديه ف ستين داهيه ٢ نقطة لو فكرتي تقولي لحد حااجه هفرمه قدامك فهمااني ومش بهزر ٢ نقطة انا واحد قلبه ميت مش باقي ع حد ٢ نقطة خليكي شاطره كده وجدعه عشان نعيش كلنا ف سلام "
, انتفض جسدها وشعرت بالذعر ٢ نقطة وتتمسك بالفاظه المجاوره لها بتهديد
, " انت مش بني ادم ٢ نقطة انت شيطان ودخل ع بيتنا ٢ نقطة اطلع برا ٢ نقطة بقولك اطلع بره والا هقتلك "
, سامح دار حولها نص دورة وبنظره مقززه
, " مش لما تعرفي انا عاوز اي الاول "
, وعد بنفاذ صبر وبصوت عالي وبخوف : قولت اطلع برا والا هنادي ع الغفر دلوقتي
, ليجذبها من كفها اليه ويقف خلفها متوعدا
, " طالع ٢ نقطة بس اسمعيني كويس اوي ٢ نقطة انا معنديش الل اخاف عليه كده كده ميت ٢ نقطة اما انتي عندك جوزك ٣ نقطة ( ويضع كفه ع بطنها ) وولادك وامك وعندك كتير تخافي عليه ٢ نقطة هما حاجتين انا عاوزهم وانتي مش قدامك غير توافقي ٢ نقطة اولهم تكوني ليا وقت مااطلبك والتاني لو خايفه سي حمزه بجد وتهمك حياته وعاوزاني ماامسش شعرة منه ٢ نقطة يبقي تكرهيه فيكي لحد مايزهق فيطلقك وبعدين تبقي ليا بس ٢ نقطة والا هوزع صورنا دي ع كل اهل النجع وساعتها حمزه هو الل هيغسل عاره بيده منك ٣ نقطة قولتي اي ياحلوه ؟؟؟"
, وف لمح البصر صوت خطوات تقترب م باب الغرفه لختبأ سامح بجوار الخزانه وع الفور يتفتح الباب
, لقاء بخضه : وعد واقفه ليه اهنه ٢ نقطة كنتي بتنادي ع حد ٢ نقطة محتاجه حاجه اساعدك ؟
, لترسل نظرة خاطفه عليه ويبادلها بنظره تحذيريه
, " لاه ٢ نقطة لا ي لقاء مافيش ٢ نقطة لقاء ممكن اجي انام ف اوضتك وكمان عاوزه اكلم حمزه تعالي موبايلي مش لاقياه "
, لقاء ابتسمت : تنوري ياحبيبتي ٢ نقطة طبعا مش عارفه تنامي ف الاوضه مادام حمزه مش موجود ٢ نقطة هنزل بس اعمل الرضعه لحمزه الصغير واجيلك
, تركتها لقاء وغادرت لتتفاجئ به امامها
, " حطي عقلك ف راسك ياوعد ونفذي دا احسن ليكي ولسمعتك ولحمزه فاهمه ٢ نقطة سلام "
, ليخرج متسللا بهدوء تاااام ليتفاجئ بسميره جالسه ف غرفته
, ويتركها في حيره وخوف وقلق
, " مالك ياوعد حصلك اي استقوي ٢ نقطة كنت مستقويه بيك ياحمزه ٣ نقطة انت قوتي ارجع بقي "
, ٤ العلامة النجمية
, جيسي انهارت في العياط
, " يعني اي احنا هنموت هنا ٢ نقطة الاكسجين بدا يقل وانا هتخنق "
, كان واقفا دافثا وجهه بين كفيه بتفكير
, " يعني مافيش حل غير اننا نقتل حد ٢ نقطة ياتري مين متنازل عن حياته؟؟ "
, الخبير : انا قولتلك ان المقبره دي خطر وماينفعش ننزلها
, جيسي بتوسل : مسيو حمزه اتصررف بليزز مابدي موووت هون
, حمزه بتفكير : هما الفراعنه دول ياشيخنا كانوا بارعين اوي ف السحر للدرجه دي يعني ؟
, الدجال : اه كانوا بيعملو كده عشان يأمنوا حياتهم لما بعد الموت
, حمزه مط شفته : ممممم عال عال ٢ نقطة بس الل اعرفه غير كده
, الدجال بقلق : عاوز توصل لايه يابيه
, حمزه اقترب منه ورتب ع كتفه
, " قصدي ان لعنه الفراعنه اللي بيقولوا عنها هي الل احنا فيها دلوقتي ٢ نقطة صح "
, * صح ياباشا
, = هي التماثيل دي بتتكون من ايه مش دهب وفضه ونحاس وبازلت ومجموعه معادن كتير ٢ نقطة والمعادن دي بقي مخزونه تحت الارض ليها الاف السنين ٢ نقطة يعني طبيعي تفاعل المعادن دي مع الارض مش هيفتح باب بسهوله
, الدجال اتوتر اكتر : يعني قصدك اي يابيه
, حمزه ابتسم ودني من اذنيه : قصدي اقولك مافيش لعنه فراعنه ولا نيله كلها معادلات وتفاعلات كيميائيه
, ليشيع بنظره الي شخص اخر
, " الا قولي ياباشا هو جزاة الخاين ف شغلانتنا دي ايه "
, الشخص بحزم : القتل
, ليخرج حمزه سلاحه ويحاوط عنق الدجال بذراعه
, " سمعت قولت ايه ٢ نقطة لا عجبتني دماغك حلوه ٢ نقطة وفكرة حلوه عشان تخلص مننا واحد ولا التاني"
, انتاب الذعر قلب الدجال محاولا فك قبضه حمزه عليه ليتفاجئ ب٣ اخرين تبع الدجال برفع الاسلحه ف وجهه
, اتسعت عيون وفم جيسي وباقي الموجودين
, ضحك حمزه بصوت عالي : يعني انتو الخونه
, ثم يمد يده داخل سترة الدجال ويخرج ريموت كنترولي
, " هو دا بقي الل قفلت بيه باب النفق "
, ثم وجهه نظره للرجال الاخرين
, " نزلو سلاحكم احسن اطيرلكم رقبته دي حالا "
, ليشير الي رجالته باخذ اسلحتهم
, ويدفعه حمزه بكل قوته ارضا
, " وعشان اوريك كدبك بعينك ٢ نقطة ادي باب المقبره هفتحه "
, ليقترب من شنطته ويخرج منها ميه نار ويسكبها ع الباب وما هي الا دقائق لينفتح الباب ع مصرعيه
, حمزه يأمر رجاله : الحبال اللي نزلنا عليها كتفوهم بيها
, دلف حمزه داخل المقبره ليعاين كل ما فيها من قطع اثريه وذهب وتوابيت وغيرها
, حمزه للخبير : عاين زين عشان البضاعه دي ماينفعش تقعد اهنه اكتر من اكده ٢ نقطة يلا يارجاله طلعو الحاجات دي ع العربياات وانتو عارفين طبعا هتخفوها كيف
, جيسي : حمزه شو هنساوي ف هديك الدجال ورجاله
, حمزه القي نظره عليهم
, " سبوهم اهنه و**** ليهم عمر هيعيشو ملهمش يبقي اجلهم اكده "
, لينحني قليلا للدجال هامسا
, " لما تيجي تنصب متنصبش ع حمزه الخياط ف شغلانه وارثها ابا عن جد ٢ نقطة فاهمني ٢ نقطة "
, لترتفع نبره صوته بصيغه امريه
, " يلا ياااارجاله شهلوووووو "
, ٤ العلامة النجمية
, في غرفة سامح صاحب البسمه العريضه والخبيثه
, " انتي هنا بتعملي ٢ نقطة تكونيش بتراقبيني "
, سميره بخبث ٢ نقطتان طبعا براقبك ٢ نقطة هكدب عليك يعني
, سامح : ههههههه اي الصراحه دي
, سميره لتفك يديها من ورا ظهرها لتفاجئه بخنجر في يدها بنبره تهديديه
, " شكلك غيرت الخطه خالص ٢ نقطة وبقينا نطلع من اوضة ست وعد وش الفجر "
, سامح بخبث : هههه في دي مسمحلكيش بقا منا لازم ابسط نفسي ٢ نقطة وبصراحه البنت عجينه طريه تتشكل ع المزاج
, سميره لتغرس سن خنجرها ف ذقنه
, " عارف لو فكرت تلعب بديلك هعمل ايه ٢ نقطة هههه اكيد عارف "
, سامح ضحك بتنهديه ومازال سن الخنجر عالقا ف ذقنه
, " السلاح يطول ياسميره هانم "
, سميره : انت عارف انه مايهمنيش
, سامح ابعدها عن طريقه
, " مش عاوزك تخافي ٢ نقطة مش عاوزه حمزه الخياط يبقي جوز بتك اعتبريه حصل ٢ نقطة سبيني بقي اخطط بدماغي واتاكدي انه كله لمصلحتنا "
, سميره شرعت بالمغادرة : هسيبك لما اشوف اخرتك اييه يادكتور الندامه .
, ٤ العلامة النجمية
, في الغرفه عند وعد
, لقاء بحيره : هتفضلي ساكته كده كتير ٢ نقطة مالك
, انفجرت وعد ف العياط : لقاء هاتي موبايلك اكلم حمزه
, لقاء معاتبه : ياوعد الفجر ع اذان تقلقيه ليه بس
, وعد تجاهلت كلامها ورنت ع حمزه اول مرة مسمعش التليفون ٢ نقطة رد فالمرة التانيه
, ردت عليه بلهفه وشوق : حمزززه ٢ نقطة انت بخير ياحبيبي ٢ نقطة
, حمزه جالس ف سيارته : مال صوتك ياوعد
, وعد بتوسل وعياط : عشان خااطري ارجع انا مش قادرة ماينفعش تسيبني كده
, حمزه استغرب لطريقتها : في حاجه حصلت طاب ٢ نقطة قوليلي حد زعلك ٢ نقطة وعد متجننيش
, وعد بعصبيه وعياط : ياحمزه ارجع بقي ياحمزه ٢ نقطة انا تعبت اوي من غيرك
, حمزه : العصر هكون عندك اهدي بقي عشان خاطر حمزه
, وعد حست براحه : متتأخرش عليا عشان خاطري
, حمزه بحب: مسافه الطريق ياوعد ٢ نقطة بطلي دلع عاد ونامي يلا ٢ نقطة اديني لقاء جمبك
, لقاء مستغربه ع حالتها : ياخويا وعد بتتدلع ركز ف شغلك انت بس
, حمزه : كده كده انا معاود اخر اليوم . اقعدي معاها متهملهاش يالقاء
, لقاء: ف عيوني ياخوي ٢ نقطة خلي بالك ع حالك انت بس
, قفل حمزه الخط وهو مستغرب من صوت وعد
, " مالك بس ياوعد هتوجعي قلب حمزه عليكي ليه "
, عاد الي شغله ومراقبه العمال
, " شهلوا قبل الشمس يارجاله "
, جيسي لتغلل اصابعها بداخل اصابعه
, " ما اشتقتلي ؟"
, حمزه ازاح كفه : اصطبحي عاد
, جيسي قربت منه هامسه ف اذانه
, " بس انا اشتقتلك كتير كتير ياحمزه "
, يمسكها من معصمها بكل قوتها ويسحبها خلفه بعيدا عن الانظار وبنبره تهديديه
, " عاوزك تعرفي اني راجل متجوز وععشق مرتي ٢ نقطة واي حاجه كانت مابينا قبل الجواز كانت شغل وطيش شباب ٢ نقطة فهماني فبلاش تحني للايام دي احسنلك "
, جيسي اترعبت من نظراته
, " انت كيف عتحكي معي هيك "
, حمزه : المرة الجاي مش هحكي ٢ نقطة هتصرف بطريقتي ٢ نقطة روحي صوري البضاعه كويس وشوفي شغلك ٢ نقطة فهماني
, لينصرف من امامها وبداخله بركان ضيق وغضب مرددا في باله
, " سامحيني ياوعد ٢ نقطة سامحيني "
, وع المقابل جيسي بنظره توعديه
, " مو انا الل اتاخد تسليه حمزه بيه الخياط ٢ نقطة وبتشوف "
, ٤ العلامة النجمية
, واخيرا اتي نور الصباح ليزيل عتمه ليله من اصعب الليالي ع الجميع
, " حمزه الخياط رجع الفندق الل نازل فيه ومقعدش ونزل تاني وهو حاليا ع الصحراوي ف طريقه لسوهاج "
, اخر جمله سمعها رامي الواقف بجوار النافذه عاري الصدر في غرفة سميه وهي مصطنعه النوم
, في سرها
, " ع جثتي انك تمس شعره من حمزه يارامي "
, رامي القي نظره عليها : وهو لحق ٢ نقطة مسرع ما نزل وعاود ٢ نقطة فلت منها ياابن الخياط المرة دي ٢ نقطة اقفل اقفل وانا هرجع اكلمك
, لتنهض سميه
, " كنت بتكلم حد ٢ نقطة واصلا جبت موبايل منين "
, رامي بتمويه : تغليش راسك عاد ياعروسه عندنا حاجات اهم ٢ نقطة ها مش هترويني شركاتي واملاكي
, سميه : وماله ٢ نقطة حقك
, ابتسم ابتسامته الخبيثه : طب ماانتي حقي بردو ومصممه تحرميني منه ٢ نقطة اقولك ماتفكيها شويه اكده دانا زي جوزك يعني
, لتتنهد بضيق
, " روح خد دش عشان تفوق يلا "
, اؤم رأسه بالموافقه وتركها وغادر
, دلفت دمعه من عيونها : ١٠ سنين ياحمزه مستنياك وانت لسه محنتش .
, امسكت بهاتفه وكلمته
, حمزه ع طريق الصحراوي : عاش من سمع صوتك ياسميه
, سميه : معاليك الل مابتسالش وتقلان علينا ٢ نقطة نعمل اي بقي
, حمزه بخبث: مشااغل كتيره قووي و**** ٢ نقطة وبعدين قولت اسيبك ياعروسه ٢ نقطة ولا لسه العريس بيكون نفسه
, سميه بضيق: بترريق ياحمزه ٢ نقطة انت عارف كويس اوي اني عمري ماهكون عروسه حد غيرك
, حمزه بسخريه : انتي الل مش عاوزه تفهمي اني مش ليكي ياسميه ومصممه تتعلقي بوهم
, سميه دلفت دمعه من عيونها
, " طيب قولي لما توحشني اعمل ايه "
, سكت قليلا : عاوزه ايه ٢ نقطة مش خلاص خرجتي واد الابراهيمي
, سميه مقاطعه: خرجته لاني انا الل دخلته عشانك
, حمزه : كله بتمنه مافيش حاجه ببلاش واظن انك خدتي حقك بزياده ٢ نقطة عاوزه حاجه لازم اقفل
, سميه : لا انا مش عاوزه بس اوعدك انك انت الل هتعوزني بعد كده ومش هتلاقيني ٢ نقطة سلام مؤقت
, ٤ العلامة النجمية
, لتوقظ منه اختها الكبيره نعمه
, " قوومي يابت يلا قووومي "
, نعمه : في اي بس عاوزه انام
, منه : اصحي وفوقي كده ٢ نقطة جبتلك اللي هيبعد الحربايه دي عن حمزه
, نعمه باهتمام : بجد ازاي
, منه بخبث : شايفه النقط دي ٢ نقطة تاخدها يومين بس والعيال هيموتوا جوه بطنها
, نعمه : طب واحنا استفدنا ايه ع كده
, منه بنفاذ صبر: فتحي مخك ياغبيه ٢ نقطة لما تسقط حمزه هيعرف انها مهمله ومحافظتش ع العيال وهاتك بقي لما تحمل تاني ٢ نقطة وباالاضافه لعمتك الهام الل هتموت ع الواد وطايقه وعد دي اصلا عشان حامل ٢ نقطة بالتالتي هتكررهها البيت هيبقي ضباب وحمزه هيتخنق منها فتكوني انتي الصدر الحنين الل بيرمي فيه وجعه ٢ نقطة فالهام مش هتلاقي غيرك قدامها فتأمر انك تتجوزي ابنها ٢ نقطة فهمتيني ؟؟
, نعمه بذهول : يخربيت دمااغك ٢ نقطة اي دا ٢ نقطة دي ولا افكار ابليس
, منه بثقه : يلا بقي انزلي ادحلبي وساعدي الهام ف الفطار للهانم وعد وابداي ف تنفيذ الخطه
, نعمه مسكت الدوا م ايدها : هاتي هاتي
, منه بتحذير : اوعي حد ياخد باله منك يامجنونه
, ٤ العلامة النجمية
, لتفيق علي صوته
, " كل دا نوم "
, فتحت عيونها بلهفه : حمزه انت رجعت
, ضحكت لقاء بصوت عالي : و**** هو الل قالي حطي الفون ع ودنها
, وعد مسكت التليفون : حمزه فينك
, حمزه : فالطريق وصلت المنيا ياوعد و**** ٢ نقطة يلا قومي اكده جهزي نفسك عشان محضرلك مفاجئه هتعجبك اوي
, وعد بفرحه : بجد مفاجئه ايه
, حمزه ممازحا : وهي كده هتبقي مفاجئه ٢ نقطة عاوز اجي القي سندريلا مستنياااني ماشي
, وعد نسيت الدنيا كلها وطار قلبها من الفرحه
, " سندريلا مستنيه اميرها ع احر م الجمر"
, حمزه بحب : واتاكدي انه مش هيتأخر عليكي ٢ نقطة
, صوت السائق مقاطعا
, " حمزه بيه لجنه في الطريق "
, حمزه " طب اقفلي ي وعد "
, اقترب سيارته من اللجنه ليتفاجئ بظابط م اشد الكارهيين لحمزه
, الظابط للسائق : رخصك يابني
, ادار السائق بجسده لحمزه اؤم له بالموافقه
, اعطاه الرخص تفحصهم
, * جاي منين
, _ من مصر ياباشا
, لينزل زجاج سيارته مرتديا نظارته الشمسيه
, " خبر اي امال ياحضرة الظابط مستعجلين وعاوزين نمشوا "
, الظابط بابتسامته العريضه
, " اهلا حمزه بيه بنفسه ٢ نقطة فتشلي العربيه دي يابني "
, نزل حمزه من سيارته ووضع كفه ع كتفه بيحاول يفتكر اسمه
, " قولتلي اسمك ايييه ٢ نقطة جلال صح ولا غلطان ؟؟"
, جلال بغل : تعالي يابني فتشلي العربيه دي
, حمزه بهدوء: وليه يفتشها انا ممكن اقولك الل فيها
, سحبه من ايدوه وفتح شنطه العربيه
, بص ي سيدي دي عروسه صغيره ٢ نقطة ودا جمل من البازلت ٢ نقطة ودا ياسيدي شويه دهب لمراتي ٢ نقطة هاا اي رايك "
, الظابط مستغرب من الثقه اللي بيتكلم بيها حمزه
, " انت طبيعي؟؟"
, حمزه ببرود : اكيد متجوز يا جلال صح ٢ نقطة اي رايك تاخد دا لمراتك ٢ نقطة هتفرح قووي
, جلال وكإنه اخيرا وجد فريسته خرج سلاحه مهددا
, " تحب تتفضل معايا بهدوء ولا معاليك بتحب الشوشره"
, حمزه ابتسم : لا و**** كان ع عيني بس مستعجل ولازم اروح ٢ نقطة مرة تانيه بقي
, جلال نده ع العساكر
, " تعالي يابني اقبضوا عليه "
, حمزه بثقه : افتكر اني قولتلك مصمم توجع راسك وتضيع وقتك
, جلال باصرار : معلش انا واحد بحب وجع الدماغ
, حمزه : باين اكده ٢ نقطة عموما مع اني مش مجبر اعرفك انا مين ٢ نقطة لكن انا بنفسي هخليك هتريح دماغك غصب عنك
, اجري حمزه مكالمه تليفونيه
, * اتفضل محافظ المنيا عاوزك
, جلال باستغراب : اتفضل يافندم
, _ انت اتجننت ياحضرة الظابط عاوز تفتش عربيه حمزه الخياط وتقبض عليه ٢ نقطة انت متعرفش دا مين وتبع ايه ٢ نقطة سيبو يمشي
, جلال مقاطعا : معاليك دا متلبس
, _ دا PCE يامجنون انت ٢ نقطة افهم بقي
, تصمر جلال في مكانه
, " اوامر معاليك يافندم ٢ نقطة حاضر يمشي "
, ليجذب هاتفه المحمول من يده
, " متشكرين معاليك ٢ نقطة مش عارفين نودي جمايلك فين و**** "
, ابتسمله : بس باين عليك ظابط شاطر ٢ نقطة احييك شد حيلك وفتح عيونك زين البلد محتاجلك ٢ نقطة يلا ياعم عبده يلا عاوز الحق اوصل قبل النهار مايخلص
, ٤ العلامة النجمية
, لتنهض بهمه ونشاط وتنسي العالم اجمع وبربكه وتوتر
, " لقاء يلا يلا تعالي ساعديني ٢ نقطة عاوزه اعمل شعري واحط ميك اب حلو ٢ نقطة وووو واظبط نفسي كده بصي بصي كله كله ٢ نقطة عاوزه ابقي اجمل مرة يشوفني فيها حمزه ٢ نقطة اعمل كل حاجه ٢ نقطة بس ابدا منين ٢ نقطة ساعديني "
, ضحكت لقاء ع تصرفاتها الجنونيه
, " اهدي بس ومتحمليش ع رجلك دي لسه واجعاكي "
, وعد بفرح : مش مهم مش مهم ٢ نقطة ساعديني بقي ٢ نقطة
, في المطبخ ٢ نقطة
, الهام للخدم : انت ي بت منك ليها حدش يحط يده ف وكل مراة ولدي ٢ نقطة انا اللي هعمله بيدي
, فجاه دخلت نعمه بخبث قبلت الهام في خدها
, " صباح الفل ياعمتي ٢ نقطة انت بتعملي ايه اي مساعده "
, الهام بحزم : ابعدي اكده ٢ نقطة واي الل دخلك المطبخ
, نعمه تصطنع البراءه : اساعدك ف حاجه طيب ٢ نقطة انا بعرف اعمل اكل حلو اووي
, الهام بلا اهتمام : ععمل وكل بنفسي انا ٢ نقطة خفي قرقره من فوق راسي وروحي شوفيلك حاجه اعمليها
, نعمه برخامه : لالا قاعده معاكي وع قلبك عاوزه اتعلم منك الاكل
, الهام بقلق : طاب ٢ نقطة بس تحطيش يدك ف حاجه فااهمه ٢ نقطة
, لتنظر لطلاء الاصابع في اظافرها
, " جاتك القرف ٢ نقطة حوشي الاحمر دا بدل ما هما شبه طوافر الغنم "
, ضحكت نعمه غصب عنها
, شرعت الهام ف تحضير الفطار
, منتظرة نعمه اقرب فرصه عشان تحط الدوا
, * طيب انتي ليه مش مخليه حد يساعدك
, _ ابدا ٢ نقطة وكل مراة ولدي محدش يحط يده فيه
, ٤ العلامة النجمية
, دخلت فريال اوضة بنتها ازداد قلقها عندما وجدت الغرفه فارغه
, فريال مناديه عليها
, " وعد ٢ نقطة ياوعد "
, سمعتها وعد : لولو ماما بتنادي عليا قوليلها تعالي هنا ممكن
, اتت فريال مع لقاء مستغربه
, " انت قاعده هنا ليه وسبتي اوضتك ليه دانا مرضتش انام جمبك عشان تاخدي راحتك "
, وعد فرحتها بصوت حمزه نستها الدنيا ٢ نقطة وفجاه افتكرت سامح وتهديداته ليها انفجرت ف العياط
, لقاء باستغراب : اي اي اي ي دودو مالك بس داحنا ماصدقنا انك رجعتي تضحكي تاني
, فريال باستفهام : مالك ياوعد ٢ نقطة حصل حاجه يابنتي
, وعد بتفكير : خايفه وقلقانه اوي ي ماما
, لقاء ممازحه : في واحده تكون مراة حمزه الخياط وتخاف من حاجه ٢ نقطة و**** تبقي عيبه ف حق حمزه
, وعد حاولت تبتسم : طيب انا هروح اجهز نفسي ٢ نقطة عشان وحشني اوي اوي ٢ نقطة نيمي حمزه ابنك وتعالي ساعديني ي لول
, لقاء بفرحه : عيوني يامراة الغالي
, فريال القت نظرة ع لقاء: **** يريح بالك يابتي ويبعد عنها ولاد الحرام
, لقاء : امين ي طنط
, خرجت من غرفة لقاء لتجده امامها عاقد ساعديه
, لم تلتفت اليه وحاولت تجاهله واسرعت الخطي لغرفتها واحكمت اغلاقها جيدا بالمفتاح ٢ نقطة لتقف خلفه وتاخذ نفس عميق وبتقوي نفسها
, " حمزه راجع ٢ نقطة وعد مابتخافش من حاجه ٢ نقطة وعد قويه "
, نتركها لتستعد بقدوم اميرها
, تحيه : كلمي ياستي برا ف تلغراف جاي لحمزه بيه
, الهام : جايه اهو ٢ نقطة يلا يانعمه تعالي قاعده ليه اهنه
, نعمه بخبث : هشرب ميه وجايه وراكي ياعمتي
, الهام بلا اهتمام : طيب وسعي اكده من طريقي
, اسرعت نعمه الخطي لاستكمال تمثليتها ووضعت الدوا ف كوب اللبن ٢ نقطة وخدت نفسها وغادرت المطبخ مسرعه
, استلمت الهام الخطاب ووضعته في غرفة مكتبه وعاودت الي مطبخها لاستكمال الفطار
, " انتي يابت تعالي شيلي الصنيه دي ووصليها لستك وعد تفطر ف اوضتها ٢ نقطة وقوليلهم يحطو الفطار للخلق الل برا يلا استعجلي "
, دخلت حمامها مرتديه منشفه فقط ع جسدها ٢ نقطة وملأت البانيوه بجميع الماسكات وميه الورد والروائح التي يعشقها اميرها وهمت بتصفيف شعرها اولا
, الشغاله زي ما طلعت بالصنيه نزلت بيها
, * ست الهام ست وعد قافله اوضتها ومفتحتش
, _ معقوله تكون ناايمه لحد دلوق
, لقاء نازله من فوق
, " سيبي وعد خالص تلاقيها دي نسيت تاكل اصلا "
, الهام بنرفزه : البت دي هتخلي برج من راسي يطير ٢ نقطة ولا واكله ولا مغذيه عيالها وبعدين فيها
, لقاء : حمزه جاي وهو هيتصرف معاها ياالهام سيبك تعالي نفطروا بقي عشان انا واقعه م الجوع
, نعمه بتراقبهم من فوق وبداخلها بركان غضب
, " الغبيه بوظت الخطه كلها ٢ نقطة اوووووف بس ليكي يووم ياوعد هانم "
, ٤ العلامة النجمية
, سميه تجلس ع مكتب فخيم
, " ها اي رايك في شركتك ٢ نقطة عجبتك ؟"
, رامي باندهاش : الا عجبتني وهو ف احلي من كده ٢ نقطة دي جنه ع الارض .
, سميه : تمام ٢ نقطة تقدر تباشر كل شغلك وانا مشيت الموظفين القدام والجداد فهمتهم انك عملت حادثه واثرت ع ملامحك ٢ نقطة يعني تطمن
, رامي: وهو ف حد معاكي يقلق بردو ياعسل انت يااصلي
, سميه : المستشار القانوني هيجي يفهمك كل حاجه ركز معاه ٢ نقطة وانا ورايا مشوار كده هخلصو وارجعلك
, رامي وهو يقترب من مقعدها ليجلس مكانها
, " براحتك ع الاخر ٢ نقطة القعده شكلها مريحه قوي ع الكرسي دا "
, قامت سميه وتقدمت بخطوات عنه ثم توقف قليلا
, " طلع ابن الخياط من دماغك يافايز بيه "
, شرع ان يجيبها ٢ نقطة قطعته مسرعه
, " انا بحذرك بس ٢ نقطة سلام"
, رامي بخبث وفرحه : سلام
, ٤ العلامة النجمية
, " يعني هخرج من هنا امتي "
, قالت نجوي جملتها لشكريه بعدما وافقت ع جميع طلباتها
, * الصبح رجلك هتلبس تراب الشارع ٢ نقطة
, _ طيب هتهربيني ازاي ؟؟!
, * دي ملكيش دعوه بيها بقا ٢ نقطة سبيها عليا ٢ نقطة يلا روحي استعدي ونفذي الاوامر
, _ طيب لما نشوف اخرتها معاكي
, ٤ العلامة النجمية
, ظلت طول عمرها تقف تحت الظلام منتظر نور الشمس ليعتذر لها عما فعلته عتمه الظلام ٢ نقطة الا اليوم فظلت تنتظر غروب الشمس بكل شغف وحب حتي ياتي الليل وتجد فيه مسكنها وراحتها وامنها
, واقفه امام نافذتها منتظرة قدومه واضواء سيارته
, لينخلع قلبها من مكانه بمجرد رؤيتها بنور سياره قادم من بعيد ف تجااهه لقصرهم
, " حمززززه ٢ نقطة يارب يكون هو "
, مرت دقائق لتتاكد من مجيئه قفز الفرح بداخله وركضت ع الباب ولكنها تراجعت ودوي ف اذانها اخر كلماته
, " انا معنديش الل اخاف عليه كده كده ميت ٢ نقطة اما انتي عندك جوزك ٣ نقطة ( ويضع كفه ع بطنها ) وولادك وامك وعند كتير تخافي عليه ٢ نقطة هما حاجتين انا عاوزهم وانتي مش قدامك غير توافقي ٢ نقطة اولهم تكوني ليا وقت مااطلبك والتاني لو بتحبي سي حمزه بجد وعاوزاني ماامسش شعرة منه ٢ نقطة يبقي تكرهيه فيكي لحد مايزهق فيطلقك وبعدين تبقي ليا بس ٢ نقطة والا هوزع صورنا دي ع كل اهل النجع وساعتها حمزه هو الل هيغسل عاره بيده منك ٣ نقطة قولتي اي ياحلوه ؟؟؟"
, لتتراجع للخلف بتفكير
, " ياتري هعمل اي ف المصيبه دي ٢ نقطة طيب اقول لحمزه ٢ نقطة دا مجنون وهيشرب منه دمه ويودي نفسه ف داهيه ٢ نقطة طيب لو سكتت ياعالم اي هتكون العواقب ٢ نقطة اعمل اي بس ياربي ساعدني ٢ نقطة انا محتاجالك اوي ٢ نقطة ( لتضيع يدها ع بطنها المنتفخه ) احميهملي يارب هما وابوهم "
, دلف داخل القصر ليكون الجميع ف انتظاره
, تبادلا السلامات
, حمزه مستغرب
, " خبر اي اومال ٢ نقطة هو انا كنت بحرر فلسطين ورجعت ٢ نقطة منا قدامكم اهو صاغ سليم "
, الهام رتبت ع صدره : كبد امك من جوه حمد لله ع السلامه ٢ نقطة البيت ملهوش حس م غيرك **** مايغيبك واصل
, نعمه بدلع : وحشتني ياحمزه ٢ نقطة قصدي وحشتنا كلنا يعني
, تجاهلها تماما
, " وعد فين يالهام"
, اجابته لقاء: وعد فوق من الصبح محدش شافها بتستعد لستقبالك
, اشتغلت النيران في قلب سامح في سره : شكلك هتطلعي غبيه ياوعد ٢ نقطة وديني ماهسيبك تتهني بيها يافلاح ياهمجي
, حمزه ابتسم : ضكتور اي شوفت الارض ٢ نقطة وعجبتك
, يعود الي تمثليته : اه تسلم يدك هو دا المطلوب
, حمزه : تمام المهندسين والعمال من بكرة هيبداوا فيها شغل
, ثم اكمل حديثه
, هركب لوعد انا بقي تكون جهزتوا الغدا عشان انا ع لحم بطني من امبارح
, نعمه بغباء: تركب ليه ماانت قاعد معانا يعني بدل ماتطلع وتنزل
, ارسل لها نظرة تحذيريه
, الهام بكهن ستات: كبد امك ي ولدي ٢ نقطة دقايق والوكل يكون جاهز ٢ نقطة يلا اطلع لمرتك مستنيااك
, تركهم حمزه وغادر وكل منهما ذهب لمكانه
, فريال لتكمل مقالها الاسبوعي التي تعاقدت مع رئيس التحرير من اجله
, لقاء تصعد لابنها
, والهام تحضر الاكل
, وعائلة ابيلس تجتمع لتكمل مخططها
, ٤ العلامة النجمية
, جالسه ف غرفته سامعه خطوات المتبطئه ليتسارع خفقان قلبها
, وضع يده ع مقبض الباب ٢ نقطةليجده مغلق ٢ نقطة طرق عليه
, " وعد انت جوه "
, نهضت بشغف ولهفه لتفتح الباب وتجد مصدر امانها امامها ٢ نقطة لتتصمر مكانها
, ابتسملها : اي اغيب يوم واحد وشك يبهت اكده
, اكملت صمتها ولم تجيبه
, ابتسملها : طب هتسبيني واقف ع الباب كده
, فسحت له الطريق ٢ نقطة دخل واغلق الباب خلف محدق النظر في عيونها فاتحا لها ذراعيه
, " اي حضن حمزه موحشكيش "
, ابتلعت ريقها وتنهدت وانفجرت في العياط والقت بجسدها بين احضانه مع انتفاضه جسدها
, استغرب حالتها لم يحاول الاستفسار عن سبب بكاؤها الشديد ولكن استمر ف احتضانها والترتيب ع ظهرها بحنيه حتي هدأت تماما
, بعد مرور وقت طويل وهي عالقه ف احضانه
, همس ف اذانها
, " طيب اي مش هشوف عيونك "
, لم تجيبه ولكنها مازالت معانقه له
, * وعد متقلقنيش عليكي
, لينحني قليلا ويحملها بين ذراعيه ويجلس ع فراشهم ويجلسها ع فخذها ٢ نقطة لتدفث وجهها في صدره
, * وبعدين ف حركات العيال دي ٢ نقطة بصيلي طيب
, مسحت دموعها ونظرت ف عيونه
, " ينفع متسبنيش تاني ياحمزه "
, * دا هو يوم ياوعد
, _ ولا ساعه ياحمزه ٢ نقطة فاهمني
, اؤم راسه بالموافقه : حصل ولا ساعه ٢ نقطة بس اي الجمال دا كله بتحلوي يابت لما ابعد عنك
, شرعت ان تجيبه ولكن قطعهم صوت طرق ع الباب
, حمزه : مين
, * ست الهام بتقولك يلا الوكل جااهز
, _ طاب جايين اهو
, وعد بخوف : بلاش تنزل ناكل هنا
, _ لا لا دا انتي شكلك بتدعلي جامد ٢ نقطة عاوزه الهام تزعل مني ٢ نقطة يلا تعالي اغسلك وشك دا وننزل
, استسلمت لاوامره ٢ نقطة اجتعموا اهل البيت ع المائده
, ليبدا كل منهم بتناول طعامه ٢ نقطة صمت تام فيقطعه حمزه
, " الهام هاخد وعد ونازل سوهاج ٣ ايام اكده نغير جو قولت اقولك عشان عارفك مش بتحبي المفاجئات "
, الهام : حقك ياولدي خدها فسحها زين عشان صحة الاولاد الل ف بطنها
, اتفاجئت وعد بقراره
, نظر اليها سامح بتوعد
, ارتبكت : ما بلاش ياحمزه مالهوش لزوم
, حمزه ممازحا : مش باخد رايك انا خلاص قررت وحجزت الفندق
, حاولت تتجنب نظرات سامح الجالس امامها ع الطاوله
, " حمزه هروح اجيبلك فوطه من المطبخ عشان بدلتك ماتتبهدلش"
, قبل ان يجيبها كانت اختفت من امامه
, وع حدا سامح الذي اصدر صوت رنين ف هاتفه
, " طيب هقوم ارد ٢ نقطة بعد اذنكم "
, دخلت المطبخ لم تجد احد من الخدم
, " ممممم تلاقيهم بيتغدو ٢ نقطة فين الفوط بقي ٢ نقطة ياربي منك ياالهام لازم تغير مكانهم كانوا هنا هما اووف اما اروح اسألها "
, كان ذلك الحوار دائرا بينها وبين نفسها قبل ماينقطع بصوت صرختها المكتومه وتتفاجئ به امامها ٢ نقطة ليرجعها للخلف ويستند ظهرها ع الحائط
, بنبره تحذيريه
, " مش هتروحي معاه ف حته انتي فاهمه"
, كادت ان تدفعه من امامها ولكنه كان ضاغط ع قدميها برجليه وعاقد يديها بكفه وبالاخر كاتم صوتها
, " فهماني مستحيل اسيبك مع واحد همجي وفلاح لوحدكم انتي خلاص بقيتي بتاعتي فااهمه "
, لتدخل صفاء الشغاله ووتفاجئ بقربه منه للحد الغير مباح وحصاره لها
, اطلقت صرخه قوويه " يااالهووووووووي ", خارج القائمة
 
الفصل السابع


وعجزت عيني ان تراك ولكن لم يعجز قلبي ان ينساك.
, اذا العين لم تراك فالقلب لن ينساك
, احبك موت. لا تسألني ما الدليل
, ارايت رصاصه تسأل القتيل
, ,,,,
, فيتوقف الزمن عند تلك اللحظه
, اتسعت عيون الجميع كلا منهما ينظر للاخر بذهول وخوف
, صفاء الشغاله : يالهوووي انتي ياست وعد كده ٣ علامة التعجب
, انسكبت دمعه من عيونها وهزت رأسها بالنفي
, فيقترب من صفاء الشغاله ويمسك بها من عنقها بقوة
, "اكتمي ٢ نقطة عارفه لو سمعت صووتك هقتلك "
, صفاء بتحدي: ورب الكعبه لفضحك وافضح مراة حمزه بيه ٢ نقطة الست الخاينه ماتستاهلش تعيش وسطينا
, فلينتفض جسدها اكثر وتنهمر عيونها بحراره
, زاد من ضغطته ع رقبتها
, "عظيم يامين تلاته لو فتحتي بؤك بكلمه لاتاويكي فهماني "
, نظراته الحاده ارعبتها
, فيعود مكررا : فهمتي ٢ علامة التعجب حقنة هوا من غير ما حد يحس بيكي اصلا ٣ نقطة هطيرك لفوق فوق اووي ٢ نقطة خليكي عاقله كده عشان احبك
, لتدور بها الدنيا ويختل توازنها وتعمي عيونها عما يدور حولها
, لتسقط مغشيه عليها
, صفاء صرخت : ست وعد ٢ نقطة الحقووووونا
, جميعهم اسرعوا الخطي وتركوا اماكنهم ع صوت صفاء
, ليتقدمهم حمزه ٢ نقطة وع حدا يدلف سامح الي غرفه الخدم يختبئ بها كي لا ينكشف امره بعدما ارسله نظره توعديه لصفاء
, حمزه وصل المطبخ
, "ف اي يابت مالك انطقي "
, صفاء ارتعش جسدها واضعه كفيها ع فمها
, "ست وعد مغمن عليها هناك "
, ليركض تجااها بلهفه وحب ويرفع راسها ع فخذه
, "وعد وعد ٢ نقطة فوووقي مممالللك ياااوعد"
, الهام مسكت معصم صفاء : حوصل اي يابت انطقي
, ارتجف جسدها وابتلعت ريقها
, "اصل هقولك كنا عنتعشوا ف الجنينه الورانيه انا والبنات وقمت اجيبلهم ميه ٢ نقطة لقيت ست وعد مرميه مطرحها اهنه "
, لينحني لها ويحملها بين ذراعيه ويتقدم بها
, "اوعوا وسعوا كلكم "
, فريال : هتاخدها فين ياحمزه
, حمزه : دي قاطعه النفس ياحماتي خالص هخداها للدكتور تعالي معايا
, ركضت فريال خلفه بخوف وهلع
, الهام بقلق : هات العواقب سليمه ياارب واسترها ع عيال ولدي
, منه بخبث لتمسك بيد اختها وتبتعد عن مجلسهم : بت ي نعمه هي شربت من الدوا
, نعمه : لا مشربتش حتي العصير اللي كان قدامها مشربتوش وفلتت منها بت المحظووظه
, منه : دي عامله زي القطط بسبع ترواح ٢ نقطة بس ع مين اصبري بس
, غادروا جميعا المطبخ ليطمئن سامح بعدم وجودهم فيتسلل ببطء دون ان يراه احد
, ٣ العلامة النجمية
, وصلا حمزه وفريال المستشفي وحملها بين ذراعيه راكضا للاستقبال
, "هاتولي دكتور بسسررعه ٢ نقطة اتصرفوا "
, ركض الممرضون بسرير متنقل ليضع عليه وعد بررفق ويركض معهم للداخل الا ان وصلوا لغرفة الكشف
, الممرضه : خلي حضرتك هنا
, مر وقت ليس بطويل خرج الدكتور
, ركضوا تجاهه
, فريال بلهفه : طمني يا دكتور بنتي عامله اي جوه
, الدكتور ابتسم : هي بخير بس جالها هبوط مفاجئ عشان مش بتاكل ومأهمله ف نفسها شويه
, حمزه : يعني هي بخير نقدر ندخلها
, الدكتور : كام ساعه وهتفوق عشان هي نايمه دلوقتي تقدروا تقعدوا جمبها لحد متفوق ٣ نقطة بعد اذنكم
, ركضوا سويا للغرفه
, فريال بلهفه : ياربي عليكي ياوعد ٢ نقطة انا مش عارفه البنت دي بتعمل ف نفسها كده
, حمزه : اش اش ياافريال سبيها نايمه ومرتاحه تزعجهاش
, ٣ العلامة النجمية
, صفاء قاعده ف الجنينه مع صحبتها مني
, "شوفتي يامني ست وعد عتخون حمزه بيه مع الضيف الجديد"
, مني برقت عيونها : وي وي وي يادي العيبه ٢ نقطة تفي من خشمك يابت دي عتموت فيه كيف الل عتقوليه دا"
, صفاء : والنعمه زي ماعقولك شوفتهم عيبوسوا بعض فالمطبخ ولما شافتني عملت الشويتن دول علينا واغمي عليها
, مني : يامري معقوله ٢ نقطة ياما تحت السواهي دواهي فعلا اه منهم بنات بحري دول ٣ نقطة وناويه تعملي اي ع اكده ٢ نقطة
, صفاء بتوعد : دا هعمل عمايل اصبري عليا بس البيه خايف احسن يتفضح لكن ع مين ٢ نقطة دا وقع معايا
, *يابت بطلي هبل احسن يقطلعوا عيشك ياحزينه
, =و**** ما يحصل انا خلاص حطيتهم ف وداني ومستحيل اسيب حمزه بيه مختوم ع قفاه
, ٣ العلامة النجمية
, مر قرابه ال4 ساعات ومازالت وعد في سبات عميق
, حمزه بصوت منخفض : فريال يلا قومي روحي مع الغفر تحت
, فريال : انت مجنون مش هسيب بتي ياحمزه
, حمزه بحزم : اسمعي الكلام يافريال ٢ نقطة اصلا انا هاخد وعد ونازلين سوهاج يعني وجودك ملهوش لازمه
, فريال : بقولك مش
, حمزه بحده مقاطعا لكلامها : يلا يافريال ٢ نقطة بتك انا جمبها اهو وف عنيا
, طبعت قبله ع جبهتها بحب
, "ابقي هكلمك اطمن عليها "
, حمزه : تقلقيش ف عيني
, غادرت فريال بعد اصرار من حمزه
, يغلق الباب خلفها ويقترب من اميرته ويزيح غطاء راسها ويضع كفه ع كفها
, "اي ياقلب حمزه مش هتصحي "
, ظل يتأمل وجهها الملاكي طويلا قائلا بحب وبلغه عربيه
, " انك السبب الوحيد الذي يدفعني للاستمرار حتي الان
, وانتِ ايضا وراء شغفي اللامتناهي ٢ نقطة انتِ لست خطه ثانويه
, ولا ممر بجانبي , انتِ الحياه ٢ نقطة انتِ الامل ٢ نقطة انتِ الطريق
, فاكون افقر الرجال ان فقدتك لانني لا املك الثمن الذي يدفعه اي رجل عندما يفرط في بامراه رائعه مثلك
, محاولا ايجاد شخصها في كل امراه اخري يلتقيها
, وللاسف لم يجدها طوال عمره ٢ نقطة فحبك له رائحه كالمسك
, كقول يعقوب اني لاجد ريح يوسف ٢ نقطة فرائحة حبك لا يخطئها
, قلب كان هواه انتِ ففي ملامحك ألفه بالغه وكأن الطمأنينه قد استعارت وجهها وللابد ٢ نقطة و "
, ليقطعه رعشه كفها تحت كفه وحركه عينيها المتبطئه
, "اي الجمال دا ٢ نقطة كل دا عشان "
, لترد الروح بداخله مبتسما
, " دانتي كنتي صاحيه وسامعه وبتمثلي ٢ نقطة "
, وعد تنهدت بتعب : حتي ولو كانت عيوني نايمه ازاي قلبي هينام عن حبك ياابن الخياط
, لينحني ع كفها ويقبله بحب : طيب انتي كويسه دلوقتي
, وعد ممازحه : بعد كلامك ولا قبل ؟!
, حمزه ممازحا : يعني بلاش انادي ع الدكتور واكمل ٢ نقطة
, وعد تنهدت : انت دكتور روحي ياحمزه ولا الف دكتور هيعرف يداويني منك غيرك
, حمزه بفرح : ياوووعدي طب ااايه يلا بينا من المكان دا
, وعد : ياااريت
, حمزه : هنادي ع الدكتور يشوفك ونخرج ع طول تمام
, اتي الطبيب وفحصها وكتب لها ع تقرير خروج
, "عال عال ٢ نقطة هي احسن كتير دلوقتي تقدروا تتفضلوا "
, ليحملها بين ذراعيه ويجلسها بجواره في سيارته
, وعد مستغربه : فين الغفر بتوعك
, حمزه : كلهم مشيوا مع فريال
, وعد باستغراب : بس دا مش طريق البيت
, حمزه :منا عارف ارتاحي بس واول مانوصل هصحيكي
, وعد تشبثت بكفه : **** مايحرمني منك ي حمزه ابددا ويبعد عننا ولاد الحرام
, مرت حوالي ساعه وصل حمزه قدام سفينه كبيره عن النيل
, ليفتح لها باب السياره ويساعدها هي ونازله
, "اتسندي عليا كده وامشي واحده واحده "
, وصل السفينه في الاستقبال
, "خد الشطنه من حمزه بيه يابني "
, قال موظف الاستقبال جملته للعامل
, وعد مبهوره بشكل السفينه من جوه
, حمزه لموظف الاستقبال : كله تمام ي محمود
, محمود : تعلميات سيادتك يافندم كله جاهز
, وعد المرتديه عبايه رمادي طويله و**** لف خفيف
, "حمزه هو في ايه "
, ليرفع كفها الي فممه وهو ف طريقه لغرفتهم
, " ممكن تنسي كل حاجه وتسيبي نفسك لحمزه اليومين دول "
, ابتسمت غصب عنها واؤمت بالموافقه
, وصلا الي غرفه كبيره في السفينه منوره بالشموع ومزينه بالبلالين والورد وع السرير رسمة قلب بالورد والشكولا
, وعد مبهوره :اي دا كله ياااحمزه ٢ نقطة اي الجمال دا
, كاد ان يجيبها وقطعهم صوت الباب
, "استني وجيلك "
, العامل : اتفضل الاكل يابيه والشنطه اللي حضرتك بعتها
, خدهم منه واعطاه بكشيش
, "تعبناك متشكرين قوي "
, وعد واقفه مكانها مش مصدقه عيونها
, ليحاوطها من الخلف ويزيح حجابها
, "انتي كويسه صح ؟؟"
, وعد : طول ماانت جمبي انا احسن واحده ف الدنيا
, لينحني ويفتح الشنطه ويخرج منها فستان قمه فالروعه
, تنبهر وعد بشكل الفستان
, "اي دا ٣ علامة التعجب روعه ياحمزه يجنن "
, حمزه : عاوزك تدخلي جوا بقي وتلبسيه وهتلاقي كل حاجه انتي محتاجاها جوا"
, وعد : لا طبعا ماينفعش مش هيطلع حلو عليا عشان الحمل ٢ نقطة
, حمزه : اسمعي الكلام ٢ نقطة اول ماشوفته قولت هو اتعمل عشانك
, يلا بقي حمزه عاوز يعيش مع اميرته ليله من الف ليله وليله
, وعد نسيت كل حاجه
, "حاضر هروح البسه ٢ نقطة بس ياحمزه انت تعبان من السفر طب نام شويه "
, حمزه : ملكيش دعوه انتي بحمزه يلا اسمعي الكلام خليني انا كمان اجهز
, مسكت الفستان ودخلت الحمام تلبسه وتتزين لاميرها واول مافعلته انحنت قليلا وفكت رباط رجلها وحركتها بشويش مع الم خفيف اتغلبت عليه
, وهو كمان كان بيجهز وبيلبس بدله قمه ف الفخامه والروعه
, وبعد مرور نص ساعه لتفتح باب الحمام وتجده واقفا بظهره مرتديا بدلته
, لتناديه بصوت هادي : حمزه ٢ نقطة
, ليتنهد بشوق ولهفه : خلاويص يعني
, ضحكت بصوت هادي : اه خلاويص
, ليدور بجسده ببطء ليتفتنها من قدمها فيرتفع بنظره رويدا رويدا
, متأملها بحب ولهفه وانبهار
, اقترب منها بخطوات هادئه ووقف امامها
, يقدم لها ورده كبيره
, تسارعت ضربات قلبه وابتسم : بس انا شايف انه مش لهاش لازمه ٢ نقطة تلزمك ههه ٢ نقطة لا ٢ نقطة معايا احلي ورده ف حياتي
, ابتسمت ع اسلوبه : و**** مجنون
, ليسرع الاجابه : بيكي
, وضع الورده ع الكرسي المجاور واول مرة يشعر بالارتباك والقلق من عيونها التي تمتلك بريق كالسيف تحت ضوء الشمس بتوهان
, " انتي مين ٢ نقطة واي الجمال دا "
, التزمت الصمت وتركت العنان لعيونها لتفصح ما تكمنه له
, امسك كفيها وقبل جبهتها قبله طويله بحب وسحبها بهدوء لمنتصف الغرفه وشغل اغنيه عامر منيب نفسي اقولك
, ودار حولها بحب مرددا كلمات الاغنيه مجسدا كلماتها معها
, "نفسى أقوللك علي اللي بيا نفسى أقوللك كلمة واحدة
, إنت داري بشوق عينيا ؟؟ متجاوبش٢ نقطة ثانية واحدة
, سيبني أقوللك من الكلام حاجة توصف اللي بيا
, ولما اخلص فيك غرام إبقى رد انت عليا
, انت مهما تقوللي ايه مش هصدق غير عينيا"
, واقفه مش مصدقه عيونها كإنها في حلم لتحدق النظر في عيونه بحب وشوق ٢ نقطةالتزمت الصمت ليكمل كلمات الاغنيه وهو يلف ذراعه حوليه خصرها ويتفتن بروز ثديها وعيونها في ان واحد
, "ده انا بشوف أحلام عمري جوة عينيك٢ نقطةلما عيني تنام برضو بحلم بيك
, حبيبي دوبت خلاص ٣ نقطة بعد تاني محال.
, عيشت بيك إحساس٢ نقطة أبعد من الخيال
, أيوة دايب قلبي فيا والآهات في الوصف صعبة
, ثانية واحدة تغيب عليا بحس فيها أكيد بغربه
, أيوة انا محتاج لحضنك ضمني حس اللي بيا
, نفسى أعيش العمر جمبك بس عمري عليك شوية
, عايز اقولك علي الحقيقة ٣ نقطة انت أجمل حاجة فيا
, ده انا بشوف أحلام عمري جوة عينيك٢ نقطةلما عيني تنام برضو بحلم بيك
, حبيبي دوبت خلاص ٣ نقطة بعد تاني محال.
, عيشت بيك إحساس٢ نقطة أبعد من الخيال"
, بعدما انهي كلمات الاغنيه احتضنها وضمها الي صدره بحب ولهفه وشوق وتنهيده قوويه ويهمس في اذانها بهدووء
, "بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك "
, مستسلمه بين ذراعاته
, "واي كمان "
, حمزه ليكمل دورته بنفس الهدوء
, "وبحبك بحبك بحبك بحبك بحبك بحبك ياوعد "
, وعد ابتعدت عنه قليلا
, واطالت النظر بعيونه
, "ينفع اطلب طلب "
, حمزه بيقترب منها ويزيح خصله من شعرها المنسدل وراء اذنها
, "تؤ انتي تأمري وبس "
, تردد شويه : طيب هما طلبين مش طلب واحد
, =اؤمريني
, *تخلي بالك ع نفسك عشان وعد مستقويه بيك
, والتاني متزعلش من وعد مهما حصل ممكن
, ليهمس ف اذانها بحب : وانا ليا طلب تالت ٢ نقطة ينفع تنسي العالم وتسمحيلي اعيش فيكي وف جنتك التلات ايام دول من غير اي عكننه
, ابتعد عنها وشغل موسيقي هاديه اجنبي
, ليحاوطها من خصرها وبكفها الاخري يمسك يدها ويقترب منها اكثر لتعانقه بذراعها الاخر وبدأوا يرقصوا سلوا
, كل منها هائما ف بحور عشق الاخر
, كان الصمت سيد الموقف وترك اللسان زمام الامر للعيون لتقول عما تريده
, اقترب من شفتيها بحبه يرتشف عبيرهم بقبلات خفيفه متتاليه
, لتدور بجسدها بهدوء وتعطيه ظهرها ليزيح بكفه شعرها ويستنشق رائحتها بحب مع قبلات هادئه وخفيفه حتي ذابت بين يديه ولها وعشقا ليدور ويقف امامها فتقع عينه علي مفاتنها ومعالم جسدها التي تجن عقله فليطبع قبلاته الحاره عليهم
, ليقف بجوارها : مالك ساكته ليه
, لتأخذ انفاسها بصعوبه وتحدق النظر بعيونه
, وتطبع قبلتها الرقيقه ع كفه وتبتعد عنه وتجلس ع مرقدها
, اندهش لرد فعلها
, حمزه باستغراب : مالك ياوعد
, وعد انسكبت دمعه من عيونها : معلش تعبانه ياحمزه محتاجه انام شويه
, حمزه : انتي زعلانه مني ف حاجه
, هزت رأسها بالنفي
, =اومال ٢ علامة التعجب
, وعد انهمرت دموعها
, ليقترب منها ويقبل عيونها بحنيه
, "طيب الدموع دي دلوقتي ليه "
, وعد تنهدت : خايفه ف يوم احسن تبعد عني ياحمزه
, حمزه مستغربه : ليه بتقولي كده انا جمبك ياوعد وعمري ماهسيبك
, وعد : بس احتمال التيار يبقي اقوي مننا
, حمزه شبك كفه بكفها بقوه
, " ولا كانت عاصفه حمزه مش هيسيبك ياوعد"
, ابتسمت وقبلت كفه ليبادلها بنفس القبله ع كفها
, قال ممازحا
, "طب اي الليله دي هتضرب ولا اي الحوار "
, وعد ابتسمت : لا مش هتضرب ولا حاجه قوم اقف كده
, حمزه مستغرب : هتعملي اي
, -تعالي انت وساكت
, وقفت امامه لتخلعه ملابسه
, حمزه ممازحا: طيب ليه كده دانا صارف ددمم قلبي ع البدله دي
, انهت خلع القميص والجاكت
, = ههههه احبك وانتي بتجيبي م الاخر ياوعد
, لتبتسم وتمسك هي زمام الليله وتقطع كلماته بقبلاتها الحاره المليئه بالشوق واللفهه ٢ نقطة لم يستطع مقاومتها ليحملها بين يديه لتكمل مابداته من قبلات متتاليه تفقده توازنه
, ليريحها بهدوء ع مرقدهم
, ويبتعد عنها قليلا ليذيبها بسحر كلماته واشعاره ليمرر انامله ع فخذها الظاهر من ردائها
, " تمنيت من وصل الحبيب اختلاسة ٢ نقطة وما كل نفس ادركت ما تمنت ٢ نقطةتخليت بالتذكار وهو دلالة وعلي زفرة في اضلعي متسكنه "
, ليدني منها ويضع قبلاته في جميع اجزاء جسدها ثم يتنهد ويعاود النظر ف عيونها
, "تبدي لي الحب الذي انا عبده ٢ نقطة فحنت له روحي بما قد اجنت
, تجلي لعقلي دون حسي فاذعنت شواهد اسراري واطمانت ٢ نقطة تطاول ليلي بعده فكأنما يُقلب قلبي فوق الاسنه تعللت فيه بالتمني لقربه"
, ليحاوطها بذراعه ويريحها بظهرها ويتمدد بجسده الرياضي بخفه فوقها بهدوء هامسا ف اذانها
, "ولم يبق مني غير تردد أنة تغيرت الاشياء عندي لفقده ٢ نقطة فضوء صباحي في ظلام دجنة تهيج ع الشوق كل مرده
, ويهدي الي الوجد كل مرنه ٢ نقطة ترفق بقلبي في هواك فانما بعادك ناري واقترابك جنتي "
, ذابت عشقا من كلمته وتلهف القلب لتقبيله وتألم الجسد لابتعاده
, لتغمض عيونها مستسلمه له بكل جوارحها
, ليقترب من شفتيها مردد : بحبك اوي ياوعد٢ علامة التعجب
, ٣ العلامة النجمية
, لتنهي ليله من اجمل لياليهم التي مرت بهم ويشق صباح يوم جديد
, في طريق صحراوي تنزل نجوي من عربيه المطافي
, بعدما اشتعلت النيران في مطابخ السجن ليله امس وهذه تلك الخطه الموضوعه لتهريبها بين الضجيج وصراخ المسجونات لتهرب في احدي سيارات المطافي
, نجوي للسواق : الفلوس هتوصلكم زي مااتفقنا
, السواق : تمام ٢ نقطة بس انتي عارفه لو اتاخرتي هيحصل ايه
, لتتركها نجوي وتسرع الخطي بين ضفف الجبال وكهوفها متوعده
, "و**** وجيه اجلك ياحمزه ياخياط "
, في القصر عند سميه تتحدث في هاتفها
, "فاايز انا مش عاوزاك تقلق خططنا ماشيه مظبوط ٢ نقطة رامي الغبي دا صدق كل حاجه ومتخفش هو اللي هيبلس ف الديون وانت هتطلع منها "
, فايز : تمام ياسميه تمام ٢ نقطة لازم اثر فايز يتمسح عشان اظهر بشخصيتي الجديده
, سميه : كله هيتظبط
, فايز : خلصي ف اسرع وقت عشان تيجي ع امريكا
, سميه : اصبر عليا هخلص كل حاجه وهرجعلك بمفاجئه حلوه كمان
, ليسمع حديثها رامي الواقف ع الباب مندهشا
, "بقي هي اللعبه كده ٢ نقطة طااايب ياسميه هنا ٢ نقطة انتي الجاانيه ع حالك "
, في قصر الخياط
, سامح يشتاظ غضبا
, "وديني لانسفك ياحمزه ياخياط ٢ نقطة باي حق تاخدها مني ٢ نقطة هي حقي انا خساره فيك خساره فيك ٢ نقطة انت فااهمني"
, دي كانت اخر كلمات يردد سامح امام صورة حمزه الخياط الموضوعه ف الصاله
, وعلي حده سميره قاعده ف مكتب حمزه الذي دخلته خلسه وتقوم بتفتيش ف الاوراق وبتحاول تفتح الخزنه تتفاجئ باوراق شحنات تهريب اثار في درج المكتب
, "معقوله ٢ علامة التعجب حمزه الخياط بالغباء دا سايب ورق مهم كده ف درج المكتب ٢ نقطة و**** ووقعت ياحمزه بيه "
, في اوضة الخدم
, "انا قولت اسيبك لحد ماتهدي يمكن تعقلي "
, قالت مني لتلك الكلمات لرفيقتها صفاء
, صفاء بتوعد : ع مين لازم اخربها واولعها حريقه ٢ نقطة مش يمكن حمزه بيه يعجب بيا ويتجوزني انا بدالها
, مني بنفاذ صبر : لاااا انتي شكلك ادبيتي خاالص ٢ نقطة قوومي قوومي شوفيلك شغلانه قووومي كلي عيش وعيشي
, ٣ العلامة النجمية
, نائمه بين احضانه كالفراشه ٢ نقطة ضاممها الي صدره كالام الخائفه ع فقدان ابنها
, لينهض قبلها بحب يتأمل ملامحها التي لم يشبع قلبه منها
, هامسا ف اذانها
, "حلمت خير اللهم اجعله خير كده اني واحشك ٢ نقطة صوح "
, لتتسع ابتسامتها ومازالت مغمضه عيونها : ياخرابي منك وبعدين فيك وف كلامك
, قائلا بخبث : يعني موحشتكيش ولا متهيألي
, لتعدل ف جلسها وتنظر ف الساعه
, "انت منتمتش غير 4 ساعات وليك 3 ايام منمتش ٢ نقطة اي بقي صحتك ياافندي حرام عليك "
, ليضحك بصوت عالي : وهو انتي خليتي فيا صحه
, وعد : اه ياخويا اتلكك اتلكك وهاتها فيا
, حمزه ليطبع قبله ع عنقها
, "طيب اي يلا ننزل عشان نجيب لبس وكل مستلزمات الولاد دول اللي مش ناويين يجوا "
, وعد : طيب استني اسبوع كده اكون دخلت ف السابع عشان الهام قالتلي متشتريش لبس ف شهر مزوج
, حمزه ممازحا : يابوي ع خوزعبلات الهام ٢ نقطة سيبك منها ومن حديتها عاد ويلا قومي
, وعد بتردد : طيب قوم كده هاتلي حاجه البسها الاول عشان بتكسف منك
, حمزه باستغراب :يعني انتي طول الليل نايمه ف حضني وجايه تتكسفي مني دلوقتي
, وعد بصوت طفولي : اسمع الكلام بقي وبطل قله ادب
, حمزه اغمض عينه اليمين بتوعد
, "قلة ادب ٢ نقطة مممممممم وانتي لسه شوفتي حاجه اشكري ولادنا بس انهم رحموكي من بين ايديا امبارح "
, وعد ضحكت بصوت عالي : وا**** انت مشكله
, حمزه وهو يحاوط خصرها : بخصوص مشكله دي تعالي كنت عاوز اقولك ع خطا فادح انتي ارتكبتيه امبارح كده
, وعد باستغراب : انا ٢ علامة التعجب عملت اي بس
, ليضمها لاحضانه بنعومه وحب ويجلسها ع فخذه
, لتطيل النظر ف عيونه
, "ها بقي كنت هتقول ايه "
, ارتبك من نظراتها وتاه ف سحرهم
, "هاا مش فاكر كنت هقول ايه "
, لتميل ع شفتيه وتطبع قبل خفيفه : طب وكده ٢ نقطة افتكرت ؟
, *دا كنت ناسي حاجه اهم بكتير اووي اووي ٢ نقطة تعالي اقولهالك جوه واحنا بناخد شااور
, لتضحك بصوت عالي وبخضه ع الطريقه التي حملها بها وجنونه وعشقه لها
, ٣ العلامة النجمية
, في المطبخ عند الهام بتحضر الفطار
, "ست الهام عاوزه احكي معاكي ف موضوع مهم "
, الهام بلا اهتمام : مافيش اجاززات ياصفاء كلنا مزنوقين الايام دي
, صفاء : اسمعيني بس وركزي ف اللي هقولهولك زين
, كانت سميه بتشرب النيسكافيه بتاعها في الجنينه
, رامي بخبث : عاوز انزل الشركه
, سميه بلا اهتمام : ماتنزل
, رامي : تعالي انزلي معايا
, *انت مش شايفني بشرب النسكافيه متروح انت
, =قولت يلا عشان محضرلك فاجئه حلوه متبوظهااش بقي
, استسلمت لاؤامره وارتفع صوتها مناديه ع الحرس
, رامي مقاطعا : اي لازمتهم بس هيلخمونا ساعه واحده وهنعاودوا
, نفذت كلامه وهي مستغربه تصرفاته
, ركبت عربيتها وشغلتها وهو ركب جمبها
, وبعد مابعدو عن فيلاتها
, اخرج سلاحه ووضعه ف جمبها ووضع شريط لاصق ع فهما لتفرمل العربيه بقوي فيجذبها اليه مقيدا كفيها بشريط لاصق
, بقوة وغل وشراسه ويدفعها في الكرسي الخلفي
, ارتفع نباحها ليضع منديل مخدر ع انفها ويجلس مكانها ويقود السياره مكانها, خارج القائمة
 
الفصل الثامن


"تمتلك تلك النظرة التي سريعًا ما تُذيبُ الغضب، وأنا أنظرُ الى وجهها عاجزًا كيف لتلك العينينِ أن تنتصرَ دائمًا دونَ أن تُرهقني الهزيمة؟"
, ٦ العلامة النجمية
, وصلت نجوي لمكان مجمع الرجال
, "يااصبري ياصبري فيينك اوومال "
, لتتفاجئ بشخص يقف امامها ملثم
, "انتي مين ي وليه ٢ نقطة انطجي وجيتي انهه كييف"
, اجابته بقوه
, "اجري ناديلي ع كبيركم ياجدع انت اباي عليك ضرعتني ( خضتني ) "
, ليدفعها براس سلاحه
, "انطجي ياحرمه عاوزه ايه احسن اقتلك "
, *انت اتهوست يااك عترفع سلاحك ع اسياادك ياكلب انا نجوي بت الهلاليه وام رامي الابراهيمي وسع اكده وقولي الطريق من فين
, = اقفي عندك الاول اديلو خبر
, ٣ العلامة النجمية
, في قصر الابراهيمي
, صفاء باهتمام : ياستي ركزي معاي بس هقولك حاجه مهمه
, الهام بتقلب فالاكل
, "ماتخلصي انتي هتصاحبيني يااك ميته رايقالك انا "
, *ليله امبارح حوصل حاجه اكده وانتي لازم تعرفيها
, =عليا النعمه لو منطقتي عدل لامسك راسك دي والفها ف الحله اللي قدامك ماتنجزي يابت
, * بصي بالمختصر كده ست وعد عتخون حمزه بيه
, ليقع الاناء من كفها بذهول
, " انتي عتقولي اايييييه شكلك ادبيتي ياحزينه وعتلعبي ف عداد عمرك "
, صفاء بثقه : و**** و**** ما عكدب عليكي ٢ نقطة امبارح دخلت المطبخ ولقيتها هي والجدع البحراوي دا عيبوسوا بعض وهي ماسكه فيه وتقوله متسبنيش ياسامح اوعي تبعد عني ياسامح ٢ نقطة عقولك انا شايفاهم بعينيا الل هياكلهم الدود دول ياستي
, بتقترب منها الهام بقوه وتمسكها من عنقها
, "هطلع روحك ف يدي ٢ نقطة انتي اتجنيني ولا جري لعقلك اي ٢ نقطة مين سامح دا عشان تخون ولدي عشانه "
, صفاء بتاخد نفسها بصعوبه وازداد جحوظ عيونها
, " بقولك شوفتهم بع"
, لتزيد من الضغط ع رقبتها مقاطعه لكلامها
, " انتي اهنه ولا بتشوفي ولا بتسمعي سامعه يابت المركوب٢ نقطة واسمعك قوولتي كلمه لحمزه ولدي ما حد هيتاويكي غيري فهمتي"
, ثم تدفعها بقوه بعيدا وهي بتنهج وبتاخد نفسها بصعوبه
, "كح كح كح كح كنتش اتخيلك تقولي اكده وتسكتي ع الخيانه دي والمسخرة دي "
, الهام بحزم : قولتلك تخررسي وتقفلي خشمك والاا ٢ نقطة يلاا غووري من وشي انشكحي يلاااه جاتك البلاه
, صفاء ركضت من امامها وتركت الهام ف حيرتها وافكارها
, ٣ العلامة النجمية
, واقف امامها يلبسها ملابسها بعدما انهت حمامها
, وعد تقبل كفه بحب : **** مايحرمني منك
, لينحني لمستوي كفها : ومايحرمنيش منك ابدا يارب
, وعد بتردد :كنت عاوزه اقولك ع حاجه حصلت وانت مسافر
, حمزه باهتمام : خير ياوعد قووولي
, اخذت نفس عميق :اوعدني انك هتفهمني وتسمعني للاخر
, حمزه ابتسم ممازحا : لا شكل الموضوع كرنب ومحتاج لف كتير ههه ٢ نقطة تعالي نطلع نتكلم فيه بره بعد مااسرحلك شعرك
, مسك كفها وسحبها خلفه ثم جلسها ع المقعد امام المراه
, وبدا في تصفيف شعرها
, "اعملهولك اي بقي "
, وعد سرحانه ف عالم تاني وبيتردد ف اذانها كلماته وتهديداته لها
, =احم احم انا بكلمك ع فكره
, لتفيق ع صوته
, *اي حاجه ياحمزه مش هتفرق
, تبادلت الانظار ف المراه لدقائق قليله
, "يلا تعالي احكيلي عاوزه تقولي ايه "
, جلست امامه وهي تفرك في كفيها
, حمزه مسكهم وقبلها جميعا
, "بدل ما تفركي فيهم كده احكيلي حصل ايه شغلتيني "
, وعد تستقوي
, "لما كنت مسافر وقعت ف الجنينه ورجلي اتجذعت و "
, هم مقاطعا بلهفه : ازاي ٢ علامة التعجب وريني رجلك اكده وكيف متقوليلش
, لتسحبها : لا لا متقلقش انا كويسه حاليا بس ٢ نقطة لما وقعت بقي
, ليقطع حديثه رنين هاتفه
, "استني ياوعد اشوف مين عشان مستني مكالمه مهمه "
, وعد ارتاحت : ماشي
, عاد بنظره اليها
, "هاا كملي دي الهام ٢ نقطة شويه وهكلمها ٢ نقطة انتي عاوزه تقولي ايه بقي "
, =لالالا رد عليها يمكن عاوزه حاجه مهمه حصلت
, ابتسم لها :ماشي ياستي
, =ها يالهام احكي
, *ساعه وتكون قدامي ياحمزه
, =باااه كيف اكده ٢ نقطة حوصل ايه؟؟
, *قولتلك ساعه وتكون قدامي انت ومرتك ياحمزه والا انا اللي هجيلك فاهمني لما هتاجي هتعرف يلا مستنيااك ٢ نقطة سلام
, ارتسمت ع وجهه علامات الحيره والاستغراب
, وعد بخوف : ماالها طنط؟
, حمزه : مش عارف مش عارف الظاهر ف حوار كبير ٢ نقطة قومي قومي ياوعد نعاودوا وبالليل نكمل حديتنا يلا قووي
, لتتسارع ضربات قلبها خشية من ان ينكشف امرها
, لتقوم معه وتعد اغراضها
, ٣ العلامة النجمية
, وصل رامي نفس المكان الذي وصلت له نجوي
, ليدلف من السياره غالقا بابها بقوه ويفتح الباب الخلفي ويسحب سميه من قدميها بعنف ويحملها ع كتفه ويصعد بها اعلي الجبل
, نجوي قاعده مع صبري
, "الظاهر كده اعداء ولد الخياط زادوا "
, قال صبري وهو ينظر الي ذراعه المبتور بغل
, نجوي : انا عارفه زين انك من اشد الكارهين لولد الخياط وعاوز تنتقم من اللي عملو فيك ابووه
, صبري بانتقام : ودي حاجه تغفر دا طير يدي قصاد الخلق كلهم
, نجوي : ماانت الل سرقت بردو
, صبري بغضب : وانا كنت عملت اي ماهما عيسرقوا وينهبوا البلد ومحدش قالهم تلت التلاته كاام
, نجوي : رجالتك هيساعدونا ؟
, صبري : كل اللي برا دول مضرورين من عيلة الخياط كلهم يعني اطمني معاكي
, اردف رامي عليهم وهو يلقي بسميه ارضا
, نجوي بلهفه : وللدي حمد لله ع سلامتك ياقلب امك
, رامي بقهر : **** يسلمك ياما زين انك خرجتي ميته
, لتلقي بنظره ع سميه
, "مين دي ياولدي"
, -ياكبيرنا عاوزك تحبسلي البت دي ف اوضة لحد مااشرب من دمها
, قال رامي جملته متوعدا
, صبري : لا كله الا كده خطف حريم مش شغلي
, رامي : ومين قالك انها خطف حريم ٢ نقطة دي موجود هنا عشان تبسطنا كلنا وتبسط رجالتنا
, ليتفتنها صبري بعصايته :فكرك ٢ علامة التعجب تنفع زين ٢ نقطة تعالي ياولد احبسها
, نجوي : المهم هنبدأو شغل امتي
, رامي :مالكيش صالح انتي ياما بالموضوع دا انا اللي هخلصوا
, نجوي بغل : هاكل كبد ولد الخياط بسناني
, رامي : هيحصل ياما ورحمة اختي لهيحصل
, ٣ العلامة النجمية
, دخلت الهام الغرفه ع سميره لتمسكها من معصمها بقوة وبداخلها بركان غضب ع وشك الانفجار
, "طلعي عيالك بره "
, سميره اتفزعت : مالك بس ياالهام متعصبه ليه
, لترجها بقوه : بقولك طلعي بناتك بره والا هفضحك قدامهم
, سميره هديت : يلاه يابنات اطلعوا بره
, تبادلت الانظار وخرجوا سويا
, الهام : هاا قوليلي اي اللي رجعك اهنه
, سميره :يعني انتي مش عارفه رجعت ليه
, الهام : اظن انكم قبضتوا التمن وزياده
, سميره اطلقت ضحكه مرتفعه
, "ودا يجي اي فاللي عندكم ٢ نقطة دانتو بتلعبو بالفلوس لعب "
, الهام جزت ع سنانها بنفاذ صبر
, "قولي رجعتي ليه ٢ نقطة مش طلعتي من اهنه وقولنالك مش عاوزين نشوف وشك "
, لتشعل سيجارتها
, "انتي نسيتي اني ليا زي مانتي ليكي ف البيت دا بالظبط ٢ نقطة وسامح ابني نصيبه زي حمزه "
, الهام بسخريه : هاا اثبتي بقي للناس صحة حديتك ده ٢ علامة التعجب
, سميره : انتي عارفه ان سامح ابني اسمه سامح عاصم الخياط ٢ نقطةيعني ليه نص العز دا كله
, الهام : لا حلوة دي ههه ٢ نقطة ضحكتيني وانا ماليش نفس ٢ نقطة وياتري ابنك عارف انك خنتي جوزك اللي هو اخويا ولفتي ع عاصم لحد مانولتي مرادك وانتي عارفه عملتيها كيف دي
, سميره بثقه : هو اللي حبني بس انتي اللي وقفتي ف طريقنا
, الهام : حبك مين ياهبله ٢ نقطة شوفي حطيتلو اي ف الوكل طير علقه ومخلوش دريان بتصرفاته
, سميره ببرود : و**** اللي فات مات وسامح ابني وابن عاصم وليه حق وجاي ياخده ولا تحبي اكشف ملعوبك قدام ابنك
, الهام ابتسمت : اعلي ماف خيلك اركبيه ٢ نقطة بس حطي ف راسك ان الحكومه مابتعترفش بنسب امه زانيه ياسميره هانم
, سميره : بس حمزه مش هيرضيه الكلام دا ياست الهام
, الهام : طلعي حمزه من راسك وتلمي عيالك وتطلعي برا البلد احسنلك والا اتاويكي مطرحك ٢ نقطة وافتكري اني حذرتك ٤ نقطة فوتك بعافيه
, ٣ العلامة النجمية
, جالس ف غرفته يخطط بمكيده جديده ليدخلا نعمه ومنه عليه
, "الحق الهام مع امنا وشكلها مش ناويه ع خير "
, سامح بلا اهتمام : سميره هتعرف تتصرف فككم
, نعمه بفضول : بتفكر ف ايه ؟
, سامح نظرلها وابتسم : جاتلي فكره
, منه :خيرر يابو الافكار ٢ نقطة قول
, سامح :اقفلي الباب دا الاول وتعالو اقولكم تعملو ايه
, نظروا اليه بااهتمام
, ٣ العلامة النجمية
, فاقت سميه لتتفاجئ بشخص ما يكبل كفها
, صرخت بوجهه : انت مين وانا فييين الحقووووووني
, ليدفثها بمؤخرة سلاحهه : اكتمي ياحرمه
, لتتآوه بتوجع والم
, دخل رامي : شيل يدك ياولد ازاي تمدها ع مزاجنا اكدده ٢ نقطة كده كده تعكر الجميل
, لتنظر اليه باستحقار : رامي هو ف اي ومين ددول وانا فيييين ٣ علامة التعجب
, رامي ليقترب منها : انتي هنا ف اسري وتحت حصاري
, صرخت بوجهه : انا هوديك ف داهيه ياحيوان انت
, امسكها من شعرها بقوة سحبها للنافذه
, "شايفه الرجاله دول كلهم لو كل واحد سلم عليكي بس هتموتي ٢ نقطة بس انا راجل شرقي ومابحبش حد يقرب ع مرتي غيري٢ نقطة هدوقك العذاب الوان ياسميه "
, ليرتفع صوت صراخها وع الفور يضع شريط لاصق ع فمها
, "عارفه هعمل فيكي ايه ٢ نقطة هخليكي تتجنن هشوقك ولا ادوقك ٣ نقطة هتكوني مرميه هنا زي الكلب وكل مامزاجي يرميني عليكي هاجي اكل ف لحمك وارميكي تاني ٢ نقطة"
, (لينحني ويمسك شعرها بقوووه وعنف ويضرب الحائط براسها )
, =بقي انا تعمليني كوبري يابت المحروق وربنا لادفعك التمن غالي قوي وهتشووفي
, اترفع صوت صراخها ونباحها
, " سبني بقي يااخي ٢ نقطة بكررررررهككك "
, ٣ العلامة النجمية
, وصل حمزه ووعد القصر وهي متبطئه الخطي متردده لتتفاجئ بالهام امامها تبادلها بنظراتها ناريه
, حمزه بقلق : خير ياالهام حوووصل ايه
, الهام تحدثه ومحدقه النظر بوعد : عااوزاك
, حمزه بنفاذ صبر : ماتنطقي عاد قلقتيني
, ليقطعهم قدوم الغفير
, "ياحمزه بيه يابيه الحق حريقه قامت ف العزبه الشرقيه والنار كلت كل حاجه والمطافي لسه مجااتش "
, هم معه بالخروج سريعا
, "اطلعي ياوعد اقعدي فوق متتحركيش من مكانك "
, ثم تركهم وغادر ٢ نقطة القت وعد نظره ع الهام
, قالت بتردد وخوف
, "هو حصل حاجه ياطنط "
, لتنظر لها بحده
, "محصلش ومسمعتيش كلام جووزك يلا اطلعي فوق "
, استغربت وعد طريقه الهام ف الكلام ٢ نقطة كانت لقاء نازله من فوق
, لقاء بهزار : ايه دا مسرع ماعاودوا اكده
, وعد مسكت ايدين لقاء : عاوزه اتكلم معاكي ضروري يالقاء ٢ نقطة تعالي معايا
, لقاء : خضتيني حصل ايه
, وعد مسك ايدها : تعالي فوق احكيلك
, ٣ العلامة النجمية
, وصل مكان الحريق الذي تجاوز ارتفعه ال20 متر
, لتاتيه سيده ف منتصف العمر تهرول من بعيد
, "الحقني ياحمزه بيه انا ف عرضك بتي بتي جووه الحقهاااا ياببيه احب ع يددككك "
, اخرج هاتفه ليطلب المطافي
, ارتفع عويل وصراخ السيده
, وبدون تردد خلع جلابيته وغرقها ميه ف البرميل الميه
, "الاقيها فين بتك "
, السيده بصراخ وندب : ف الاوضه القبليه كانت نايمه قبل ماانزل ٢ نقطة اه يابتي الحقونا ياااناااس
, ركضت امامها حاول الغفير يمنعه ولكنه رفض تماما اخترق موضع النيران ليضيق نفسه من رائحه الدخان محاولا البحث عن ابنتها الصغيره
, ليجد باب غرفه تحاوطها النيران دفعه بساقه ليجد فتاه صغيره تنام علي فراشها
, تقدم نحوها وحملها لتستيقظ وتصرخ بصوتها عالي ليقلع جلبابه مرة اخري
, "متخاافيش متخافيش ٢ نقطة هنخرج ٢ نقطة لمي شعرك بس واتغطي ب دي عشان النار متمسكش فيكي "
, ركض سريعا متجنبا مواضع النيران وبيحاول بقدر الامكان يحمي الطفله الصغيره وف نفس الوقت وصلت مطافي الحريق ليقوم رجالها بشغلهم
, خرج اخيرا من بين النيران وسط ذهول واعجاب من اهل البلده
, ليزيح جلبابه من فوق الطفله وقال ممازحا
, "اه اخد جلابيتي بقي اظن مش محتاجاها ف حاجه تاني "
, ابتسمت الطفل وحضنت والدتها
, "رووح ياحمزه بيه يفرحك مايغيبك وينصرك ع من يعينك ويحميك ويرزقك ف عيالك قادر يااكريم "
, ٣ العلامة النجمية
, لقاء بدهشه واستغراب : يامري كيف كل دا يحصل وحمزه مايعرفش ياوعد يانهارك الاسود
, وعد :متوترنيش بقي يعني اروح اقوله ايه ٢ نقطة بيتهجم عليا ياحمزه
, لقاء : لا ياوعد تحكيلو اللي حصل احسن مايسمع من الغريب ولا سامح زفت دا يعمل حاجه من تهديداته
,
, وعد : المشكله اني حاسه الهام عرفت حاجه تصرفاتها مش مريحاني
, لقاء : تقلقيش حتي ولو عرفت مستحيل هتقول لحمزه حاجه ٢ نقطة لانك حبلي وهتخاف ع العيال اللي مستنياهم بفارغ الصبر ٢ نقطة انسي موضوع تصرفات الهام
, وعد بتفكير : نفسي افهمها هي طيبه ولا شديده ٢ نقطة بتحبني ولا بتكرهني مش فاهماها بجد يالقاء
, لقاء : الهام عاوزه االلي قدامها عجينه طريه تشكلها ع مزاجها بس
, وعد :يعني من رايك اقول لحمزه
, لقاء نفذ صبرها : دا واحد اتجرأ ودخل اوضة نومك مستنيه اي تاني
, وعد بقلق : **** يستر بقي
, ٤ العلامة النجمية
, عاد حمزه الي البيت بعد مرور ساعتين
, ركضت الهام تجااهه : زين انك جيت ٢ نقطة خد اهنه عاوزاك
, حمزه : احب ع راسك يالهام سبيني اغير جلابيتي الاول واخد دش اكده وافوقلك
, الهام بنفاذ صبر : طايب ي ولدي روح
, * وعد فينها
, الهام بلا اهتمام
, _ طلعت مع اختك فوق ٢ نقطة روح شوفها
, صعد لاعلي وطرق باب غرفة لقاء
, لقاء: وادي حمزه جيه
, حمزه ابتسم : اي الل مقعدك اهنه ي وعد
, انتفضت جسدها : ابدا قولت ادردش شويه مع لقاء ٢ نقطة بس انت اي الل مبهدلك كده ٢ علامة التعجب
, حمزه مسك كفها : انتي لسه هتسالي ٢ نقطة قومي معاي ٢ نقطة عن اذنك يالقاء
, لقاء تدور براسها : اذنك معاك ي خووي ٢ نقطة وعد زي متفقنا هااا
, حمزه سبحبها برفق
, " انتو متفقين عليّ ولا ايه "
, وعد اتوترت : هفهمك تعالي
, دلفا سويا لغرفتهم ٢ نقطة لتريح وعد بظهر ف منتصف الفراش وتغمض عيونها وتاخذ نفس عميق
, لتتفاجئ بحمزه عاري الصدر ٢ نقطةممدد بجوارها متكأ ع جانبه يتاملها بحب
, فتحت عيونها وابتسمت
, _ مالك ؟!
, ليطبع قبله رقيقه ع شفتيها
, " ابدا معجب ف مانع "
, وعد تنهدت : وبعدين فيك ياابن الخياط
, حمزه ارتفعت نبره صوته ممازحا
, " و**** انتي ظالمه ابن الخياط ٢ نقطة وانا كنت عملت حاجه يعني "
, لتنظر له بعيون ضيقه وتبتسم
, ليرتفع صوت ضحكه : بس بصراحه ناوي اعمل النيه مووجوده
, لتعدل في جلستها
, " نتكلم شويه بقي "
, * تؤ ٢ نقطة نتكلم وانا كده ٢ نقطة هاخد دش الاول بس قولت بما اني كده كده هسبح تبقي استحمايه بالمرة
, لتفهم من يلمح له
, " انت مشكله بجد ٢ نقطة ودا وقته يعني ٢ نقطة بجد و**** ما قادره "
, حمزه يزيح غطاء راسها ويصفف خصيلات شعرها بحب
, " اي تاعبك بقي وحمزه يداويهولك وقتي "
, تاخد نفس عميق
, "من الحمل وباخد نفسي بالعافيه وصدري تاعبني "
, ليدنو من شفتيها اكثر
, " طيب مانتي كمان صدرك تاعبني اووي "
, قبل ان تجيبه التهم شفتيها بحب ٢ نقطة ممررا انامله ع ظهرها بلمسات خفيفه
, عانقته بحب ٢ نقطة بعد ما اراح ضهرها علي الفراش ومازال ملتهما لشفتيها
, لتقطعه بصوت متنهد : ح م ز ه
, ليجيبها وهو يقبلها جميع انحاء وجهها
, " نعم ياقلب وروح وعقل وكيان وكل كل حمزه "
, لتنسي ما كانت ستقصه عليه وتتوه معه في سحره وعشقه مستسلمه لتصرفاته وطريقته التي تذيبها عشقا
, بعدما فقدت السيطره ع اعصابها واختل توازنها ليتغيب عقلها تماما بين قبلاته المتوذعه في جميع اجزاء جسدها ولمساتها الناعمه ٢ نقطة ليفقيهم من عالمهم ع صوت طرق بقوه ع الباب
, ليبتعد عنها حمزه متوعدا : نهار ابوه اسود ومنيل اللي بيخبط ٢ نقطة قومي ادخلي جوه يلا ع بال مااشوف مين
, ليقوم ويفتح الباب متوعدا وهو عاري الجسد لا يرتدي الا شورت قصير فيتفاجئ بسامح امامه
, _ انت مش عارف ان القانون هنا ممنوع مخلوق يهوب من ناحيه جناحي
, ليقضب سامح حاجبيه بضيق وزعر
, " متاخذنيش ٢ نقطة بس التلغراف دا جالك دلوقتي وانا خوفت احسن يكون مهم مامنتش اديه للخدم قولت اوصله بنفسي "
, ليفتح حمزه الجواب : دا من البنك ٢ نقطة عموما متشكرين ٢ نقطة عن اذنك هغير خلقاتي
, لتتجسس وعد ع حديثهم برعب وخوف
, عاد لها حمزه ٢ نقطة انسكبت دمعه من عيون وعد وانتفض جسدها لمجرد تخيلها بان يصيب معشوقها اي ضرر ٢ نقطة
, - انتي بتبكي ولا ايه ٢ نقطة مالك
, بتحاول تخفي خوفها
, " لالا مافيش بس اتخضيت بس "
, _ اي اتخضيتي دي ٢ نقطة وانا شاقطك من جامعة الدول ٢ نقطة فصلنا ولد المركوب ٢ نقطة كنا عنقولو ايه
, وعد بلا اهتمام : خلاص بقي يااحمزه روح خد دش وانا هلبس ونازله وماليش نفس لاي حااجه
, حمزه ابتسم وقرب منها بحب وقال ممازحا
, " طب وانا اي ذنبي بس تكشري ف وشي ليه دلوق ٢ نقطة "
, وعد تنهدت بنفاذ صبر : خلاص بجد عاوز انزل اقعد مع ماما
, ليحاوطها من خصرها : مع حمزه الخياط مافيش خلاص فاهمه ولا لا ٣ نقطة نبدا من الاول
, شيء بداخلها يزعجها ويعكر صفواها ٢ نقطة لم يجعلها تعيش لحظاتها الجميله المسروقه من الزمن معه
, ليعود مجددا ويكتسبها بطريقته المختلفه وتقبيلاته الناريه ٢ نقطة ليجدها ف عالم اخر هناك شيء يخطف تفكيرها ٢ نقطة فيبتعد عنها قليلا قاضبا حاجبيه
, " لا فعلا في حاجه والموضوع مش صغير ولا حاجه وانك مش معايا بالمره ٢ نقطة انزلي يلا ياوعد لامك وانا هغير و "
, لتفاجئه باندفاعها المفاجئ بين احضانه وتقبله بشعف ولهيب شوق لم تعطيه اي مجال للمقاومه ٢ نقطة الا انه انحني قليلا ويحملها بين ذراعيه موذعا قبلاته ع عنقها ووجهاا ٢ نقطة لتسنح له الفرصه لاغتنام معشوقته
, ليتفاااجئ بصوت الغفر يهتفون بصوت عالي
, " ياحمزه بيه الحقناااا يااحمزه بيييه الحقنا ", خارج القائمة
 
الفصل التاسع


يقول: "عندما أُقابلها سأجلبُ لها تسعةً وثلاثون وردة، وأقول لها: ها قد جمعتُ شملك مع أشباهك الأربعين."
, 🍃🍃🍃
, "الحقنا ياحمز بيه الحقناا "
, كانت اخر جمله اخترقت نافذه غرفته اثناء التهامه لمعشوقته
, لينهض بنفاذ صبر : يادي النيله ع حمزه وسنين حمزه واللي يعرفوا حمزه واللي جابوا حمزه
, لتدخل في غيبوبه ضحك لطريقته وهو ينهض مسرعا يرتدي ثيابه ويخرج من الغرفه بنفاذ صبر متوعدا للغفر
, " هطخكم كلكم ياكلاب"
, وتقوم هي ايضا ترتدي ملابسها ولتراقب ما حدث
, ارتدت قميص طويل بعض الشئ لتتفاجئ بانفتاح باب غرفتها ٢ نقطة كانت واقفه وعاطيه ضهرها للباب
, ضحكت بصوت عالي مع تجاهلها التام بمن فتحه
, لتتفاجئ بيد تلتف حول خصرها
, "حصل اي تحت او عملت فيهم ايه "
, لتشعر بانفاس تستنشق رائحتها اصابت جسدها بالهلع والرعب
, لتدور بجسدها تجده امامها ذلك السامح المقزز ٢ نقطة الكائن الفضائي الذي اقتحم حياتهم الجرثومه الضاله التي يتكاثر شرها باستمرار
, لتجمع كل قواها وتصفعه ع وجنتيه بقوه وتنهرهه
, "انت اتجننت اقسم ب**** لاانادي ع حمزه وافضحك قدام البيت كله يا حيوان انت جيت هنا لقضاك"
, ليتفتن جسدها بنظرات مقززه ٢ نقطة لتشهق بفزع وتكاد ان تختفي من امامه
, مسكها م معصمها
, "مش خساره الجمال والحلاوة دي كلها ف واحد زي حمزه "
, ليرتفع صوت صراخها وعويلها : ياااحمزه الحقووووني يااااناااس
, لينهرهها بقوه : اسمعيني حمزه تحت بيمسك ف الخيول الي انا طلقتها ف القصر ٢ نقطة وانا جيت هنا عشان اقولك مستحيل حمزه يتمتع بذره ف جسمك عشان انتي ليا فااهمه ياوعد ٢ نقطة وانا حذرتك
, ليتركها ويغادر فتركض خلفه وتغلق الباب بقووووه وتنفجر ف نحيبها والامها
, ٣ العلامة النجمية
, اخيرا تمكن من الامساك بالخيول المنطلقه بعد مرور وقت طويل بمعاونه الغفر وبعد جهد جبار
, الهام بصدمه : واي طلقهم الخيول دي ياولدي
, حمزه وهو يمسك بطرف جلابيته : ماخابرش ياما الحمد لله انها جات ع كد اكده ٢ نقطة طالع اغير لبسي حضريلي وكل عشان واقع م الجوع
, صعد غرفته وجدها مقفوله بالمفتاح
, ليصاب جسدها بالذعر بمجرد سماع خطواته
, ليطرق باستغراب : وعد انتي قافله الباب ليييه كده افتحي انا حمزه
, فتحت له الباب واترمت بين احضانه وانفجرت ف العياط
, "وعد مالك مش مظبووطه ليه من ساعه مرجعت "
, قال جملته بنفاذ صبر لريتفع صوت عويلها وتشبثها فيه
, حمزه قفل باب غرفته
, "تعالي اهدي واحكيلي "
, رتب ع ظهرها محاولا تهديتها ممررا انامله ع ظهرها لتهدأة روعها
, ابتلعت ريقها وارتعش كفها
, "حمزه انا مش خايفه و**** ماخنتك ولا كان قصدي اخبي علييك حاجه ٢ نقطة اسمعني للاخر بقي "
, حمزه قضب حاجبيه : اهدي كده وفهميني ماالك وليه بتقولي كده ٢ نقطة واي الهبل الل انتي بتقوليه دا
, لتفتح لقاء فجاه باب غرفتهم بخوف وقلق
, "الحقني يااحمزه ابني درجه حرارته ارتفعت فجاه وبيترعش ومش عارفه اعمله اييه ٢ نقطة الحقني اوديه المستشفي بسررررررعه "
, ليقف بجانب اخته : اهدي اهدي روحي هاتيه وانا هدور العربيه ونروح نكشفله يلاااا
, لتلقي وعد بجسدها ع الفراش بنفاذ صبر : اووووف ياربي بقي ارحمني من العذاب دا
, لتأتي ف راسها فكره فتقترب من درج المكتب وتخرج سلاحه الشخصي الصغير وتقول متوعده
, "انا اللي هاخدلك حقك ياحمزه عشان اعرفه هو اتعدي ع مين وحرمة مين "
, لتغير ملابسها وتخرج من غرفتها ذاهبه لغرفة سامح ممسكه بسلاحها بخطواط ثابته وبداخلها نيران الانتقاام والثأر
, ٣ العلامة النجمية
, في الجبل يتسلل الي غرفتها بغل وانتقام يمزق ملابسها وهي مكبلة الايدي
, مابين صرخاتها المتتاليه ومحاولة دفاعها عن نفسها ليفعل بها تصرفاته الدنيئه لاطفاء نيران الغل والانتقام
, سميه بصراخ : ابوووس ايدك سيبني بقي ياحيوان
, لم يبال اي اهتمام لصراخها المتتالي والالمها ووجعها
, وبعد ما انهي مابدأه ليبتسم بانتصار
, "خليكي كده مرميه زي الكلب "
, سميه بتهديد : انت متعرفش انا بنت مين ولو حد لاحظ اختفائي هيودوك ف داهيه انت والرجاله اللي متحامي فيهم دول
, رامي يجلس بجوارها : خلينا متغقين ان محدش هيلاحظ اختفائك لانك متعوده ع الصرمحه ٢ نقطةبس تيجي نتفق اتفاق
, لتنظر له باهتمام
, فيبادلها بابتسامه انتصار : ولا اقولك لسه مشبعتش منك لما يجي الوقت اللي استخدمك فيه هاابقي اقولك يلا شويه وراجعلك
, ٣ العلامة النجمية
, اقتحمت غرفته لتجده متكأ ع مرقده
, لينهض بفرح : اي دا وعد هانم بنفسها ف اوضتي كنت متاكد انك هتيجي و**** بتوع علم النفس دول طلع عندهم حق ٢ نقطة والشخص اللي انت بتفكر فيه بيفكر فيك فعلا هههه
, لتكتم صوت ضحكاته برفع سلاحها بوجهه
,
, "انت متعرفش وعد الابراهيمي ممكن تعمل اي لو حد فكر يقرب م حاجه هي بتحبها ٢ نقطة هقتلك لو متراجعتش ع اللي انت بتقوله دا وتاخد امك واخواتك وتطلعوا برا "
, ليصفق لها بسخريه : لالالا برافو واي كمان ياست هانم
, وعد مكمله حديثها : وكمان متعرفش جبرووت وابن الخيااط ممكن يعمل اي لوفكرت تقرب مني
, سامح اقترب منها ولم يهتم لسلاحها المرفوع
, "نزلي سلاحك بقي احسن يطول عيب دا حتي بحبك ٢ نقطة ف حد يرفع ع حد بيحبه السلاح تؤتؤ "
, تركز هدفها اكثر
, "قولت احذرك عشان تعرف انا ممكن اعمل ايه"
, سامح ليبتعد عنها ويجلس ويضع رجل فوق الاخري
, "وانا اللي كنت بفكر اطلبك منه ٢ نقطة تؤتؤتؤؤتؤتؤ لا خوفتيني "
, ليستفزها بكلام وتقرر انها تخلص منه وم شره وتضغط ع زيناد سلاحها لتتفاجئ انه فارغا من الطلقات
, يقهقه سامح بصوت عالي
, "مش بقولك ياوعد انتي مش قدها ٢ نقطة سيبي سيبي كخ احسن يعورك "
, لتغلي الدماء ف عروقها وتنظر له بسخط
, ليكمل حديثه
, "يلا اطلعي عاد انتي ست متجوزه ماينفعش تقعدي ف اوضة اعزب كده لوحدك "
, لتدير ظهرها وتقترب من الباب تفتحه ليفاجئه باغلاقه ع الفور هامسا ف اذانها وهو يستنشق رائحتها
, " مع اني هتجنن عليكي بس واحده واحده نتقل ع الرز بقي ٣ نقطة حقا انا احب اكلو مستوي ع الهادي "
, تدخل نعمه غرفة سامح ع جهل بوجود وعد
, لتتسع عيونهم وتبادلا الانظار
, لتقول ساخره : امممممم لا واضح اني جيت ف وقت غلط امشي ٢ علامة التعجب
, لتزيحها وعد من طريقها بقوة وتغادر مجلسهم
, نعمه باستغراب : اي الل جابها هنا
, ليجيبها بثقه وتناكه
, -اصلها جاي تترجاني مفضحهاش وحبنا يبقي فالسر
, تنظر له بعد تصديق
, =ميييين ٢ علامة التعجب بقي وعد تحبك انت ٢ نقطة وع اي ياولاااه داحنا دافنينو سوا
, ليكمل بفخر : وانا شويه ولا ايه ٢ نقطة المهم ع اتفاقنا والاتنين دول لازم يبعدوا عن بعض
, نعمه بفرحه : امنية حياتي
, وصل حمزه المستشفي مع اخته ليفحص الطبيب صغيرها المصاب بالتهاب رئوي
, لقاء انفجرت ف العياط : انا خايفه اوي ياحمزه اتصل بمعتز جوزي خليه يجي
, ليهدأ من روع اخته : اهدي بس اهدي كده ومتقلقهوش سيبي الراجل ف شغله
, ٣ العلامة النجمية
, انتهي اليوم الغريب المشوب بالمؤامرات والخدع
, جالسه سميره بجوار فريال : عشان تصدقيني انه مشي حمزه بطال ادي الورق اهو
, لتفكر فريال في حديثها بذهول
, "مش معقوله حمزه يعمل كده لا "
, سميره : انتي ياختي لسه هتقولي لا ٢ نقطة انا لومكانك افضحه ف كل صفحات مصر ٢ نقطة تخيلي معايا كده منشت ينزل بالخط العريض اعلاميه تكشف حقيقه زوج ابنتها الذي يتاجر بالاثار ٢ نقطة هتبقي رفعه ليكي لفوق لفوق قووووي
, فريال بنفاذ صبر : لالالا انتي اتجننتي خااالص واي اللي بتقوليه ده حمزه مستحيل يعمل كده ٢ نقطة تصبحي ع خير ٢ نقطة مع انك مش مش كده ابدا
, لتتركها فريال وهي بداخلها الف سؤال تحتاج الاجابه عليهم
, ٣ العلامة النجمية
, صفاء قاعده في اوضتها بتفكر
, "مممممممم اول ماحمزه بيه يجي هقوله ع طول وطبعا هعلي ف نظره ومش بعيد يرقيني ويلخيني رئيسه الخدم ٢ نقطة تؤتؤتؤتتؤؤ دا مش بعيد يخليني رئيسه القصر دا كله٢ نقطة ياالهوووي عليكي يااااصفااء دي لو صااابت "
, لتقطع شرودها مني وهي تضربها ع كفتها
, " جرالك اي ي حزينه ٢ نقطة عتكلمي نفسك ياااك "
, صفاء بغل : كنت بخطط وبرسم هعمل ايه اصبري علي بس
, لتجيبها وهي تفرش في مرقدها : كلي عيش ي صفااء
, تأكل الافكار راسها ويكاد ان يجن جنونها
, لتقوم سريعا متوجهه لغرفة والدتها
, " ماما عاوزه اتكلم معاكي شويه "
, فريال وهي تتناول برشامه صداع
, " بعدين ياوعد دماغي هتنفجر بجد مش قادرة "
, لتصيبها خيبة امل مجددا : ماشي ياماما تصبحي ع خير
, لتتفاجئ بالهام في الطابق السفلي تنظر لها نظرات ارعبتها
, ليقطع حبال نظراتهم قدوم حمزه ولقاء الحامله لابنها بين ذراعيها
, الهام : طمنيني ولدك ماله
, لقاء بصوت اشبه بالهمس : تعبان قوي يالهام ٢ نقطة هطلع انيمه فوق احسن يصحي
, لتصعد لاعلي وتقف امام وعد
, " الف سلامه عليه يالقاء "
, لقاء ابتسمت لها : **** يسلمك ٢ نقطة تصبحي ع خير
, ليتفاجئ بنعمه امامه حامله كوب لبن
, " مكلتش حاجه من الصبح قولت اعملك دي "
, قالت جملتها وهي تقترب من حمزه
, تنحنح حمزه وشيع نظره علي وعد وهو ياخذ الكوب من يديها
, " شا**** تعيشي يابت خالي ٢ نقطة عقبال مااشرب شربات فرحك اكده "
, لتتسع ابتسامتها : شربات فرحنا ياحمزه
, غصه علقت ف حلق حمزه اتسعت عيون الهام ووعد لتتجمد مكانها
,
, حمزه محاولا تبرير الموقف : طبعا فرح اختي الصغيره فرحتنا كلنا ولا ايييه
, ليضع الكوب ع الصنيه التي تحملها وينظر لوعد
, " تصبحي ع خير "
, الهام بكهن : احضني جوزك زين ياوعد ودفيه احسن العواصف شكلها بقيت قويه قوووي
, ليقف في منتصف السلم وكإنه يود اشعال النيران بداخل نعمه
, " تقلقيش يالهام وعد مضلله عليا برموش عينها ولا الف عاصفه هتقدر تفرق مابينا "
, ليصعد لها تلك التي تجمدت الدماء ف عروقها
, ليقف امامها ويقبل اناملها وينحني ويحملها بين كفيه
, ويرفع من نبره صوته
, " عارف اني اتاخر عليكي ٢ نقطة سامحيني تعالي بقي اعتذرلك بطريقتي جوه "
, ليعقد سامح ذراعيه بتوعد وحقد
, ونعمه التي اشتعلت النيران بداخلها
, الهام بصوت عالي وبصيغه امره : دخل وعد وتعالي يااحمزه عاوزززاك
, مدد جسدها ع الفراش
, وهمس ف اذانها بعدما طبع قبله رقيقه ع ثغرها
, " هنزل اجيب عشا واشوف الهام واجيلك عشان نرغوا للصبح مااشيي ٢ نقطة مش هعوق ( هتاخر ) "
, لتأوم راسها بالموافقه وتلتزم الصمت
, تركها ودلف لالهام الجالسه في انتظاره
, حمزه جلس بجوارها : تعالي نتحدتوا ف المكتب جوه
, ليرقبهم سامح ونعمه وسميره م اعلي
, سامح : تفتكروا الحربايه دي عاوزاه ف ايه
, نعمه : نظرتها مطمنش خالص
, سميره بثقه : تشغلوش بالكم بيهم ٢ نقطة تلاقيها بتخوفنا بس
, لنعود ل حمزه والهام
, " فهمتني ياولدي "
, حمزه يبتسم بثقه : تخافيش ياالهام ٢ نقطة حمزه بيحب يسوي كل حاجه كده ع الهادي ٢ نقطة وسعي خلقك بس
, الهام بدهشه : يعني انت خابر ب حقيقتهم
, حمزه بقهقه : عيب عليكي ياما تسالي حمزه السؤال دا ٢ نقطة بس سايبهم لحد مانارهم تحرقهم اكده وانا هتصرف معاهم بطريقتي ٢ نقطة وهعرفهم مين هو حمزه الخياط
, الهام تنهدت : ريحت قلبي ياولدي
, حمزه قبل راسها : صنيه عشا معتبره بقي لولدك عشان ع لحم بطنه هو والغلبانه اللي فوق دي يااحلي الهام في الدنيا
, الهام بفرحه : عيوني ٣ نقطة يجعلك منصور دايما ياولدي
, ٣ العلامة النجمية
, "وما كان حبي لك قرار ٢ نقطة ولكن **** بعثه فجأه الي قلبي حتي اصبحت متيمه بك حد الجنون ٢ نقطة لا اتذكر كيف ومتي احببتك٢ علامة التعجب ٢ نقطة ربما كنت احبك منذ ان ولدت ولكني كنت تائهه عنك حتي شاء القدر ان اجد موطنك اخيرا لاتوه فيه عشقا ٢ نقطة ينتابني شعور بمجرد رؤياك وهو اندفاع قلبي اليك بكل جوارحي كمن ادرك للتو موضع قلبه ٢ نقطة سلام علي العالم اجمع ف راحتي دائما تكمن في اللجوء اليك ٢ نقطة قلبي يلقي عليك كل الحب "
, تركت قلمها بجوار اجندتها بمجرد فتحه لباب غرفتهم التي تكمن بين جدرانها اجمل حكايه حب يدونها الزمن وليرتجف قلبها لهفه وشوق
, " حمزه وحشتني ٢ نقطة كل دا مع الهام "
, اغلق باب غرفتهم واقترب من مجلسها ليدير مقعدها ويتكأ عليه بذارعيه
, " قلب حمزه من جوه كنتي بتعملي ايه مش قولتلك ارتاحي ع بال ماارجع "
, * ابدا حسيت اني محتاجه اكتب شويه فكتبت
, قضب حاجبيه مستفهما : واميرتي كتبت ايه بقي
,
, * استني هقرألك ٢ نقطة بس الاول قولي الهام مالها ؟
, _ عاااد ياوعد سيبك من الهام دلوق وقوليلي كتبتي ايه ؟
, * ههههه اهرب اهرب ٢ نقطة طيب ممكن تشغل اغنية لفيروز وتعالي اوريك ٢ نقطة عشان عاوزه اتكلم معااك بعدها ع رواقه كده
, اؤم بالموافقه وقرب من اللاب توب الموضوع بقرب فراشهم
, _ وادي اهو ياستي ٢ نقطة اغنيه بعدك ع بالي ٢ نقطة يلا سمعيني
, نهضت ممسكه باجندتها ملازمه لها ابتسامتها العريضه ولمعه عيونها متنحنحه وهي تقترب منه ببطء
, عقد ساعديه ليتفتنها ويحدق النظر بها وبكافه تفاصيلها التي ترويه عشقا
, وبدون اي مقدمات فجاه صوت رصاصه تخترق نافذه غرفتهم في منتصف الظل الذي يجمعهما سوويا
, مما جعلت حمزه ينبطح ارضا
, ثم تندلع حرب مابين اصوات الرصاص المندفع كالمطر ٢ نقطة صويت وعد وفزعها نادبة الخدين
, " حمزززززززززززززززززه "
, ٣ العلامة النجمية
, دخول مفاجي لعربيه فخمه قصر الخيااط جيب سوووده لتدلف منها جيسي ومجموعه رجال
, جميعهم تسلحوا لحمايه انفسهم امام مدخل القصر خشية من ان تصيبهم الرصاص الذي ينهمر م فوق رؤوسهم كالمطر ٢ نقطة
 
الفصل العاشر


أنا لا أطمحُ أن أصبحَ قيصرْ
, ولا أطمحُ أن أستلمَ العرشَ
, فعرشُ الشعر أكبرْ
, كلُّ ما أرجوهُ يا سيدتي
, أن تحبيني قليلاً
, لا لشيءٍ إنما كي أتحضَّرْ.
, ٣ العلامة النجمية
, ليحاوط الغفر سامح الممسك بسلاحه ويدفثه احداهم بمؤخره سلاح بصوت صعيدي قوي
, "انطق كنت بتعمل اي اهنه وماسك سلاحك ليه "
, لتقترب منه بلهفه وشوق لتطمئن عليه لامسه جميع اجزاء جسده
, "حمزه انت كوويس ٢ نقطة وريني فيك حاجه ٢ نقطة طمني عليك "
, ليضمها الي صدره متنهدا : اطمني اطمني انا بخير ياحبيبتي تقلقيش علييييا
, لتعانقه بلهفه وجسد منتفض : خير عااد ليه التوتر دا ٢ نقطة اهدي اهدي ٢ نقطة هروح اشوف ف ايه
, لتتشبث فيه اكثر : لا متسبنيش
, حمزه رتب ع كتفها وقبل جبهتها: متخليش عقلك صغير عاد٢ نقطة يلا تتحركيش من اهنه
, فزع وذعر لجميع الموجودين ف البيبت لتفق فريال ولقاء وابنها ع اصوات ضرب النيران
, الهام بتجري ع الغفر : ف اي اهنه وليه ضرب النار دا كله
, الغفير : كان ماسك سلاحه وبيقوله انه بينضفه ياست الهام ورصاصه طلعت منه بالغلط
, شرعت الهام بالتحدث ولكن اوقفها صوته
, " خلااااص ياااالهام اسكتي انا هتصرف "
, اقترب من سامح وجلس ع ركبتيه ف مستواه
, "اهنه ياحبيبي مافيش تنضيف سلاحه ٢ نقطة هنا الرصاصه بموتة ٢ نقطة دي حاجه والحاجه التانيه بقي مافيش سلاح يدخل بيت حمزه الخياط من غير علمه ٢ نقطة فاهم "
, لترعبه نظرات حمزه الحاده التي تحمل شلالات من النيران
, ليؤم بالموافقه : غلطه ومش هتتكرر ياولد عمتي ٢ نقطة عن اذنك
, ليمسك بكفه ويساعده ع النهوض
, "الغلطه الجايه مفهاش ولد عمتي ٢ نقطة حط ف راسك اكده"
, بعد ما هدا صوت الرصاص دلفت جيسي ورجالها الي الداخل
, ليتفاجئ بها حمزه امامه
, "انتو ازاي تيجوا هنا من غير ماتدوني خبر "
, جيسي : الامر مستعجل مابيتحمل التاخير
, احدي الرجال : حمزه بيه لازم نتفق حالا
, فلينظر الي غفره نظرة آمره بالانصراف
, "امشوا انتو يلا "
, ويتقدم جيسي وجماعتها الي غرفته الخاصه
, ٣ شرطة
, تجلس فريال مع ابنتها تدفنها داخل احضانها
, "اهدي بس ياوعد مفزوعه لييه "
, وعد ابتلعت ريقها : خايفه يااماما ٢ نقطة الزفت سامح دا
, فريال بااهتمام : ماله الزفت دا اوعي يكون قربلك
, وعد تردد : ياماما دا بيقولي بحبك وهاخدك من حمزه وبيهددني
, اتسعت عيون فريال : نهار ابوه اسود ٢ نقطة قولت انا مش مرتاحه للناس دي محدش صدقني ٢ نقطة قلبي كان حاسس
, وعد انفجرت فالعياط : بيهددني بحياتك وحمزه وولادي انا خايفه اووي ياماما احسن يعمل فينا حاجه
, فريال بتفكير : ممممم يبقي انا فهمت كده ٢ نقطة بصي اسمعي اللي هقولك عليه دا بالحرف
, وعد بااهتمام : قووولي
, لتكمل فريال مخططها
, "الزفت دا هو وامه قااصد انك تفترقي عن حمزه ٢ نقطة وبيعملوا كل دا عشان يرعبوكي وانا واثقه انهم سبب كل مصيبه بتحصل هنا
, المطلوب منك تجننيهم ٢ نقطة ادلعي ع اد ماتقدري بصي بيني ليهم انك انتي وحمزه اسعد اتنين فالدنيا ٢ نقطة واوعي تقولي لحمزه حاجه لو قولتي هتنجحي مخططهم والشك جواه هيزيد حتي ولو كان بيحبك حب عميااااني ٢ نقطة فهماني "
, وعد بتفكير : يعني ياماما هو دا الصح
, فريال لتجلس امامها : وسبيلي انا الباقي لحد مااكشفهم بنفسي واعرف هما ناويين ع اييييه
, لتشعر بالراحه قليلا من كلام والدتها
, وتضع يديها ع بطنها المنتفخه
, "**** يحميكم ياولادي "
, ٣ العلامة النجمية
, وصلت النقود للست شكريه مثلما اتفقت مع نجوي بالتفصيل
, شنطه بداخلها الفلوس توضع ع الطريق الصحراوي عند الكيلو 390 وينتهي الامر
, لترتاح نجوي الجالسه بجوار ابنها
, "كده ارتاحنا ٢ نقطة ها قولي ناويين ع ايه "
, رامي بغل : هشرب من دمه
, نجوي بخبث : لا روق كده واسمعني احنا نستني لحد ما وعد تولد انا سمعت انها حبلي ٢ نقطة وساعتها هنضرب عصفورين بحجر واحد نحرق قلب بيت الخياط المستنين حفيدهم بفارغ الصبر ونحرق قلب وعد وبعدها نخلص من حمزه
, رامي بانتقام : سبيلي حمزه دا انا هتصرف فيه بطريقتي هخليه يتمني الموت ومايطولوش
, نجوي : كييييف اوعي تتهور عاوزين كل خطوة محسوبه
, رامي بانتصار : اومال انا جايب سميه دي ليه عشان تبقي الطعم اللي هتصطادوا بيها اصبري عليا بس اللعب هيبقي ع المكشووووف
, ٣ العلامة النجمية
, جالس مع الرجال الاجانب وبجواره جيسي المتكأ ذات الملابس المقززه
, "وبكده عرفنا هنخرج الاثار دي برا البلد ازاي "
, الخبيبر : بس مساله زي دي هتحتاج لوقت
, حمزه : تشتغلو ليل نهار مش عاوز دلع
, جيسي بتفكير: انا من راايي نكسر الاثر ليكي يعجز مفتشي المينا للتعرف علي معالمه وبالتالي هنقدر نهربه برا البلد بسهوله
, حمزه بتفكير : لا الاثر هيطلع من البلد سليم بس مش من المينا
, جيسي باهتمام : قصدك اي مسيو حمزه
, حمزه : اسالي جماعتكم ازاي بيطلعوا الاثر اكيد ليهم كذا طريقه
, جيسي بتفكير : اوووك برد علييك الصبح
, حمزه يقوم : طيب يلا اتفضلوا ع اواضكم اللي ف الفيلا الصغيره تبع القصر
, لينادي ع الغفر
, "تعالي وصل الجماااعه يبني "
, ليترك مجلسهم وهو ف طريقه لها توقفه الهام
, "خد اهنه ٢ نقطة انت هتعمل كيف ماابوك عمل يااحمزه جايب الحربايه بتاعت كل سنة دي "
, حمزه بنفاذ صبر : حمزه خابر هو عيعمل اي زين يااما
, الهام بضيق : حط عينك وسط راسك ياولدي ٢ نقطة وبعدين فالمايعه الل مدخلها البيت دي ٢ نقطة انت متجووز ٢ نقطة مرتك حبلي ياولدي مش حمل حرقة ددمم
, حمزه ابتسم : لالا وعد عاقله متقلقيش ٢ نقطة هروح اشوفهاا٢ نقطة يلا وانتي روحي نامي
, الهام : استني اهنه ٢ نقطة انت هتسيب الحيوان يفلت بعملته
, حمزه بمهس : منا قولتلك ياما مستني اتاكد فعلا انه اخويا ولا لا خلاص بقي عاوز اطلع لمرتي ٢ نقطة تصبحي ع خير
, الهام بسخط : مش اخوك دا ولد حرام ي ولدي
, ٣ تعداد نقطي
, وصل غرفته ليجدها ترتدي له قميص قصير جدا مع انسدال شعرها وراء ظهرها
, ليبتسم بفرحه : اهي دي بقي احلي تاني حاجه ممكن الواحد ينهي بيها يومه خصوصا اذا كان مقرف زي بتاع النهارده
, لتضحك بحب: واي اول حاجه بقي
, حمزه يقترب منها : دي هوريهالك عملي بقي
, لتكمل اشعال الشموع مبتسمه
, "منا قولت نعوض اليوم اللي اضرب دا ٢ نقطة وكمان الهام عملاك عشا ملووكي يعني مافيش مفر "
, ليقترب منها ويضمها م الخلف : هو فعلا مافيش مفر منك
, دارت بجسدها محدقه النظر في عيونه بعدما طبعت قبلتها ع شفتيه
, لتعانقه بذراعيها بحب
, "كنت عاوزه اقولك اني انا تعبت من القعده هنا وعاوزه اروح اقعد ف بيت لوحدنا وكمان عيال خالك دول خنقوني ٢ نقطةومش واخده حريتي "
, ليجذبها من خصرها كرقصه سلو
, "ياباشا حمزه الخياط يبنيلك مملكه دلوقتي لوحدك انتي تامري بس ٢ نقطةمقابل بسمه رضا منك "
, ليرتفع صوت ضحكها الذي التهمه بقبله حاره
, ثم ابتعدت عنه قليلا : طيب تعالي ااكلك بايديا
, حمزه بفرحه : وبعدين ف الرضا دا بقاا ٢ نقطة وهو انتي اتحولتي فجاه كده ليه
, وعد تنظر ف عيونه بحب : معاك ببقي واحده تانيه ياحمزه انا نفسي معرفهاش ٢ نقطة من واحده متمرده واتجوزت غصب عنها لشخص تسلمله نفسها بعد 5 ايام جواز ويرفض يملكها غير لما تعشقه ٢ نقطة لواحده بقيت ضعيفه خايفه عليك من الهوا ٢ نقطة لوحده بين احضانك وفي اسرك مش عاوزه تبعد عنك ابدا ٢ نقطة
, ليتبادلا الانظاار قليلا بصمت
, "تعالي اكلك عشان ننزل نتمشي شوويه ف الجنينه تحت "
, استجاب لاوامرها وشرعت باطعامه بعض الشئ وبين تقبيلاته لها شئ اخر
, وبعد مرور وقت لست بطويل
, "طيب يلا ننزل تحت غيري هدوك دي ٢ نقطة وهركبك خيل كمان الليله ليلتك ياوعد "
, ابتسمت فتلك ستكون ضربه ف مقتل لاشعال النيران ف قلب سامح
, نزلا سويا يضحكان ويلهوان معانا
, احضر خيله الخاص وحملها ع ظهره ليركب خلفها ويحاصرها بذراعيه مستندا بذقنه ع كتفها هامسا ف اذانها
, "عارفه ياوعد كل ما ابص في عيونك او احضنك ٢ نقطة اتاكد ان في حاجه ع الارض تستاهل اعيش عشانها ٢ نقطة لما شوفتك اول مرة حسيت احساس عمري مااهنساه ٢ نقطة تعرفي حسيت باايه "
, لتجيبه بصوت منخض : مممم
, "حسيت ضلع من ضلوع حمزه اتكسر جواه ومن ساعتها اتاكدت انك حب حياتي ٢ نقطة حبيتك حب بجنون اهل الارض ٢ نقطة قلبي بيكي غلب ولا هو عارف يوصل لنهايه لحبك ولا وهو عارف يشبع منك "
, لتبسم مع تنهيد خفيفه : لييه ! اشمعنا وعد بس الل ليها كل الحب دا
, ليشد لجام حصانه ويوقفه : عشان وعد الانسانه الوحيده اللي اتخلقت روحها عشان تكمل حمزه ٢ نقطة عامله بالظبط زي العطر اللي ف الورد لولاه لايكتمل جماله
, لتضع كفيها ع كفه بحب : اي الكلام دا يابن الخياط انت تعبت
, حمزه ضحك : اومال انا اعمل ايه ٢ نقطة يلا يلا كفايه كده الجو بدا يبرد
, يدلف من فوق حصانه وينزلها ببطء وبرفق
, "ها هتقدري تمشي ولاااا٢ نقطة"
, لتقع عينها ع غرفة سامح التي يترقبهم منها
, لتعاود النظر له : تؤ لا شيلني كده كده كلهم ناموا ومافيش حد صاحي
, ليطاوعها ويميل برفق ويحملها
, لتتقابل اعين الحاقدين سامح وجيسي ع الجهه المقاابله
, وع المقابل تتعالي ضحكات وعد فرحا بما يهمسه لها حمزه ف اذانها
, ليستوطن الشر في قلوبها اكثر واكثر
, وصل مع اميرته الغرفه ووضعها برفق
, "رايح فين "
, =هشغل فيلم كده كنت جايبه معايا من مصر نتفرج عليه
, شغل فيلم اجنبي رومانسي يستمعا اليه كلاهما
, ليختلس نظره عليها من كل وقت واخر
, ياتي مشهد رومانسي ف الفيلم ليحرك مشاعره اكثر فينحني ع عنقها مستنشقنا رائحتها
, لتبدا حديثها معه : الفيلم دا حلو اوي ٢ نقطة انت شايف خوفه ع حبيبته ازاي وانه خايف يفقدها لاي سبب من الاسباب بجد الحب الحقيقي دا جميل اوي ياحمزه
, حمزه اقترب منها اكثر وحاوط كتفيها بذراعه
, "طيب وانتي اي رايك ف حب حمزه ووعد ٢ نقطة شيفاه اي "
, لتفكر قليلا بتنهيده : شيفاه حلم ٢ نقطة حلممم جميل اووي وانا خايفه اصحي منه ياحمزه
, ليبتلع ريقه وينحني بحب ملتهما شفتيها وكفه الاخر يمرر برفق ع ظهرها ليذيبها عشقا
, "طيب حمزه هيثبتلك انه مش حلم وانه حقيقه وان حبه جنه **** يقدرني بس و مش هحرمك منها ابدا "
, لتستسلم له بحب وامان واحتواء وهي غارقه في بحور عشقه ٢ نقطة تجذبه اليها بحب وهيام
, ليقطع التحامهم سويا صوت طرق ع الباب
, ليغمض عينه بنفاذ صبر وضيق ويبتعد عنها قليلا متخذا نفسه بصعوبه بالغه
, "شكلك كده طلع عندك حق احنا لازم نروح بيتنا "
, وعد قلقت وشعرت انه مخطط اخر يخطط له ساامح
, "سيبك منه كاننا نايمين ياحمزه "
, حمزه بصوت اجش : مييييييييييييين ع الباب
, جيسي بصوتها الانثوي : مسيو حمزه بعتذر ٢ نقطة لكن امر لايتحمل التاجيل
, حمزه : طااب انزلي وانا جاااي
, وعد برقت عيونها : مين دي ياحمزه دا نهارك طين ٢ نقطة جايب ستات ف البيت
,
, حمزه بنفاذ صبر : دي شغل ياوعد وجوا ع مصر من شويه ونسيت اقولك ٢ نقطة هشوفها وارجعلك ولو اتاخر نامي انتي
, وعد تمسكه من معصمه بقوه ويبدوا عليها معالم الغيره
, " اي نامي دي وشغل اي الساعه ١ بالليل دي مرقعه ٢ نقطة ودي عاوزه اي ف الوقت دا ٢ نقطة رجلي ع رجلك "
, حمزه قبل جبهتها
, "معلش هشوفها عاوزه اي ومش هتاخر ٢ نقطة حتي بصي علينا من فووووق "
, دلف حمزه ليجدها ف الجنينه ف انتظاره
, "انتي ازاي تتجرأي وتطلعي لفوق "
, جيسي بتوتر : اعذرني ما بعرف التعليمات منيح ٢ نقطة بس ماعرفت انام بالغرفه وشوفتك بالجنينه جيت اكلمك مالقيتك
, حمزه ضرب كف ع الاخر : ليه ياختي حصل ايه
, جيسي : ف فار بالغرفه وانا بخاف منه كتير ٢ نقطة ومابعرف حد هوون وكمان فونك مسكر ٢ نقطة وست الهام مابيهون عليا اصحيها ٢ نقطة شو فيني اساوي ف ها التوقيت
, جز حمزه ع سنانه : تعالي اشوفلك اوضه من اللي ف القصر وربنا يعدي الليله دي ع خير
, دخل ساحه القصر الكبير ليتقدم امامها ويفتح اوضه صغيره بجوار السلم
, "تقدري تنامي هنا النهارده وبكره ابقي نشوف موضوع الفار دا "
, جيسي بفرح : متشكره كتتتييير مستر حمززه عنجد تعبتك معي
, حمزه بحده : لسه مردوش عليكي؟؟
, هزت راسها بالنفي : ما حد رد
, ليتركها ويغادر ويوقفها ندائها المجدد له
, "مسيوو حمزه ٢ نقطة ثانكس سو ماتش "
, ليقف حمزه بنبرات محذره : يارب تعرفي تنامي ٢ نقطة وحاجه اخيره شايفه الاوضه الل ع الشمال دي فووق محرم ع اي ملخوق يقف قدامها فهميتي
, جيسي بدلع بعدما لمحت وعد : اشنوو ؟؟ ما بترحب فيني بطريقتك المعتاده ٢ نقطة مو مشكله شكلو ف شيء ف راسك زاعجك ٢ نقطة انا برحب فيك
, وفي لمح البصر اطبقت جيسي ع شفتيه لتقبله بعد ما وضعت كفها حولين راسه والكف الاخر ع صدره
, قائله
, " اشتاقتالك كتير"
, دفعها حمزه بعيدا عن طريقه ٢ نقطة وكاد ان ينهرها ولكنه فوجئ بوعد
, لتدلف راكضه تجااهها
, "و**** عاال مااجيبلكم اتنين لمون احسن ٢ نقطة هو دا الشغل ياااحمزه بيه "
, ليفزع الجميع ع صوت صراخها واجتمع الخدم واهل البيت علي صوت وعد الاشبه بالصراخ والتوجع
, حمزه بيحاول يهديها
, نزلت الهام وفريال
, ابتلعت ريقها قليلا واستجمعت كل قوتها ولكن دموعها كانت اقوي منها
, " ما تاخدها وتريحوا شويه فوق احسن ٢ نقطة "
, صدم حمزه برؤيتها وغلت الدماء بعروقه ٢ نقطة مسكها برفق م معصمها
, " وعد اهدي هفهمك كل حاجه "
, دفعت وعد كفه بقوه وعصبيه
, " متحطش ايدك عليا ٢ نقطة لسه حسابك مجااش "
, ثم اقتربت قليلا منها وهي تحاول كتمان اوجاعها
, " وانتي مين ياحلوه ٣ نقطة هاااا ٢ نقطة هوووووو دا الشغل المهم ياااحمزه اللي تقصده واقفين تحيوا ف بعض في نص الليل وعيني عينك كده "
, * وعد اسمعيني بس
, وعد مقاطعه : مش هسمع حاجه ٣ نقطة مش طايقه اسمع صووتك ابعد كده عني
, جيسي عقدت ساعديها وبثقه
, " هي مين دي مسيو حمزه؟ "
, وعد بنرفزه : انا ابقي مراة مسيو حمزه ٢ نقطة شوفتي اززاي ٢ نقطة ٢ علامة التعجب هاا متعرفناش بالحلووة ٢ نقطة مش هتعرفناا ياااحمزه بيه
, حمزه بحده : فريال خدي بتك واطلعي فووق
, وعد بنفاذ صبر : وكمان ليك عين تتكلم
, جيسي مطت شفتها لاسفل :
, " ohhh my gad ٢ نقطة your wife mr hamza is so nervous and stupid"
, قبل ان ينطق حمزه بكلمه
, كانت وعد بكل قوتي مسكت جيسي من شعرها
, " وانتي كمان فاكراني جاهله مش هفهمك ٢ نقطة انا بقي هوريكي الاستيوبيد والنيرفز ع حق ٢ نقطة "
, لتشاهد سميره والولادها المشهد وكإنه مشهد مسرحي مضحك اتسعت ابتسامتهم
, لتقول سميره بهمس : برافو عليك ياض ياسامح لعبه ف الجون
, ارتفع صريخ جيسي اجتمعا الخدم ع صوتها
, احتضن حمزه وعد من الخلف ٢ نقطة وحاولت الهام ابعاد جيسي من بين يديها ٢ نقطة اسرعت فرياال لاحتضان ابنتها ٢ نقطة ولكن وعد لم تستسلم
, وافلتت منهم جميعا وعاودت الامساك بشعرها مجددا
, " حمزه الخياط noo touch ٢ نقطة نوووو اااااايه ٢ نقطة لانه بيكهرررب ٢ نقطة وخط احمر "
, وباندفاع وتهور من وعد انحنت ع خدها وعضته بكل قوووتها حتي سال الدم منه
, وفجاه ارتفع صويت الاتنين بتوجع والم
, ولكن كان آلمهم يختلف
, جيسي بتصوت من شدة العضه
, ووعد بتصوت من طلق الولاده
, اتصدم حمزه ٢ نقطة وركضت بلهفه عليها
, " مالك ي وعد ٢ نقطة اهدي اهدي "
, دفعتها بعيد عنها وسقطت ارضا وهي تتلوي وتتوجع
, "الحقيني ياااماما شكلي بوووولد "
, حمزه انحني ليحملها بين ذراعيه ويركض بها ٢ نقطة وخلفه فريال مسرعة الخطي
, " استرها ي رب"
, الهام مسكت جيسي من ايدها بتحذير
, " عاجبك المصايب دي ياوش الفقر ٢ نقطة طول عممري بقول عليكي بوومه ٢ نقطة انشكحي من وشي "
, جيسي وهي واضعه كفها ع خدها
, " و**** لادفعها تمن كل هاااد غالي اووي ٢ نقطة وبتشوفوا "
, الهام صفعتها بقوه
, " انتي نسيتي نفسك ٢ نقطة ولا ادبتي يابت المحروق انتي ٢ نقطة انتي عاوزه ايه من ولدي هو هيلاقيها منين ولا منين "
, جيسي بانهيار : ابنك غلط معي مرة وبوعدك انه يكررها ياست الهام ٢ نقطة انا داخله غرفتي هلا ٢ نقطة واول مابيرجع بيكونلي معه كلام تاني ٢ نقطة يااما يوافقني علي كل طلبااتي يااما هوديه في ستنين داهيه ٢ نقطة وهو الجاني
, اتصدمت الهام من بجاحتها
, " وانتي رايده اي من ولدي ؟؟ انطجي يابت "
, جيسي : اللي عاوزاه من ابنك هو عارفو منيح ٢ نقطة بس عامل فيها عبيط ٢ نقطة ونسي ان الكروم كله باشارة مني ينسفوا ابنك ٢ نقطة ابنك بيلعب ف عداد عمره
, لم تجد الهام اي فائده م الحديث معاها ٢ نقطة تركتها وغادرت
, " هاتلي عربيه ياولد وصلني ع المستشفي "
, ٤ العلامة النجمية
, حمزه بيسوق بااقصي سررعه ٢ نقطة وصوت صريخ وعد يرتفع
, حمزه والعرق يتصبب من جبهته
, " اهدي ياوعد ٢ نقطة اهدي قربنا نوصلو خلاص "
, فريال محتضنه ابنتها ف المقعد الخلفي
, " بسرعة ياحمزه ٢ نقطة دي جسمها سخن وبتعرق جامد "
, وعد بتدندن مع نفسها وكانها فقدت الوعي
, " حمزه بتاعي وبس ٢ نقطة انا بكرهه ٢ نقطة هو خانني ٢ نقطة اااااااه ٢ نقطة خليه يمشي ياماما ٢ نقطة انا مش عاوزاه "
, دلفت دمعه من عيونه ونظر خلفه
, " وعد بلاش بلاش كلامك دا يانور عيني ٢ نقطة انا حمزه حبيبك "
, واخيرا وصلو المستشفي
, نزل حمزه بااقصي سرعه ينادي علي الممرضات
, بسرعه جم بالسرير المتحرك
, " براحه عليها ٢ نقطة اوعو انا هنزلها "
, حملها بين ذراعيه ووضعها ع السرير ٢ نقطة وهي مازالت تصرخ وتتوجع
, دلفت فريال وركضت خلفهم ٢ نقطة ودخلت وعد اوضه العملياات ٢ نقطة
, ٣ العلامة النجمية
, وصلت الهام المستشفي ع اخر نفس
, " طمني ٢ نقطة طمني ياولدي مرتك وعيالك عاملين اي "
, حمزه بحزن : مخابرش يااما مخااابرش ٢ نقطة ناس عماله تجري داخله طالعه ومحدش عيرد علي ٢ نقطة
, ربتت ع كتفه : خير ياولدي خير ٢ نقطة
, فريال قاعده ع جمب وبتدعي **** وبتعيط ٢ نقطة قعدت الهام بجوارها
, " تقلي قلبك عاد ٢ نقطة ان شاء **** هتقوم بالسلامه "
, مر من امامهم ٢ دكاترة وممرضه مسرعين الخطي
, ركض حمزه سريعا تجااهم
, " هو في اااايه ٢ نقطة حد يرد عليا "
, امسكت الممرضه بمعصم حمزه
, " لو سمحت حاله المريضه خطيره ٢ نقطة وماينفعش نجاوبكم ع حاجه ٢ نقطة ادعولها ."
, وف لمح البصر اختفت من قدامه
, كلماتها جعلت حمزه يفقد توازنه ٢ نقطة ويجلس ع اقرب مقعد
, الهام بتردد في سرها ٢ نقطة
, " يارب ولدين يارب ٢ نقطة وفرح قلبي يارب وانصرني ٢ نقطة ولدين يارب "
, بعد مرور ساعه
, احد الممرضات وبجانبها الدكتور
, " حمزه بيه ٢ نقطة لو سمحت "
, قامو كلهم من مكانهم بفزع
, قرب منها حمزه بخوف : ف اي ٢ نقطة مرتي حصلها حاجه ؟
, الدكتور : لو سمحت ٢ نقطة امضيلنا هنا
, حمزة بصدمه : اي دا
, الدكتور : دا اقرار فيه ان حضرتك موافق علي عمليه ازاله الرحم للمريضه
, الكلمه وقعت كالصاعقه ع قلوب واذان الكل
, الهام ندبت الخدين
, فريال اتفزعت وازداد عياطها
, " بنتي مالها حصلها ايه "
, الدكتور : بطانه الرحم ضعيفه ٢ نقطة وهي متابعتش مع دكتور اثناء فترة الحمل حصلها مضاعفات ٢ نقطة ولازم نشيل الرحم والا هيكون ف خطر ع حياتها
, الهام بصدمه : يعني قصدك انها ماينفعش تخلف تاااني ٣ نقطة وه وه وه
, مسك حمزه الاقرار وايده كلها بتترعش ومضي عليه
, " اهم حاجه ميحصلهاش حاجه يادكتور ٢ نقطة انا ممكن اسفرها ٢ نقطة لالا هجيبلها طاقم دكاترة م امريكا حالا ٢ نقطة
, الدكتور : مالهوش لزوم احنا بنعمل اللي ف ايدينا ٢ نقطة شويه والممرضه هتجيبلكم الولاد
, الهام بحسرة : مضيت ليه يااحمزه مضييت ليييه ياولدي
, حمزه : اومال اسيب مرتي تموت يااما, خارج القائمة
 
الفصل الحادي عشر



هلّا تعانقنا ؟ فليسَ خطيئةً
, إنَّ الخطيئةَ أن أضُمَّ سواكَ
, ٤ العلامة النجمية
, مسك حمزه الاقرار بإيدي مرتعشه يوقع عليه
, " اهم حاجه ميحصلهاش حاجه يادكتور ٢ نقطة انا ممكن اسفرها ٢ نقطة لالا هجيبلها طاقم دكاترة م امريكا حالا ٢ نقطة
, الدكتور : مالهوش لزوم احنا بنعمل اللي ف ايدينا ٢ نقطة شويه والممرضه هتجيبلكم الولاد
, الهام بحسرة : مضيت ليه يااحمزه مضييت ليييه ياولدي
, حمزه : اومال اسيب مرتي تموت يااما
, بعد ١٠ دقايق جاءت الممرضه حامله الطفلين ع ذراعيها
, " اتفضلوا ٢ نقطة واد وبنت زي القمر "
, اسرع حمزه تجاههم وتأملهم
, ركضت الهام بلهفه
, " واد واحد بس ٢ علامة التعجب٢ نقطة المهم فينه ٢ نقطة اديهووني "
, الممرضه : لازم يروحو الحضانه ٢ نقطة عشان سنهم صغير لسه ف السابع ٢ نقطة عن اذنكم
, الهام بفزع : رجلي ع رجلك مستحيل اسيب ولد ولدي لحااله
, حمزه بلهفه : استني امهم عامله ايه ٢ نقطة طمنيني ؟؟
, الممرضه باسف : ادعيلها **** يقومها بالسلامه ٢ نقطة بعد اذنك
, انتفض قلبه م موضعه ٢ نقطة ورج كيانه بمجرد سماعه لكلماتها
, احتضن فريال التي انهارت في البكاء وربت ع كتفها
, " هتبقي زينه ٢ نقطة وعد متقدرش تستغني عني انا خابر زين "
, ثم تركها وذهب الي اقرب ****
, توضأ برعشه وانتفاضه جسد وروح ٢ نقطة وغرق راسه تحت الماء الذي خلطت مع حرارة دموعه المتساقطه
, ثم دخل المسجد وهو متبطأ الخطي ٢ نقطة ليصلي ويدعو ربه
, اافرغ حمزه صلاته المختلطه بالدموع والنحيب ٢ نقطة وبعدها لمست جبهته وانفه الارض وبصوته الاجش المختلط بالنحييييب الدموع تنهمر ع وجنتيه
, " يارب ٢ نقطة عارف اني مقصر في حقك ٢ نقطة وعارف اني بغضبك ٢ نقطة وعارف اني مستهلش واحده زيها٢ نقطة يارب احفظهالي وعافيها ٢ نقطة انت وحدك اللي حطيت حبها في قلبي متكسرش قلبي يارب ٢ نقطة حمزه الخياط جايلك مذلووول مكسور ضعيف ٢ نقطة يارب وافرح قلبه ومتحرمنيش منها ياررب ٢ نقطة ياااارب"
, واستمر بالدعاء والتوسل الي ربه طويلاااااا
, ثم عاد مجددا الي المستشفي وهو صافي الوجه وهادي النفس
, " لسه محدش خرج يافريال "
, فريال بالم وعياط : بتي بتروح مني ياحمزه
, شرع حمزه بالرد عليها ولكنه فوجئى بصوت فتح باب اوضه العمليات وخروج وعد المغيبه ع الوعي منه
, ركضوا سريعا للاطمئنان عليها
, وقف الدكتور ليطمنهم : هتبقي كويسه ساعتين بس تفوق من البينج ٢ نقطة العمليه مكانتش سهله عليها
, فريال اخيرا خدت نفسها وارتاحت
, " الف حمد وشكر ليك يارب ٢ نقطة بتي هتبقي كويسه ياحمزه صحح ٢ نقطة الحمد لله "
, ٣ العلامة النجمية
, مرت الساعتين ببطء شديد عليهم
, الهام مازالت خلف الزجاج تراقب ابن حمزه النائم ولم تلتفت الي بنته نهائيا
, " يلا ياحبيب ستك قوم ٢ نقطة قوم واكبر اكده وكن راجل زي ابوك ٢ نقطة يتهزلو الف شنب ٢ نقطة حدش هيربيك غيري ياقلب ستك ٢ نقطة اخيرا شوفت خلفك ياحمزه يامانت كريم يارب "
, دخلت فريال وحمزه ع وعد التي علي وشك الاستيقاظ
, اقترب منها وهمس في اذانها بحب
, " سلامتك ياضي عين حمزه "
, انسكبت دمعه من عيونها وبصوت خافت وابت تفتح عيونها
, " اطلع بره ياحمزه "
, اقتربت منها فريال
, " صحيتي ياوعد ٢ نقطة طمنيني عليكي يابتي وفتحي عينك "
, وعد مازالت مغمضه عيونها
, " مش طايقه نفسه معايا ياماما خليه يخرج بره بليييييز "
, نظرت فريال لحمزه بحيره
, مشي حمزه انامله بين خصيلات شعرها
, " وعد انا حمزه حبيبك ٢ نقطة يلا قومي وفتحي عينك اكده "
, وعد انهارت ف البكاء : اطلع بره ياحمزه ٢ نقطة مش عاوزه اشوفك
, فريال بتوسل: معلش يابني اخرج ٢ نقطة تهدا وتعالي كلمها وقت تاني
, استسلم حمزه لطلبها وقام اقترب من الباب فتحه وقفله ٢ نقطة رفض قلبه تركها ومغادرتها ٢ نقطة وقف خلف الستار ليسمعها ويراقبها ٢ نقطة ويملا عيونه منها لانه افتقدها كثيرا
, وعد بحزن : مشي ياماما ؟
, فريال رات مافعله حمزه وبارتباك : مشي ياوعد يلا قومي ياحبيبتي
, وعد بحزن وعياط ومازالت مغمضه عيونها : بس انا لسه شامه ريحته في المكان وحاسه بنفسه
, نظرت فريال له ثم اكملت
, " مشي ي وعد بقولك يلا قومي "
, اعتدلت في جلستها بتوجع
, "فين ولادي ياماما"
, فريال بحب : ف الحضانه ي حبيبتي
, وعد وضعت كفها ع بطنها بتوجع
, " طيب فينهم هو مش المفروض ارضعهم "
, فريال : هما هيهتمو بيهم ف الحضانه ٢ نقطة قولي مشيتي ليه جوزك
, وعد انسكبت دمعه حاره من عيونها : انا هطلق من حمزه ياماما
, وقبل ان تفتح فريال فمها لتجيبها
, اندفع حمزه م خلف الستار
, " انتي اكيد اتخبلتي ٢ نقطة اي الل عتقوليه دا ٢ نقطة طلاق اي وحديت فارغ بتاع ايه "
, وعد بنبره توجع والم : كويس انك سمعت عشان مش هكرر كلامي تاني ٢ نقطة وعيب ع فكره لما تظن انك هتضحك عليا وانا مش هعرف نفسك وريحتك في المكان
, قرب منها ونكس ع ركبتيه
, " روقي ياقلبي وهفهمك كل حاجه "
, وعد بتحاول تستقوي وتخفي وجعها
, " انتهي ياحمزه ٢ نقطة همشي من هنا ع قصر جدي ٢ نقطة وانت خليك مع ست هانم بتاعتك بدل وجودي كاتم ع نفسكم كده "
, حمزه بنفاذ صبر : بطلي هوس وارتاحي دلوق
, وعد باصرار وتحاول تخفي وجعها : طلقني يااحمزه ٢ نقطة وياريت من غير شوشرة
, وبعدها اطلقت صرخه عاليه
, " الحقيني يااااماما هتمووووت ٢ نقطة حاااسه نااار ف بطننننيييي الحققييييييييني "
, دخلت الهام في الوقت دا
, " ووه ووه عتصرخي ليييه اكده "
, مازال صريخ وعد مرتفع فريال احتصنتها
, وعد بصراخ : مش قادرة ياماما بطني هتنفجر ٢ نقطة سكاكين بتقطع جوايا
, الهام وهي تجلس بجوارها وبضيق
, " اهدي يابتي دا شيء طبيعي لاي واحده شايله الرحم زيك "
, وقعت الجمله كجمرات نار ع قلبها ٢ نقطة اتصدمت فريال ٢ نقطة عجز لسانها ع النطق ٢ نقطة تبادلا الانظار جمميييعا
, جز حمزه سنانه دافثا وجهه بين كفيه متنهدا بوجع
, اقترب منها ليضمها ٢ نقطة صرخت ف وجهه
, "الكلام اللي بتقوله مامتك دا صح ٢ نقطة رحم اي اللي اتشال فهموني "
, =وعد ابوس اهدي اهدي ٢ نقطة **** رزقنا بولد وبنت زي القمر ٢ نقطة الحمد لله رضا
, لتشد الهام طرف عباءتها بضيق
, "جوزك اللي مضي ع الاقرار كانه مش عاوز يخلف منك تاني"
, حمزه نهرها بقوه : الهام اطلعي بررررا
, الهام زمت شفتيها
, "طالعه اشقر ع واد ولدي الغالي "
, لتمسك بطنها وهي تتلوي من الوجع
, فريال : حمزه نادي ع الدكتور بسرررعه ييلاااا
, ليترفع صوت توجع وعد وصراخاتها المتتاليه
, ٣ العلامة النجمية
, صوت عياط صغيرها ارتفع
, لقاء بتعب : نام بس انا تعبت و**** مالك بس يازيزو
, لتنظر للرضعه الخاصه به تجدها فرغت
, "هنزل اعملك حاجه دافيه واجي بس بقي عشان خاطري "
, دلفت الي اسفل لتجد صوت خارج م الغرفه التي توجد بجوار السلم اشبه بالهمس
, "بس برافو عليكي لعبتيها صح "
, جيسي تشعل سيجارتها : ابن الخياط خلاص ٢ نقطة وانتهي الامر
, ساامح بابتسامة انتصار: تعجبيني اووي
, لتطلق صوت ضحكه مرتفعه لتقترب منه : شكلك اباداي بتطير العقل مااا هيك
, لتتسع انظار لقاء بذهوول ودهشه
, "يخربيت قرفكم"
, سامح ليستجيب لقربها وحركاتها : طب استني نرد الباب دا شكل ليلتنا صبااحي
, انسحبت لقاء بهدوووء : يالهوي ياحمزه ٢ نقطة انت ازاي مدخل الناس المقرفه دي بيتنا
, اسرعت الخطي تحضر المشروب لاصغيرها وهي تنتفض
, "يالهوي اعمل وسطهم ايه اعوان ابليس دول لوحدي ٢ نقطة استرها ياارب ٢ نقطة هي حصلت جاايين تخربوا بين حمزه ومراته ياولاد ال٣ نقطة ٢ نقطة وكمان نجااسه في بيتنا يخربيتكم "
, ٣ العلامة النجمية
, لتخذ حقنه مهدأه ويأن جسدها وتنهمر دموعها المتساقطه كالشلالات ع وجنتيها
, "طــ طــــل طلقني يا حــ حمزززه "
, لتخلد في سبات عميق
, الدكتور : ياريت بلاش اي حاجه تعصبها وماكانش ينفع انكم تقولولها بموضوع شيل الرحم دا
, ساد الصمت بينهم ليكمل الطبيب حديثه
, "وجودكم ملهووش لازمه اتفضلوا هي هتفضل نايمه لحد الصبح "
, حمزه بعناد : لا انا هقعد جااارها اهنه
, فريال بعياط : وانا مش هسيب بتي
, الدكتور بنفاذ صبر للممرضه : اتصرفي معاهم ٢ نقطة سبوها ترتاح ياجماعه
, مره وقت طويل تعجز فيه الممرضه عن اقناع حمزه بالمغادره
, تعلم فريال جيدا مدي عشقه لها وعناده استسلمت للامر الواقع وغادرت الغرفه
, نائمه كالملاك تاخذ نفسها بهدوء ٢ نقطة من حين لاخر تتساقط دموعها بغزار وتاره اخري تمتنع
, لينحني ع كفها ويحاصره بكفيه ودموعه تنهمر بغزاره
, "سامحيني ياوعد ٢ نقطة انا اسف ٢ نقطة انا السبب ف كل دا ٢ نقطة بس انا غصب عني و**** ٢ نقطة "
, ليضع قبلات متتاليه ع كفها بضعف وشهيق بكاؤه
, " انا هحكيلك اهو انا عارف ان سميره وولادها جاايين ينصبوا عليا بس انا كاشف حقيقتهم ٢ نقطة لحد مااتاكد سامح اخوي ولا لا ٢ نقطة وجيسي و**** كانت غلطه زمان وندمان عليها ياعمري ٢ نقطة دي شغل ٢ نقطة مش انتي بنفسك قوليلي ارجع شغلك تاني ياحمزه عاوزه اشوفك ظابط يااحمزه ٢ نقطةحمزه سمع كلامك وهيوقعهم ف شر اعمالهم ٣ نقطة فوقي بقي وسامحيني انا اسف ٢ نقطة يلا ياوعد تقسيش ع حمزه حبيبك ونبض قلبك ٢ نقطة "
, ليخلد ف نوم عميق ع كفها باستسلام وحب
, ٣ العلامة النجمية
, انتهت ليله صعبه ع الجميع ٢ نقطة صباح يووم جديد
, تدخل الممرضه تجده متسغرقا ف نومه ع كفها
, لتقترب منه : حمزه بيه حمزه بيه اصحي
, ليقوم منتفض الجسد مرددا باسمها : وعد وعد
, الممرضه : هغيرلها المحاليل ٢ نقطة اهدي محصلش حااجه
, لتفيق وعد اخر بعد 8 ساعات نوم
, "ولادي فين ٢ نقطة عاوزه اشوف ولادي "
, يقترب منها بحب : هروح اجيبهملك
, لتدير وجهها ف الاتجاه المقابل رافضه النظر اليه
, تركها وغادر
, الممرضه : طول الليل سهران جمبك ماسابكيش لحظه ٢ نقطة شكلو بيحبك اوي
, وعد بضيق : كتر خيره
, ذهب ليحضر صغاره يجد الهام جالسه امام الغرفه
, "قاعده ليه اهنه مروحتيش ليه مع فريال "
, الهام : ابدا واسيب ولدك لمين لشويه ممرضات
, لتخرج الممرضه من غرفه الحضانه
, "استاذ حمزه بتنك ضعيفه جدا وحالتها صعبه ولازم ترضع من امها "
, لتنهض الهام بقوه : خليها تموت عاوزينهااش ٢ نقطة هاتيلي الواد يرضع سرسوب امه خليه يعفي اكده ويطلع وتك زي ابوه
, القي نظره عليها بنفاذ صبر وذهب مع الممرضه يحضر صغاره
, شعور مختلف يتحرك بداخله ٢ نقطة يشعر بتاخر خطواته للخلف مع انه يسير ف اتجاهه اليهم ٢ نقطة انتفاضه قلب ليقترب من ابنته يتأمل ملامحها بحب ويسرح فيها طويلا ثم يبتسم
, "وادي كسره ضلع تاني ٢ نقطة شكلها جات اللي هتقاسم حبي ليكي ياوعد "
, ليمد كفه بحنيه ورفق ويحملها وويضمها الي صدره ثم يميل ع راسها ليقبلها بحب
, ليوجه كلامه للممرضه : هاتي الواد ع يدي التانيه
, ليخرج بيهم حاملهم بين يديه يتاملهم بحب وفرحه
, قائلا ف نفسه : وانا اللي كنت فاكر اني فرحت قبل كده ٢ نقطة طلعتو انتو الفرحه الحقيقيه ياولاد الكلب
, لتقترب منه الهام : هات الواد الحيله ٢ نقطة اديه لسته تشيله بين يدها ياحمزه
, ليعطيها صغيره وتتقدم ف الخطي امامه
, مازال يسير بخطوات متبطئه يتحدث مع طفلته الصغيره ذات السبعه اشهر
, "عشق ٢ نقطة واخيرا جيتي ياعشق ٢ نقطة بتي وفلذه كبدي وعشقي التاني ٢ نقطة تعرفي اني كنت بتمناكي من زمان ٢ نقطة والحمد لله **** كتبهالي ٢ نقطة اجمل جميلات النجع ٢ نقطة تؤتؤتؤؤ نجع مين اجمل جميلات العالم ٢ نقطة هتكوني اميره ابووكي هربيكي بيدي ياتاني ضلع اتكسر جوا قلب حمزه ٢ نقطة "
, لتصل الهام الغرفه :يلا قومي رضعي حفيدي لحد مايشبع
, لينتفض جسدها بفرحه ٢ نقطة خليط مابين دموع الفرحه والوجع
, شعور مختلف تعجز الحروف عن وصفه ٢ نقطة لتحمله بين يديه تتامل ملامحه وتضمه لصدرها لترضعه بحب ودفء
, يقال ان الفرحه شئ معنوي لا يلمس ولكنه اول مره تعترف بكيان الفرحه وكونه شئ مادي يسحب منها ليغذي ضناها
, اترفعت انفاسها فرحه وحب وهي تقبل جبهة صغيرها
, ليدخل حمزه حاملا ابنته بين كفيه وينظر لها بحب لينسي الاثنين زعلهم وحزنهم وآلامهم
, يقترب منها ويجلس بجوارها
, "شوفتي ولادنا حلوين كيف ياوعد "
, لتنظر له بعيون لامعه وتبتسم
, انهت من ارضاع صغيرها
, "هات ياحمزه هات البنت ارضعها "
, لتقطعها الهام : ترضعيها اي ٣ علامة التعجب شبعي الواد الاول وغذيه مليح
, تجاهل حمزه تصرفاها واخذ صغيرها واعطاها ابنتها
, لتشعر بشعور مختلف تماما عن لمسها لصغيرها ويزداد ضربات قلبها
, الهام : هتسميهم اي ياحمزه
, لينظر لوعد بحب ويمسك كفها
, "كنت عارف انهم واد وبت وعشان كده كنت مختار اسمائهم ٢ نقطة
, (عاصم وعشق )حمزه عاصم الخيااط "
, لتهتف الهام بفرح : ينصر دينك ياولدي ٢ نقطة ارفع اسم ابووك كنت متوكده انك هتسميه عاصم ٢ نقطة بص هروووح اخليهم يدبووحوا ويوكلوا اهل البلد كلها لمده اسبووووع ٢ نقطة تؤتؤ اسبووع اي شهههرر كامل وكل البلد كلها علينا
, لتتركهم وتغادر
, لينظر لها بحب : عاجبوكي اسماء ولادنا
, لتنظر له وتبتسم ثم تعاود النظر لصغيرتها التي تعطيها بريق الفرحه والحب
, ليتقرب منها ويجلس بجوارها ويحاوطها بذراعه
, وينحني ع ثديها ويطبع قبلته
, "انا اسف ياوعد ٢ نقطة هحكيلك كل حاجه بس اهدي كده و**** وهفهمك اللي حصل وبيحصل ٢ نقطة بس بلاش معانده ونشفان راس وحديت فارغ "
, فتح شفتيه ليتحدث لتفاجئه بسبابتها ع فمه
, "انا واثقه فيك وف حبك ياحمزه ٢ نقطة مش عاوزه اسمع حاجه وانسي الكلام اللي قولته امبارح اعصابي كانت تعبانه من اللي حصل ٢ نقطة انا متاكده انك عملت الصح ومكنش ف ايدك حاجه ٢ نقطة انا نسيت كل حاجه بمجرد ماشوفت ولادنا ٢ نقطة عشق وعاصم ياحمزه "
, لتنهد بانفراج هم ويطبع قبله طويله ع جبهتها
, ثم يتأملا تطفلتهم وهي ترضع
, حمزه بقهر : اهو جيه اللي هيشاركني فيكي ياست وعد
, لتبتسم وعد : انت الاصل ياابو عاصم
, ادخلت الكلمه السرور ع قلبه
, "وانتي النفس بتاعنا ياام عاصم "
, لتبتلع ريقها : بس ليا شرط
, حمزه بقلق : شرط ٢ علامة التعجب خير ياوعد
, وعد : مش هروح معاك البيت ياحمزه ٢ نقطة هروح ع بيت جدي
, حمزه باستغراب : ازززاي يعني كييف اللي عتحكيه دا
, وعد ابتسمت : اسمعني بس ٢ نقطة انا كده هكون مرتاحه اكتر ٢ نقطة خلص البيت من الارف اللي فيه ياحمزه عشان وعد ترجع ٢ نقطة بس دا مايمنعش اني هستناك كل ليله انام ف حضنك انا وولادنا
, حمزه بانفعال : انتي شكلك اتجننتي ٢ نقطة عاوزه تربي العيال بعيد عن بيت ابوهم ياوعد ٢ نقطة حد داسلك ع طرف ف البيت
, بهدوء : اهدي ممكن
, حمزه بانفعال: اهدي مين ٢ نقطة ابن عمك خرج من السجن واختفي وياعالم ناوي ع ايه ٢ نقطة دا او اطول احفرلكم بيت جوه قلبي واخبيكم هعملها
, وعد لتهدأ من انفعاله طبعت قبله ع وجنته
, "ممكن تهدي بقي ٢ نقطة انا كده هكون مرتاحه اكتر ٢ نقطة ودا وضع مؤقت تكون اتصرفت فالناس اللي فالبيت دول ٢ نقطة دا شغلك وانا ماليش حق اني ادخل فيه ٢ نقطة ولو ع الل حصل امبارح انا نسيته خالص ٢ نقطة وانت اكيد مش هتسيبنا "
, لتمسك كفه بتوسل : حمزه لو بتحب وعد متسمحش لواحده تلمس حاجه ملكي ٢ نقطة عشان كل شعره في جسمك ملك وعد مش ملك حد تاني ٢ نقطة ودي الحاجه الوحيد اللي مش هغفرها لو اتكررت ياابن الخياط ٢ نقطة
, هدأ من سحر كلماتها : حمد لله ع سلامتك ياوعد ٢ نقطة اللي يريحك انا هعمله بس هقعد معاكي
, اتت فريال بعد ساعتين من مناقشتهم لتقطع سكونهم وتأملهم لصغارهم بحب وهيام
, =واهي فريال جات عشان الحق اتصرف فالناس اللي ف البيت
, فريال حامله الطعام بين يديها
, "يلا ياوعد كلي الاكل دا بعتتهولك الهام ٣ نقطة "
, ليفتح حمزه الاكياس بفضول : وروني الهام بتاعه ايه
, فريال : بتقول مغلي وعصيده ٢ نقطة معرفش عملتهم ازاي غير انها حطت سمن بلدي كتير وعسل وبتقول دول عشان يقوي الواد وامر تاكليهم كلهم
, لتذوق وعد طعمهم وتنظر لحمزه باشمئزاز
, هز حمزه كتفيه : دي اوامر الهام ماليش ادخل فيها ٢ نقطة فوتكم بعافيه ٣ نقطة
, وعد بلهفه : هتتاخر ٢ علامة التعجب
, حمزه : ساعتين وراجع طوالي ٢ نقطة كلي كل الاكل دا مش ناقصين ردح الهام
, فريال باستغراب : هو دا اللي طلقني ياحمزه
, حمزه يجز ع سنانه : خليكي محضر خير يااافريال عااااد٢ نقطة خلي بالك منها ع بال ماارجع
, ٣ العلامة النجمية
, وصل القصر لترد بداخل اخته الروح راكضه ناحيته وتسحبه من كفه
, "حمزه حمزه حمزه كوويس انك جيييت ٢ نقطة تعالي تعالي عاوزاك "
, حمزه باستغراب : اتجننتي يااك مالك
, دلفوا الي غرفة المكتب
, "بص هما كلمتين ملهمش تالت ٢ نقطة تعرف تسرب الكللابب الضاله اللي بره دوول والا هولعلك فيهم انا وياانا ياهما "
, لينفجر حمزه ف الضحك : ايه بس حصل اييييه فهميني ٢ نقطة عشان دي بردو نفس مشكله وعد
, فركت لقاء كفيها : بص انا دلوق هحكي لحمزه اخوي العاقل المتفااهم ٢ نقطة تهدي كده وتسمع للاخر عشان تتصرف صح وبلاش العرق الصعيدي بتاعك يطق ويبوظ كل حاجه
, حمزه جلس ع الاريكه ووضع رجل ع رجل
, "وادي قااعده احكي يااام حمزه "
, لقاء :يرضيك ياخوي بيت ابوك يتلوث وتحصل فيه حاجات تغضب ****
, حمزه باستغراب : حاشه لله ٢ نقطة ليه اكده حوصل ايه
, لقاء : الزفت سامح طول الليل نايم ف اوضه المايعه اللي ماتتسمي دي
, لم يبال حمزه اي اهتمام لحديثها
, "مش لسه قايله عليهم كلاب ضاله ٢ نقطة مستنيه اي م شويه كلاب ٢ نقطة دا امر طبيعي "
, لقاء باستغراب : يعني انت كنت عارف
, حمزه بثقه : و**** يالقاء هما الاغبيه ومصممين يكشفوا نفسهم قدامي ٢ نقطةبس متقلقيش حسابهم زاد قوي معاااي ٢ نقطة وهفوقلهم
, لقاء بتردد : وحاجه تاني ٢ نقطة اللي اسموا سامح دا مستحيل يهرب بعملته عشان شكلو قليل تربيه وعاوز يتربي فعلااا
, حمزه بفضول : عمل ايه يالقاء هو ضايقك
, لقاء بتستقوي
, "بص بالمختصر كده اتهجم ع وعد اكتر من مره وكمان دخل اوضتها وكان بيهددها بحياتك عشان كده هي خافت تقولك ياحمزه ٢ نقطة
, ( لتتردد ف الكلام وبفزع ) انت عينيك حمرت اكده ليه يااخوي اهدي احب ع يدك وبلاش تضيع نفسك عشان كلب زي دا "
, ليقترب من البندقيه العالقه ع الحائط
, "هصفيه دلوق ٢ نقطة هي حصلت يتطاول ع مرتي "
, لقاء صرخت لتعيق طريقه : هااات دي واهدي والنبي ٢ نقطة سوقت عليك النبي ياخوي كلب مايستاهلش ٢ نقطة فكر بهدووء اكده كيف تجيب حق مرتك من غير ماتودي نفسك ف داهيه ٣ نقطةلكن بلاش ددمم عيالك عاوزينك يااحبيبي
, ٣ العلامة النجمية
, سميره بتتمشي ف اوضتها والنيران تشتعل من عيونها
, "وادي الهانم ولدت وجابتله تؤام ٢ نقطة كل مخططنا باظ "
, منه بخبث : ماباظش ولا حاجه يااماما بالعكس اللي حصل ف صالحنا
, سميره باستفهام :قصدك ايه
, منه بثقه : مش وعد شالت الرحم ٢ نقطة يبقي لعبتنا بقي نعمه تدحلب لالهام مع كلمتين حلوين تبقي هي اللي ع الحجر ٢ نقطة هتحلو ف نظر الهام هتجوزها لولدها عشان عاوزه عزززوه وبس
, نعمه بتفكير: يابت اللعيبه ٢ نقطة فكره جهنميه
, ٣ العلامة النجمية
, في سوق الخضار تسير صفاء مع صديقتها مني
, صفاء بضيق : ياختي انا مش عارفه فرحنين بعيالها اكده ليه وهما اصلا ولاد حرام
, مني تنقي الخضار وبتضحك : يابت اهدي نارك دي هتحرقك قريب
, صفاء تمسك خياره تاكلها : اه يانااري متغااظه منها قوي اللي ماتتسمي وعد دي ٢ نقطة دحلابه لفت ولد الخياط تحت جناحها وبقي عبدها مش بيقولها غير شبااك لباااك
, مني بتحاول تستفزها : بطلي هبل عشان البلد كلها عارفه بقصه عشق ولد الخياط وبت الابراهيمي فااتبطي بقي
, ليكملا سيرا حتي اخر السوق فتنشغل مني بشراء باقي الخضروات
, وفجاه ظهور شخص ملثم يكتم انفاسه صفاء بقماشه مخدره ويسحبها دون ان احد يراه ويضعها في سيارته ويختفي بها عن الانظار
 
الفصل الثاني عشر


"أحببتُ فيك تلك النظرة التي ترمقني بها، وكأنّك تخبرني من خلالها بأنه لن يحبني أحدٌ مثلك مهما بحثت، ولن يسكن تفكيري شخصٌ بقدر تضخّمك في رأسي أبدًا؛ فأنت الوحيد الذي كان حضورك طاغيًا حدّ أنك محيتهم جميعًا."
, ❤❤❤
, وصلت السياره الي مكان مهجور ٢ نقطة ليسكب ع وجهها بقسوه زجاجه الميااه
, لتنهض بشهقه وفزع
, "انت مين وعاوز مني ايييه "
, ليبتسم ويزيل غطاء وجهه : انا عاوز اساعدك وانتي كمان هتساعديني
, صفاء تتراجع للخلف : انت عاوز مني ايه ياجدع انت ٢ نقطة انا ممكن اصرخ والم عليك الخلق كلهم
, رامي بثقه وهو يعقد ساعديه : صرخي ٢ نقطة اقولك استني اصرخ معااكي يمكن حد يسمعني
, لتشع انظارها ف المكان بخوف وقلق لتجده اشبه بالمهجور
, "طب انت عاوز مني ايه "
, رامي بنظره خبيثه وهو يضع كفه ع وجنتها : ايوة كده خلينا نتفق
, صفاء زاحت يده بعيدا بقوه : انجزززززي ٢ نقطة
, رامي يقهقهه بصوت عالي ويفتح كفها ويضع فيه مبلغ مالي
, "بصي دي فلوس وكل ماتشتغلي احسن فلوسك هتبقي اكتر "
, لتجيبه بتردد : والمقابل هيكون ايه ؟؟
, رامي : تنقليلي اخبار حمزه الخياط بالحرف ٢ نقطة لو حصلت تقوليلي عيفطر ايه فهماااني٢ علامة التعجب
, صفاء ابتلعت ريقها محاوله استجماع صورته
, "انا عرفتك انت اللي كنت ف فرح قمر ٢ نقطة ايوه انت ابن الابراهيمي ٢ نقطة صووح"
, رامي : **** يفتح عليكي ٢ نقطة صوح
, ليكمل تمثليته
, "شوفي يااصفاء انتي بنت حلال وقلبك صافي زي اسمك بالظبط ٢ نقطة وبصراحه مترضيش الاذيه لواحد زي حمزه بيه ٢ نقطة وواحده زي وعد بت عمي ددي نجسه وبطاله دي عايشه حياتها كلها مع الاجانب ٢ نقطة وانتي ف ايدك تنقذي حمزه من سحرها ٢ نقطة قولتي اي موافقه تساعديني "
, ساد الصمت لبرهه
, "انا هساعدك ٢ نقطة عشان انا متوكده من كلامك دي زين لاني شوفتها بعيني عتبوس الواد البحري ف المطبخ وحمزه بيه رجل امير ولازمن يعرف حقيقتها "
, رامي بفرحه : ينصر دينك هو دا الكلام ٢ نقطة انا من اول ماسمعتك بتحكي مع صحبتك دي قولت هي دي الل هتساعدني نظهروا الحق
, ٣ العلامة النجمية
, نفذ صبر مني من البحث عنها حتي ظنت انها غادرت السوق وراء اوهامها ٢ نقطة انهت عملها وعاادت الي القصر
, مازالت لقاء تهدا من روع حمزه
, "ابوووس يدك عاد نشفت ريقي وكسرت جسمي ميته قدك انا ٢ نقطة اعقل اعقل عشان تكشفهم صح ٢ نقطة فين شغل الظابط عاااد"
, حمزه بانفعال : دا عااار وشرف انتي اتهوستي ياااك
,
, لقاء بصراخ نفذذ صبرها : منا عاارفه انه يستاهل قطع رقبته كماان بس كله بالعقل ٢ نقطة انا مش عقولك سيبه ٢ نقطة بس كله بالعقل ٣ نقطة عشان خاطر عيالك ياقلب اختك
, لتحتضنه لقاء بحب وترتب ع كتفه : **** يخليهملك ويتربوا ف عزك عااد ٢ نقطة متخليش النار تعمي عيونك ٢ نقطة وحمد لله ع سلامة مرتك قبل كل شئ يااحمزه
, رتب ع كتف اخته وابتلع ريقه : **** يسلمك
, لتنظر له نظره توسل : يعني خلاااص ٢ علامة التعجب اتراجعت
, تركها حمزه وغادر ليجد سامح امامه مبتسما
, ضم قبض يده بقوه واحمر وجهه وبرزت عروق عنقه من العصبيه
, "حمد لله ع سلامه وعد ياحمزه "
, جز حمزه ع سنانه
, لتركض لقاء امامه : **** يسلمك ياسامح ش**** تعيش ٢ نقطة يلا ياحمزه مش قولت عندك مشاورير كتير
, لتخرج نعمه حامله صنيه الفطار
, " حمزه خد افطر تلاقيك ع لحم بطنك من امبارح "
, لقاء وضعت كفها فوق راسها بنفاذ صبر : ياااااااختتتتتتتي وهي ناقصااكي
, تركها حمزه وغادر دون ان يجيبها ذاهبا الي مكان جيسي
, ليمسكها من معصمها بقوووه
, "خدي هنه وقوليلي ردو ولا لسه ف سنتهم الطين دي "
, جيسي اؤمت بالموافقه : اه وبيقولو الاثر هيتهرب من نفق تحت الارض ف سينا
, حمزه باستغراب : كييف يعني نفق تحت االارض
, جيسي : هما قالوا هيك ٢ نقطة او ف طريقه تانيه
, حمزه بفضول : ايه هي
, جيسي : عن طريق السودان في انفاق بين مصر والسودان من خلالها هيتم تهريب الاثر وفالسودان سهل اننا نهربه من المينا او المطار من غير ماحد يحس
, حمزه قضب حاجبيه : مافيش حاجه هتطلع الا اما اشوف كبيركم بنفسي وانا هضمنك منين انتي وشويه عيال
, جيسي بشك : يعني ايه ؟؟
, حمزه بنفاذ صبر: اللي سمعتيه ٢ نقطة وفلوسي توصلني ع داير مليم والا مافيش ولا قطعه هتطلع
, جيسي بعصبيه : كييف يعني وهي دي اول مره مسيو حمزه
, حمزه بنرفزه :لا مش اول مره ٢ نقطة بس دي مقبره كامله عارفه يعني اي ٢ نقطة يعني مش حتي ولا اتنين ٢ نقطة ولو الرد موصلش لبكره الصبح هتصرف فالبضاعه بطريقتي ٢ نقطة اه حاجه تانيه وخليكي فااكره انك متعاقبتيش ع غلطه امبارح ٢ نقطة سلام
, ليتركها تضرب اخماس ف اسداس من القلق لتعاود اتصالاتها
, "حمزه الخياط غبي ومو سهل بالمره ٢ نقطة وشكلو بيلعب ع المشكوف "
, =عاوز ايه؟!
, "عاوز يتعاقد مع كبيرنا "
, =اعتبريه حصل ٢ نقطة وحددي المعاد والمكان
, لتجيبه بنفاذ صبر
, "انت اتجننت عاوز تكشف السر قدامه "
, ليرد عليها بثقه
, =حمزه مننا وعلينا وانسي انه يكون تبع الشرطه والهبل دا ٢ نقطة كلها مصالح ياجاسمين
, لتقفل الخط متأففه : ياربي شنو ها باللي بيحصل فينا ٢ نقطة الطف يا****
, ٣ العلامة النجمية
, دلف الي القصر بصوت عالي اجش
, "ياااالهااااااااااااااااااااااااام "
, راكضه لتجيبه : خير خير يابو الواد ماالك ؟؟؟٢ علامة التعجب عتصرخ ليه
, في ذلك الوقت دخلت صفاء القصر
, ليكمل حمزه حديثه
, "عاوزك تبعتي كام بت اكده ينضفوا قصر الابراهيمي فهماااني "
, الهام بخضه : لييه ياولدي حوصل ايه ؟
, حمزه بنرفزه : تنفذي اللي قولته مش عاوز حديت كتير
, ليتركها وينصرف من امامها وهو بداخله بركان شر ع وشك الانفجار
, يريد الامساك بروح ساامح ليخرجها بيده
, ركب عربيته متوجها لمكان سكينته وطمْنينته
, وصل المستشفي وجدها تتامل صغارها
, حمزه بعصبيه : نادي ع الممرضه تاخد العيال واطلعي برا يا فريال
, فزعت وعد لنبرته واسلوبه
, "حصل ايه مالك ياحمزه "
, لينهرهم بقوة : مسمعتوش قولت ايه ٢ نقطة عاوز اقعد مع بتك لوحدنا
, انتفض جسد فريال وانحنت ع الطفلين وحملتهم لتعطيهم للممرضه وقفلت الباب عليهم
, تحركت وعد من مكانها شعرت بالالم وبتنفس بصعوبه
, "اااه ٣ نقطة مالك بس ياحمزه حصل ايه "
, يسير ف الغرفه ذاهبا وايابا وهو صامتا متوعدا
, وعد بنفاذ صبر متقلقنيش عليك ٣ نقطة ماللك
, حمزه بنرفزه : انتي ازززاي كلب زي دا يحاول بس يمسك حتي بكلمه ومتقوليليش
, وعد ارتبكت : مين قالك ٢ علامة التعجب
, حمزه بعصبيه وهو متعجب من سؤالها
, "لا وكمان كنتي عاوزه تخبي عليا ٢ نقطة هو دا الل شاغلك "
, اعتدلت ف جلستها بصوت داافي
, "حمزه تعالي ٢ نقطة اقعد قصادي هنا "
, ليقف متعجبا من طلبها وهدووئها
, لتؤم له براسها مجددا : تعالي ٢ نقطة
, ليجلس امامها باستغراب
, لتبادله بنظره لامعه وابتسامه صافيه وتفتح ذراعيها بحب
, "تعالي ف حضني ياحمزه "
, لينظر اليها بتفكير
, =هاا يلا حضن وعد موحشككش ولا ايه ٢ نقطة اهجر كل الاماكن واسكني لدقايق ممكن٢ نقطة
, اقترب منها برفق واستند براسه ع كتفها
, رتبت علي ظهره بحب وبالكف الاخر ممرره اناملها ع عنقه وشعره
, مردده بهمس
, "معاك ان الحيوان دا حاول يضايقني ٢ نقطة عيشني ايام سوده وانا هموت من الرعب والخوف ٣ نقطة بس كنت خايفه عليك ياحمزه لانه هددني بيك ٢ نقطة "
, انتفض بذعر ف احضانها
, "سيبني اكمل للاخر ٢ نقطة عارفه انك زعلان مني عشان مقولتلكش ٢ نقطةبس كنت خايفه عليك احسن تودي نفسك ف داهيه عشانه ٢ نقطة ولما طلبت منك تخرجهم من البيت فعلا مكنتش حابه ارجع وهما فيه ٢ نقطة اوعدني ياحمزه انك متتصرفش بتهور عشان خاطر ولادنا محتاجينك ٢ نقطة اوعدني "
, ليبتعد عنها قليلا ويجز ف اسنانه : هشرب من دمه
, لتتشبث بكفه : طيب ممكن تنساه خالص اليومين دول عشان نلحق نفرح بولادنا ياحمزه ٢ نقطة ممكن عشاني انا ٢ نقطة سيبه لناره تحرقه لحد ماتجيلك فرصه وتنتقم منه بس بلاش ددمم عشان خاطري
, هدا حمزه قليلا وبداخله يتوعد لسامح
, وعد وضعت اناملها ع شفتيه
, "بكل هدوء بقي وعد عاوز تشوف ابتسامتك حالا "
, ليرفع كفها لمستواه ويقبله بحب
, "تعرفي اني خايف اوي "
, -ليه يا نور عيني
, "بيقولوا ان من يحب حبا قويا يعاقب عقابا شديدا ٢ نقطةخايف يكون العقاب فقدانك ٢ نقطة دا ارهب وافجع عقاب ممكن اخاف منه في حياتي "
, وضعت كفها ع وجنته : وعد جمبك ومش هتسيبك
, ٣ العلامة النجمية
, * مرت 5 ايام حمزه بيخطط ازاي هيوقع جيسي واللي تبعها ومين وراهم وازاي هيهربوا الاثر من مصر
, * وف نفس الوقت نعمه كانت شايله الهام في ضي عينها رايحه جاايه اؤمرني ياعمتي لحد مابقتش شايفه غيرها
, * سميره خلاص اخدت القرار وعرفت هي ناويه ع ايه بالظبط
, * سامح هو وجيسي بقيوا صحاب اووي وووووو وانتو عارفين الباقي
, * صفاء كانت بتنقل كل اخبار حمزه لرامي وع المقابل رامي كان بيستعد لمواجهه ابن الخياط بكل شغف
, * سميه مازالت محبووووسه ف اسره كجاريه عنده
,
, * وعد حالتها بقيت احسن وحاولت تشغل حمزه بشتي الطرق عشان مايوديش نفسه ف داهيه مع سامح ٢ نقطة لكن كان غيرها اشطر ههههه مش حمزه الخياط اللي يسكت ع عرضه
, * حمزه بقي كانت مؤامرات وفيران بتلعب ف دماغه عارف بالظبط الدبان الازرق شايل عياله فييين
, بس صابر عشان مايبوظش فرحته بولاده ومراته
, ٣ العلامة النجمية
, واقف امام شرفه القصر الضخم ٢ نقطة قصر الابراهيمي
, لتقترب منه وتضع كفها الرقيق ع كتفه بابتسامه عريضه
, "سرحان في ايه بقي "
, ليسمك كفها ويقبله ثم يحدق النظر ف عيونها ونظره اخري للسماء
, =شايفه الشمس المنوره الكون كله دي
, *اه مالها
, = بالرغم م كده بس محدش يقدر ينور قلبي غيرك
,
, تسللت الفرحه والبهجه بداخلها
, "عارف البصه في عيونك عامله زي مية النيل بالظبط "
, ليجذبها امامه ويضمها من الخلف
, = ازاي بقي يافنانه
, لتضع كفها ع كفيه
, " ميته بتروي وفي نفس الوقت تقيله وبتسحب لتحت تحت اوي لحد ماتغرق "
, -ووعد بقي غرقت ولا ارتوت
, لتدور بجسدها
, "وعد استوطنت ٢ نقطة وطوت العالم كله بمجرد ما اميل براسي كده ع كفتك ٢ نقطة "
, ليتقطع صوتها مختلطا بنبره بكاء : حتي ولو فكرت تتجوز ياحمزه عشان تخلف تاني ٢ نقطة ودا حقك ٢ نقطة هابقي انانيه لو منعتك
, ليقطع كلامها بقبله خاطفه
, "اااشش اششش اتجنيتي انتي يااك جواز اي اللي عتحكي عنه ٢ نقطة وانتي شوفتي ميت بيحييا تاني للحياه ٢ نقطة وانا موتت فيكي تفتكري ممكن القي حياة تاني من غيرك ٢ علامة التعجب
, العيال رزق ٢ نقطة واحنا **** بعتلنا احلي رزق عاصم وعشق دا كرم ورضا من **** وحتي لو مجوش ياوعد عمري مااهفكر اسيبك عشان عيل ٢ نقطة دول زينه الحياه تفتكري هسيب كنز ف يدي واجري ادور ع زينه "
, ليسود الصمت لبره ليمسك ذقنه برفق محذرا
, "مش عاوز تخاريف واوهام ملهااش وجود من الاصل ٢ نقطة بس احنا نقدر نربي دول ياستي ٢ نقطة فهمااني "
, لتتوه فيه عشقا : غلبت قلبي معاك ياابن الخيااط
, =دانتي اللي جننتي ابن الخياط حتي العادي فيكي مخلتف ياوعد
, *وانت ستظل استثنائي الوحيد ياحمزه لو هتمني عمر تاني يبقي عشان احبك فيه بردو ٢ نقطة وبعدين ولادناا وحشوني تعالي نروح الحضانه نشووفهم
,
, =يلا عشان الهام مستنياااكي ف البيت عشان الاسبوع وحالفه ماهو معمول غير ف القصر
, وعد بخوف : بس ٢ نقطة
, حمزه : تقلقيش همسك اعصابي لحد مايجي وقته ٢ نقطة وبعدين انا حاسبها زين ٢ نقطة هتعرفي اكتر مني ولا ايه
, لتطرق احدي الخدم الباب
, تفتح وعد : اتفضلي يامني ف ايه
, مني : الظرف دا جيه لحمزه بيه
, اقترب منها حمزه ويقضب حاجبيه
, امسكت مابداخله ليعلو شهيقها
, "دا نفس الجوابات اللي كانت تجيلك ٢ نقطة المره دي لازم تبلغ يااحمزه ٢ نقطة دا واحد كاتبلك بالدم وبيباركلك ع عيالك ٢ نقطة كله الا عيالي ياااحمزه "
, اؤم بالموافقه : حااضر ياوعد حاااضر ٢ نقطة تعالي نجيبهم عشان ماينفعش يقعدوا اكتر من اكده فالحضانه
, وعد بلهفه : انت مش معين حراسه عليهم ٢ علامة التعجب
, حمزه : اه بس بردو عشان قلبي يرتاااح يلااا
, ٣ العلامة النجمية
, في اعلي قمم الجبال
, رامي : هااا ياشيخ صبري الجواب وصل لابن الخياط
, صبري : وصل وشكله هيتجن
, رامي : هو ممكن يبلغ
, صبري بثقه : مايبلغ ٢ نقطة اتاكد اننا هنجيبه
, رامي رفع حاجبه : وانا حاطط خطه متخرش الميه
, نجوي بلهفه : خير ياابني قوول ناووي ع ايييييييييييييه
, رامي بابتسامه عريضه
, " لما يجي وقتها يااما "
, نجوي تقبل راسه : يجعلك منصور ي ولدي
, رامي : سبوه بس يتهمني شووويه مع المحروووسه وعياله
, ٣ العلامة النجمية
, وصل المستشفي في اقصي وقت وكإن قلبه رج من مكانه لمجرد تخيله ان يصيب اولاده مكروها
, ركضوا للداخل باقصي سرعه
, ليتنهد بارتيااح بمجرد رؤيتهم خالدين ف نووم عميق
, حمزه للحارس : حد هوب من اهنه ؟
, الحارس : لا يابيه الممرضه بس اللي معينها الدكتور ودكتوره ******* ممنوع حد يقرب غيرهم
, تاتي الدكتوره :سلام عليكم
, -=وعليكم السلام
, - طمنيني ولادي بخير ؟؟
, لتبتسم الدكتوره : ف افضل حال ٢ نقطة وممكن يخرجوا عادي
, =طيب ممكن حد من الممرضات يجهزهم عشان ناخدهم
,
, بعد مرور الوقت
, خرجا سويا مع صغارهم وتسود بينهم الفه وحب حتي الاعمي يراه
, - ع فين ياحمزه
, ليدور سيارته : ع قصر جدك ٢ نقطة عشان لسه مجهزتش اوضتنا لاستقبال الضيوف الحلوين بتوعنا
, لتبتسم : **** مايحرمنا من بعض ويفضلوا منورين حياتنا دايما
, ٣ العلامة النجمية
, سامح مع جيسي يخرج الدخان من اذانه
, جيسي بلا اهتمام : وانت شو معصبك هييك
, سامح : يعني اي مسافره بكره ٢ نقطة احنا لسه مخلصناش اتفاقنا
, جيسي : شغلي مع حمزه خلص ٢ نقطة وجودي ما اله لازمه
, سامح : طيب وخططنا وازاي هصورك مع ابن الخياط عشان اقنع وعد وتكون ليا
, جيسي بلا اهتمام : مابيهمني هااد مشكلتك ٢ نقطة ويكون بعلمك انا مالي دخل فيك
, سامح ليسمكها من معصمها : انتي اتجننتي ياارووح اممك
, جيسي : بص عشان ماتقول علي خاينه انا بساعدك هعطيك اوراق تخفي حمزه ورا الشمس ٢ نقطة وانت حر بس انا ماتجيب سيرتي ع لسانك فاهمني ٢ نقطة واعتبرها هديه مني ع اجمل يومين قضناهم سوا ٢ نقطة قولت شوو
, جيسي بخبث : ورق تهريب اخر شحنه اثار اعتبره معك
, ليغوص سامح في تفيكره لمخطط جديد : تمام فييينه ٢ نقطة هاتيه
, ٣ العلامة النجمية
, نعمه بخبث : هو حمزه بطل يجي هنا ليه ياعمتي
, الهام : قاعد جار مراته
, نعمه : و**** انا معارفه اي الحكم دا ٢ نقطة ازاي يعني يطاوعها ويسكن معها ف بيت جدها
, الهام : ع جثتي واد ولدي يتربي بعيد عن عز جده وابوه ٢ نقطة بس هو متحجج بتوضيب اوضته فووق ٢ نقطة لما اشوف اخرته محدش هيصدرله غيري
, نعمه بفضول: عمتي هو انتي مش ناويه تجمعي عروسه لحمزه ٢ نقطة يعني عشان مراته تخلف وكده يعني
, الهام: اكيد هيتجوز ٢ نقطة اومال هيقضي حياته مع ارض بور ماعتطرحش يابتي يااك
, نعمه بفرح قبلتها : و**** دا عين العقل يااعمتي هو دا الكلام
, نظرت لها الهام بخبث : مممممممممم وانتي فرحانه اكده لييه ؟؟
, نعمه بارتباك : مممممم كلك نظر ياعمتي ٢ نقطة عن اذنك
, ٣ العلامة النجمية
, وصلت سميره قسم الشرطه
, "عاوزه اعمل بلاغ يابني "
, العسكري :ف مين
, سميره تخرج اوراق من شنطتها : في حمزه الخياط ٢ نقطة والاوراق اهي
, مردده ف سررها : وبكده خلصت منك يااابن الخيااااط, خارج القائمة
 
الفصل الثالث عشر


ما زال في قلبي سؤال
, كيف انتهت أحلامنا؟
, ما زلت أبحث عن عيونك علّني،
, ألقاك فيها بالجواب
, ما زلت رغم اليأس أعرفها وتعرفني
, ونحمل في جوانحنا عتاب ٣ نقطة
, - فاروق جويدة
, ♤♤♤♤
, قبل ان ينهي هاتفه التليفوني هو مبتسم
, "لالالا اعملهولها ودلعوها اخر دلع كمان "
, لتنظر اليه بدهشه
, " في ايه ؟!"
, يقود سيارته لداخل القصر
, " ابدا ياستي سميره هانم راحه تبلغ عني ٢ نقطة كده ظبطت اوي"
, وعد بعدم فهم : مش فااهمه ٢ نقطة تبلغ عنك ازاي يعني ٢ علامة التعجب
, وقف امام باب القصر بالسياره
, " كبري راسك عااد "
, بنبره آمره
, " حمزه ممكن تبطل العشوائيه اللي انت فيها دي احنا معاانا دلوقتي ولاد عاوزين نربيهم "
, حمزه قبل اناملها بحب
, " طيب سيبك من الحديت دا ممكن ٢ نقطة ونفرح شويه مالك اكده بقيتي زي الحريم القراره "
, وعد بانيهار ونفاذ صبر وهي تلوح بكفيها
, " عشان تعبت ٢ نقطة غيمه شر بتحاوطنا كلنا وياعالم عواقبها هتكون ايه "
, حمزه دفث راسها داخل صدره والقي نظره ع اولاده فالخلف وه يقبل راسها
, " اهدي ياوعد كله هيبقي تمام اهددي "
, ٤ العلامة النجميةby.Nehal mostafa✍
, كانت تعد لسبوع صغار ابنها ع اتم وجه تعبئه اكياس الفشار وغيرها من مستلزمات السابع
, لقاء ممازحه : **** **** ياست الهام ٢ نقطة اشمعنا يعني تعملي كل دا لولاد حمزه وولدي انا لا
, الهام منشغله بفانوس الفشار : ولدك يعملولوا ناسه ٢ نقطة مالنا احنا بيه
, لقاء تصطنع الزعل : كده ياالهام طايب طاايب خليكي فاكراها
, الهام بخبث : ياختي مش مهم انا افتكر ٢ نقطة شكلك انتي اللي نسيتي جوزك مع بنات بحري وعجبتك القعده اهنه ٢ نقطة اتعلمي من مراة اخوكي ومحنها عتفارقش ولدي ساعه ٢ نقطة وانت ليكي شهر قاعده اهنه ولا كانك مجوزه
, لقاء ضحكت بصوت عالي وضرب كف ع الاخر
, "اكده زهقتي مني٢ علامة التعجب ٢ نقطة ماشي ماشي ٢ نقطة عموما بردو قاعده ع قلبك وجوزي خلاص هينقل شغله ع هنا ومش هنسيبلك البيت واصل "
, الهام بلا اهتمام : ياختي واحنا جوزناكي عشان تقعدي ع قلبنا ٢ نقطة مطروده واسمعو ده 🙄
, لم تجد لقاء اي فائده من الحديث معها تركتها ورحلت
, " هروح اشوف ولدي انا بقي"
, اتي المساء كان جالسا معاها بتأمل صغارهم
, طرقت فريال الباب
, "يلا ياحمزه انت ووعد انا جهزت الاكل تحت "
, حمزه : **** **** كمان حماتي عامله لينا الوكل بيدها
, فريال قبل ماغادرتها : وانا عندي اغلي منكم بردو ٢ نقطة قولت للشغالين يغرفوا ع بال ماتنزلو يلا
, لتنتهي من رضاعه ابنتها وتضعها بجوار اخيها وتبتسم
, "شكلهم حلو اوي ياااحمزه شايف بيتسم ازاي هو ونايم "
, حمزه يتامل ثلاثتهم بحب وود ثم يمرر انامله ع شعرها المسندل وراء ظهرها
, "لمعه عيونك حلوة اووي ياوعد ٢ نقطة بترد فيا الروح "
, *طول ماانت معاايا انا اسعد واحده ف الدنيا
, ليقترب رويدا رويدا من شفتيها بغرام وحب
, "وانا اوعدك طول ماانا جمبك هرسم ع وشك الابتسامه دي اللي بتضفي جوايا مليون حزن
, لتطبق شفتيها ع شفتيه وتعانقه بحب ولهفه
, لتقطع التحاامهم فريال بطرقها المفاجئ والعابر ع الباب
, "يلااا يااولاد الاكل هيبرد "
, ليجز حمزه ع سنانه بنفاذ صبر ٢ نقطة لتنفجر ضاحكه ع تغير معالم وجهه المفاجئ
, وتنهض بحركه طفوليه
, "يلا بقي عشان الاكل مايبردش ٢ نقطة "
, دلف خلفها وشرعوا ف تناول طعامهم ٢ نقطة كان الصمت سيد الموقف
, ليقطعه حمزه
, "بكره رايحين القصر يافريال عشان تعملي حسابك "
, فريال : مافيش مشاكل ٢ نقطة صحيح ياوعد انا كنت مسافره كام يوم كده القاهره هتعاقد مع جريده هناك
, وعد بضيق : وهتسبيني ياماما بالولاد لوحدي ياماما
, فريال : معاكي حمزه وست الهام كمان ٢ نقطة وبلاش تقعدي هنا لوحدك خدها القصر ياحمزه وانا مش هتاخر ياحبيبتي
, وعد بنرفزه : بس٢ نقطة
, حمزه مقاطعا : اوعدك الوغش دول هخلصلك منهم خلال يومين
, اؤمت راسها باستسلام وبضيق
, فريال : حمزه عاوزاك ف موضوع بعد العشا
, وعد قضبت حاجبيهاا 111 : انتو بتتفقوا ع حاجه من ورايا ولا ايه ؟!
, فريال وهي تضع الطعام ف فهمها : متشغليش بالك انتي
, انتهوا من تناول العشا
, وعد ارتشفت كأس المياه ببطء : طيب هطلع انا فوق بقي تكونوا خلصتوا كلامكم ٢ نقطة بعد اذنكم
, تركتهم وعد وغادرت ٢ نقطة شيعت فريال نظراتها تتراقبها الي ان تصل غرفتها
, حمزه لنظر لها باهتمام : شكلها اتقمصت ٢ نقطة
, فريال بلا اهتمام : ابقي صالحها بطريقتك بقي ياحمزه ٢ نقطة المهم ٢ نقطة
, *يااريت خشي ف الموضوع طوالي
, =بص ياحمزه انا عارفه انت بتاجر ف اي كويس اوي ٢ نقطة ومش هتكلم انت ادري بتصرفاتك ٢ نقطة اسمعني للاخر متتكلمش مش عاوزه اسمع حاجه ٢ نقطة لكن متبقااش غبي وتحط ورق مهم حد يستخدمه سلاح ضدك قدام عيون الكل
, ليشبك اصابعه وينظر لها بطرف عينه
, "قصدددك ٢ علامة التعجب"
, =حمزه انا عارفه انك بتاجر فالاثار ٢ نقطة واللي مسكتني عشق بنتي ليك واحفادي ماينفعش اكون سبب اني احرمهم من ابوهم
, ليقول ساخرا
, "هتبلغي عني ولا اي ياحماتي "
, فريال : انت عارف انا مستحيل اعمل كده ٢ نقطة بس غيري يقدر يعمل ٢ نقطة وانا واجبي احمي بنتي واحفادي منك ٢ نقطة فتح عيونك ٢ نقطة ومتفتحش ع نفسك ابواب انت مش ادها
, ليرفع حاجبه : خلصتي كلامك ؟!
, فريال بحزم : خلصت كلامي ٢ نقطة بس لو حسيت ان ف ضرر ع بنتي واحفادي مش هيبقي كلام ياحمزه
, لينهض من مكانه : تمام ٢ نقطة يلا تصبحي ع خير
, فريال ساخره : طبعا معندكش رد
, حمزه هم بالرحيل : لان كلامك مايتردش عليه ٢ نقطة وانا فاهمك زين بس احب اطمنك ابن الخياط مابيتختمش ع قفااه ٢ نقطة فوتك بعافيه عااد
, ٣ العلامة النجميةby.Nehal mostafa✍
, كانت واقفه امام المرآه تصفف شعرها وهي مرتديه قميص نوم حرير قصير جدا باللون الاسود الذي يبرز جمالها وانوثتها يجعل الجبل امامها يميل لسحرها
, فتح الباب وهو يتأملها لتنظر له في المراه بعيون ضائقه
, "بتبصلي كده لييه بقي "
, ليعقد ساعديه : اللون دا يجنن عليكي ولابساه ف وقت غلط خاالص ياوعد
, لتكمل تصفيف شعرها وتزيحه علي كتفها ليبرز ظهرها العاري من الخلف وتقول بخبث
, " ومين قال اني لابساهولك يااحمزه بيه "
, قفل الباب بقدم رجله ليدنو منها ببطء : لالا الواضح انك اتقمصتي بجد بقي
, امسكت قلم الروح الاحمر لتزين شفتيها
, "وليه روح كمل كلام مع فريال مش ف حوارات مابينكم من ورايا "
, ليميل عليها ويحاوط خصرها مستنشقا عبيرها : ناويه ع اي يابت الابراهيمي ف ليلتك دي
, لتبتعد عنه وتقترب من الخزانه تخرج له بيجامته وتلقيها له
, "مش ناويه ع حاجه وهو انا اتكلمت ٢ نقطة خد البس يلا عشان ننام بدل مانتام بالجلابيه "
, شرع ف تغير ملابسه ارتدي البنطلونه والجاكت وتركه مفتوح الصدر
, "واقفه بعيد ليه؟؟ "
, هزت كتفها : ابدا مافيش ٢ نقطة او مش عارفه يعني
, اقترب منها وقبل اناملها وجلس ع الاريكه ووضعها ع فخذه
, "حاسس عيونك بتقول حاجه ٢ نقطة احكي بقي لحمزه حبيبك "
, لتضع كفها ع صدره العاري وتحدق النظر في عيونه
, "الخوف بيطاردني ياحمزه ٢ نقطة حاسه ان فرحتي دي مش هتكمل قلبي واجعني "
, ليضرب الارض بقدمه برفق وهو غارقا ف تفكيره : وعد هو انتي مش بتثقي فيا
, لتجيبه بتلقائيه : اكتر من نفسي ياحمزه
, ليرد ممازحا وبفخر : ايوه ايوه اصلا انا زوج مثالي وماافيش زيي ٢ نقطة حقك 😎
, لترفع حاجبها مندهشه : ياااسلام و**** ماخايفه غير من ثقتك دي
, مرر عيونه ع مفاتن جسدها وجمالهم يود ان يلتهمها من كثره شوقه لها
, وعد مقاطعه : اااايه انت بتبص ع اييييه ٢ نقطةدماغك متروحش لبيعد انت عارف انه ماينفعش
, يرد بنفاذ صبر : مانتي عارفه انه زفت عامله كده ليه ٢ نقطة هاااا٢ علامة التعجب براحه عليا يابت النااس مش كده
, لتبتعد عنه وتمدد ع فراشها بالعكس : خلاص بقي عااوزه انام قبل ولادك مايصحوا
, اقترب من مرقدها وهو يتفتنها بلهفه اكثر ويبتلع ريقه
, = معرفش تتصرفي بقي وتصلحي اللي انتي عملتيه يااتقوم تلبسي حاجه وتمرقي ليلتك دي
, تغمض عيونها بدلع : تؤ
, مدد ملاصقا جسده بجسدها هامسا ف اذانها
, "تعرفي يااوعد احنا كرجاله طيبين اووي و**** ٢ نقطة دايما بتشوفي ف الروايات والافلام واكيد سمعتي عن نابليون وعشقه لمراته ٢ نقطة اللي عاوز اقوهولك ان دايما كل المعارك اللي بتكون بين الرجل والمراه ٢ نقطة الرجل هو اللي بيتهزم ف الاخر ٢ نقطة لان مافيش اقوي من تسلط حب المراه ٢ نقطة هي بس اللي تقدر تبعتر كيان الرجل وتجمعه وتشكله ع كيفها ٢ نقطة اما هو عليه يحبها هي وبس ويدوب فيها كمان ٢ نقطة بابتسامة منها تخليه يرركع قدامها من اسد لقط اليف "
, يعلو انفاس صدرها وتنظر لها بعيون لامعه
, "كلامك حلو اوي ياحمزه بيسحرني "
, طبع قبله ع وجنتها وثغرها واعتدل لينام في موضعه الطبيعي
, واعتدلت هي ايضا وانحنت ع اذانه بعدما ما قبلته بدفء
, " انا اسفه ياحبيبي ٢ نقطةتصبح ع خير "
, لينظر لها بنصف عين : وعد يعني هو ماينفعش خالص خالص
, وعد بضحك : لا خالص خالص
, وضع الوساده ع راسه بنفاذ صبر : طب ناااامي يلاا او اختفي من قدامي خالص متخليش الواحد يفلت ع شعوره
, ٣ العلامة النجميةby.Nehal mostafa✍
, صباح يوم جديد استيقظ حمزه قبلها لانها قضت الليل كله لاجل راحة صغارها
, متكأ بجوارها يرتشف كوب الشاي التقيل غارقا ف تفكير
, ليلقي نظره ع جسدها العاري المفتوووون امامه انحني قليلا ليفرد الغطي فوقها
, " يارب صبر من عندك بقي "
, قال جملته بنفاذ صبر
, قام اتوضئ وصلي فرضه حبا ف لقائه والوقوف بين يديه رغم تقصير لمست دموعه الارض
, "يارب قدرني احميهم يارب ٣ نقطة يارب انا مش حمل اخسر حد فيهم "
, استغرق وقتا طويلا مناجيا ربه
, وبعد ما انهي اقترب من صغاره وقبلهم بحب
, ثم اقترب منها ممررا انامله ع وجنتها
, "انا بقول كفايه كده وتصحي بقي "
, بصوت كله نوم : سيبني شويه ياحمزه و**** ما قادره
, حمزه ممازحا : يعني هو انا اللي قادر ٢ علامة التعجب
, انحني يقبل اجزاء جسدها بحب ودفء انه لايستطيع مقاومه مشاعره الجارفه لها
, اعتدلت ف جلستها مبتسمه : طيب هو احلي صباااح دا ولا اييييه ٢ علامة التعجب
, قرب من وجهها : وحشتيني طيب ٢ نقطة قولت اي تصبيره كده
, وعد ابتسمت : بطل شغل مراهقين دا بقي ٢ نقطة وابقي فكرني طول الاربعين يوم البسلك جلابيه الهام
, حمزه : برده هتكوني زي القمر ٢ نقطة تعرفي ليه
, وعد نظرت له بعيون لامعه
, " لييه بقي "
, حمزه : عشان اللي بيشدني لوعد روحها ٢ نقطة مش جسدها ٢ نقطة روحي بتكون نار مشعلله ببعدك مابيضفهااش غير شهد جسمك ٢ نقطة يعني لو لبستي فروة خروف بردو هتكون ملجأ الوحيد
, وعد دمعه عيونها
, " حمزه انا عامله عمليه مش سهله سامحني ٢ نقطة وانا اوعدك هحاول اسعدك ع اد مااقدر"
, حمزه ذاب من نظره عيونها : هشششش سيبي نفسك لحمزه خالص وبطلي الكلام الفارغ دا ويلا قوومي عشان نمشي ٢ نقطة انتي فصيله اوي ع فكره مااحنا كنا مااشين حلو
, ضحكت ع طريقته وقطع حديثهم صوت نحيب صغارهم
, "وادي عيالك صحيوا قوومي قوومي يلا اما نشوف اخرتها ايه "
, قال جملته بضيق ونفاذ صبر
, ٣ العلامة النجميةby.Nehal mostafa✍
, بالليل كانت العيله مجتمعه في الجنينه ٢ نقطة وعد طول الوقت مااسكه ايدين حمزه عشان تهديه وتحمي سامح من بركان الغضب اللي جواه ٢ نقطة ومابين حواراتهم ومنقاشاتهم
, قام حمزه فجاه مسك ايدها
, " تعالي يلا معايا "
, وعد باستغراب : ع فين ياحمزه
, حمزه قرب من الهام وحما عاصم ابنه : بعد اذنك ياالهام
, وصلوا غرفتهم
, انحني قليلا يفتح موطن عشقهم وسرداب حبهم
, "تعالي يلا انزلي "
, وعد باستغراب : انزل لييه ؟!
, حمزه بنفاذ صبر : تنزلي انتي ولادك تقعدي تحت فهمااااني ٢ نقطة عندي شغل ساعتين وراجع اوعي تفكري بس تطلعي لحد ماارجع ولا توري الكلب دا طيفك ٢ نقطة فهماااني ياوعد
, اتبتسمت ع طريقه كلامه وعصبيته
, طبعت قبله رقيقه ع شفتيه : فاااهمه ٢ نقطةبس انت متعصب ليه بقي ٢ علامة التعجب
, حمزه وهي يدلف لاسفل : عفاريت الدنيا بتنطط ف وشي من الزفت دا ٢ نقطة محدش مصبرني غير اني هخلص منهم بكره وعاوز العبها صح
, نزلت وعد هي وولادها في السرداب وحمزه قفل عليهم من فوق
, تليفون من جيسي
, "حمزه بيه فينك . كله تمام "
, حمزه بحده : ساعه واكون قداممك يلااا اقفلي
, ليعاود الاتصال من شريحه اخري برئيس الوزراء
, "ايووة ياافنندم كله تمام ٢ نقطة واللي هقدر اوصله رجال الاعمال اللي ف مصر المسئولين عن التهريب وطريقه التهريب ٢ نقطة ولحد كده الباقي شغلكم "
, =تمام ياحمزه ثقتنا فيك كبيره ٢ نقطة مش لازم حد يعرف انك تبعنا
, ٣ تعداد نقطيby.Nehal mostafa✍
, وصل حمزه لمكان مهجور مع حرسه ليجد مجموعه كبيره من البوديجرات المسحلين والعربيات السوده ف انتظاره
, دلف من سيارته مرحبا
, "و**** البلد نورت "
, لينزل رجل من اكبر كبار المستسمرين ف البلد وهو يغلق زر بدلته
, "منوره بنااسها وبأرثاها ياحمزه بيه "
, جيسي تقترب من لقائهم
, "كله تمام ياحمزه بيه "
, حمزه هز راسه : عال عال ٢ نقطة يعني اطمنتوا ع بضااعتكم
, خيري بيه : مصدر ثقه معاليك
, حمزه بثقه : وفلوسي بقي ؟؟
, ليصدر خيري بااصابعه اشاره لحرسه ليتقدموا بشنط الفلوس
, يعاينهم حمزه بدقه : طب زززين زييين ٢ نقطة انا اكده مهمتي انتهت ٢ نقطة بضاعتكم معاكم اتصرفوا فييها انتوا عاد ٢ نقطة فوتكم بعاافيه
, جيسي مسكت كفه وسحبته بعيدا عن مجمعهم
, "انا ماشيه ياحمزه ٢ نقطة امتي فيني شووفك "
, حمزه بضيق : بس انا مفيني اشووفك
, جيسي بزعل : عموما اانا نفذت مخططي معااك بالظبط ٢ نقطة وسامح امانلي ٢ نقطة وادي اوراق امضته
, حمزه تأملهم : تمام وادي شيكك
, جيسي ابتسمت : اعتذر لوعد ع اللي حصل وفهمها ان هاد كان اتفاق مابينا
, حمزه : شيلي وعد من راسك يلا رجالتك هيمشووا الحقيهم
, انصرف حمزه ورجاله ف لمح البصر عن انظارهم وفالمقابل اوشكوا هم ايضا ع المغادره
, ليخرج حمزه هاتفه : ايووه يااسيادة اللواء حاليا العربيه اتحركت وهما خارجين ع طريق الصحراوي لسوهاج
, اللواء : تمام ياحمزه احنا هنبدل العربيات بطريقتنا ع الطريق
, حمزه : تمام معاليك اهم حاجه نعرف النفق فين وازاي الحاجات دي بتخرج ازاي من البلد
, اللواء : كله تحت السيطره ٢ نقطة كده مهتمتك انتهت سلام
, حمزه : احنا دايما تحت امر معاليك ٢ نقطة وف اي وقت واي مهمه
, اللواء : اهم حاجه خليك بعيد عن الانظار ٢ نقطة هعطي الامر للرجاله يتحركو
, حمزه : **** يسلم خطاكم
, ٣ العلامة النجمية
, كانت العربيات متحركه ع الطريق الصحراوي
, وبتخطيط امني ٢ نقطة عربيات رمله واتربه تعكر الجو لتنعدم الرؤيه تماما
, ومن خلالها هيتم تبديل عربيه الاثار الاصلي بنفس الاثار لكنها مضروبه
, اقتحم احد رجال الشرطه مكان السائق بمهاره قتاليه دون انا يراه احد ف ظل الاتربه والغبار
, ليعكس الطريق وتتقدم العربيه الشبيهه مكان سيرها التي تحمل الكاميرات لمعرفة طريقه تهريب الاثر
, ٣ العلامة النجميةby.Nehal mostafa✍
, وصل حمزه بيته متاخرا منهكا من التعب بعدما سلم الاموال للحكومه
, وصل غرفته التي اغلقها بالمفتاح ودلف الي اسرته الصغيره في الاسفل
, وجدها نائمه ع ذراعها وبالاخر حاضنه صغارها غاصت ف النوم اثناء اطعامهم
, اقترب منها بهمس وقبل راسها
, استيقظت بببطء وارهاق
, "حمزه انت جيت ٢ نقطة اتاخرت كده ليه "
, *اششش تعالي فوق طيب احسن يصحوا
, قامت معه ببطء وهو تلم شعرها
, *هاا بقي كنت فين كل دا
, كان يفتح خزانته يخرج ملابسه
, "خلصتك من ست جيسي اللي كانت مضايقااكي ٢ نقطة وبتسلم عليكي ع فكره "
, اشتعلت النيران بداخلها
, "نااااااااااااااااااعم وانت راجعي وش الفجر من عند ست جيسي هااانم و**** برافو علييييك وبتقولها ف وشي يااحمزه ٢ نقطة وجيت ليييييه ماكنت كملت الليله عندها "
, حمزه انفجر ضاحكا وهو يغير ملابسه : انا مش عارف انتي هتعقلي امتي
, وعد بغيظ ونرفزه : لا اصقفلك برافو و**** ٢ نقطة بكره بقا هترجعي من حضن مين ؟؟
, حمزه ممازحا محاولا تعصيبها: طب و**** انتي الل دماغك شمال ٢ نقطة انا قولت حضن ولا نيله عيب ياوعد انا رجل مستحيل اخون مراتي
, وعد : بس بقي بلا وعد بلا زفت
, اقترب منها وزاح خصيلات شعرها خلف اذانها
, وانحني لمستوي شفتيها ليطبع عليهم قبلات متتاليه خفيفه
, "بتكوني حلوة اووي انتي وغيرانه "
, ليعاود يكمل ما بداه من قبلاته المتتاليه وهو محاصر وجهها بين كفيه
, ليذيبها بين يديه ولكنها ابتعدت عنه قليلا بنبره تحذيريه مشيره له بسبابتها مختلطه بنبره بكاء
, "ايوة بغير عليك ياحمزه من الهوا ٢ نقطة من اي واحده تمر قدام عينك ٢ نقطة من البحر من الارض من طرق الشوارع بغير عليك حتي من كلامك مع نفسك لما تكلمها كتير وانا لا ٢ نقطة بص بالمختصر كده انا طفله ف حبك ٢ نقطة طفله مفتونه بأب ملهاش غيره ولا يمتلكش غيرها ٢ نقطة حمزه٢ علامة التعجب انا بتجنن عليك بتوحشني حتي وانت بين ايديا بقيت مريضه بيك ومدمنه لوجودك افهم بقي ٢ نقطة الخلاصه حبيتك بعقل لا يؤمن بالنهايات وانت تستحمل دا بقي "
, بعد ما انهت كلامها اقترب منها وحضنها طويلا ثم حملها بين ذراعيه
, ودفثا بين احضانه كطفل عالقه بأبيها فعلا وهو يقبل راسها بحب
, ويرتب باانامله ع كتفها
, "اهدي اهدي ليه كل دا "
, لم تجيبه والتزما كلاهما الصمت وهما غارقين في احضان بعضهم
, ٣ العلامة النجميةby.Nehal mostafa✍
, ف مساء اليوم السابع ٢ نقطة كان القصر منقلبا راسا ع عقب اعدادا لمستلزمات السبوع وغيرها بين الدبائح والطبل والاغاني الجميله واجتماع عائله الخياط بكل فروعها
, الهام ماسكه الهون
, "يلااااه يااوعد خطي برااحه ٢ نقطة الاولي بسم **** "
, لتنهي من خطاها وعادات وتقاليد السبوع
, الهام تقرب الهون من اذان ابن حمزه
, "تسمع كلام ست الهام يااولاه ٢ نقطة وابووك ٢ نقطة امك لاا ولا ستك ام امك سامعني "
, يضحكوا جميعهم ع حديث الهام
, انتاب سميره شعور بالقلق والخووف لماذا لم يتم القبض ع حمزه حتي الان
, ليقطع حمزه شرودها : سرحااانه ف اييه ياسميره ؟
, سميره بضيق : هااا مافيش ٢ نقطة لالا مافيش
, ساامح يراقب وعد بعيون لامعه جنونيه ويتفتنها بدقه وينظر للاوراق التي توجد ف يده
, لينهض سامح ويمسك بكف حمزه بثقه ويسحبه ع الجنينه
, نظرت وعد ولقاء لبعضهم بخوف شدديد
, حمزه بابتسامته العريضه وهو يجلس امامه
, " هاا ياولد الخاال ٢ نقطة اي المهم اللي عاوزني فيه "
, ابتسم سامح ابتسامته الخبيثه وبثقه
, " ممممممم هقولك ٢ نقطة بس اسمعني للاخر "
, حمزه مستفهما بخبث : تؤ مش مرتااحلك ٢ نقطة ربكتك دي تدل انك عتحب وواقع لشوشتك ٢ نقطة اي دكتور متحكي عاد
, سامح تنحنح : هو بصراحه معاك حق ٢ نقطة (حمزه) انا جاي طالب القرب منك ٣ نقطة
, حمزه رفع حاجبه : ف مين عاد ٢ علامة التعجب٢ نقطة كل اخواتي اتجوزوا ٢ نقطة يكونش عينك ع واحده من بنات عمي برا؟؟
, ياجدع قول كده انت شاور بس واعتبر عروستك ملكك من بكرة
, سامح رمي نظره ع النافذة التي تراقبهم منها (وعد)
, " (حمزه) انا جاي طالب القرب في مرتك ٢ نقطة وعد تلزمني٢ علامة التعجب٤ نقطة"
, حمزه : ١٧ نقطة, خارج القائمة
 
الفصل الرابع عشر


عمرو بن كلثوم يقول:
, "ونشربُ إن وردنا الماءَ صفوًا
, ويشربُ غيرنا كدِرًا وطينـا."
, وهذا من أبلغ ما قرأت عن الفخر والعزه ٢ نقطة
, ٣ العلامة النجمية
, ف مساء اليوم السابع ٢ نقطة كان القصر منقلبا راسا ع عقب اعدادا لمستلزمات السبوع وغيرها بين الدبائح والطبل والاغاني الجميله واجتماع عائله الخياط بكل فروعها
, الهام ماسكه الهون
, "يلااااه يااوعد خطي برااحه ٢ نقطة الاولي بسم **** "
, لتنهي من خطاها وعادات وتقاليد السبوع
, الهام تقرب الهون من اذان ابن حمزه
, "تسمع كلام ستك الهام يااولاه ٢ نقطة وابووك ٢ نقطة امك لاا ولا ستك ام امك سامعني "
, يضحكوا جميعهم ع حديث الهام
, انتاب سميره شعور بالقلق والخووف لماذا لم يتم القبض ع حمزه حتي الان
, ليقطع حمزه شرودها : سرحااانه ف اييه ياسميره ؟
, سميره بضيق : هااا مافيش ٢ نقطة لالا مافيش
, ساامح يراقب وعد بعيون لامعه جنونيه ويتفتنها بدقه وينظر للاوراق التي يمسكها ف يده
, لينهض سامح ويمسك بكف حمزه بثقه ويسحبه ع الجنينه
, نظرت وعد ولقاء لبعضهم بخوف شدديد
, حمزه بابتسامته العريضه وهو يجلس امامه
, " هاا ياولد الخاال ٢ نقطة اي المهم اللي عاوزني فيه "
, ابتسم سامح ابتسامته الخبيثه وبثقه
, " ممممممم هقولك ٢ نقطة بس اسمعني للاخر "
, حمزه مستفهما بخبث : تؤ مش مرتااحلك ٢ نقطة ربكتك دي تدل انك عتحب وواقع لشوشتك ٢ نقطة اي دكتور متحكي عاد
, سامح تنحنح : هو بصراحه معاك حق ٢ نقطة (حمزه) انا جاي طالب القرب منك ٣ نقطة
, حمزه رفع حاجبه : ف مين عاد ٢ علامة التعجب٢ نقطة كل اخواتي اتجوزوا ٢ نقطة يكونش عينك ع واحده من بنات عمي برا؟؟
, ياجدع قول كده انت شاور بس واعتبر عروستك ملكك من بكرة
, سامح رمي نظره ع النافذة التي تراقبهم منها (وعد)
, " (حمزه) انا جاي طالب القرب في مرتك ٢ نقطة وعد تلزمني٢ علامة التعجب٤ نقطة"
, اشتعلت النيران بداخل حمزه وتغيرت معالم وجهه وجز ع اسنانه بقوووه
, مع جحوظ ملحوظ ف العيون التي صبغت بلون الدم
, طبق ع عنقه بقوووه شديده
, حاول سامح التنفس وفك قبضه يده الحديديه
, ليفق من شروده فجاه يجد حمزه واضعا كفه ع كتف زوجته مبتسما
, فلياخذ نفسا عميقا ويمسح وجهه بكفيه
, "لاالالالاللااا لازم افكر ف طريقه احسن من كده ٢ نقطة بردو الورق الل ف ايدي دا مش حل لازم العبها صح "
, لاحظ حمزه شروده الطويل ولكنه سرعان ماتجاهله
, لقاء بفرحه وهي تقدم له علبه قطيفه صغيره الحجم يوجد بها بروش من الدهب عليه اسمائهم
,
, = يتربوا في عزك يااخووي هات حبايب عمتهم البسهم بنفسي
, وعد بفرحه : تعبتي نفسك ياالقاء ٢ نقطة **** مايرحمهم منك ياارب
, لقاء قضبت حاجبيها : ماتقوول حاجه لمراتك ياحمزه ٢ نقطة عيب اللي ع تحكيه ده
, وبعدين انا خلاص خطبت عشق لحمزه ولادي وادي شبكتها ههههه
, ليضحكوا جميعا ويقبل حمزه راس اخته : **** مايحرمني منك يابت امي وابوي
, وشرع الجميع ف تقديم الهدايا واخواته من ابيه للصغار عباره عن اشياء ماديه واموال وغيرها
, جالسه سميره وبناتها وبداخلهم بركان الحقد والشر
, قامت نعمه وقف بجوارهم تلقي نظره ع صغاره
, "ولادك حلووين اوي ياحمزه شبهك بالظبط ٢ نقطة "
, وعد ضغطت ع سنانها : تسلمي ٢ نقطة
, نعمه بخبث : بس يااحرام ياحمزه مش هتعرف تجيب اولاد تاني زي ماالهام بتحلم ولا تخاوي عااصم
, حمزه ابتسم : ولو مجبتش اولاني ٢ نقطة كفايه عليا وعد بالدنيا كلها
, منه اختها بخبث : والكلام دا يرضي عمتي الهام ٢ علامة التعجب
, الهام : الشرع محلل لولدي 4 ولو قال ياجواز من بكره اجمعله ست العرايس
, امتلات عيونها بشلالات من الدموع وانتفض جسدها
, سميره بكهن : ولييييييييه تجمعي ما بنتنا اهي قمر وبدر منور
, نهرهم حمزه جميعا : كل واحده فيكم تعرف تحط مركوووب ف خشمها ولا اكتمها انا
, اعطت ابنتها للقاء وهمت بالرحيل وهي تخفي عيونها ع الجميع
, ليمسكها من كفها بحب : استني هنا ٢ نقطة مادام فتحوا الموضوع يبقي ف كلمتين لازم يتقالوا ونكفوا ع الموضوع ماجوور ٢ نقطة عشان لت حرايم انا مش عاوز
, ليدور بجسده ويقف امامها يمسح دموعها بانامله
, "وعد مرتي وحبيبتي واحلي رزق جالي من عند **** ٢ نقطة وربنا ضاعف الرزق دا تلاته وكرمنا بعشق وعااصم ٢ نقطة وكده رضا قووي ٢ نقطة اما اللي هيفكر بس يمس مرتي بحرف واحد يبقي هو الجاني ع رووحه فهمتوا ولا لا"
, الهام تضع ابنه ع الاريكه برفق وتقف امامه بقوه
, = يعني اي ياحمزه ٢ نقطة عاوز توقف نسل الخياط ع اكده ٢ نقطة وتزرع ف ارض بور ماعتطرحش ياولدي ٢ نقطة مش هسمحلك
, حمزه نفذ صبره : اكتمي ياالهام وكلمه تاني هسيبلك البلد كلها انا ومراتي وعيالي وهمشي ومش هتشوفي وشي تاني ٣ نقطة فهمااني
, ليسوود الصمت بين الجميع وتتبادل الانظار
, ويوجه كلامه لوعد التي انهارت من العياط
, ويميل ع عيونها الاثنين ثم شفتيها ليقبلهم بحب امام عيون الجميع
, ثم يضمها بين احضانه بحب
, مر قليلا من الوقت ليبتعد عنها ويدلف الي غرفه مكتبه ليحضر بعض الاوراق ويلقي بها امام سامح
, "اتفضل كل الاوراق اللي تثبت حقك ف نصيب ابوك ٢ نقطة وحسابات الارصده ف بنوك امريكا كلهم بااسمك تقدر تاخد اخواتك وامك وتطلع بره البلد خالص "
, ذهول ودهشه وصدمه من الجميع تفحص سامح الاوراق ثم شقت الابتسامه شفتيه
, ليلقي حمزه نظره ع سميره
, "دي فلوس نعمان جوزك اللي سابها وهج من البلد واحنا شغلناها وانا كتبتها كلها بااسم سامح ٢ نقطة ولدك ٢ علامة التعجب"
, تجمدت الدماء ف عروقها لتنقلب ضدها اللعبة ١٨٠ درجه ٢ نقطة ابتلعت ريقها بصعوبه
, "يعني ايه ٢ علامة التعجب"
, حمزه يكمل خطته : وبحكم اننا مابنورثش بنات ٢ نقطة فثروة جوزك كبرت وعدت الملايين وسامح اولي بيها ٢ نقطة يديرها هو بقي
, ليبتسم سامح ابتساامة انتصاااار
, (منه) جن جنونها : اززاي لا لاااا ياحمزه متعملش كده اصلا دا مش اخونا ٢ نقطة ومش من حقه الفلووس دي
, لتنهرها سميره بصفعه قويه ع وجنتها : اخرسي بقولك
, الهام بصدمه : كيف اكده ياولدي اتجننت ياااك ودول حيلتهم اييه ٢ نقطة ابوهم رجل حرامي وملهووش فلووس عندنا ياحمزه
, حمزه : حرام ولا حلال يااما مش شغلتنا ٢ نقطة يعتبرهم هديه مني
, منه بانهيار : بقوووولك مش اخونا لا الفلووس من حقنا احنا ٢ نقطة احنا وبس
, حمزه قضب حاجبيه بخبث : تؤتؤتؤتؤ كيف الكلام دا يامنه عيب تقولي ع اخووكي الكبير اكده ٢ نقطة متردي ي سميره
, سميره انفعلت : بقولك اخرسي يا منه ٢ نقطة
, لتكمل حديثها بصراخ : ساممممح مش اخوهم ياحمزه ٢ نقطة سامح يبقي اخوووك انت وليه النص ف كل العز دا
, الهام بعنف : اكتتمي عاصم الخياط مخلفش غير ولددين واحد مات والتاني رجال اهو قدامك وسبع الرجال
, حمزه بكل هدوء : ممكن تستني يالهام ونسمعها هتقول ايه
, ارتشفت كأس المياه بايدين مرتعشتين
, "جينا قعدنا هنا بعد ما نعمان خسر كل فلوسه ف القمار وغيروو كنت عروسه جديد ٢ نقطة عاصم بيه فتحلنا بيته كنت بقول عليه ابو الكرم والشهامه ٢ نقطة بس مخططه كان غير كده ٢ نقطة غواني ودخلي من ناحيه الحب وغيره صدقته وكنت عشيقته كل ليله لحد ماحبلت وامك كشفت حكايتنا وهدتتني انها تكشفني وتفضحني فهربت انا وجوزي من البلد"
, الهام صفعتها بقوة : اخرررسي قطع لسانك هي حصلت بتتبلي ع حرمة ميت كمان
, حمزه اغمض عيونه قليلا : استني ياالهام ٢ نقطة جاوبيني الكلام دا حصل ؟!
, اقتربت وعد من صغيرها الذي شرع بالبكاء بهدوء وجلست بجواره
, اكملت الهام حديثها : هي كانت مرة واحده وكانت حطاله حاجه ف الوكل ياولدي غيبت عقله
, حمزه مط شفته : يعني حصل ٢ نقطة يعني سامح ف نظرك يااست سميره اخوووي ٢ علامة التعجب
, سميره : انت مترضااش بالظلم ياحمزه وانا عارفه كده كويس انصر اخوك واديله حقه
, حمزه بابتسامة خبث : وانت اي رايك يادكتور ٢ نقطة ترضي باللي ف ايدك ولا تقطم من ثروة الخياط
,
, سامح ارتبك وابتلع ريقه وحدق النظر اليه والتزم الصمت
, الهام بنفاذ صبر : مش اخوووك ياولدي كفاايه لت وعجن عااااد
, تنهد حمزه بتفكككير عممميييق
, " طب بصي ياسميره كلمتين ابرك من عشره واسمعوني كلكم اهوو ٢ نقطة
, سميره بتقول ان ابوي غاواها والهام بتقول انها خدرته في كلتا الحالتين يعني روحتي معاااه بمزاجك ٢ نقطة
, دي حاجه،،، التانيه بقي نتكلم قانوني شويه
, القانون مابيعترفش بولد الزنا ٢ نقطة ولو كلامك دا حصل فعلا يبقي ساامح ابن خالي لانه كان جوزك ف الوقت اللي بتقولي فيه كنتي عشيقة ابويا ٢ نقطة والقانون بياخد النسب بحق الفرااش فهماني ٢ نقطةيعني ابن جوزك او لا قانونا وشرعا هو ابنه مش ابن الل غلطتي معاه ٣ نقطة
, وفلنفترض ان كل دا حصل وسامح ابن عاصم فعلياً اكيد حمزه الخياط مكنش هيظلمه وهيديلو حقه ع داير مليييم ٢ نقطة بس دا لو كان سامح فعلا مش الدكتور (ياسر محمد سلمان) حتة دكتور مرمي ف وحده كفر الشيخ جبتيه عشان تلعبوا لعبتكم الوسخه دي "
, انتفضوا جميعا من مكانهم واتسعت حدقة عيوووونهم بذهول ودهشه وهلع
, ليكمل حمزه كلامه
, "دي حاجه الحاجه التالته بقي ابنك سامح مات وهو عنده سنتين بسبب اهمالك ولفك تشحتي بيه عشان تستعطفي الناس ويدوكي تااكل لحد ماربنا فتحها عليكي ولفيتي ع واحد غني اتجوزتيه ولهفتي ثروته بعد ماخالي مات من جرعة مخدرات زياده "
, ليدخل غفر حمزه القصر باسلحتهم ويحاصروا جميع الموجودين
, قفز الرعب ف قلوبهم جميعا
, "هاااا تحبي اكمل ولا اسكت ياسميره هااانم "
, ليدور حولها بفخر مكملا حديثه
, " وبردو مسكتيش لااا دانتي روحتي قدمتي فيا بلاغ اني بتاجر ف الاثار هههههه ٢ نقطة انا مش عارف اي البجااحه دي ٢ نقطة قاعده ف بيتي وبتاكلي من خيري ورايح تبلغي عني يامره اتحشمي وخلي ف عينك حصوة ملح "
, تركها واقترب من سامح الذي انتفض جسده من الرعب
, "هااا ضكتورنا بقي اللي جيه واترجاني نفتح مشروع سوا وبحكم النسب وصلة الدم ٢ نقطة فاكرني غبي اكده مش حمزه الخياط اللي يشارك حد مايعرفش قراره ٢ نقطة كنت غبي جدا يادكتور طب حرص اكتر من اكده دانت بتتعامل مع ظابط ف الجيش سابق خد رتبة مقدم ف وقت قياسي ٢ نقطة ومتسالش عرفت كيف لانك انت كمان عارف غبائك وصلك لفين ٢ نقطة سيبني اكمل بس لا ومكفكش انك جاي تنصب علي دانت اتعديت ع مرتي كمان "
, لتشهق وعد ولقاء بدهشه ويتشبثوا جميعا بذراعي بعضهم عندما اخرج حمزه سلاحه وصوبه ع راس سامح
, سامح انتفض : اقولك اي انا معاايا صور لمرتك وهي ف حضني تخلي سيرتكم ع كل لسان لحد متموتوا ٢ نقطة ومرااتك كانت بمزاجها عتجيلي روح ربيها هي الـــ
, ليقطعه حمزه بضربه قويه ف جبهته بمؤخره سلااااحه اسقطته ارضا
, ليميل عليه ويمسك لياقته ويضم كفه يده وينهال عليه بضربات متتاليه وقويه حتي غطي الدم معالم وجهه
, ركضت وعد تجاه : خلاص ياحمزه هيموت ف ايدك
, وقف حمزه وركله برجله ف جميع انحاء جسده
, "مراة حمزه الخيااااط خد احمر واللي يفكر يرشها بالميه ارشه بالدم فااهمني "
, لينادي ع الغفر : ياااسييييد
, سيد ركض بلهفه : اوامرك ياابيه
, حمزه مسك جبتهه من العرق
, "يتربط من رجليه في عربيه وتلف بيه وتسففه تراب سووهاج كلها لحد مايقول مايعرف مين حمزه الخياط ولو كان فيه الروح تسلموووه للحكومه وهي تشوف شغلها معاااه "
, لينفذ الغفير ما امره به حمزه
, وبعد مرور وقت قليلا ملات الشرطه القصر
, حمزه بضحك : مترتاحيش قووي كده ياسميره دول جاايين يفتشووا القصر عشان بلاغك ويطلعوا منه الاثار اللي عتحكي عنها
, ليوجه كلامه للظابط : ابدا فتش حضرتك وطلع الاثار اللي بتدوروا عليها
, نفذ رجال الشرطه شغلهم ليخرجوا من غرفة سميره عروسه صغيره اثار
, اول ان راها حمزه : اااه حق **** ظهر اهوو وطبااخ السم عيدووقه ياسميره ٢ نقطة مش دي طالعه من اوضتك وشنطتك بردوا ٢ نقطة زود يابني محضر كمان نصب واحتيال علي حمزه الخيااط وووو ولا كفايه كده ياادوب بس تقضي اللي باقي من عمرك ف السجن
, كبل رجال الشرطه كفيها بالحديد ارتفع صوت بناتها بالصراخ
, حمزه بابتسامه انتصار : هاابقي اقوملك اكبر محاامين ف البلد يااسميره تقلقيش
, ثم يلتفت الي بناتها : انتو بقيي مع اني مكنتش ناوي ارحمكم بس اكراما لخالي هسامحكم ٢ نقطة حلاوة ولادة عيالي بالسلامه ٢ نقطة عيالي اللي كنتوا عاوزين تموتوهم
, ليخرج النقط من جيبه
, "مش النقط دي كنتوا عاوزين تحطوها لوعد عشان تخنقوا عيالي وتموتوهم ٢ نقطة اه شووفتوا حظكم الخدامه اللي حطت العروسه لامكم هي نفسها اللي لقيتهم ف دولابكم ٢ نقطة بس انا هطلع ابن اصول معاااكم واديكم قرشين تعيشوا منهم لحد امكم ماتخرج وتلاقي حد تاني تنصب عليه تتجوزه واهو اكبر مكافئه كلكم هتخرجوا ع رجليكم "
, نعمه بدموع غزيره : بس انا بحبك ياحمزه
, حمزه بتلقائيه : اللي بيحب مابأذيش ٢ نقطة تعرفوا اي انتو ع الحب ٢ نقطة بلاش كلام فارغ بقي ومتظلمهووش ٢ نقطة مش كل واحده يعجبها واحد ترموا بلاكم ع الحب ٢ نقطة انتو عار ع الحب اصلا
, شرعت نعمه بفتح شفتيها لتنطق
, حمزه مقااطعا : خلصنا يلا الحقي لمي خلقاتك انتي واختك وعربيه هتستناكم برا توصلكم للمحطه ٢ نقطة عاوز افرح بعياالي عاااد ٢ نقطة عكرتوا صفواي
, مرت ساعه ع الجميع لم يدرك فيها احدا ما حدث
, حمزه : هاااا يلا يااما وكلوا الناس الجعانه دي خبر ايه اومااااااال
, وبعد يووم طوول واخيررا خلصنا من عيله نعمان ومحدش يجيب سيرتهم تاني بقي
, ليتكأ ع فرااشه بتنهيددده طوويله وهو عاري الصدر
, جالسه بجانبه ترضع عاصم
, "عارف يااحمزه انا لحد دلوقتي مش متخيله كل اللي حصل دا ٢ نقطة انت ازاي كده وازااي عرفت توقعهم ف بعض كده "
, حمزه بارتياح : لازم تفتحي عيونك زين ي وعد وتحط احتمالات سوء النيه دايما حتي يثبت العكس
, وعد : كل يوم بتعلم منك حاجه جديده ياحمزه
, حمزه ابتسم بفخر : انا اصلا مدرسسسه
, انحنت وقبلت جبهة صغيرها
, "حمزه تعالي اتفرج ع عااصم وشوفوا بيبتسم ازاي وهو وبيرضع "
, اعتدل في جلسته وهو متكأ علي كفه يتأملهم
, "طب اي مش كفاااياه الواد ٢ نقطة كفايه اني ساكتله من الصبح وهو واخد حاجات كتير مني "
, وعد : انت كمان هتغير من ابنك ياحمزه ٢ علامة التعجب
, حمزه يمرر انامله ع خصلات شهرها : حمزه بيغير من ضله اصلا لو عدي عليكي
, وعد ابتسمت : طيب ممكن بقي تنيم عشق ع سريرها وانا هنيم عااصم بسرعه بسرعه عشان اقعد مع حبيبي لوحدنا بقي
, نفذ حمزه ما طلبته منه حتي نام عاصم ايضا فوضعته بجوار اخته وظلا يراقبونهم بفرحه وحب
, -بص ياحمزه انا هربي عاصم بطريقتي ٢ نقطة وانت تربي بنتك بطريقتك ٢ نقطة قول اتفقنا
, ليلف ذراعه ع خصرها ويقربها منه اكثر
, "انا بقول انك تسبيلي عاصم وعشق اربيهم انا "
, =ياااسلام ليييه بقي انت مش واثق ف تربيتي ولا ايييه ياااستااذ
, -تؤتتؤتؤتؤؤؤ محصلش ياام عااصم الفكره بس اني عاوز الاتنين يطلع عودهم ودد ٢ نقطة عشان الزمن دا مش عاوز الطيبين اللي زيك ياوعد
, = اعترض ياحمزه بيه ع وجهة نظرك ٢ نقطة البنت لازم يربيها ابوها عشان هي اول حب ف حياتها لما تلاقي الدفء من البييت مش هتفكر تدور عليه برا دي حاجه وحاجه تانيه بقي لازم تطلع قووويه عشان لما تتجوز تعرف تتعامل مع جوزها وتكون قويه مش اي حد يقدر ياكل بعقلها حلاوة ٢ نقطة ع عكس الولد لازم تربيه امه عشان تزرع فيه نوع من الحنيه والمسئوليه عشان يعرف يحترم مراته ويختارها صح وكمان مايلعبش ببنات الناس فهمتني ٢ نقطة
, وضع كفه الاخر ع خصرها حتي اصبحت ملاصقه به وهو يقترب من شفتيها
, "طيب ممكن سيبك من كل دا وركزي معايا شوويه "
, وعد مبتعده عنه سريعا : خد هنا انت ازاي تبوسني كده قدامهم من شويه ٢ علامة التعجب
, حمزه : طيب واي يعني مش مراتي ٢ نقطة ولا خايفه يقولوا عليا ضعيف ومراتي راكباني ٢ علامة التعجب
, وعد بتردد : معرفش بقي بس بردو مكنش ينفع تبوسني قدامهم
, حمزه : تعرفي ياوعد عالمنا دا فيه حاجات كتير غلط اولهم ان ماينفعش اظهر حبي لمراتي عشان مابينش ضعفي وع العكس حبي لمراتي دا اكبر قووه ٢ نقطة الراجل اللي مابيقدرش يظهر حبه لمراته قدام الكل دا يبقي جبان وضعيييف ٢ نقطة مش من القوه اني ابقي احبها ف البيت وقدام الناس عامل فيها سي السيد ٢ نقطة
, ابتسمت وعد وانبهرت بكلامه اكتر
, =وبعدين حمزه الخياط يبوسك وقت ماهو عاوز ويحبك وقت ماهو عاوز ومحدش يقدر يفتح بؤه بكلمه
, عانقته بحب وهي تتراجع للخلف بخطواط متبطئه : بحبك
, هام بمعشوقته حبا وولها وهو يقبلها بحب : **** يقدر واسعدك دايما ياوعد
, ليريحها ع ظهرها وياخذها بين احضاانه
, لتقول بصوت متبطئ : حمزه هتفضل تحبني ع طول كده
, حمزه ابتسم : لا
, قضبت حاجبيها : ايه دا بقي ٢ علامة التعجب؟؟
, حمزه ضم ساقيها بحنيه : عارفه ياوعد اي حاجه ف الدنيا بتبدأ صغيره وبتكبر واحده واحده ٢ نقطة ع عكس الالم بيبدا كبييير وبمررور الوقت بيصغر لحد مايختفي
, انتي بقي غييرررر كل دا ٢ نقطة بداتي اكبر حاجه جوا حمزه وبتكبري كل لحظه ٢ نقطة عمر حبي ليكي ماهيقل
, وعد بفرحه : ياحمزه هتجنني ٢ نقطة انت بتجيب كلامك الحلو دا منين ؟؟
, حمزه مسك انفها بحب : من عيونك الحلوين دول ياوعد ٢ نقطة انتي تعرفي لو الجمال وطن هتكون عيونك عاصمته
, وعد بتعجب وحيره : يالهووي علياااا ابن الخيااط طير عقلي خلاص
, لتنهض وتطبع قبله طويله ع وجنتيه
, "بس تعرف اللي حصل النهارده زعلني اووي اووي ياحمزه ٢ نقطة هو ازاي ف ناس بالشر والحقد دا "
, حمزه بضيق : يوووووه لو كان ع الحقد والشر فهما كتتير اللي خلي قابيل قتل هابيل ودي كانت اول جريمه ع الارض ماابالك بعد مرور الاف السنين ياوعد انتي بس اللي طيبه زياده
, وعد : **** يبعده عننا ويحميلنا ولااادنا ياارب
, بدل ماكانت تعلوه وتتأمل ملامحه ٢ نقطة يعكس وضعيتهم ليأسرها داخل حصاره ويطبع قبلات خفيفه ع وجهها
, وعد بدلع : وبعدين فيككك بقي ٢ نقطة يارب نتلم
, حمزه ممازحا : وهو انا عملت حاجه دا يادوب تسخين
, * يااخوفي بعد متسخن متعرفش تبرد ياابن الخياط
, ابتسم لها بحب ليعتدل ويأخذها بين احضانه
, " وانا بقول كده بردو ٢ نقطة "
, ٤ العلامة النجمية
, مره حوالي اسبوووع واجمل اسبوع ع حمزه ووعد راحه نفسه وطمأنينه وحب وهيام مع ولادهم وحبهم لبعض اللي بيضااعف كل دقيقه
, في مساء اليوم المشئووم اتاااه اتصالا تليفوونيا
, "الحقني يااحمزه ٢ نقطة المجنووون دا هيقتلنننني "
, انتفض حمزه من مكانه : ف اي يااسميه ماااالككككك
, خطف رامي منها الهاتف : بص ياولد الخياط ست سميه هاانم شريكتك عندي لو عاوزها تعالي ونتصاافو
, حمزه بعصبيه : كيييف يعني وايه طلباااتك؟؟؟
, رامي بسخريه : انت نسيت اننا لينا تااار ولااا اييييه ٢ نقطة وانا حابب اخلصه منك احسن مااخلصه من ولادك ٢ نقطة اي قولتك ؟؟
, حمزه احمر وجهه واتعصب : العب ع كدك ياااولد الابراهيمي
, اتجمدت وعد ف مكاانها بمجرد سماعها لاسمه وتكدست الدموع بداخل عيونها
, لنعود لرامي الذي يتحدث بنبره تهديديه
, "بص مش عاوز مفاوضات كتير عاوزك صااغ سليم لو خايف ع حيااة الاموره . واوعي تفكر تلعب بديلك يااحمزه ولا تبلغ الحكووووومه والا انت الجاني ع روحك وروح عيالللك"
, حمزه تنهد : تمام تمام بس خليك فااكر اني حذرتك ٢ نقطة اجيلك ع فييين؟؟
, رامي باابتسامة انتصااار : فوق الجبل ٣ نقطة فااكر صبري اللي ابوك قطعلو يده هتلاقيني هنااك ساعتين عشان تيجي زانين (كويسين )؟؟
, حمزه تنهد بصعووبه لمجرد سماعه صرااخ صووت سميه : تمااام ٢ نقطة افتكر انك انت اللي اختررت
, اقتربت منه : عاوز منك اااايه ٢ علامة التعجب
, حمزه ليطمأنها : عاوز فلوس يااوعد ٢ نقطة وبيهددني
, وعد اترعبت : وهتعمل اي ؟
, حمزه ضم راسها لصدره : هبعتهمله مع حد من الغفر اطمني انتي بس ومتحطيش ف بااالك
, وعد بخوف : بس انا سمعتك هتروحله ٢ نقطة انت بتكدب عليا ياحمزه ٢ علامة التعجب
, حمزه بتفكير : وعد متقلقيش عليييا ٢ نقطة ماباقيش غيرهم نخلص منهم ٢ نقطة اطمني وحياتنا هتروق وتحلي ٢ نقطة
, يلا تعالي انزلي شوفي الولاد متسيبهمش لوحدهم مع الهام
, غير ملابسه وهي تراقبه بخوف وقلق
, حمزه وهو يرتدي الواقي من الرصاص
, "طيب انت بتلبس دا ليه "
, حمزه : احتياطي ياوعد محدش عارف الظرووف ٢ نقطة اطمني ومش هروح لوحدي
, وعد بعياط : اطمن ازززاي ووانت رايح للحرب برجليك ياحمزه
, حمزه ممازحا : منا رايح ع الحرب دي عشان اكسر الراء وتبقي حب للابد يااوعد
, حضنته بحب : خلي بالك ع نفسك ولو عاوز نصيبي من ورث جدي ادهووله مش عاوزاه المهم ترجعلي بالسلامه ٢ نقطة
, جالسه تغني لاحفادها وتضحك معهم
, حمزه : الهام انا خارج مشوار اكده وان شاء **** معاود ٢ نقطة خلي بالك ع العيال
, الهام بلا اهتمام : ترجع بالسلامه ياولدي **** يسلم طريقك
, وعد بدموع : ياطنط امنعيه دا رايح يقابل ابن عمي
, الهام بخضه : وه اتهوست انت ياااااك ٢ نقطة رايح تقابل قتال القتله دا ليه ياولدي
, حمزه بلا اهتمام قبل راس زوجته : خلي بالك منهم ياالهام ع بال ماارجع سلااااام
, الهام بضيق : ياولدي استني اهنه ٢ نقطة شكلك اتهوست
, ٢ نقطةمش كل مرة تيلم الجرة ياحمزه
, حمزه : هااخد الرجاله معااااي تقلقيش انتي يلا دعواتك
, اعتصر قلب وعد من الخوف والقلق : هات العواقب سليمه يااارب
, صفاء تترقبهم باعين خفيه لتجري اتصالا تليفوونيا
, "ايوووه هو جايلك دلوق وهياخد كل رجالته "
, رامي بفرح : وماله ينور ٢ نقطة هو يطلع احنا ننزل ع بيته ونهجموا هجومنا٢ نقطة هاهاهاههاهاههاهاهاه, خارج القائمة
 
الفصل الخامس عشر


من أسوأ ما يمكن أن يحدث في الحياة
, هو أن يكون في قلبك كلمات لا يستطيع لسانك أن يترجمها.
, - جيمس إيرل
, ٣ العلامة النجمية
, خرج حمزه يجمع رجاله بهمه ونشااط
, "يلااا ياارجاله ٢ نقطة شكلها الحرب ابتدت ٢ نقطة وانا النهارده محتاجلكم كلكم جمبي "
, =رقبتنا فداك يااباااشا
, -طول عمرنا ف خدمتك ياااحمزه بيه دا كفايه افضالك علينا
, ليكمل حمزه كلامه : عاوز 10 رجاله يفضلوا هنا يحاصروا القصر يفتحوا عينيهم زييين والباقي يجهز اسلحته وزخيرته ويحصلني يلا
, نفذ الغفر ما امرهم به حمزه
, ركضت ع الباب بلهفه منادية عليه ٢ نقطة ترك مجلس رجالته
, "يلا نفذوا اللي قولته "
, اقترب منها بحنيه : ماالك بس يااوعد ؟!
, وعد بخوف : حمزه بلاش ترووح قلبي مش مطمن
, حمزه بتنهيده : ادعيلي انتي بس
, وعد بقلق : انا مش عـ٤ نقطة
, حمزه مقااطعا : انا مش هتاخر متقلقيش يلا خشي جوا الرجاله جهزوا
, جالسه مع الهام محاولة كسر روتين الصمت والقلق
, "طنط شوزه عاصم وقعت ممكن تلبسيهاله "
, الهام قضبت حاجبيها : شوووزه ايييه ٢ علامة التعجب وهو الواد هيقوم يمشي ملبسااه جزمه ٢ علامة التعجب
, - ياطنط دي قطن وبتدفي رجله
, الهام بلا اهتمام : لا سيبه ع كده حلوة فرده وفرده لا رووح قلب سيته يااااااااااااانناااس بدررر منوووور
, بتحاول تتغلب ع قلقها وهي بتفرك في كفيها
, "طيب ياطنط هاتي ارضع عااصم شكلو جعان وخديه تاني "
, الهام : لا سبيه ف حضن سته تشبع منه رضعي بتك الاول ٢ نقطة هو ساكت اهو مش عاوز ياكل ٢ نقطة وبعدين ماتحووشي بروش لقاء دا يعني هو الواد هيتوه
, وعد باستسلام :عادي ياطنط هديه عمته خليه لابسها ٢ نقطة ممممم اسألك سؤال ياطنط ؟
, الهام مركزه مع حفيدها : اسألي ٢ علامة التعجب
, وعد : هو انتي ليه مصممه تفرقي بين عاصم وعشق ماهما الاتنين ولاد حمزه
, الهام بحده : لاا ٢ نقطة الواد واد والبت بت ٢ نقطة الواد دايما هو صلب ابوه هو اللي بيمد النسل ويرفع اسم العيله ٢ نقطة اما البت موتها احسن دول حتي هم وعيجيبوا العاار وبصراحه انا كرهت خلفه البنات
, وعد : غريبه مع ان حضرتك معاكي 3 بنات ٢ علامة التعجب
, الهام بضيق : عشان كده خلفتهم خلفة هم ٢ نقطة وع راي المثل يامخلفه البنات ياشايله الهم للممات ٢ نقطة انما الواد فششر ٣ علامة التعجب يكبر اكده ويرعرع ويملي البيت عزوه وخير ٢ نقطة ونصيحه مني ياوعد خلي حمزه يتجوز عشان يخلف يابتي ويخاوي ولده
, غصه علقت ف حلقها واوروقت عينيها بالدموع
, الهام بنفاذ صبر
, "شوووف عاد هتصغر راسها تاني ٢ نقطة ياعبيطه وانا عقولك يحب غيرك ولا يسيبك ماانتي هتفضلي مرته بردك ٢ نقطة انا قصدي بالجواز انه يجيب بطن تحبل وتظلط عيال اما انتي اللي ع الحجر ياعبيطه افهمي"
, وعد انتفض جسدها وشعرت بالوجع
, "طنط لو سمحتي هاتي عاصم انا طالعه فوق عشان عشق نامت "
, الهام بحده : انتي مش شاايفاه بيلعب مع سته ٢ نقطة كيف عاوزه تاخديه من حضني ياوعد
, وعد بتعب : ياطنط بدل مانزل واطلع تاني هاتيه هو كده كده منامش من الصبح هنيميه
, الهام بحده : لما يبكي هابقي اجيبهولك لحد عندك عااد تخوتيش (توجعيش ) رااسي يلااا
, لم تجد اي فائده من الحديث معها ٢ نقطة هزت راسها بالموافقه وحملت صغيرتها وصعدت لاعلي وهي بداخله شلالات من الدموع
, في سرها : فينك بس يااماما يعني كان لازم تسافري وتسبيني
, دلفت الي غرفتها ووضعت بنتها بجوارها والقت بجسدها بتعب ومرارة الحرمان
, ثم اعتدلت وامسكت بصورته بعيون متورمه من كثرة البكااء
, "سامحني ياحبيبي سامحني ٢ نقطة بس و**** ماهقدر اشوفك مع واحده غيري ٢ نقطةحاسه اني موجوعه اوي ٢ نقطة يارب احميه واحفظه وامنحني الصبر يااارب "
, دخلت لقاء غرفتها حامله حمزه ابنها
, "والجميل قااعد لووحده لييه اهنه٢ علامة التعجب "
, مسحت دموعها : تعالي يالقاء اقعدي
, ٣ العلامة النجمية
, في المطبخ صفاء بهمس : ايووه ي سي يارامي هو خرج من 10 د اكده وسايب 10 رجاله حراسه ع القصر
, رامي باتسامة انتصار : طيب يلا يلا اقفلي انتي انا وصلت اصلا
, تحرك حمزه ف طريقه المظلم بين مرتفعات الاشجار وغيرها من الجبال والاحجار
, في ذلك الوقت وصل رامي ورجاله وقبل انا يدلف من سيارته القي نظره ع سميه المقيده امامه قائلا لها بنبره تحذيريه
, "اياااكي تفكيرك يوذك لحاجه كده ولا كده انا حذرتك اهو "
, سميه بضيق : المهم توصلني ع ضفة النيل زي مااتفقنا رجالتي مستنيني هنااك وهتخفي من وشك خاالص
, رامي بسخريه وهو يصفق بكفيه : هيحصل هيحصل ٢ نقطة مع انك هتووحشيني اووي ياسوسووو
, دلف من سيارته وجميع رجاله المسلحين
, لاقتحام قصر الخياط بخطه ف منتهي الذكاء للقضاء ع رجالة الحرس واحد تلو الاخر بطريقه محكمه
, كانت سميه جالسه ف سيارته محاوله فك الحبال بفكيها
,
, وصل هو ورجاله داخل القصر مع سقوط طلقاات الرصاص كالمطر فوق رؤوسهم
, فزعت وعد بمجرد سماعها صوووت ضرب النار ٢ نقطة ركضت ناحيه النافذه لتري ابن عمها ورجاله اقتحموا جنينه القصر ٢ نقطة يقفز الهلع والرعب بداخلها
, لقاء بخضه : اي صووت النار ده ياوعد٢ علامة التعجب
, اترعش جسدها ووانحنت لتزيل السجاده بسرعه وجسم منتفض
, لقاء بصدمه : هتعمل اي ياوعد٢ علامة التعجب
, ع حدا كانت سيارتهم تنطلق بااقصي سرعه هو ورجاله ليتفااجي بتساقط الاشجار خلفه لتعيق طريق عودته توقف بسيارته ودلف منها ليري ماحدث
, -وقفت ليه ياحمزه بيه ؟؟
, اخرج سلاحه وهو يتفحص المكان ببراعه امنيه
, "احنا لازم نعاودوا ع القصر حاالا ٢ نقطة ابن الكلب عملها تاني ٢ نقطة هموا ياارجاله يلاااا "
, ليأتيه صوت انثوي من فوق الجبال مختلط بصوت ضربات النيران
, "و**** وجيت لقضااك ياولد الخياااط "
, اتصدم حمزه لينادي بصوته الاجش وهو يركض
, "احمي ضهري يااااسييييد "
, انتشر رجاله ف كل مكان لتشن الحرب بينهم
, نجوي بنبره امره لرجالتها : هااتوولي ولد الخياااط حي هقتله بطريقتي يلااا ياارجاااااله يلا ياديابة الجبلللله عشاااكم عليّ النهارده
, وقف خلف سيارته يتفادي ضربات الرصااص
, سيد : القصر ف خطر يااحمزززه بيه
, حمزه وهو يرد عليهم بطلقات الرصاص : انا لازم اوصلهمممم حاالااا
, وعد رفعت غطي السرداب بصعووبه وهي بتاخد نفسها وبخوف ولهفه
, " هااتي عشق هاااتي عشق وتعالي يالقاء انزلي تحت اوعي تتحركي خلي بالك من عشق يلااا هنزل اجججيب عاااصم واجيلك ابن عمي مش ناوي ع خيير ٢ نقطة استني خدي التليفوون نوري بيه هتلاقي النور ع ايدك اليمين "
, ٣ العلامة النجمية
, "سيييييب وااااد ولددددددددددي ٢ نقطة هاااكلللك ياولد نجووي "
, قالت الهام جملتها بصرااخ وهي بتقااوم رامي وتعضه ف كفه بسنانها بكل قوتها
, نزلت لقاء ومعاها الولاد قفلت عليهم وعد من فوق وبسرعه فتحت الباب
, وصرخت بصوووت عالي فوجئت بالمعركه الجسديه بين ابن عمها والهام
, في لمح البصر اطلق رصاصه عليها بتلقاائيه انبطحت ارضا وجسدها يرتعش
, "هاااتي سللللااااح ياااااوعد وطخيييهم "
, قالت الهام جملتها بصرراخ وتوسل
, نزلت وعد وهي ع اخر نفس
, " ابوووس ايدددك سيب ابني يااارامي ٢ نقطة بص هديك كل الفلووس والورث خددهم مش عاووزاهم بس ابني لااااا"
, احد رجاله امسكها بقوه وكبل كفيها بيده وقيد حركتها
, "لااااااااااااااااااااااااااا سيب ابنننني عااااااااااااااااااااااااااصم ٢ نقطة الحقنننننننننننني ياااحمزه "
, قالت وعد جملتها بصررراخ محاوله المقااومه بشتي الطرق
, ليضرب رامي الهام ع راسها بمؤخره سلاحه حتي غابت ع الوعي تماما
, ارتفع صوت صراخ وعد بشكل هستيررررررررررري اشبه بالجنوون
, "عاااااااااااااااااااااااااااااصصم ابنننني لااااا ياااارامي "
, ليضربها الرجل بقوه ع راسها
, وجد صفاء بااسمة امامه
, " انا لميت خلقاااتي اجي معاك دلووق عشان ابن الخياط لو كشفني مش هيرحمني "
, رامي بدون اي رد : اخرج سلاحه وفرغه ف بطنها
, لنتظر اليه بذهول وعيون متسعه حتي سقطت ارضا
, رامي باابتساامه عريضه : اصلي مااعحبش الخووونه!
, ٣ العلامة النجمية
, خرج حاملا الرضيع بين يديه
, "تفضلوا اهنه لحد ماولد الخيااط يجي ٢ نقطة عاوزو مكتف حي وانا هموته بطريقتي فاااهمين "
, خرجت لقاء من داخل السرداب بعد ما تركت الصغار ف القاع واحكمت الاغلاق عليهم
, اسرعت تبحث عن سلاح حمزه ٢ نقطة واخيرا وجدته ف درج المكتب وبجواره الذخيره ملئتها بسرعه
, وقفت خلف النافذه وجدت رامي حاملا ابن اخيها
, اطلقت رصاصه بغل وقسوه ولحسن حظه لم تصيبه بل صوبت الاسلحه تجااها بغزاره ٢ نقطة ركضت لقاء بلهفه الي الطابق السلفي لتتفاجي بوعد والهام منبطحين ارضاا
, "ياااااااااااااااااااااااااامري "
, -رامي بيه الحق اهل البلد كلهم اتلموا ومعاهم اسلحه وجااين ع اهنه
, وصل عند باب سيارته : اللي يفكر يقرب ناحيه القصر طخووه المهم متتحركوش من اهنه الا ومعاكم ولد الخياااط
, ٣ علامة يساوي
, سيد بانفعال : هنعملو اي ياحمزه بيه ضرب النار مش مبطل مش عارفين نهرب منيهم
, حمزه تفكيره اتشل : لازززم نووصل القصر بااقصي سرررعه ٢ نقطة خليكم انتو اهنه وانا لازم الحق مراتي وعيالي احمي ضهري انت بس يلا
, تسلل حمزه بمهاااره قتاله بين ضربات الرصاص محاولا ان يتفداها
, لاحظت نجوي حركته وتسلله بين الاراضي الزراعيه التي تقع وسط الجبال
, نجوي مسكت سلاحها : اوعوا توقفوا ضرب ٢ نقطة هجيبك ياولد الخياط بنفسي
, ركض حمزه بااقصي سرعه باحثا ع سياره توصله ليتفااجئ بنجوي خلفه مصووبه سلاحها
, "للاسف مش هتعرف تهرب مني المره دي ياابن الخياااط "
, حمزه بنبره تحذيريه : ناووووويين ع اييييييييييييييه يااعوان ابليس ؟
, نجوي بضحك هستيري : متخافيش رامي ولدي زمانه خلص ع الحلوة مرتك وعيالك وانا اهنه هشرب من دمك ووازع لحمك ع الدياابه
, ليتشقلب ف الهوا بحركه بهلاوانيه ليسقط سلاحها ارضا
, وبمهاره قتاليه يلف جسدها تحت كتفه ويضغط بذراعيه ع عنقها
, "المصيبه مش فااضيلك كنت انا اللي شربت من دمك "
, دفعها بكل قوووته ع حجر حتي سالت الدمااء من راسها
, ٣ العلامة النجمية
, في العربيه
, سميه اخيرا قدرت تفك الحبل المربوطه بيها
, رامي بيسووق بااقصي سرررعه
, "انت رايح فيين٢ علامة التعجب ٢ نقطة وهتعمل اي ف الواد دا دا بيعيط يااحرام "
, قالت سميه جملتها وهي مازالت تمثل انها مكبله الايدي
, رامي بفرحه
, "هقتلوووه ٢ نقطة لالالا هدفنوا حي وهصوروا لامه وابعتهاله عشان تتجنن ههاهاهاههاهاهاهاها "
, سميه : طب وانا مش هتوصلني لضفة النيل
, =اصطبري انتي عاااد تاكليش راسي لسه حسابك مجااش مش يمكن ادفنك مع الواد تونسيه تحت
, نظرت له بتوووعد
, وصل مكان مظلم مهجوور لا ينيره الا كشافات السياره
, دلف منها بتوعد وقوه وفتح الشطنه وطلع فااس ليحفر به
, تراقبه سميه بخوف ورعب
, بعد بره من الزمن عاد الي السياره مجددا وفتح بابها
, حاملا ابن حمزه والقااه بقسووه داخل الحفره
, اضاء كشااف الهاتف ليصوره فيديو
, "ههاهاههاهاههاهاهها شااايفه شاااايفه ياوعد ولددك اهوو استني هركزلك ع وشششه ٢ نقطة شوووفي وانا بحط عليييه التراااب اززاي ٢ نقطة هاههااهاهاههاه ماتبكيش يااقلب امككككككك هقتلكك دلوووق بيددددددي اشبعي من ولد يااوعد قبل مااعطيهه تذكرة لفوووق لفوووق قوووي"
, ابتعد قليلا عن الرضيع محدثا نفسه
, "هااا ويلا سنت لوعد وكمان سنت (send )لحمزه يلااا عشان يملووا عينهم من المحرووس ولدددهم "
, ارتفع صريخ الرضيع ونحرهه
, وفي لمح البصر تقدمت تجاهه باقصي سرررعه لينظر لها بصدمه
, لتضغط ع البنزين بقوووووه ليتطرم جسده بالسياااره
, فظلت تفرمه بعجلاتها
, ذهابا واياابا حتي لم يعد فيه شيء من جسده صالح ليدفن
, ثم دلفت من السيااره وامسكت بالرضيع بحب وحنيه وازاحت الاتربه من وجهه وجسده وتأملت ملاحهه بحب
, "سامحني يااحمزه معرفتش اوصلك ع الاقل اخد حاجه من ريحتك قبل مااهاجر ٣ نقطة بس بس يااحبيبي بس متعيطش ٢ نقطة انا ماما سميه "
, ٣ العلامة النجمية
, اقتحم رجاله البلد ومن بعدهم رجاله الشرطه قصر الخياط وقضوا ع رجاله رامي نهائياا وصل حمزه ع اخر نفس للقصر مهرولا ومفزوعا
, "ووووعد ياااوعد "
, جالسه ع الارض ف حاله صمت تااام معاوله استيعاب ما حدث
, نكس ع ركبتيه : وعد فووقي وووعد حصل ايييييه حد يجاووبني ولادي فييين٢ علامة التعجب
, الهام بتصرخ بووجع : خدووووا الواااد الحيللللللللللله يااحمزه ٢ نقطة الحق ولدكككككك يااحمزززه
, وصلت رساله رامي ع هااتفه ٢ نقطة لتتسع حدقة عيووونه بذهول وتوعد
, "يااابن الكللب يااابن الكلللب ٢ نقطة اقسممم با**** ماهيكفيني فيييك دممم عيللتك كلها يااابن الكلب "
, غادر قصره مسرعا ع اخر نفس وركب سياره اخري بااحثا عن ابنه ف كل مكان
, "هولع فيككككك حي لو ولدي جرا له حاااجه "
, قال جملته وهو يضرب مقود السياره بغل وتوعد مع خليط من الدموع والالم
, وصلت سميه للانش الصغير الذي كان ينتظرها ف النيل وهي حامله ابن حمزه بين يديها
, "يلااا اطلع بسسرعه يللللللا "
, احد رجالها: مين دااا٢ علامة التعجب
, سميه بخوف وقلق: بقوووولك اتحررك بسرررعه يلااااااا ٢ نقطة مافيش وقت
, ٣ العلامة النجمية
, فاقت نجوي ببطء والم : اااااااااااه ياارررراسي ٢ نقطة حقتللللكككك يااولد الخيااااط اااااااااااااااااااااااااااااااااااه فيين سلاااحي فييييينه
, قضي رجاله حمزه علي قطاع الجبال نهائيا منهم من اصيب ومنهم من قتل واخر من استسلم
, طلعت شمس يووم جديد وماازال يبحث عن فلذه كبده وصغيره
, "وصلني لمكتب وزير الداخليهه عقووووولكك "
, السكرتير : حااضر حاااضر ياابااااشااا
, *اتفضل ياحمزه بييه
, =بلا بيييه بللااااا زفت تقفلللوووا المينا والمطاااراات مش عاوز دبانه تخرج ولا تدخل لحد ماالقي ولللدي
, *فهمني بس يااحمزه بيه ف ايه
, =ولدي خطفووا ابن الابراااهيييمي اتصرررف معاااااالييييييييييك
, *تمام تمماااام اقفل انت وانا اديهم امر بالتفتيش والتحري ع ابنك متقلقش
, كمل السير ليتفاااجيء بمجموعه من الدياابه تنهش في جسمان ما
, اطلق ضربات ناار ف الهووا ليفزعهم
, ركضوا الدياابه خوفا منه ليتفااجئ بجسمان رامي الممزق والمتلاشي الاجزااء
, وبجاابنه حفره صغيره
, نكس ع ركبته بااحثا عن ابنه ولكن بدووون فاااايده
, زفر بقوووه وابتلع ريقه : ولللددي معقوووله الدياابه كلتتتته ٢ علامة التعجب
, ليقطع تفكيره هاتف من شيخ الغفر
, "ايوووه يااسيد حوصل ااايه "
, سيدد : كله تمام يااابيه بس ملقنااش المره
, ليتفحص حمزه بعيونه ف المكان: سميييه ٥ علامة التعجب بص اسمعني ززززين تقلبلي البلد انت والرجاله ٢ نقطة ولدي اتخطف ياااسيييد
, سيد بفزع : وووووه كيف اككده ٢ نقطة تقلقش مش هنخلوا بيت اما نفتشووووه
, حمزه : لا اسمعني روح الضفه واسال اذا كان ف حد اتحرك من هناااك ولا لا
, عاود اتصالات هاتفيا اخر
, " هبعتلك صورة واحده توزعوا صورتها ع جميع مراكز الشرررطه ٢ نقطة وتمسكوووها فااهميني "
, ٣ العلامة النجمية
, جالسه ف الانش الذي اوشك ع حدود البحر المتووووسط
, "هنروووح فين حضرتك "
, بعد ماغيرت ملابسها
, " الاوراق ال طلبتها جااهزه ؟! "
, _ كله عندك فالشنطه دي
, لتدور بعيونها وتتفحص المكااان الذي تحاصره الميااه من كافة الاتجاهات
, " اول سفينه طالعه من المينا امتي وع فين٢ علامة التعجب "
, السائق : كمان نص سااعه سفينه طالعه ع تركيا
, سميه بلهفه : اسمعني كوويس ٢ نقطة
, السائق : معاكي
,
, سميه : هتطلع ع هننناك وانا هظبط الدنيااا ٢ نقطة عاوزاك بعدها تقلب الانش ف البحر وتنشر خبر مووتي فاااهمني قولت اااايه ؟
, وصلت سميه المينا ولحسن حظها كانت السفيه ع وشك التحرك
, وصل مجموعه من الشرطه
, "وقف السفييينه دي يااابننييي "
, قفز ف قلبها الرعب حضنت عاصم : اششش اشششش اهدي يااحبيبي متعيطش
, ثم اكملت بقلق : اعمل ايييييه انا دلووقتي ٢ علامة التعجب
, لتنظر لسيده جالسه بالقرب منها معاها 3 *****
, " ممكن تخليه معااكي ٢ نقطة هروح بس الحمام وارجع "
, =وماله ياحبيبتي زي ابني
, ظباط الشرطه معااهم صوررة لسميه بيدوروا عليها
, تسللت ببطء وخفيه ونزلت اخر دور في السفينه في غرفة التحكم وهي تلتقط انفاسها بصعوبه
, "اعمل ايييه انا دلوقتي بسسسس ٢ نقطة انسب حل افضل هنا لحد مايمشووا "
, احد العساكر للسيده التي تركت عاصم معها
, "ولادك دوول "
, =اه ولادي
, "وريني شهادات ميلادهم "
, =استني ٢ نقطة اهم اتفضل
, تفحص العسكري شهادتين ثم اتي صااحبه
, "بيقولوا اللانش الل كانت فيه الست اللي خاطفه الولد غررق تعالي تعالي "
, العسكري بسرعه اعطي الشهادات للسيده : اتفضلي اتفضلي
, بعد مرور عدة دقاائق شرعت السفينه بالتحررك
, تنهدت سميه واخيرررا خدت نفس بارتيااح
, طلعت ع متن السفينه وخدت عاصم وشكرت الست
, = رضعييه شكلو جعاان
, سميه اتصدمت : هااا ارضعه ٢ علامة التعجب
, = ايوه ياحبيبتي هو انتي ام جديد ولا اييه ٢ علامة التعجب
, سميه بارتباك : اه ٢ نقطة اصل مااينفعش ارضعه عشان الدكتور مانعني ونسيت اكله ف العربيه
, =حراام عليكي ازاي تنسي اكله ٢ علامة التعجب هاتي هااتي هرضعه انا دا برضو من دور ولدي
, سميه ابتسمت : بجد ٢ نقطة طيب خدي اهم حاجه يبطل عيااط
, الست بتعجب ف نفسها : انتو امهااات اززاي بس ٢ علامة التعجب
, خدته من سميه وحدقت النظر ف عيونه
, "شكلو حلو اووي **** يخليهولك ٢ نقطة واسمه عااصم كممان ماشاء **** "
, سميه بتوتر : تسلمي ٢ نقطة هتعبك معايا
, ٣ العلامة النجمية
, اتصال تليفوووني لحمزه
, "حمزه بيه البقيه ف حياااتك "
, فرمل عربيته بقووة
, "انتت عتقووول ايه "
, - العسااكر لقيوا لانش مقلوب والتحريات اثبتت انه كان فيه الست اللي بعتلنا صورتها ومعاها *** والاتنين غروقوا ف البحر وجار البحث عن الجثث
, لسانه اتشل عجز عن الحركه عيونه اوروقت بالدمموع والدم اتجمدت ف عروووقه قفل الخط بصدمه وذهووول بعد مرور بضعه دقاائق مسح وجهه بكفيه
, "لا حول ولا قووة الا ب**** ٢ نقطة مش معقوووله "
, دور سيااارته وعاد الي القصر ليجدها مكانها لم تتحرك ملقاه بجسدها ع الارض
, قرب منها بااسف وحزن شديد
, انتفض جسدها : ابني فييين ٢ نقطةفينن ابني يااحمزه ٢ نقطة جبته معاااك صح ؟؟؟
, ضمها لصدره بحب وحنان
, الهام مربعه سايقها ف الارض نادبة الخدين
, "خدوا الوواد من حضن سته يااحمزه .ااااااه ياوجع قلبي علييييك ياضناايا"
, وعد قد غسلت الدموع وجهها
, "ابني فين ياحمزه ٣ نقطة قوولي ان هو بره هاا طمن قلبي عشاان خااطري"
, لقاء حاضنه حمزه وعشق الصغار وبنبره ممزوجه بالعيااط
, "مااتتكلم يااحمزه سااكت لييه متوقعش قلبنا "
, بصوت متبطء وكانه يستجمع قوواه
, "وعد ٢ نقطة عااصم ابننا ف مكان احسن دلوقتي ."
, ارتفع نحييب وصراخ الجميع لتنهرره بجنون وصررراخ
, "بس بس متقووولش كده لااااا ابني عاااااايش يااحمزه انت متدوورتش عليه ٣ نقطة حتي شوووف شوووووف
, (لتقووم وتقترب من فرده حذائه الصغير الملقي ع الارض )
, شوووف لسه ملبسهوووش تلاقيه بردان دلووقتي حبيب قلبي ٢ نقطة
, (لتمسكه من ذراعيه بتوسل ) اوعدني انك ترجع ابننا يااحمزه هاا يلا اوعد وعد حبيبتك ومرااتك "
, لتنسكب الميااه من عينيهم بقووه وغزارهه
, الهام صووتت بعويل : يعني اااايه الواد الحيله مااات خلاااااااص ياافرررحتك اللي ما تمت يااولدي
, وعد بصراااخ : بس بس ابني مامتش ٢ نقطة
, لتبتعد عنه قليلا وهي تلتقط انفاااسها بصعوووبه وتمسك كفه وتضعه ع قلبها
, "سااامع سااامع يااحمزه لسه قلبي بيدق ٢ نقطة يبقي ابني لسه عاايش هو ماامتتش و**** مامتش ٢ نقطة اتصرف رجعه عشااان هو وحشني اوي ومش بيعرف ينااام غير ف حضني ٢ نقطة ولما اغنيله "
, ضمها لصدره بقوه كإنه يستمد القووه منها
, "وعد اهدي وارضي بقضاء **** "
, لتنهررهه بقوووه : متقوووليش اهدي ٢ نقطة انا ٢ نقطة انـ انا قولت لمامتك هاتيه صممت رايها ومرضيتش ٢ نقطة و**** كنت هحميه زي مااحمييييت اختتتته ٢ نقطة رجعلي ابني يااااااحمزه ابووووووس ايييييدككككككككككككككككك
, ٣ العلامة النجمية
, مرت قرابة الشهرين
, مازال حمزه يبحث عن صغيره حد الجننووووون
, جالسا في بيت ربه وينااجيه بصوته الاجش الممزووج بنبره البكااء
, "ياااااااااااااااااارب يااارب لوو عاااايش احممممممييييه ودلنننني علللللللللييييييييييييه ياااااااااااااااب ساااعدني انا عملت كل حااجه اقدر اعملها ٢ نقطة الباااقي عليك انت ٢ نقطة انا ضعيف قوووي ٢ نقطة قويني يااارب "
, لينفجر ف نوبه البكاااء متوسلا ومنااجياااا لربه
, جالسه ف بيت جدها حاضنه صغيرها
, في غرفتها تقبل ابنتها الشئ الوحيد الذي تبقي لها من ذكراهُ ٢ نقطة لتدمع عيونها بأسف
, " سامحيني يابنتي مقدرتش احمي اخوكي ٢ نقطة بس هقدر احميكي من شر ابوكي وعيلته "
, لتنظر لها صغيرتها التي لم تتجاوز اشهر م العمر بحزن
, لتتفاجئ بدخوله المفاجئ الي غرفتها
, لتضع ابنتها ف سريرها الصغير ٢ نقطة وتاخذ نفس عميق كإنها تريد استجماع ما بداخلها من قوة
, فريال تمنعه : ياحمزه تعالي بس نتكلم تحت
, حمزه بنبره محذره : سيبنا لوحدنا يافرياااال
, " سبينا يااماما ٢ نقطة انت جيت هنا ليه ٢ نقطة اطلع بره بقولك ٢ نقطة قولتلك مش عاوزه اشوفك غير لما ترجعلي ابني يااحمزه "
, قالت وعد جملتها بقوه وحزم وهي واقفه ولم تنظر اليه كإنها تتجنب النظر في بريق عينه ضمانا للحفاظ ع قوتها
, غادرت فريال مجلسهم واغلقت الباب خلفها
, ليقترب من ابنته ويقبلها بحب
, ثم يعاود النظر اليها
, " يلا ياوعد لمي خلاقاتك وع بيتنا ٢ نقطة كفاياكي قعاااد لوحدك اهنه "
, وعد ابتعدت عنه بقولك : اطلع برا ياحمزه احسن مااصوت واجيب الغفر يرموك برا انا مش عاوزه اشووفك واظن اننا اتكلمنا ف النقطه دي وانت عارف شررطي عشاان ارجع
, ثم اشارت له بسبابتها محذرة : وانا بقولك اهو ابعد عننا ياحمزه ٢ نقطة انسي ان ليك بنت زي مانسيت انه ليك ابن ومعرفتش ترجعه ٢ نقطة مش انت حمزه الخيااط اللي مافيش حاجه تقدر تقف قدامه ٢ نقطة طلع فييه وضيعت ابننا بسبب مؤامرات فااشله
, لتقترب من الباب وتفتحه : يلا اطلع برا مش عاوزه اشوف وشك هنا تاني عشان م كل قلبي بكرهك ٢ نقطة بكررررهككككككك
, ليراقب تصرفاتها بدهشه واسف ٢ نقطة هذه وعد بجبروتها وقوتها تقف امامه
, اقترب من الباب واغلقه بقوه
, واقترب منها حتي ارتطم ظهرها بالحائط ويحاصرها بذارعيه المستند بهما ع الحائط
, " انتي سمعتيني قولت اي ؟؟ يلا تلمي هدومك عشان نروحوا ع بيتنا وهناك لينا حسابنا "
, لتشعر بانتفااضه جسدها بمجرد قربه منها ٢ نقطة فانها حقا يلتهف كيانها شوقا وعشقا له ٢ نقطة لتدفعه بعيدا
, " ابعد عني مش طايقاك ولا طايقه ريحتك افهم بقي بكررررهك ٢ نقطة وبعدين مش طاايقه امك اللي ضيعت ابني باانانيتها وطمعهاا ٢ نقطة حمزززه طلقني "
, تقع كلماتها كجمرات من نار ع قلبه ليتغيب عقله تماما
, ويسيطر عليه فكرة انها ملكه ولا احد يمتلكها سواه
, لتعاود النظر له : وحط ف دماغك هطلقني ولو مطلقتنيش هخلعك
, ليمسكها م معصمها بقوة ويدفعها حتي ارتطم ظهرها بالحائط بقوة وينهال عليها بقبلاته الناريه يلتهم شفتيها بعنف وقسوه ليمضغهم بين فكيه من الشوق واللهفه
, محاولة الافلات منه ولكنه تغيب وعيه تماما
, ازداد من ضمه اليها ونيران الشوق تكاد ان تحرقهم سويا فانها برغم عنادها معه الا انها اشتاقت لعبير شفيته لامان احضانه واحتوائه ٢ نقطة
, واخيرا ليترك شفتيها المتورمين حتي تساقطت منهم قطرات الدماء من عنف تقبيلاته
, ليبتعد عنها قليلا وياخذ نفسه بصعوبه بالغه
, لتنظر اليه نظرات لم يفهمها هل مازال قلبه يناديه ويرفض بعده ٢ نقطة ام طغت القسوة علي قلبها فلا تود وجوده
, فتقول بانفاس متقطعه ودموعها تسيل ع وجنتيها
, " بقولك طلقني ياحمزه ٢ نقطة انا بكرهك مابقتش بحبك ٢ نقطة "
, لينظر اليها بتوعد وصوت اشبه بالصراخ ينهرها بقوة
, =اول واخر مرة اسمعك تقولي طلقني دي ٢ نقطة حمزه مايقدرش يعيش من غيرك٢ نقطة افهمي بقي مصممه تشيلني ذنب حاجات ماليش يد فيها لييييييه
, لتقول وسط انسكاب دموعها بغزاره
, " بس وعد تقدر تعيش من غيرك ٢ نقطة وانا عشان اريحك من الذنب دا طلقني يااحمزه وروح اتجوز وهاات لالهام العزوة والولاد بدل الل ضااع مااااصلها فرااخ "
, لتشعل كلماتها النيران بداخله اكثر فيقترب منها
, " كدابه وبتكدبي وعد مابتقدرش تتنفس من غير وجود حمزه وهثبتلك انك بتحبيني وكله دا من عنادك وشيطانك الل مصورلك اوهام ٢ نقطة اوهااام هتحررقك يااوعد ٢ نقطة لييه مصممه تعذبني وتعذبييي نفسسسك ليييه ٢ نقطة ايماانك ضعف ليه كده ٢ نقطة انا عملت فوق طااقتي وزياااده اعمل اي تااني"
, ليقترب منها بشراسه ويمزق سترتها بكل قوته ليرتفع صوت صراخها بين يديه ٢ نقطة مابين شوقها له وبين عنادها ونفورها منه
, ليتجاهل صراخها تماما ويهم بقبلات اكثر حراره
, به اكثر وتعانقه وكإنها تود تكسير الحواجز والضلوع بينهم
, حتي امتزجت دموعه بدمووعها
, ضمها لصدره بقووووه اكثر
, ليقترب بها لفراشهم ويضعها عليه وهي مازالت عالقه بعنقه
, فيلعود مجددا لالتهام شفتيها بقوه يكاد ان يكتم انفاسها من حرارة قبلاته
, لتنسكب دموعها ع وجنتها فسرعان مايقبلهم بحب ويجففهم بانامله
, فليهمس ف اذانها : اعذريني كنتي وحشاني اوي ٢ نقطة مش هقبل ع نفسي اجرحك اكتر من كده ياوعد ٢ نقطة تعالي ارجعي ٢ نقطة ارجعي مع حمزه حبيبك اللي مايقدرش يعيش من غيرررك
, لتلتقط انفاااسها بصعوبه بالغه
, "واكوون محرمه عليك لحد ماترجع ابننا ياحمزه ٢ علامة التعجب"
, حمزه اتسعت حدقه عيونه : اييييييييييييييييه ٢ علامة التعجب, خارج القائمة
 
الفصل السادس عشر


"أودُّ إخبارك بأنه لا يمكن لروحٍ مثل روحك سوى أن تنشُر الحُب من مجرةٍ لمجرة وتسرق الدهشة من قلب إلى قلب ٢ نقطة لم أكُن أنويك حُبًا، لقد وقعتُ فيك سهوًا."
, ٣ العلامة النجمية
, وقعت اخر كلماتها كالصاعقه ع اذانه ٢ نقطة جمرات نار علي قلبه
, ليصمت قليلا وتراقبه بعيون غارقه بالدموع
, وعد بصوت متردد وهي مازال متمدده بجسدها امامه
, " موووافق ٢ علامة التعجب"
, زم شفتيه ورفع حاجبه والقي عليها نظره جاانبيه
, "وانتِ هتقدررري؟ "
, ليرتجف جسدها من كلماته وتنهمر دموعها بغزاره
, ليمرر امانله علي جميع اجزاء جسدها برفق
, ثم ينحني قليلا ويقبل جسدها بهدوء حتي تصدر انين التوجع والتالم
, نهض مسرعا وامسك كفها ليساعدها ع النهوض ويقفها امامه وبين يديه
, ويزيح خصلات شعرها خلف اذنها ويميل عليها ليقبلها برفق وهو يتأمل ملامحها بهيام
, ارتجف جسدها اكثر وانتفضت بين ذراعيه
, انحني ليقبل عنقها والجزء العلوي من جسدها بحب
, حركت شفتيها لتحدث سرعان من التهم حديثها بقبله حاره
, ممررا انامله ع خصرها بحب ودفء وشوق
, استسلمت وعد بين يديه كالفراشه التي تريد ان ترتشف من كل جزء ف جسده رحيقا
, التحما سوويا بحب ودفء وهيااام حتي ذابت فيه عشقا وهي تتأوه بلهيب الشوق والوجع تحت حصاره
, فجأه دفعها بكفيه بعيدا عن جسده
, "هااا هتقدري تحرمي نفسك من حضن حمزه ؟
, قساوة قلبك هتطاوعك تحرمي حمزه منك ٢ علامة التعجب
, عاوزه تخالفي شرع **** ياوعد ٢ نقطة طب ليييه ٢ علامة التعجب
, لييه مصممه تطلبي حاجه هتعاقبك انتي قبلي ؟٢ نقطة تحبي اثبتلك دا فعليا
, تحبي اكمل امتلاكي ليكِ ٢ نقطة عشان تعرفي انك اللي بتطلبيه دا مستحيل
, ودا مش هتقدري تنفيذيه انتي اصلا ٢ نقطة ليييييييييه كده وانتي عارفه ان حمزه مالهووش غير حضنك اللي بيرمي فيه كل اوجااعه ٢ نقطة تقدري ف ليله تناامي بعيد عن حضي
, تقدري في يووم تنامي من غير مااقولك شعر وقصص كل ليله
, تقدري لما اوحشك متقوليليش متجيش تترمي ف حضني ٢ نقطة متقدريش تضفي نار شوقك ٢ نقطة لو هتقدري هتعملي كده ٢ نقطة انا حالا اخد عهد قدام **** انك محرمـ"
, لتكتم حديثه بقلبه نااريه مختلطه بشلالات الدمموع وتعانقه بحب
, "وعد متقدرش يااحمزه ع كل دا ٢ نقطة لالا متقدرش "
, تنهد بارتيااح وهو يضمها اليه : شووفتي بقي انك مصممه تعذبينا احنا الاتنين
, ابتعدت عنه : بس انا مجرروحه اوي ٢ نقطة ياتري هو دلوقتي عامل اي٢ علامة التعجب ٢ نقطة بياكل بيشرب ؟؟٢ نقطة بيعمل اي هتجنن٢ علامة التعجب ٢ نقطة هو وحشني قووووووي حااسه نار بتحرق جوايا ياحمزه
, حمزه اقترب منها : ووحشني انا كمان بس **** يعلم اني عملت كل االلي ف طاقتي ياوعد عشان ارجعه حتي بعد ما
,
, وعد مقاطعه : مامتش ياحمزه انا بقولك اهوووو مامتش
, حمزه احتضنها : مامتش مامتش خلاص ٢ نقطة
, وعد بتوسل : هتدور عليه تاني ٢ علامة التعجب
, حمزه : لاخر نفس ف عمري ٢ نقطة بس متغبيش عني ياوعد متحملنيش ذنب حاجه انا ماليش دخل بيها انتي لازم تكوني جمبي ٢ نقطة طول عمري مقتنع اني حمايتك وقوتك ياوعد اللي حصل دا اثبتلي العكس ٢ نقطة انا قوي بيكي وبستمد قوتي من نور عيونك دول
, وعد ابتلعت ريقها : طب والهام؟؟
, حمزه امسك ذقنها ليرفع وجهها برفق
, "مالكيش دعووه بيها خاالص "
, =هي اللي ضيعت ابني يااحمزه ٢ نقطة هي السبب
, -اختباار من **** يااوعد لازم تكووني مؤمنه بده
, اؤمت راسها بالموافقه وحاوطت خصره بذراعيها
, "هيررجع انا واثقه قلبي عمره ماكدب عليا "
, حمزه رتب ع كتفيها : هيررجع ٢ نقطة يلا عااد تعالي نروحوا
, لتتوقف قليلا بتفكير : طيب هما طلعوا له شهاده وفاة
, ابتلع ريقه بحزن : لا ياوعد لسه ٢ نقطة لو ملقوش جسمانه خلال 4 سنين هيعتبروه مـ
, لتضع اناملها ع شفتيه مقااطعه حديثه : لا متكملهااش عااايش عااايش يااحمزه
, ٣ العلامة النجمية
, ف قصر في السويد تجلس سميه مع والدها محتضنه عاصم
, "بابا انت متأكد محدش ممكن يوصلنا هنا "
, كامل : هيوصلولك اززاي يعني ياسميه ٢ نقطة وانتي اصلا ميته في نظرها وخارجه من البلد باوراق مزوره
, سميه بقلق : **** يستر
, كامل بنفاذ صبر : مش انا مش فااهم هتستفيدي اييييه من كل دا
, سميه طبعت قبله ع جبهه عاصم
, "فيه ريحه حمزه ياابابا ٢ نقطة بابا انا بكبر مش بصغير ومحتاجه ضهر وسند ولد يسندني بعد مااكبر وانت عارف اني مابخلفش ٢ نقطة ماكانش قدامي غير كده "
, كامل بحده : وفايز موافق ع المهزله دي ؟
, سميه بتلقائيه : قولنا شخصيه فايز دي اتمحت يابابا انا حاليا مجوزه فرنك الشخص سويدي الجنسيه ودا بوجي ابنه
, كامل : مش مرتااح خالص للعب العيال دا
, سميه ضحكت : شايف يابابا بيضحك اززاي وبيكبر قدام عينيا ٢ نقطة بعد كام سنه هيقولك ياجدو
, كامل : واشمعنا ابن حمزه كان ممكن تتبني اي *** غيره
, سميه بتلقااائيه : عشان بحبه ياابابا ٢ نقطة لاالا انا بعشقه كان عندي استعاد اعيش خدامه عنده بس اكون جمبه وهو رفض ٢ نقطة ع الاقل اخد حاجه من ريحته
, كامل : انانيه يااسميه اللي بيحب مابيوجعش
, سميه اتغيرت ملامحها : مش انانيه هكبر ابنه وابنيله مستقبل محلمش بيه ٢ نقطة هخليه احسن حد ف الدنيا بالعكس حمزه اللي هيكون مديون لي
, ٣ العلامة النجمية
, وصلت وعد قصره فوجئت بالهام امامها تبادلوا الانظار بضيق
, حمزه : احم احم ٢ نقطة مش هترحبي بمراة ولدك ولا اييه يااما
, الهام بضيق : مرررحب
, وعد حدقت النظر به بنفاذ صبر ٢ نقطة ضغط ع كفها واغمض عيوونه كإنها يريد ان يواسيها
, =حمزه انا طالعه فووق
, ليتفااجيء بدخوول العسااكر قصره
, داروا بجسدهم جميعاا
, وعد بذهووول : هو ف ايه يااحمزه
, حمزه هز راسه : ف اني هنفذ كل اوامرك ولازم الحق يرجع لصاحبه
, وعد بعدم فهم : قصدك ايه ؟؟
, -هفمك كل حااجه ٢ نقطة استني ٢ نقطة اتفضل اتفضل ياحضرة الظابط
, الظابط : هاا ياحمزه بيه فين الحاجات
, -كل الحاجات ف الاوضه دي دخل العسااكر يااخدوها
, دخلوا العساكر وخرجوا الشنط من الغرفه
, وبعدما انهوا عملهم
, الظابط : شااكرين لافضال معاليك و**** يابااشا ٢ نقطة انت الداخليه كلها خسرت معاليكك و****
, حمزه وضع يده ع كتف زوجته : بيتي ومراتي واهل بلدي كسبوني ياباشا ٢ نقطة مصر بين ايديكم
, القت عليه نظره بعدم فهم
, انصرفوا العساكر جميعاا
, لتسأله بفضول : ف اي يااحمزه ٢ نقطة انا مش فاهمه حاجه وكمان الظابط دا قصده اييه
, حمل عشق صغيرته من بين يديها وطبع قبله ع جبهتها وتقدم بخطوات متبطئه ليعطيها لالهام الجالسه ع الاريكه تشاهد التلفااز
, "خلي عشق معاكي ياالهام ٢ نقطة هحكي مع مرتي شوويه "
, بلا اهتمام : حطها اهنه ٢ نقطة وابقي تعالي عشاان عاوزاك ف موضوع اكده
, حمزه بحده : الهام ٢ علامة التعجب دي بتي وغلاتها متقلش جرام عن عااصم بالعكس٢ نقطة
,
, الهام وكإنها تحبس شئ ما بداخلها
, "ماهو انا مش هينفع اسكت اكده ولازززمن اتحدت ٢ نقطة عشان الوضع دا مايرضيش **** "
, حمزه القي عليها نظره تحذيريه ٢ نقطة اقتربت منها وعد
, "استني يااحمزه ٢ نقطة احكيي ياام حنان عاوزه تقولي اي "
, نادها بااسم ابنتها الكبري وكإنها تريد ان تذكرها بإنها ام لبنات ايضا
, الهام وكإنها رفعت رايه الشجاار بينهم
, "دي كمااان عتااايرررني ياااحمزه ٢ نقطة ساامع مرتك عتقووولي اييييه ٢ نقطة عاال مااهو محدش خلاها تركب وتدلل رجليها غيررك ٢ نقطة شايفه نفسك ع ايييييه يااختي اقلها البطن اللي عتجيب بنات احسن من البطن العقرر اللي ملهااش مصلحه غير ع كد الســــ "
, ارتفعت نبره صوته لدرجه اهتزاز جداااارن المنزل
, " الــــــــــــــــــــــــــــــــــهام عظيم يمين تلاته لو مابطلتي كلامك دا لهتصرف تصرف مايعجبكيش فهماااني "
, انفجرت وعد ف نووبه البكاء مع انتفااضه جسدها
,
, الهام ضربت كف ع الاخر : و**** عال عال قووي ٢ نقطة كان مالنا احنا بالنسب المطين دا مش ولد عمها هو الل خطف الواد مش عيلتها هي بوظت حياتنا وعكرت صفوانا ٢ نقطة انا قولت من اول ماشوفتها نابها ناااب شوووم يااولددي
, حديثها اعمي عيونه رفع كفه ليصفعها ع وجنتها وكإن ماس كهربي تشبث به ووتوقف عما كان سيفعله عندما راي دموعها تسير ع وجنتيها بغزاره
, "رافع يدك ع امك اللي ربتك يااحمزه "
, تنهد بنفاذ صبر :اووووووووووووووووووف استغفر **** العظيم
, لتكمل الهام تمثليتها : قسيتي قلب ولدي ع امه يااوعد ٢ نقطة دا جزاتي اني خايفه عليه وع مستقبله وعاوزه افرح بخلفه قبل مااموت ٢ نقطة هوونت عليك ياحمزه ٢ نقطة جالك قلب ترفع كفك ف وش اممككك
, اقترب منها وقبل راسها بحب : خلاص ياالهام خلااص ٢ نقطة انتي اللي بتجبريني ع حاجات عمري ماافكرت اعملها ٢ نقطة انتي ليه مش عاوزه تفهمي اني عااشقها وراحتي معاها
, الهام تكمل تمثليتها بدموع تمااسيح : وانت ليه مش عاوز تفهم اني عاوزه افرح بعوضك يااولدي
, حمزه بنفاذ صبر : غللط والف غلط حقك تفرحي بيا لما تشووفيني مبسوط وسعيد مع مراتي ٢ نقطة لما اكون حابب عيشتي معاااها ٢ نقطة انتي فكرك مش موجوع ع ولدي ٢ نقطة فكرك بعرف انام زي الخلق ٢ نقطة بس اعمل اي لازم اصبر ه بلاءه ٢ نقطة الهام عشان نعيش مرتاحين قفلي ع السيره دي وربي عشق وحبيها
, الهام بدون اقتناع : طاب بص اعمل اللي عيقول عليه الطب دا ٢ نقطة واجر رحم واحده تخلفتلك بلاش تتجوز مادام دا مزعلك ريح قلبي ياولدي
, حمزه نفذ صبره : ريحيني انتي يااااماا عاد ٢ نقطة وطول مانا عاايش نسل حمزه الخيااط مش هتدوقه حرمه اتخلقت غيرها ٢ نقطة وعد ياما مرتي وعشقي افهمي اكده زين ٢ نقطة فوتك بعاافيه ٣ نقطةيلاااا ياااوعد
, الهام بدموع : سايبني ورايح فين يااولدي
, حمزه : رايح اشووفلي بيت غير دا ٢ نقطة اصلو البيت اللي يدوس لمرتي فيه ع طرف ميلزمنيش ٢ نقطة وانا رجال صعيدي ياما كرامته من كرامة مرته
, دلفت لقاء مع زوجها من اعلي
, لقاء بفرحه : نورتتي بيتك يامرة اخووووي ٢ نقطة و**** زمااان
, الهام وضعت كفيها فوق راسها : اخوكي عاوز يهج ويسيبني ياالقاااء
, لقاء اعطت ابنها لزوجها : وووه كيف الحديت دي عااد ٢ علامة التعجب٢ نقطة حمزه مستحيل يعمل اكده
, حمزه بحزم : هاخد مرتي وامشي ياالقاء يمكن يعجب الهام
, لقاء : حوصل اي اومال واحنا لينا بركه غيرك
, معتز زوجها : ماتوحد **** يابو نسب ٢ نقطة اكيد حماتي مش قصدها
, لقاء :ماانت عارف الهام ياحمزه واتعودت عليها ٢ نقطة يعني دي اول مره ماتقولي حاجه لجوزك ياوعد
, وعد بنبره منخفضه : خلاص ياحمزه دي ام بردو وحقها ٢ نقطة وهي مقالتش حاجه كدب دي الحقيقه
, حمزه القي عليها نبره تحذيريه : تعتذري لوعد يالهامم ؟؟؟
, الهام استغربت واتسعت حدقه عيونها وسكتت
, وعد مسكت كفه : خلاص ياحمزه انا مسامحاها و**** ٢ نقطة وكل كلامها صح
, حمزه بحزم : هااا اي قولتلك يامراة ابوووي
, لتفاجئ بكلمته التي اعتصرت قلبها ٢ نقطةالتزمت الصمت
, مسك كف زوجته وتقدم بخطوات : يلا يااوعد
, ليقف ع صوت صراخها : حقك ع راسي يابتي ٢ نقطة ماتسبش امك يااحمزه ٢ نقطة امك اللي ربتك ياولدي وتمشي
, حمزه :قابله اعتذارها ياوعد ؟
, وعد تركت كفه واقتربت منها وجلست بقربها تمسحت دموعها
, " و**** بحبك ٢ نقطة بس انتي اللي مصممه تفرقي بيني وبين بناتك وتوجعيني ٢ نقطة حاسه ومقدره وجعك كويس ٢ نقطة بس قوليلي اعمل ايه ومعملتوش ٢ نقطة حقك انتي عليا اني مش هعرف افرحك تاني واملأ لك البيت عزوة وسند وبردو لو حمزه عاوز يتجوز مش همنعه ٢ نقطة بس بلاش تجرحيني كل شويه وتحسسيني بنقصي ٢ نقطة دا قضاء **** ياماما الهام ولا انتي اي قولك "
, احتضنتها الهاام بحب : سامحيني يابتي وحقك ع راسي يااوعد ٢ نقطة بس اعذريني انا ام بردو وانتي عارفه احساس الامومه ٢ نقطة تزعليش مني ياابتي
, ابتعدت عنها ومسحت دموعها المنهمره : يعني خلاص صافي يالبن وانا بنتك وعد وانتي ماما الهام ٢ علامة التعجب
, اقترب منهم حمزه وحضنهم بعدما اعطي ابنته للقاء ابتسمت الهام عندما احتضنها وقبل راسها : واحلي ماما الهام في الدنيا
, احتضنت حمزه بحب : انا اسفه ياولدي
, قبل كفها من الداخل ممازحا: هااا سيبك من الحديت دا ٢ نقطة صاافي ياالبن يعني؟؟
, لتنظر لوعد بعيون ضيقه : مممممممم هتسمعي كلامي وتقوليلي ماما دي ع طوول ٢ علامة التعجب
, ضحكوا جميعهم ع اسلوب الهام : طبعا يااماما
, الهام بفرح وابتسامه عريضه : يبقي حليب يااقشطه
, حمزه قفز الفرح في قلبه واحتضنهم جميعا : **** مايحرم قلب حمزه منكم
, ٣ العلامة النجمية
, في غرفتهم بعد ماانهت وضع ملابسهم ف الخزانه
, القت بجسدها بجواره بتعب وهي مغمضه عيونها
, انحني علي وجنتها وطبع قبله
, "سلامتك ياوعد "
, ابتسمت : نيمت عشق ؟
, حمزه بصوت اشبه بالهمس : اه خلاص هحطها في سريرها اهو ٢ نقطة واجي اشوف عشقي الكبير بقي
,
, وضع ابنته برفق ف مرقدها واقترب منها ومدد جسدها فوق جسدها
, "تعبانه اووي كده "
, انسكبت دمعه من عينيها : مش عارفه اي اللي تاعبني ياتري تعب نفسي ولا جسدي بجد من عارفه
, التهم دمعتها التي انسكبت بقبله خفيف
, " طيب بتعيطي ليه دلوقتي مش الهام خلاص مشكلتها اتحلت "
, لتتنهد بعمق : ياريت كل المشاكل كانت مع الهام ٢ نقطة هي طيبه اووي انا عارفه واي ام هتطلب كده وعشان كده عاوزه اطلب منك طلب ياحمزه وغلاوة عاصم ابننا تنفذه
, حمزه حدق النظر ف عيونها واعتدل ف جلسته
, "اؤمرني ياوعد "
, وابتلعت ريقها : اتجوز ياحمزه ٣ نقطة(لتضع اناملها علي شفتيه )
, اشششششششششششش اسمعني للاخر ٢ نقطة قولي لييه ٢ نقطة عشان لازم يكونلك ولد ياحمزه يقف ف ضهرك ويسندك لما تكبر ياحبيبي ٢ نقطة ولو علياا انا مش معترضه فكر قبل العمر مايجري بيك وبعدين انا مش بطلب حاجه حرام الشرع محللك اربعه يبقي ليه لا
, حمزه وضع انامله ع شفتيها : تعرفي ماتفتحيش الموضوع تاني ومعاكي حق فعلا الشرع محللي اربعه وخلاص خلصوا هيبقي حرام لو اتجوزت تاني ٢ نقطة لاني انتي بالاربعه ياوعد وانا هلاقي ضفرك فين تااني
, وعد :بس
, حمزه مقاطعا : بس انتي بقي ٢ نقطة هنربي عشق ونستني عاصم لحد مايرجعلنا ونقفل الدايره ياوعد وهنبقي اسعد عيله ف الدنيا ٢ نقطة هااااا عاوزه تقولي حاجه تاني لان الموضوع دا خلاص اتقفل بالنسبالي
, وعد بتردد : صحيح الظباط دول جم لييه
, حمزه ضرب جبهته بكفه : اااااااااخ كنت هنسي ٣ نقطة جم ياستي عشان الحق لازم يرجع لصحابه ياوعد ٢ نقطة مش كنتي بتقولي الاثار دي مش حقنا ولازم ترجع للدوله ٢ نقطة وانا سمعت كلامك ياوعد ٢ نقطة الاول كنت فاكر ان الحاجات دي هتسعدك وتبين غلاوتك عندي ٢ نقطة بس اكتشفت ان غلاوتك ولا كل كنوز الدنيا تعادلها
, وعد بفرح : بجد ياحمزه يعني كل الاثار اللي تحت رجعتها
, اؤم راسه بالموافقه : دا تراث وحضاره بلد ياوعد لازم يرجع ٢ نقطة بس كان ليا شرط عشان يرجعوا
, وعد رفعت حاجبها : اي هو بقي
, حمزه : ان الحاجات دي كلها تتحط ف مكان واحد ويتسمي (عشق وعد)
, عشان العالم كله يبقي شااهد ع قصه حب حمزه ووعد واكتملت بعشق وهتنور بعااصم وكمان سبت شغلي خالص **** يقدرني واقدر احل مشاكل البلدي بس
, ابتسمت وترمت بين احضاانه بحب وفرحه
, "انت اجمل حمزه فالدنيا كلها "
, حمزه : انتي الجميل اللي ف حمزه
, وعد تنهدت : طيب وايه حكايه جيسي دي كمان
, حمزه قضب حاجبيه : مع انه مش مهم اوي تعرفي بس هريحك خالص
, معالي الوزير قصدني ف مهمه
, وعد بتعجب : قصدني ٢ علامة التعجب
, حمزه ممازحا : ااه قصدني جوزك مش شويه بردوا ٢ نقطة ههه
, وعد : مممم ماشي مااشي كمل
, حمزه ابتسم ع اسلوبها : ممممم وبس كنا عاوزين نعرف الاثار دي بتطلع ازاي برا البلد وبحكمي اني بعيد عن الجيش والشرطه يعني مش موضع شبهه وبس
, زرعت نفسي وسطيهم لحد ماعرفنا طرق تهريبهم للاثار برا البلد والانفاق المحفوره ع حدود سينا والسودان ٢ نقطة وحيلهم ف تهريب الاثار مممم وبس وكانت مهمتي انتهت لحد هنا
, وعد بفرحه : يعني خلاص مافيش حد هيهرب اثار تاني
, حمزه : لا طبعا ياوعد اللي كشفتهم للداخليه نقطه ف بحر من عالم كله طمع وحب للنفس وعمرنا
, ماهنقضي ع حاجه الا ولو العقول اتنورت والنفوس صفيت
, نظرت له بفخر وهمست ف اذانه : بعشقك ياابن الخياط
, حمزه ضمها بقوه :وانا غرقت جواكي خلاص ٢ نقطة عملتلك مكان وهمي تحت فيه احدث واجمل انواع العفش ٢ نقطة تيجي تشووفيه ٢ علامة التعجب
, وعد بلا اهتمام : حضنك جنتي ودا كفاايه عليا اووي
, شرع في تقبيلها بهيام وحب حتي ذابت بين احضانه
, ليهم بها ليكمل امتلاكه لها ويضفي نار حبه وشوقه
, لينتفض جسدها بمجرد تردد نحيب صغيرها ف اذانها
, حمزه استغرب :ف اي وعد بعدتي ليه كده ٢ علامة التعجب
, وعد انفجرت ف العياااط : صوته لسه بتردد جووايااا ياااحمزززه مش قاادره اتنااساااه للحظه
, رتب ع كتفها بهدوء واخذها بين احضاانه لتنام ع صدره ف سلااام وامان وهو يمرر انامله برفق ع شعرها وظهرها ليشعرها بالاحتواء والامان
, ٣ العلامة النجمية
, جاالسه ع ارصفة الشوارع في يدها صورتين لابنها وبنتها ٢ نقطة مرتديه ثيابا ممزقا وشعرا اختلط به المشيييب
, "داا ولدي ودي بتي ٢ نقطة شااايفين حلووين ازززاي ٢ نقطة هما رااحوا يضيعوا(يشتروا) عشان يجيبوا حلاوة ياكلووها ٢ نقطة اهاههاههاهاههاهاهه بس عوقوا (اتاخروا) علي قوووي ٢ نقطة شاايف شاااايف يابيه ولدي قمر كييف وززززينة رجال سوهاااج ٢ نقطة بصي يابت ياحلوة انتي ولدي اخطبهولك ٢ نقطة ودي بتي كانت من دورك اكده ٢ نقطة بس هما ماجووش ليه لحد دلوق"
, اصاب عقلها بالجنون واختل توازنها لفقدان فلذة كبدها ٢ نقطة جالسه نجوي تهتف للماره باسماء اولادها مع خليط من الضحك والعويل والاكل من صناديق القماامه بعد ما رأت جسد ابنها الذي نهشته الذئاب واخذت عائلتها كافة اموالها والقوها في مستشفي الامراض العقليه التي هربت منها وتشردت ف الطرقاات
, ٣ العلامة النجمية
, مازال الصراع قاائم بين الخير والشر منذ بدايه نشأه الخلق وحتي عصرنا هذا
, وتفضيل "الأنا" دائما حتي اصحبت هي "النية" ٢ نقطة ومن هنا اتي لفظ [ الانانيه ]
, نسيوا شريعه الحياة وقوانينها ٢ نقطة ساد الطمع وثراء النفوس بالوحشيه ٢ نقطة اصبح التعاون مصلحه ٢ نقطة الاعتذار مذله ٢ نقطة الحريه اصبحت ديكتاتريه النفوس ٢ نقطة
, واصبح الحب يباع في مزاد من يمتلك اكثر يظفر به نسوا انه ساحه مقدسه لايدخلها الا انقياء القلوب , واخيرا ٣ نقطةمهما طال ليل الظلم لا بد ان تشرق شمس الحق يوما مااا
, #نهال_مصطفي ✍
, ٣ العلامة النجمية
, عزموا بأن الحب اكذب قصه زيفُ الحياه
, حبيب وحبيه٢ علامة التعجب ٢ نقطة ولو ذاقوا حلاوة حبنا لم يبق منهم
, حائر وكئيب ٢ نقطة اشعر انه سيعود يوما ما
, كي تعود لنا الحياه فالبعد ارقني واوقد بداخلي حزنا اجهل منتهاه
, فإلي متي تبقي المشاعر فالقلوب رهينه ؟
, والي متي تبقي الحروف سجينه خلف الشفاه ؟
, اقترب من معشوقته يحتضنها من الخلف هامسا تلك الكلمات وهي مترتديه ثوبها الاسود واقفه وراء الزجاج وبداخلها نيران الفراق تشتعل ٢ نقطة بداخله لهيب حب اقتحم منتصف طاه اشتعل بفراق جزء منها ٢ نقطة لتدون خلف زجاج النافذه تاريخ ميلاده
, حمزه : مش هتنزلي تتغدي
, وعد وضعت فرده حذائه الصغير ع حائط النافذه : النهارده كملوا سنه يااحمزه ٢ نقطة عيد ميلادهم النهارده وهو لسه بعيد عني
, حبس دموعه بداخله وضمها بقوه : مصير الصبر يطرح ورد برجوعه ياوعد
, هزت راسها بالموافقه وابتلعت ريقها وكإنها تبتلع مراره الوجع ف حلقها
, ليكمل حديثه
, "هااا يلا نتغدي تحت ٢ نقطة الهام عاملالك كل الاكل اللي بتحبيه "
, قال جملته بهدوء وامان وهو يقبل اناملها
, وعد : ماما رجعت من السفر ؟؟
, حمزه ابتسم ممازحا : السيده الاعلاميه المشهوره فريال هانم بقي حد عارف يشوفها الايام دي ٢ نقطة دانا مابقتش اشوفها غير فالتلفيزيون زيي زي الغرب
, ابتسمت لتجيبه : اتظلمت كتتير لازم يكون العوض جميل ياحمزه
, حمزه مسك كفها : شاطرة ٢ نقطة طيب يلا ننزل
, هزت راسها بالنفي وتصمرت في مكانها
, قضب حاجبيه مستفهما : وقفتي ليه ٢ علامة التعجب
, ارتفع صوت دقات قلبها : وعد وحشتك ياحمزه ؟
, لينظر لها بعيون لامعه : مممممممممم قصدك اييه ؟
, وعد بحزن : باعده نفسي عنك ليا سنه ياحمزه وانت احترمت دا وعمرك ماحاولت تجبرني ع حاجه كنت تطبطب علياا وتاخدني ف حضنك زي بنتك بالظبط
, ابتسملها بحب : طيب ماانتي بردو بنتي وكل حاجه ليا ياوعد
, وعد اقتربت منه : بس وعد النهارده بتقدملك دعوة صريحه وبتقولك كيانها تعب من بعدك عنها ٢ نقطة وحشتني ياابن الخياط
,
, وقف يتأمل حركة شفتيها وهي تتحدث واقترابها منه ببطء
, "سامحني ياحمزه ٢ نقطة بس انت الوحيد اللي كنت عارف حالتي عامله ازاي وحاجه خارجه عن ارادتي "
, قبل جبهتها : بطلي هبل ٢ نقطة عاوزك تفهمي ان العلاقه بين اي اتنين متجوزين لازم تكون علاقة اتصال روحي مش جسدي ياوعد
, هامت ف عيونه عشقا ٢ نقطة اقتربا كلامها من ثغرا بعض ببطء ودقات قلب مرتفعه وعيون منغلقه كإنهم يودوا الاغراق ف اعماق بعضهم للحظات مسروق من زمن مؤلم وظالم
, مرر انامله برفق ع ظهرها ٢ نقطة تلحيط عنقه بكفها الرقيق والاخر تضعه ع صدره
, تلامسا الثغرين بتعطش وهيام يبدا بقبلات خفيفه ومتتاليه حتي غاصا الاثنين ف اعماق بعضهم البعض حدا الالتهام ٢ نقطة التحم الجسدين حتي اصبح واحد
, غرقت ف بحور عشقه للحظات نسيت جميع الامها واوجاعها بمجرد ان ارتوت من شهد شفتيه
, ليتراجعا سويا للخلف بخطوات متبطئه وهما متلصقين ببعضهم
, لف جسدها الجهه المعااكسه ليريحها برفق ع ظهرها ليروي عطشه من شهد عشقها بهيام ووله
, اصدرت بين احضانه انين الشوق والحب وهو يريحها ع ظهرها
, هامسا في اذانها : وحشتيني ياوعد
, لتاخذ نفس عميق وتدنو من شفتيه حتي ينطبقاا مجددا
, وهي تحيط جسده لتقربه منها اكثر واكثر كإنها تود كسر الضلوع والحواجز
, لحظات مسروقه من الزمن طيب بها كل منهما وجع الاخر والمه
, واخيرا يكمل امتلاك معشوقته ليتلذذ بعبيرها وبحبها المحلل له
, حتي دوت صرخه هزت كل ساكن بداخله قشعريره اصابت بدنه
, ثم استكان جسدها هدأت نفسها وهي بين يديين حبيبها الذي لم تحبه يوما
, بل علمها كيف تحبه ٢ نقطة سبح في بحر حبها عشقا واحتوائها وهو يضفي لهيب شوقه ولهفته لها ٢ نقطة ليهدا الاثنين بجوار بعضهم وتتعالي تناهيد وآآهات الحب من داخلهم
, مهما كان الالم والوجع قادر الحب ع اذابته في لحظات
, خُلق الحب ليكون راحه القلوب المتعرجفه
, واستقرار الكيان الملتهب بالشوق
, خلق ليكون امان واحتواء ودفء
, ليكون عباره عن ضجيج خفقات قلب في دجي عيون المحب يهدر كموج البحر
, جاء الحب جميلا بشكل مفرط كأنه يريد ان يعتذر لنا عن بؤس هذا العالم
, فالحب الحقيقي لا يجمع المتشابهين بل يجمع المختلفين دائما كإثنين بينهما فارق
, بالعمر او اثنين احدهما له ماض واخر يحب لاول مره
, جاء ليحطم جدران المستحيل
, ولم يخلق لافراغ الشهوات المكنونه بداخل اجساد اصحابها
, فطره خلقت لتطير بنا لحظات فوق السحاب هذه اللحظات لم توجد الا مع اشخاص امتجزت ارواحهم ببحور العشق
, فالحب سكينه لدرجه السلااام ٢ نقطة ❤, خارج القائمة
 
الفصل السابع عشر


القريب منك بعيد والبعيد عنك قريب
, كل ده وقلبي الي حبك لسه بيسميك حبيب
, حبيب عيني حبيب أحلامي ٢ نقطة حبيب دموعي والآمي
, أهون عليك أسهر بألامي ٢ نقطة واتوه نجوم الليل بظلامي
, يا رايح للي فايت لي عيوني سهرانة ولا داري
, أمانة اوصف له دمع عيوني طول ليلي ونهاري
, آه منك آه منك ٢ نقطةكل ده وقلبي الي حبك لسه بيسميك حبيب
, فاكر ولا ناسي ياما كنت بأسي
, جالسه علي ركبتها محدقه النظر بتلك مايسمي بلوح التلج المستند علي الداربزين الحديدي يراقبها بعيون فاااتنه وهي تصفف شعر جدتها التي
, اختلطت المشيب راسها
, "هاااا يالوومي حلوين الطفرتين دول ع كده اييه راايك"
, قالت عشق جملتها وهي تقفز بفرحه وتجلس امامها جدتها الهام
, الهام تحسس شعرها : وريني اكده يابت المرايه دي اشوف نفسي حلوة ولا لا
, عشق ضحكت بفرحه وهي تضع المراه امام عيونها
, "اهوو ياالومي شووفتي اموره اززاي يااخواتي علييكي يااناس جدتي قمر 14 "
, قالت جملتها بصوت طفولي وهي تطبع قبله ع وجنتيها بحب
, الهام قفز السرور داخل قلبها : والنبي انتي اللي حلوه وسكر صحيح انتي عشق وتتعشق ياقلب ستك
, لترمق بنظره خبيثه علي تلك الكائن المتبلد في المشااعر
, "اه و**** يالوومي علي صووتك كمان وكمان يمكن البيعد ع عينه يحس "
, انفجروا سوويا ف الضحك لتكمل عشق حديثهاا وهي تعد ع اصابعها
, "هااا انا ع كده حميتك ٢ نقطة وسرحتلك شعرك ٢ نقطة ممممم بااقي اي تاني يابت ياشوووشوو ٢ نقطة اخخخخخ كانت غايبه عني فين دي ٢ نقطة انما انا عامله النهارده صنيه مكرونه بالبشاميل ممم انما اي ياالومي هتاكل صوابك وراها ٢ نقطة اروح اجيبلك تتغدي ولا تستني حبيبي قلبي ؟"
, لتقوول الهام بكهن ستات : لا هتسني حبيبك قلبك ونتجمع كلنا ع الغدا
, ثم تنكزها ف كتفها : هو الواد الي هناك دا واقف ليه كده انتو متخاانقين ولا ااييه
, عشق بخبث : اااه قصدك حمزه ابن عمتو لققااء ٢ نقطة تعالي تعالي ي حمزه كلمي لومي بتسااال عليك انت مش غريب بردو
, لينظر لها نظرات توعديه ويتقترب منهم : عاامله ايه ياست الكل؟
, الهام قضبت حاجبيها : انت واخد اجازاتك من الكليه عشان تقف تتفرج علينا من بعيد اكده
, لينحني ع كفها ويقبله بحب : اصل وجودي بقي غير مرغوب فيه بالمره ياجدتي
, عشق بلمااضه :دا لسه هيقولك اصل وفصل ٢ نقطة ترديش عليه ياالهام دا اصلا مايتردش عليه
, زمجر لها بضيق ثم حدق النظر ف عيونها بنظراته الحااده التي ورثها من خاله التي ارعبتها وجعلت جسدها ينتفض
, "طيب طيب هقوم انا بقي ياالوومي بااي بااي "
, نكزته الهام بكهن ستات : روح الحقها يااعبيط ٢ نقطة وطلع روح الظابط اللي جواك دي مش هتبقي ظابط هنا كمان
, حمزه بضيق : بتدلع ٢ نقطة بنت ابنك بتدلع ياالهام
, الهام نظرت له بعيون ضيقه : وفيها اي لما تدلع دي بنت حمزه الخياط ع سن ورمح ٢ نقطةواللي بيدلع احسن منها ف ايه دي بدر ومنور ٢ نقطة قوولي قولي انتو متخانقين ليه صح
, اجابها بنفاذ صبر : رنت عليا 20 مرة ومردتش ٢ نقطة ولما شوفت الموبايل رنيت عليها 12 مره
, الهام بعدم فهم : وبعدين
, حمزه جز ع سنانه : الهانم زعلانه قال كانت مستنيااني ارن 20 مره زي ماهي رنت ٢ نقطة شاايفه دلعها ياالهام ٢ علامة التعجب دي تاافهه
, عشق التي كانت تترقبه من خلف الحائط : سمعتك ع فكره واهو انت اللي تافه
, اقترب منها بغل وضيق : وفيها اي اما تسمعي تاافهه ولا مش تافهه ٢ نقطة وبعدين لمي لسانك دا
, ليدخل حمزه والدها صاحب الهيبه والوقاار مرتديا زيه الصعيد والعمه التي ترسم شخصيته مستندا ع عكااازه الخشبي المزخرف بالفضه
, متحمحما
, "ف ايه اهنه وصوتكم عاالي ليييه اكده "
, لتركض بسررعه وبلهفه وتحتضن والدها
, "بابا حبيبي وحشتني اووي ٢ نقطة كل دا تاخيرموتنا م الجووع يااسي حمزه "
, ليرتب ع كتفها : عديها المره دي عشاااني روح حمزه
, ليرمي نظره ع ابن اخته ثم يعاود النظر الي ابنته بعيون ضيقه
, "الواد دا زعلك ف حااجه ؟"
, عشق بعنااد : ما عاش ولا كان ياابابي اللي يفكر يزعلني ف وجودك
, ضغط ع قبضه يده بقوه وجز ع سنانه حتي ظهرت عروقه ٢ نقطة ارعتبها نظراته سرعان ما اختبأت في احضان ابيها
, حمزه الصغير : عمي لو سمحت كده عاوز مراتي بس اتفااوض معاها شويه عشان هصفي شوويه حساابات كده
, حمزه ينظر الي ابنته : انتي مزعله جوزك ولا اييه ياعشق
, عشق وقفت خلف ظهر والدها محتميه به
, "مش جوزي ع فكره دا ياادوب مكتوب كتابنا ٢ نقطة واصلا انا اضحك عليا ف الجوازه دي مش عاوزاها خلاص غيرت راايي يابابي اديلو حاجاته وخالتي وخالتك واتفرقوا الخالات خلاص هههه "
, ليندفع اليها وهو بداخله بركان غضب ٢ نقطة ارتفع صووت صراخ وركضت بسسررعه ع الجنينه : خلاص يااحمزه اول واخر مره
, ركض خلفها متوعدا ٢ نقطة ليراقبهم حمزه بعيون لامعه وفرحه ٢ نقطة ثم يعاود النظر الي الهام : مسسسسا عليكي ياالهام
, الهامم : هاا عتكلمني ياحمزه؟؟
, حمزه رفع نبره صووته : بقووولك عامله ايه ياامااا
, الهام ابتسمت : وعتعلي صووتك ليه اكده سمعااك ع فكره مش مطرشه
, ارسل لها قبله ف الهواء وتركها وصعد لاعلي لمعشوووقته
, ٣ العلامة النجمية
, مازال يركض خلفها حتي تم حصارها خلف شجره كبيره
, عشق بتوسل ودلع : خلاص ياحمزه و**** اخر مره
, حمزه بتوعد : مش هعديها ولازم تتعاقبي ٣ نقطة فاكره عقابك
, لتضع كفيها ع شفتيها : خلاااص يااحمزه و**** اخر مره اخر مرره بقي احنا ف الجنينه وبابا ممكن يشوفنا من فووق
, حمزه باصرار وهو يلفها من خصرها بذراعه قبل ان يلتهم شفتيها بعشق : ابدددا حقي لازم اخدته وقتي
, صعد لاعلي وجدها جالسه بالقرب من الناافذه عابثة الوجه
, "احم احم"
, نهضت من مكانها لتحضنه : حمزه حمدلله ع سلامتك
, حمزه ضمها اليه : **** يسلمك ٢ نقطة بردو ياوعد لسه قاعده بتعدي في النجوم لحد ماعاصم يرجع
, ابعتدت عنه وهزت راسها بالموافقه :ااه لسسه ٢ نقطة وكمان كنت براقب عشق وحمزه
, حمزه بفضول : عمل اي ف بتي الواد دا
, دخلت ف نوبه ضحك : اصل شكلو شااطر زي خالو ٢ نقطة او بنتي انا اللي هبله زي امها
, حمزه ممازحا : للدرجه دي عمل اي الواد دا
, مسكت كفه لتسحبه خلف الزجاج ليجده يلتهف شفتي ابنته بحب خلف الشجره العملاقه بالحديقه الخاصه بهم
, "نهااار ابوووه اسوود ٢ نقطة الواد دا لاززمن ارببيه "
, ضغط ع كفه باسمه : بس بقي ماهي مراته ياحمزه سيبهم ينبسطوا شوويه
, حمزه بغيره : لا بردو ماينفعش حتي لو مرته دي بتي انا ملهووش حق فيها انا
, وعد وقف ع طراطيرف اصابعها لتصل لشفتيه وترتشف عبيرهم
, "بس بقي بطل العرق الصعيدي دا ٢ نقطة هي يعني عشان بنتك تبقي خلاص كده تقعد جمبك متتجوزش "
, حمزه بحده : ااااه محدش يحضن بتي غيري ٢ نقطة وبعدين انا علمت بتي وخلتها دكتوره عشان اديها لاي حد كده وخلاص
, وعد بعيون ضيقه : اومال وافقت ع جوازها من ابن لقاء ليه
, حمزه تنهد : يمكن هي دي الحاجه الوحيده اللي مصبره قلبي ان البت مش هتنام ف حضن حد غريب هابقي مطمن عليها ٢ نقطة كفايه اني مربي الواد ع يدي
, وعد وقفت بجواره وميلت براسها علي صدره
, "**** يسعدهم يااحمزه هما عاايشين اجمل اياام حيااتهم دلوقتي قبل ماتيار الزمن ياخدهم ف طريقه "
, حمزه : مقولتيش بقي قاعده لوحدك لييه
, وعد بصوت منخفض : مستنيه عاصم ٢ نقطة ياتري عامل اي دلوقتي ٢ نقطة الاسبوع الجاي هيكملو 21 سنه بالظبط ياحمزه ٢ نقطة ياتري عمل فيك ايه الزمن يابني
, حمزه تنهد بووجع وحاول يخفف عنها الامها كما اعتاد طوال ال21 سنه الماضيه طبع قبلة علي جبهتها ليطمئنها
, وعد بفرح ابتعدت عنه لتساعده في تبديل ملابسه
, "انا مبسووطه اوي النهاارده قلبي بينبض بحب وفرحه غريبه ياحمزه "
, لينحني ويستمع دقات قلبها
, "مممممم ممممم صح صح زي مااتوقعت "
, وعد بابتسامه عريضه : اييه
, حمزه : احم بيناادي علييا
, وعد :بس بقي يااحمزه هتعقل امتي بقي
, حمزه بحب : ف عشقك مافيش عقل ياام عااصم
, وعد ضغطت ع شفتها السفليه : طب اايه
, حمزه بتفكير : تشخصي للحاله صح حضرتك ؟؟
, وعد بتفكير : ممممم تيجي نجرب العلاج ونشوف هيجيب نتيجه ولا لا
, حمزه بفرح ليمسك كفها ويجذها اليه بحب وهو يلقي بجسده علي الفراش
, ليلتصق جسدها بجسده
, وعد ممازحه : مش هتبطل حركات العيال دي
, حمزه قضب حاجبيه 111: صحتي بووم اعمل اللي انا عاوزه ولا شكلك انتي اللي عجزتي يااوعد
, وعد ممازحه : انت اي رايك
, حمزه ليحدق النظره في معالمها ومنحنياتها في الجزء العلوي وهو يلفها بجسدها
, "لازم اتاكد بنفسسي "
, وعد بذهول قبل ما يلتهم شفتيها : يااحمـــــــــــ
, ٣ العلامة النجمية
, جالسه تقطف الورود من المشتل الذي راعته باهتمامها وهي تغني بصوت جميل لام كلثوم مندمجه في الغناء بين الورود والفراشات
, "وصفولي الصبر٢ نقطةلقيته خيال وكلام في الحب
, يا دوب يا دوب ينقال٢ نقطةواهرب من قلبي اروح على فين
, ليالينا الحلوة في كل مكان٢ نقطةمليناها حب احنا الأثنين
, وملينا الدنيا امل٢ نقطةامل وحنان٢ نقطةعيني عيني على العاشقين
, حيارى مظلومين٢ نقطةعالصبر مش قادرين
, ما اقدرتش اصبر يوم على بعده٢ نقطةده الصبر عايز عايز صبر لوحده
, ما اقدرش على بعد حبيبي٣ نقطة "
, ليقترب شاب طوويل القامه حاملا شنطه سفر متوسطه الحجم وهو يتقدم بخطوات متبطئه من بوابه قصر الخيااط
, الغفير : انت مين يااجدع انت
, ليتفتنه الغفر بااستغراب ودهشه للشبه الكبير بينه وبين حمزه بل نسخته المصغره
, ابتسم له : دا بيت حمزه الخياط صح
, الغفير : صوووح ٢ نقطة بس انت مين
, =طيب ممكن اقابله
, نظر له باستغراب : طاايب تعالي ٢ نقطة اقف اهنه متتحركش وانا هديلهم خبر جوه
, تركه الغفير وغاادر ليتقربه بعينه ولكن انجذب الي صاحبه الصوت العذب الخلاب الذي يجذب قلبه قبل اذانه ٢ نقطة ليمشي بخطواط متبطئه باحثا عن مصدر هذا الصوت واقتحاام مشتلها الجميل والخلاب
, لتنهره بعصبيه وهي تغطي شعرها : انت مجنون ٢ نقطة انت مين وازاي تدخل هنا اصلا ٢ نقطة دانت نهارك اسود ومنيل ع دماغك
, لينظر لها بااعجاب وبعد شروده تنهد بارتياح : صوتك حلو اوي ع فكره
, لتقترب منه بمشرط الزرع محذره : هو انت ياابابا اهلك مش ربوك ف بيتكم جاي هنا اربيك انا
, ليتنهد لقربها منه ومازال مبتسما :
, this is just an expression of my opinion
, (دا مجرد راي يعني )
, لتقرب المشرط من عنقه : خلي ارائك دي لنفسك وخلي بالك بردو انك ابتديت تلعب ف عداد عمرك يااكابتين
, ليلقي نظره ع المشرط باستغراب
, "ااه فهمتك متقلقش مش هلوث ايدي بدمك ٢ نقطة وبعدين انا عارفه مااسكه المشرط ازاي ٢ نقطة اصلا مسك المشرط دا فن فن مش عن عن عن "
, قالت جملتها بشموخ وكبرياء
, ليرفع حاجبه بسخريه : amazing , u soo funny
, كادت ان تفتح شفتيها للتحدث قطعهم صووت الغفير
, "ياابيه كان واقفه اهنه حتـــ "
, ليتفاجئ به واقفا امام الهام بنت لقاء البالغه من العمر 19 عام
, الغفير بنفاذ صبر : بااه باااه دانت شكلك لعبت ف عداد عمرك ٣ نقطة انت اتحركت ليه من مكانك
, دار بجسده ووقف امام ابيه بذهول وبالرغم من الشبه القاطع بينهم لكنه كذب عيونه وبعد مرور عدة دقائق وهما يحدقون النظر ف بعضهم
, حمزه : اتفضل اقدر اساعدك ؟
, ليبتلع ريقه وتدلف دمعه شوق من عينيه : حضرتك حمزه عاصم الخياط
, هز راسه بالموافقه وبداخله شعور يكذب عينه خشية من ان يتعلق باامل كاذب
, ليجيبه : اه انا
, ليكمل حديثه بشغف : ابووويا ٢ نقطة
, اتسعت عيون الجميع بذهول ٢ نقطة الكلمه هدت جبال من المشاعر الساكنه بداخله وانسكبت الدمعه من عينيه
, ليكمل عاصم : انا عاصم يابابا انا رجعت
, خليط من الفرحه والذهول والصدمه ليتنفض قلبه وترتعش شفتيه
, ويرتفع شهيقه المختلط بمدموع الفرحه وهو يمسكه من قمصيه بقوه ليدفعه داخل احضانه
, "وحشتني وحشتني يااابن الكللب ٢ نقطة "
, ليعيده مجددا امام انظاره يتأمل ملامحه بلهفه ويقبله بشوووق ويحضنه مجددا ويصرخ بصووت عالي
, "اااااااااااااااااااااااااااااااه ياماانت كريييم يااارب ٢ نقطة الف حمد وشكر لييك "
, تقف الهام الصغيره باستغراب هل عاد حبيبها الذي انتظرته طول عمرها واحبته من حديث والدتها وامراة خالها انها زوجته ولم تتزوج غيره انه سافر وسيعود يوما ماا هل انتظار 10 سنوات منذ ادراكها بغيابه وهي مازالت تنتظره ٢ نقطة بطل رواياتها الخياليه اصبح ع ارض الواقع ٢ نقطة القت سبت الورد من يدها وركضت خلف حمزه الذي سحب ابنه للداخل
, حمزه بفرح وصوت يحمل نبره الغناء : يااااااااااااااااااااااااااوعد ٣ نقطة يااااوعععععععععدددد
, حمزه وعشق ركضوا تجااهه
, -ف اي يابابا ومين دا ؟؟
, قالت جملتها وهي تشعر بضجيج فرح يرقص بداخلها
, لينظر لها بعيون لامعه
, "انتي تؤامي صح ٢ علامة التعجب"
, ادمعت عيوونها واترمت ف احضانه: عاااااصم انت رجعت
, حمزه زوجها ليجذبها من احضانه بغيره : ايييه ٢ نقطة اي حد تحضنيه كده ٢ نقطة مش لما نتاكد الاول مين الاموور
, وعد ف غرفتها ترتدي ثيابها متوعده
, "مااشي يااحمزه مااشي ٢ نقطة وكمان بتنادي عليا وبتسعجلني يعني مش عارف عملتك المنيله وتستني البس هدومي الاول "
, لينااديها بصووووت مرتفع : ياااااااااااااوعد
, تقدمت اليه الهام المستنده ع عكاازها
, حمزه بفرح : عاااصم ياالهام حفيدك ٢ نقطة رجع ٢ نقطة رجـــع ياالهااااااام افرررررحي
, الهام القت العكاز من يدها وفتحت ذراعيها ع مصرعهم
, "الغاااااالللي ولد الغاااالي تعالي ف حضن ستتتك ياااغااالي تعالي"
, يحتضنها مبتسما : تيتا الهام
, لتفجر ف الذغاريد وتنهمر دموع الفرحه والانتظار ع وجنتيها
, فتحت باب غرفتها ليدور الجميع باجسادهم وانظارهم عليها وهي تدلف ببطء
, "خير ياحمزه بتنااادي عليا ليه كده "
, لتقف متصمره متجمده ف مكانها في منتصف السلم وتنهمر دموعها بغراره
, ليقطع صمتهم بابتسامته العريضه
, "وعد سامي الابراهيمي ٢ علامة التعجب"
, ارتجف قلبها من مكانه جمدت الدماء بعروقها ٢ نقطة تعالت ضربات قلبها
, لترفع كفيها وهي تتحدث بصوت مرتجف ودموع سائله
, "عااااصم ابني ٢ علامة التعجب"
, تقدم اليها بحب
, لتصرخ بصوت عالي ونبره مختلطه بالبكاء والفرح والشوق واللهفه والدهشه
, "ابني رجع ٢ نقطة ابنيييييييييييييي رجع ياااااااااحمزه "
, احتضن امه بحب ليدخلا الاثنين ف نوبة بكاء هستيري
, ليبتعد عنها وينحني ع كفيها يقبلهم بلهفه وشوق قبلات متتاليه
, وضعت كفيها ع وجنتيه تتأمله وتجذبه لاحضانها مجددا
, "وحشتني اوووي ياااقلببب اممككككك وحشتننني "
, الهام ابنة لقاء بضيق : يااجماعه مش تستنوا نتاكد مش يمكن نصااب ولا حااجه
, لتجيبها وعد بنبرة صوتها المرتجف : لاالالاالااالا هووو ابني قلبي ماكدبش عليا زي مااقالي انه مامتش وراجع ٢ نقطة ابننا رجع يااحمزه رجع
, الخالق الناطق شبه ابووك ياحبيبي
, لتحضنه مجددا وتقبله في كفيه وواجزاء وجهه حتي اختلطت دموعها بدموع فلذة كبدها
, صعد اليهم بهدوء وهو يحتضنهم سويااا بحب
, "مش قولتلك يااوعد مسير الصبر يطرح ورد "
, وعد بتناهيد قويه : واحلي ورد ياحمزه ٢ نقطة عارف يااعاصم برجوعك ليا ردت فيا الروح يااقلب امممك تعالي تعالي ف حضني كمان لسه مشبعتش منك
, نكز حمزه عشق زوجته هامسا الغارقه في البكاء وهي بين احضانه
, "عارفه لو روحتي حضنتيه هيبقي يومك اسود استني نتاكد اذا كان اخوكي الاول ولا لا "
, عشق تشهق من حده البكاء ف حضنه : اخويا انا حاسه ومتاكده
, حمزه قضب حاجبيه بضيق : اتلمي قووولت
, ليبتسم عاصم لاخته الصغيره : واقفه بعيد ليييه
, وعد بلهفه : تعالي تعالي يااعشق دا اخوكي و**** اخوكي عاصم
, لتهرب من حضن زوجها وتركض عليه لتعانقه بحب واشتياق
, حضنها وهو يراقب الهام الصغيره بعيونه
, ضغط زوجها ع شفته السفليه متوعدا وهو ينظر لاخته التي تقول له هامسه وهي تلووح بالمشرط الذي بيدها
, -حسااه نصااب وبعدين مافهمش شبه من بعض حتي شووف
, ليدقق النظر بهم متوعدا لعشق : ماشي يااعشق اما وريتك
, الهام دخلت من باب القصر بعدما غادرت لتخبر الغفر بدبح الدباائح
, "انا وصتهم يبدحوا ويوكلو الخلق يااولدي وانا ف ديك (دي) الساعه ولد ولدي البكري ونسل الخياط يرجع ٢ نقطة تعالي ف حضن ستك يااحبيب قلب ستك "
, بعد الانتهاء من القبلات والاحضان
, عاصم وهو ينظر لالهام التي تراقبه بعيون متوعده
, "لو سمحتي ياااسمك ايييه كوباية ميه من جوه "
, عشق دخلت ف غيوبة ضحك : دي الهام الصغيره اخت حمزه جوزي وابن عمتي لقاء وهاتبقي دكتورة العيله قريب ٢ نقطة اسكت ياعاصم عمتي لقاء لو عرفت انك رجعت ممكن يجري لها حاجه من الفرحه
, عاصم ليتفن الهام بخبث : اااااااااه دانا افتكرتها شغاله هنا كويس انك نبهتيني يااشووشوو ٢ نقطة هي فين
, شرعت ان تجيبه
, ليتدخل حمزه زوجها بطريقه رسميه : بس احنا لحد دلوقتي متأكدناش من هوية البيه
, ابتسم عاصم ودار بجسده يبحث عن امه
, "هي وعد ٢ نقطة مممم قصدي امي راحت فيين "
, وعد من خلفه : ماما وعد جمبك ياحبيبي خد اشرب العصير ع بال مايجهزوا الغدا
, ارتشف كأس العصير من يديها
, "طيب ممكن العيله تتجمع عشان نتكلم "
, وعد رتبت ع صدره برفق : نتغدي وهنتكلم كلنا ياحبيبي ٢ نقطة تعالي ياعاصم تاني ف حضن امك ياقلب امككك تعااااالي
, احتضن امه طويلا غارقا ف دفئها وامانها
, "اه لو تعرفي انا عشت اد اي مفتقد الحضن دا يااماما "
, لتجذب من كفيه يجلس لكي يستريح وهو يمر بجانب الهام التي مازالت ممسكه بمشرط الزرع تضرب به كفها الاخر وهي منغمسه ف التفكير
, ليميل عليها هامسا
, "لسه متحاسبتيش ع كلامك "
, لينصرف من امامها بعدما اشعل النيران بداخلها وهي تجز ع سنانها
, "انا لو اعرف انك هتكون بالرخامه دي مكنتش فكرت استناك حتي ساعه ٢ نقطة لا كمان كتيره عليك سااعه "
, ٣ العلامة النجمية
, اتي المساء بعد ماا تم دبح الدبااح واكتملت فرحتهم ونورت دائرة حب حمزه ووعد بعودته ٢ نقطة اتت لقاء وزوجها وفريال اللذين عادوا سريعا احتفالا بالخبر الجميل وهو قدوم من لايعود واخيرا عاد بعد 21 سنه
, لينظر اليهم جميعا بووجه بشووش ومبتسم
, "طبعا كل واحد منكم عنده الف سؤال ٢ نقطة انا هحكيلكم بس قبل مااحكي لكم شوفوا دول"
, ليخرج من حقيبة ملابسه وفرده حذائه والاهم البروش الذهبي باسم عااصم
, انسكبت دموع امه : وحتي لو مافيش دول احساسي عمره ماهيكدب ياحبيبي
, احتنضنها حمزه وقبل جبهتها : كمل ياعاصم كمل
, ليعود ليجلس مكانه ويكمل حديثه وهو يتفتن ملامح وجههم جميعا
, " عشت طول حياتي ف السويد اتربيت كويس اتعلمت كويس وكلها سنتين وابقي مهندس طيران يابابا ٢ نقطة هكمل محدش يقاطعني ٢ نقطة اربيت مع ماما سميه ٢ نقطة "
, اتسعت عيون الجيمع بذهول
, حمزه بغل : "سميه ٢ نقطة بت الل كنت حااسس وروحت لابوها كدب عليا وقالي انها اتوفت وبعدها هاجر ومعرفتلوش طريق "
, عاصم بهدوء :غيرت اسمائنا كلنا يعني ماكنتش هتقدر تلاقينا ٢ نقطة سيبني اكمل ياابابا
, ليكمل عاصم حديثه
, "ربتني كويس خصوصا بعد ماجوزها وابوها اتوفوا من 15 سنه ٢ نقطة كنت اهم حاجه ف حياتها ٢ نقطة من حوالي 3 سنين كانت بتحارب مرض السرطان
, اتعذبت كتير ٢ نقطة شعرها وقع وجلسات كماوي ٢ نقطة وقبل ماتموت بشهرين اعترفتلي بالحقيقه ٢ نقطة طول الشهرين دوول كانت بتحكيلي عنك وعن قصىة حبك انت وماما ورتني صوركم ووصتني لو جري ليها حاجه معشش لوحدي واجي ارجع لاهلي ٢ نقطة زعلت منها جامد وخطأها كان لايغفر ٢ نقطة بس جزاءها مكنش ينفع اسيبها وانزل ٢ نقطة اتوفت من 4 ايام حجزت اول طياره نازله مصر ٢ نقطة متعيطيش ياماما **** رجعلك حقك بزياده ممكن ماشوفتهوش بس هي اتعذبت كفايه صوت صراخها اللي كنت اسمعه من الدور الارضي ف المستشفي ٣ نقطة سامحيها ٢ نقطة مع انهي حرمتني منك ومن حضنكم كلكم ٢ نقطة بس هي بين ايدين كريم دلوقتي ٢ نقطة "
, ليقترب من امه ويحضنها بامان وسكينه
, " حضنك دا والراحه اللي حاسس
, لتروي شوقها وعطشها وحرمانها منه بااحتضاانه
, فريال ف سرها : الف حمد وشكر ليك ياارب
, لقاء قربت منه بفرح : حبيب قلب عمتك تعالي ف حضني بقي
, تنهد بارتياح وعرفان دافثا وجهه بين كفيه
, "الحمد لله الحمد لله "
, لقاء بتلقائيه : بص ياحمزه يااخوووي من غير لف ودوران اكده
, المثل عيقول اخطب لينتك ولا تخطب لابنك ٢ نقطة نجمع الشمل بقي ونخطب الهام لعاصم
, حمزه بفرح : ودا ف دي الساعه يالقاء بس ناخد راي عرسانهم الاول
, وعد احتضنت ذراع ابنتها : يااجماعه طيب سبوه يرتااح واشبع منه الاول
, الهام جدته : لاالالا عاوزين نفرح عاااد قوولت اييه ياعاصم والنبي دي طيبه وغلبانه ومستنيااك ترجع من زماان
, عاصم ينظر لها بعيون ضيقه بخبث : مستنيااني
, ارتبكت الصغيره : لالا وانا هستناك ليه خالص ع فكره
, حمزه خالها بخبث : يعني ندور لعاصم عروسه تانيه
, لتحدق النظر بعشق اخته التي تدخلت ف الحوار
, "لالا انا بحب بنت عمتي وهي اللي هتكون مراة اخوياا ٢ نقطة موافقه يالولي ؟"
, ابتسمت الهام الصغيره بخجل وغادرت مجلسهم مسرعه
, حمزه بفرح : و**** انا شاايف ان ف قبوول ٢ نقطة نقوووول مبرووك عااااااااااااد
, ٣ العلامة النجمية
, مرا عامين من اجمل الايام علي العائله مابين الفرحه الراحه والامان مابين حب طليق حر خالي من اي شروط ومخاوف
, اصبح بيتنا يحاوطه حمام السلام محلقا ف سماء العشق وكإنه يود ان يوذع الحب علي سكان الكووكب
, عاصم خلص دراسته الجامعيه ٢ نقطة وتخرج حمزه من كليه الشرطه وبقي ملازم اول ٢ نقطة وعشق في اخر سنه ف كليه صيدله ٢ نقطة والهام دي بقي طب ملناااش دعوة بيها النااس دي مابتخلصش ههههه
, ليأتي المسااء مع صوووت دق الطبول والمزمار والرقص البلد رقص الخيول والرجاله وصوت ضرب النااار
, يوم حنه العرساااان المرتدان الزي الصعيدي ٢ نقطة امسك حمزه بالفرع الخشبي يرقص به مع ابنه وسنده وسط هتااف الجميع وفرحتهم التي اكتلمت ع الووجه
, لتراقبهم وعد بحب وفرح وسرور
, اخيرا اجتمع شملهم ابنها فلذة كبدها وقلبها يراقصان فرحا ف ساحه الواقع
, لتقترب منها عشق والهام مراة ابنها ليحاصرونها بين ذراعيهم بحب ودفء وهما يقبلونها ف وجنتيها سووويا
, "طب احلي ماما وعد دي ولا ااااايه "
, احتضنتهم وعد بحب وشوق وعيون لامعه
, "كنت فاكره اني مطلعتش غير بعشق من الدنيا ٢ نقطة مكنتش اعرف ان كرم **** هيهديني عشق والهام وعاصم وحمزه احلي ولاد ف الدنياا كلها "
, اقترب منها حمزه وبصحبته الشباب وسط عيوون الجميع
, ليحتضن كل منهما زوجته
, وليلتهم حمزه معشوقته بين احضانه بعد ماقبل جبهتها
, ليرتفع اصووات ضرب النيررران وتتعالي فرحتهم سبع سمموووات
 
الفصل الثامن عشر والأخير


لن يكون عمرك كله ربيعاً٢ نقطةستتناوب عليك الفصول الاربعه
, ستلفحك خيبات الامل ٢ نقطة تتجمد في صقيع الوحده
, تتساقط احلامك اليابسه
, ثم تزهر حياتك من
, جديد٢ نقطة
, لينفتح لك باب الامل مجددا
, ليحتضن الشروق الغروب
, ويعوضه عما هُلك في عتمه
, الظلام
, اليوم كان فرح العرسان في اكبر قاعات سوهاج ليضم الحفل اكبر كبار البلد ويتلون بالوان الفرحه والسرور
, كل منهما يرقص مع عروسته بحب وفرحه
, شعور مختلف تعجز الحروف عن وصفه ٢ نقطة اصبح لغة الابتساامه مسيطره من بداية الزفاف لنهاايته
, ليظفر كل منهما بالحب الذي زرع اول اشواك ثم اضغاث حب
, والان حان وقت تجسيده علي ارض الواقع
, دخل حمزه برفقة معشوقته غرفتهم بعد انتهااء الزفاف بعد منتصف الليل
, مرتديا بدلته الانيقه الفخمه وهي ترتدي فستانا جميلا تبدو وكإنها اميره ٢ نقطة مازالت صاحبة القوام الممشوق ومازال محافظا ع قوامه الجسدي الريااضي وكإنهم شباب في مقتبل عمرهم
, لتزيل حذائها ذو العكب العال بتعب
, "واخييييييييرا يااحمزه الدنيا ابتدت تضحك معقوله العمر جري بينا بسرعه كده ٢ نقطة وجوزنا ولادنا "
, لم يجيبها ولكنه اكتفي بسحبها برفق من كفها الي حصااار احضاانه
, لتطيل النظر ف عيونه : في اييه بقي
, حمزه يقترب منها اكثر : هو النهارده كان ايييه ؟؟
, وعد بتلقائيه : فرح ولاد ياحمزه
, حمزه بابتسامه شووق
, "تؤؤؤ وفرحنا احنا كمان"
, وعد تنظر له بعيون ضيقه
, "وبعدين فييك "
, ليمرر انامله ع وجنتيها برفق
, "21 سنه كنتي معاايا بجسدك بس ياوعد روحك كانت ف عالم تااني ٢ نقطة واظن جيه الوقت اللي روح وكيان وعد يكونوا لحمزه بس "
, وعد بتنهيده شوق : قصدك ايييييه ٢ علامة التعجب
, ابتعد عنها ليشغل موسيقي هاادئه يرقصا عليها سووياا
, مسك كفها ليخترق الفراغات بين اصابعها بحب
, لتضع كفها الاخر ع كتفه وهي مازال عالقه في بريق عيونه
, ليحاوط خصرها بكفه بحنينه يقربها منه اكثر
, ليطلقا زمام ارواحهم يتناغمان مع اصوات الموسيقي
, غاصت عيونهم حبا وولها
, ليبعدها عنه وذراعها ويديرها امامه كالفراشه ليجذبها بحب الي احضانه مجددا
, لتلف ذراعيها علي عنقه وعلي المقابل يحاصر خصرها بذراعه الايسر ٢ نقطة دفثت وجهها في احضاانه واستوطنت بداخله
, لدقااائق مسروقه من الزمن
, همس في اذانها بعشق وهياام
, "قادره تمدي لي ايدك بثبات رغم رجفتك وقلقك
, وتمسكي فيا بقوة رغم ضعفك
, تدليني علي الامان مع انك بتدوري عليه "
, لتجيب بنبره ملتهبه بالشوق
, "الامان في حضن ياحمزه"
, تلمس انفاسه اذانها
, "وانا كنت مفتقده لحد ما لقيتك ياوعد "
,
, ارتفعت دقات قلبها في احضانه
, "طيب اييه مش هنامم "
, -تؤ انسي ٢ نقطة انتي النهارده ملك حمزه
, =منا طول عمري ملك حمزه
, -تؤ بس حمزه عاوز يروي عطشه منك بطريقته ٢ نقطة هتعترضي !
, = كلي ملكك ياابن الخيااط ٢ نقطة
, ليبعدها عن احضانه ممازحا ومتفتنا جسدها بحب
, "مش مضايقك الفستاان دا "
, لتجيبه بدلع : تؤ هو حلو كده
, -لا مش حلو كده ٢ نقطة وبعدين تعالي هنا مين سمحلك تبعدي عن حضني
, ليجذبها برفق ويلصقها بجسده وهو يمرر انامله علي ظهرها بحب
, صمت تام ساد بينهم
, ليسحب سوستة فستانها برفق ليخترق بانامله ملمس جسدها
, ظلت تتمايل برفق وحب بين احضانه غارقه به عشقا
, لتتفاجئ بفستانها الذي سقط اسفل قدمها
, لتعلو شهقتها التي التهمها بقبله ناااريه ولم يعطيها اي مجاال للتحدث
, سوا الغوص معه في بحر عشقهم
, لتبتعد عنه قاضبة الحاجبين
, بنفاذ صبر : يخرب بيت فصلانك يااشيخه ٣ نقطة اييه ٢ علامة التعجب
, وعد عقدت ساعديها : ممممم بدلتك دي معصبااني
, حمزه دخل ف نوبه ضحك
, "بس كده ٢ نقطة طيب ماتفيكها وانا مسكتك "
, - يوووه وانا هركز ف اي ولا اييه يعني ٢ نقطة ****!
, ليجذبها لاحضانه مجددا : ركزي فيا انا وبس
, وعد وهي تقترب من شفتيه وتتنهد بين ذراعيه بحب
, ليأسرها مجددا بين احضانه
, تراجع سويا للخلف لتجلس علي مرقدهم وهي مازالت عالقه بسحر عيناه ٢ نقطة لعلوها بجسده
, ابتعد عنها مجددا : شكلك نسيتي القووانين يااوعد
, وعد وهي تلتقط انفاسها بصعوبه
, -اااه نسيتي ان حزمه الخياط مابيحبش ياكل الخووخه الا اما يقشرها
, لتضحك بصوت عالي زلزل مساكن جسده واشعل نيران الشوق ليتهمها ويأسرها وهو يقبل مواضع جسدها لتبتلع ريقها بصعوبه بالغه
, وتلتقط انفااسها بانين من الشوق والحب
, ليكمل امتلاكه لها ويرويها من نهر الحب والعشق
, ليثبت لها انها مازالت معشووقته مازال قلبه يشتعل بنيران حبها
, لتجذبه بداخلها وداخل احضانها اكثر واكثر لتضفيء نيران عشقها
, من نهر حبه
, دقائق مسرووقه من الزمان عاشها سوويا
, ليثبتا لبعضهم ان حبهم طرديا
, يزداد بالزياده العمر
, واستحاله نقصانه
, يقفا سووا امام النافذه يتأملان شروق الشمس
, ومرور نسمات الفجر علي ووجههم
, وكأنهم يعدون النجوم
, فاكره اول يوم اتقابلنا فيه اول كلمه قولتيلها ايه ؟
, لتبتسم بحب وتوأم راسها بالموافقه
, _ومين فيكم عريس بقي عريس الغفله ههه
, =هاا وانا قدامك اهو انفع عريس غفله ههه؟؟
, _احلي غفلة حصلتلي في حيااتي ياحمزه ٢ نقطةغلفه خدتني لبعيد اووي زي مابقولها ف الكتب كده " عقلا لا يخلو بك وتفكيرا لا يميل الا اليك ٢ نقطة"
, ليحتضنها وهو يقبل جبهتها
, "قربك وطن ٢ نقطة وحضنك نعيم يستلذ به قلبي "
, -بعشقك
, =تؤ ٢ نقطة عشقتك وحسم الامر
, -وحسم الامر
, ٣ العلامة النجمية
, رساله علي لسان الابطال
, سميره بين جدران سجنها
, " الطمع عمي عيوني ٢ نقطة وجرجرني لطريق كانت اخرته حيطه سد ٢ نقطة كنت فاكره هخلد فيها ٢ نقطة اكتشفت انها ارخص من اني افكر فيها اصلا"
, سامح
, " طول عمري بجري ورا المديات ٢ نقطة لعبت لعبه واتقلبت عليا في الاخر ٢ نقطة حقدي وكرههي للحب جرجرني اني اهزم علاقه حمزه ووعد بس اللي اكتشفته ٢ نقطة ان الحب الحقيقي موت ٢ نقطة بيجي مره بس ومابيتكررش "
, نعمه ومنه
, "حلال الفقر الذ مليون مره من نعيم الحرام ٢ نقطة للاسف عشان تعلمنا حاجه بيكون درسها قووي "
, نجوي
, "بصوت مجنونه من داخل عنبر المجانين ٢ نقطة عالمهم عالم صدق لا يدخله الا العقلاء اما المجانين من هم فالخارج مازالوا يركضون وراء اشياء فانيه او لم تخلق من الاساس "
, لقاء
, "العيله وطن ودفء والاخ سند ٢ نقطة يارب اكون وصلت رسالتي وكنت نعمه الاخت والسلفه والعمه "
, الهام
, "طول عمري بدور ع خلفه الواد والذريه وربنا عطانا اكبر درس خد مني ابني ومن بعدها ابن حمزه عشان يوصلي يثبتلي العكس واننا زي مابنحتاج الولد دوره ميقلش اهميه عن البنت بالعكس البنت هي اللي شالتني وراعتني واهتمت بيا ٢ نقطة كنت حامه انانيه ومتمنااش تكونوا زيي متخلوش حب ولادكم والعزوه يعميكم "
, وعد
, "حبوا الحب جميل بس الاهم من الحب تختاروا صح ٢ نقطة انا كوعد مختارتش بس اختيار **** ليا اجمل بكتير ٢ نقطة متوقفوش عمركم عشان حد وتغلطوا غلطتني وتستنوا حد زي طاارق كبيرو يتسلي ٢ نقطة متضيعيش فرصه من ايدك عشان حب عباره عن ساحبه صيف
, اسعدي جوزك بقدر الامكان انتو ملكمش غير بعض ٢ نقطة "
, حمزه
, "حبهاا كلها ع بعضها كده ٢ نقطة خليكي اناني ماتفهمش غير انها بتاعتك وبس ٢ نقطة ناس كتير هتشوفني اوفر ٢ نقطة بس الاوفر اللي بجد اللي انتو فيه ٢ نقطة هي اتخلقت من ضعلي عشان احميها واحبها واخاف عليهها واكون امانها مش خوفها حتي ولو غلطانه ٢ نقطة احتويها دا دوورك
, حمزه معملش غير اللي كان حااسه والواجب انه يتعمل ٢ نقطة بلاش تظلموهم هما ارق واضعف من صوتك العالي ٢ نقطة حبوهم احترمهم احتواهم دلعووهم ٢ نقطة هتعيشوا صح وصدقني ع اد ماتدي هتاااخد اضعاف ٢ نقطة حمزه الخياط "
, نهال مصطفي
, "اغلبكم معترض ع اغلب الاحداث وبصراحه انا كنت قاصدها
, من اول ماجبت سامح واهله لحد مارجعت عاصم لامه
, سامح كان لازم يضايق وعد عشان نبين حب حمزه وثقته فيها
, شخصيه سامح بتوضح نص قانوني الاغلب مايعرفهوش
, ابن الفراش
, بعد ان اي ست تعاشر غير زوجها اثناء فتره الزوجيه وحملت الابن دا شرعا وقانوونا هينسب لزوجها الاصلي حتي ولو مش ابنه
, بالنسبه لتجاره الاثار وغيرها عارفه اني متكلمتش بااستفااضه بس اللي عاوزه اوصله ان كل سااعه اثر بيطلع برا البلد وتاريخ حضاره بيتهدم سواء بطرق تغير معالمه وووووو
, او من خلال الانفاق
, اوو بالاتفاق مع الحكومه نفسها
, اه حاميها حراميها
, فكرة شيل وعد للرحم كنت قاصداها
, واحده مش هتخلف تاني ابنها **** اعلم بحاله
, حمزه لو كان بيحب وعد كان هيتجوز عليها بحجه انه عاوز سند وضهر
, بالعكس رغم كل الظروف دي فضل متمسك بيها عشان حمزه عااشق وعد
, والعشق ناره مقدسه لاتشتعل امام امراه اخري
, غياب عااصم ليه كذا ميزه
, *بينت عشق حمزه لوعد
, *صبر الامل واحساسها بوجود ابنها
, *اقتناع الهام ان البنت زي الولد ماتفرقش وان خلفه البنات مش هم
, *عاصم سميه كانت بتحب ابوه بالتالي ربت عاصم بحب وطبعا خدت جزاءها وزياده
, *عاصم كان ممكن يربيه حمزه بس يدلعه ويطلع ابن فااسد وساعتها كان هيتمني موته
, *اخيرا بقي توضيح نص ماده من القانون
, ان الغياب او المفقود اللي مالقيوش جثته
, الحكومه بتطلعله شهاده وفاه بعد 4 سنين
, شويه شويه خلال رواياتي هعرفكم كل واحد وحقه ف البلد دي بالقانون ٢ نقطة عشان ماتدوش لحد فرصه يضحك عليكم "
, انتهت رحله حمزه الخيااط
, وعناد وشغف وعد الابراهيمي
, تمت بحمد ****
 
حلقة خاصة


صباح يوم جديد تزيح ستار النافذه بكفيها مستنشقه نفسا عميقا بصدر رحب تتأمل برج ايفيل
, ف تلك المدينه التي لا تستطيع العيش بدون الحب وكأن الحب اختارها منذ سنين وطنا له
, دارت برأسها علي مخدعهم لتجده خالدا ف سبات عميق متبسما
, اتسعت ابتسامتها وسارت نحوه بهدوء ثم جلست بجواره عاقده ساقيها
, لتقترب منه بكل هدوء برغم بركان الحب الداخلي المكنون له هاامسه
, "بحبك"
, لمست انفاسها عنقه واستنشق رائحه عطرها متخذا نفسا عميقا
, " صباح الحب "
, لتبتعد عنه بتلقائيه
, "صباح انت اجمل مافيه ٢ نقطة قووم يلا "
, متنحنحا بصوته الاجش وهو يرفع رأسه مستندا علي وسادته ويجذبها لاحضانه
, " لحقتني تنامي ؟؟"
, لتجيبه بدلال : تؤ منمتش اصلا ٢ نقطة انا من امبارح مش مصدقه كل اللي حصل ٢ نقطة يعني اي تطلع ف
, دماغك كده من يوم وليله نسافر وباريس كمان ٢ نقطة !
, انفجر ضااحكا علي سذاجتها ليجيبها بلهجه صعيديه
, "ومين قال اكده ٢ نقطة انا بخطط للسفريه دي ليا شهر "
, وعد ابتعدت عنه : كده يااحمزه بتشتغلني
, ربت ع كتفها بحنيه وجذبها مجددا لاحضانه وقال ممازحا
, " هتعقلي ميته انتي "
, تعبث باصابع كفه باناملها
, "مافيش عاقل بيحب ياحمزه بيه 😉 "
, طبع قبله ع جبهتها بحب قائلا
, " والعاشق ؟؟"
, تنظر له بعيون لامعه : لا بقي دا **** يتولاه هه😂
, نهض سريعا : طيب يلا يلا قوومي اكده مش هنضيع اليوم ف الكلام
, وعد بعيون ضيقه : ع فكرة لسه عيد الحب بكره مش النهارده
, قام وقف امامها وهو يجذبها من خصرها : النهارده بتاعنا وبس وبكره ف مفاجئه تاني
, ترامت ف حضنه نتيجه سحبه لها بقوة معانقه اياه
, "ف اي بس انت عاوز اييه🙈 "
, حمزه بنظره خبيثه وهو يتفتنها
, "مممممممممممم لا مش عاوز ٢ نقطة انتي عاوزه حاجه 🙄؟"
, تحدق النظر في عيونه وتهز رأسها يمينا ويسارا وهي تقترب من شفتيه بهيام : تؤ🤷‍♀️
, شرعت شفتاهم ان تنطبقا الا انها ابتعدت عنه سريعا
, "حمزه حمزه تعالي نلعب 🕺 "
, اغتاظا غيظا لا مثيل له لتصرفها الجنوني وهو يعض علي شفته السفليه 😡
, "هنلعب ايه ان شاء **** 😠"
, بعدت عنه اكثر بحركات طفوليه
, "بص هنسال بعض اسئله وكل اجابه غلط نقلع حاجه من هدومنا ٢ نقطة ديل👍 "
, حركاتها الطفوليه امامه جعلته يتوه في بحر غرامها لتقطع شروده قائلة
, "هاااا يلا اقعد كده٢ نقطة تحب تسال انت ولا انا 🤔"
, عقد ساقيه متوعدا
, هااا اسئلي انتي الاول
, وعد بعد تفكييرر : السؤال الاول بيقول اربع اخوات ليهم راس واحده ؟
, نظر لها حائرا وبتفكير : عيب ع فكره لما حمزه الخياط يتزنق الزنقه دي😏😏
, وعد بخبث : احم احم جاوب ومتهرربش ✋
, حمزه بنفااذ صبر وهو يفك ازرار قميصه : نقلع بالذوق طيب ٢ نقطة اي الاجابه بقي
, وعد خرت ضاحكه علي تغير معالم وجهه : الترابيزه يااسياده المقدم السابق
, رفع حاجبه وهو يجز علي اسنان : و**** ٢ علامة التعجب
, *احم احم يلااا دورك بقي ممم
, حمزه متوعدا :اي الشئ الذي له اسنان ولا يعض ؟
, انفجرت ضاحكه وهي تضرب كف ع الاخر : سؤال ذكي اوووي ع فكره 😋
, حمزه باستغراب : صح و**** ٢ نقطة يعني انتي عارفه اجابته ؟
, وعد بلماضه : المشط ياذكي 😎✋
, ضقت حدقة عيونه : ممممممممم يعني مش هتقلعي حاجه ؟🤔
, وعد برخامه : لا منا جاوبت👏 ٢ نقطة يلا سؤالي بقي ٢ نقطة ماهو الشئ الذي نرميه بعد العصر🤔
, نفذ صبره قاضبا لحاجبيه : وعد بجد مش عارف اسئلتك صعبه 🤔🤔
, وعد دخلت ف نوبة ضحك : احم احم هتجاوب ولا هتقلع !
, حمزه باستسلام خلع بنطلونه : اهوو اما نشوف اخرتها😰
, وعد بسخريه : صريح اووي هههه ٢ نقطةالبرتقال ياذكي ودي محتاجه يعني ٢ نقطة هااا دوورك بقي
, حمزه بتفكير وكانه يبحث علي نقطه ضعفها : مصر خدت كاس العالم كام مره ؟🤓
, وعد قضبت حاجبها : بطل رخامه ماانت عارف ماليش ف الكوره 😳
, حمزه بثقه : هااااا هتجاوبي ولا تقلعي ؟؟🤫
, وعد بخبث : ينفع اقلع الشراب ☻
, حمزه برخامه : لا ماينفعش ٢ نقطة جاكت البيجاامه يلاا 🙈
, شرعت ف تنفيذ طلبه ممازحه: طب غمض عينك الاول
, حمزه بعناد : لاا 😳
, انهت وعد من تنفيذ حكمه : يلا دوري بقي ٢ نقطة مممممم قولي ياسيدي اي قمة الادب ؟🤭
, حمزه ممازحا : هو في قمه ادب وووو 🧐
, وعد بثقه : ايوووون يلا جااوب 🤫
, حمزه ممازحا وهو ينظر علي اخر قطعه ف ملابسه : مممممممم مافيش غيره🤥
, صرخت بوجهه : خلاص خلاص هجااوب
, حمزه بااهتمام : اشجيني😕
, وعد بدلع : انك تخبط ع باب التلاجه قبل ماتفتحها 😌
, تحرك متأهبا بالانقضاض عليها متوعدا
, لتوقفه بكف يدها وهي لا زالت ضاحكه
, "استني استني هسالك سؤال غيره بسرعه "
, حمزه بنفااذ صبر : هااااااااا
, وعد :نكمل السؤال اللي فوق ٢ نقطة ايه قمة الذهول بقي
, حمزه بعدم فهم : اززاي يعني
, وعد ساخره : ان حد تلاقي حد يفتحلك الباب 🙃
, اشتعل بداخله لهيب من النيران يود ان ينقض عليها كما تنقض الاسود علي فرائسها ومن حسن
, حظها ركضت سريعا من امامه
, حمزه متوعدا: هتروحي مني فيييييييين
, وقفت علي الاريكه : خلاص ياحمزه و**** بهزر **** ٢ علامة التعجب
, حمزه محاولا الاقتراب منها : بتقوليلي قمه الادب ٢ نقطة انا معرفش غير قلة الادب واللي هي
, هوريهالك دلوقتي
, دلفت ارضا محاوله الافلات منه ولكنه سرعان ما حاصرها من خصرها
, لتعلو صوت ضحكاتها تحرك كل ساكن بداخله
, "سماح المره دي 🙂"
, حمزه اوقفه امامه باسما: انتي جميله النهارده ولا انا متهيألي😉
, وعد تعبث باناملها في صدره بحب : تؤ انا حلوة كل يووم😎
, نظر اليها بعيون لامعه : تؤ بس النهارده حاسس انك محلووه اكتر عن كل يوم😋
, وعد ممازحه : هو البيه بيعااكس وانا مش واخده بالي🤨
, ليقربها منه اكثر : ايوووووة بعااكس 🤗
, اجابته بدلال: عيب ع فكرة انا ست متجوزه 😉
, _ هييييييح يابخته
, * مين ؟؟
, _ جوزك
, * اومال بتعاكسني ليه بقي 😎
, ليحركها كالفراشفه من خصرها : معجب ٢ نقطة مغرم ٢ نقطة عاشق ٢ نقطة هايم ٢ نقطة روحي يقيت تايهه فيكي❤
, لتقول معانقه : وانا استحوذتها ياابن الخيااط👏
, طبع قبله خفيفه ع جبهتها ثم اخري ع انفها وغيرهم علي وجنتيها 😘
, ليعبث بأبهامه في شفتها السفليه
, لتقول له بعيون لامعه هائمه : ساكت ليه😷
, حمزه بحب : مستني ادوق كلامك 😋
, متنهده : ودي بتكون اززاي يااقيصر 🙃
, ليقول هامسا : بعشق صوتك ٢ نقطة لانه مصدر لصدي قلبك وصدي عقلك وصدي روحك فانا عاشقك كلك❤❤
, هائمت به قبل ان تطبق علي شفتيه يرتشف شهدهم : بحبك❤
, قربها اكثر فاكثر اليه وهو يقبلها بهيام عانقته بكل حب ووله مثلما ما يعانق الجسد
, تعانق الروح ايضا ولكن لذه الجسد اسرع فانها تطول نشوة الروح عاشا سويا يترويان من
, بعضهم حبا ولهفه مع ممارسه الحب والنشوة عند الذروة والاسترخاء بعدها كل ذلك علي ارضيه
, الحب وفراش الود وسماء الرحمه 🙈🤭💑
, ٣ العلامة النجمية
, خرجوا سويا من المرحاض بعدما انتهوا من حمامهم الدافئ
, "هاا بقي حبيبي مجهزلي اي😎"
, يصفف شعره المبلل بالمياه
, " النهارده هلففكك باريس كلها 🕺"
, وعد ابتسمت ثم قضبت حاجبيها مجددا : ياخساره ياريت عشق وعاصم كانوا معانا ياحمزه 😞
, حمزه بنظره تحذيريه : وعد ٢ علامة التعجب
, اتسعت ابتسامتها واحتضنته من الخلف : نبض قلب وعد من جوه😍
, هام في سحر كلماتها فابتسم ايضا وقبل كفها بعدما رفعه الي مستوي شفتيه
, "بحبك "😘
, =انا بحبك اكتر ع فكره
, *تؤتؤ انا اكتر تحبي اثبتلك
, قال جملته وهو يرفع جسدها اليه بحب
, =خلاص خلاص يااعم انت اكتر
, قالت جملتها ضاحكه لانها فهمت مايشير اليه
, دلف سويا يتجولون في شوارع باريس وهي عالقه في ذراعه
, "المهم قوليلي هتعرفي تتعاملي مع النااس دي ولا هيضحك علينا هنا"
, وعد بثقه : مراتك معاهاا 3 لغات عيب يعني لما تسأل الاسئله دي
, تركت ذراعها وركضت امامه نحو طفله ممسكه بمشتل ورود تعطي كل من يمر من امامها
, وقفت امامها مبتسه اعطتها الطفله ورده كبيره حمراء اللون
, انحنت وقبلت وجنتها بحب : مررسيه 😘
, سحبها حمزه من كفها : مجنونه ٢ نقطة ماشي مع طفله ياربي
, وعد بحب : انا طفله حُبك ياحمزه
, قبل كفها واخذها لمكان التلج للتزحلق
, لعبا سويا بالتلج والتزحلق عليه ومابين قبلاته الخاطفه له والركض والضحك
, كأنهم اتولدوا من جديد علي يد الحب
, حمزه غمزه بعينه لبنت ع يساره دون ماتاخذ بالها لينادي عليها
, "وعد اقفي مكاانك "
, وعد باستغراب : ف ايه ياحمزه
, حمزه اصطنع تصويرها : نثبت 🙂
, لتتفاجئي بالورود والتلج والبلونات التي تتساقط عليها من الطائرة الهيلوكابترا
, اطلقت صارخه كالاطفال فرحا وذهولا
, قرب منها فعانقته بلهفه وشغف ثم احتضنها من خصرها ودار بجسدها مازالت تساقط الاشياء فوق
, رؤوسهم
, ابتعدت عنه وهي تبتلع ريقها محاوله اخذ انفاسها بصعوبه ٢ نقطة عُقد لسانها ثم عادت لتراتمي
, في احضانه مجددا
, وبعد مرور دقائق تطوي بين ثنايها فرحا وحبا اجمل وارق مما تحويه الارض من كنوز
, قائله بفرحه : كل دا عشااني
, هز راسه بالنفي ودار جسدها مشيرا علي برج ايفيل لتري صورتهم سويا تندلف من اعلي
, وطائره اخري يندلف منها باراشوت مكتوب عليه happy valentine day والاخر love U y waad
, لتدور بجسدها تجده راكعا امامها ويفتح علبه بداخلها خاتم من الماس علي هيئه قلب بداخله
, حجر ياقوت احمر
, "كل سنه وانتي معايا يااحلي وعد "
, تجمدت الدماء ف عروقها من الذهول والدهشه تشعر بان ضربات قلبها تتراقص علي اوتار
, الفرحه
, اكمل مبتسما: هاا ايدك بقي البسهوولك
, اعطته كفها بفرح ليضعه بداخل اصبعها ثم وضع قلبه رقيقه علي راحة كفها
, تقدمت له المشرفه عن ديكور المفاجئه حامله بوكيه ورد احمر كبير
, لتقول مبتسمه : je prefere sir
, اخذه منها واعطاه لمعشوقته : stay with me "ابقي معايا "
, ابتسمت هائما وهي تاخذ الورد من يده قبل ان تراتمي ف احضانه :stay to me "ابق لي"
, مابين اصوات العاشق والماره وتصقيفااتهم احتفالا بهم مازالت وعد عالقه في عنقه لا تود
, الخروج منه
, حمزه مازالت مستنشقا لرائحتها وهو يدور بجسدها هامسا ف اذانها
, "طب اي يلا قبل الجماعه الخواجات دول مايطسونا عين "
, وعد بحب : انت اجمل حمزه فالدنيا كلها
, حمزه وهو ينزلها برفق : وانتي دنيا حمزه كلها ٢ نقطة (ثم اكمل قائلا ٢ نقطة قولي للوليه اللي
, جمبي دي تبعتلنا الصور ع الفندق )
, انفجرت ضاحكه وهي تلتقط انفااسها بصعوبه : حاضر خاضر هقوولها
, ٣ العلامة النجمية
, جالسان علي الطاوله يتناولون غدائهم
, "حمزه هو دا كله حقيقي ٢ نقطة يعني انا مش بحلم "
, حمزه يطعمها في فمها : تؤ ياقلب حمزه ٢ نقطة عشنا ايام صعبه كتير لازم اعوضك بقا
, وعد : كفايه انك جمبي
, حمزه : طيب يلا كلي كلي عشان نروح تشتري لبس كتير كده عشان هنسهر سهره خاصه بالليل
, وعد ابتسمت فرحا : اي وقت ومكان معاك جنه ياحمزه
, انتهوا من تناول غدائهم وتسوقوا ف المتجرات مع مرشد سياحي تبع الفندق
, حتي اتي المساا كانت مرتديه فستانا احمر ف قمه الرووعه مع حجابها الذي يزيد من جمالها
, ليدور بجسده وهو يطلق صفاره عاليه : اي الجمال دا😳
, اتسعت ضحكتها : عجبتك؟🙃
, -انت ع طول عاجبني ياابااشا😉
, لتقترب منه اكثر : طيب هاا بقي هننزل ولا نقضي الليله هنا
, لينظر ف ساعته : هو المفروض ننزل عشان مش باقي قدامنا غير ساعتين
, ترد عليه متعجبه وبعيون ضيقه : ساعتين ازاي ٢ نقطة مش فااهمه
, ليصطنع الجديه : ممممم هو اي اللي انا بقوله دا ٢ نقطة يلا يلا ننزل
, وعد بعدم تصديق : مش مرتحالك
, حمزه وهو يجدبها من خصرها خارج باب الغرفه : ولا انا مرتاحلي ههههه
, وصل علي الياخت الذي استأجره حمزه لتجده مزين باروع انواع الورد
, وهناك فرقة موسيقيه تعزف اروع الالحان مع اضواء الياخت المزينه بها
, وقفت مكانها : انت قاصد تجنني ٢ نقطة مقدرش انا ع كده ياابن الخياط
, لينحني قليلا ويحملها فجاه ملامسا انفها بانفه :طول ماانتي مع حمزه احلمي بس وحمزه يحقق
, لفت ذرااعها حول عنقه والاخر استندت به علي صدره : طيب نزلني هنعدي ازاي
, حمزه وهو يصدع بها للياخت : تؤ الكعب العالي مش هينفع تعدي به
, مالت براسها ع صدره وبعد قليل من الوقت انزلها برفق وحاصرها من خصرها ليقربها من اكثر
, لفت ذراعيه حول عنقه ومالت براسها ع كتفه وهامت به عشقا وشرع ف رقصه سلو علي اروع
, الالحان
, ليقول لها هائما مع تراقص ارواحهم علي ترانيم الموسيقي : انا وطفل كانت امنيتي احضن
, الفجر ٢ نقطة ابوس القمر ٢ نقطة العب مع النجوم ٢ نقطة استحم عاريا في النهر ٢ نقطة انام تحت ظل شجره
, ٢ نقطة ارتمي في حضن امي **** يرحمها ٢ نقطة بس حاليا عاوز امسك قلبي واخرجه من صدري واقطعه حتت
, صغيره وادي حته ل كل شخص حسيت بحبه لي
, عشان كده انا نفسي اهديكي قلبي كله ياوعد انتي الوحيده اللي حبك لمس قلبي
, لتحتضنه اكثر هامسه : بحبك
, كاد ان يجبها ولكنهما فزع سويا علي صوت فلذة كبدهم
, "ياسيدي يااسيدي طب نمشي احنا خلاص "
, وعد بفرح وهي تحتضنه : انت اللي جبتهم هنا
, حمزه بحسره : للاسف انا وشكلي ارتكبت جريمه ف حق نفسي
, عشق قربت من والدها واحتضنه : بقي كده ياسي بابي وانا اللي كنت ساتره عليك طول الفتره دي
, ليضربها بقبضه يده برفق ع جبهتها : بطلي لماضه وخليكي فاعل خير ماتعرفش تتم جميل لاخره ابدا
, ليضحكا سويا وع الفور اقترب عاصم من امه يحتضنها بحب وتغوص به اشتياقا مربته ع
, ظهره
, "طمني عليك ياحبيبي عامل اي "
, عاصم ينحني ليقبل كفها :انا بخير ياست الكل طول ماانتي بخير
, وقف جميعهم يتسامرون بعدما انهوا من العناق والسلامات
, حمزه هامسا لابنه وزوج بنته : بص ياض منك له اللي اوله شرط اخره نور ٢ نقطة الرحله دي هديه
, مني يعني تسمعوا كلامي ٢ نقطة كل واحد ياخد مراته ويطرقنا كده م ساكت ٢ نقطة
, عاصم : طب والياخت الجميل دا مش هنقعد فيه٢ علامة التعجب
, والده بتفكير : هي الليله دي بس وبعدين ماشوفش وشكم غير فالمطار فاهمين
, وعد بفضول : انتو بتتوشوشو ف ايه ٢ علامة التعجب؟؟
, حمزه الخياط : لا ياحبيبتي برحب بيهم بس
, عشق بتلقائيه : باابي انا ومامي ولوما اتفقنا خلاص هنقضي الاسبوع كله هنا صح يالومي ؟
, الهام تحتضن ذراع عااصم : المكان يجنن اووي يااخالو ٢ نقطة صح ياعصومي
, عاصم بحب : طبعا يااروحي البركه ف حمزه باشا الخياط اللي مدلعنا 😎🙃
, حمزه متنحنحا : احممم احمممم اييه يااشباب (ثم قال هامسا ) دانتو ليلتكم سوده معايا
, حمزه جوز عشق وهو يفرك ف كفه : طب الاكل اخباره اييه انا ع لحم بطني من مصر
, عشق بدلال : حبيبي ياناس انت جعان تحب اعملك ايه
, ارتسم زوجها الهيبه والوقار
, جميعهم نظروا اليهم بذهول
, عاصم ممازحا : الحلوه فاكره نفسها ف بيتها واحنا منعرفش
, عشق زمت شفتيها : **** اومال اسيب جوزي جعان يعني
, نكز عاصم الهام في كوعها : اتعلمي ٢ نقطة بدل مانا متجوز واحد صاحبي
, الهام عقدت ساعديها وظبطت نظارتها كعب الكوبايه : مش هرد عليك ٢ نقطة شايف ابنك ياخالو
, حمزه رفع كفيه : بااااااااااااااااس ٢ نقطة حد فيكم يترجم للناس دي ينزلوا الاكل شكل الليله اضربت ٢ نقطة وانا السبب ف المصيبه دي
, وعد ساخره : بتقوول حاجه ياحمزه😉
, حمزه بنفاذ صبر : ومالك مبسوطه كده ليه 🤨
, وعد وقفت بين صغارها واحتوت اذرعهم بحب : **** ولادي جمبي هعوذ اي تاني🙈
, حمزه عض ع شفته السفليه : طب اييه امشي انا طيب ماليش لازمه 😡
, لتقترب منه سريعا وتقف امامه وهي تعبث برابطه عنقه : انت الخير والبركه ياابو عااصم😘😘
, ميل ليرتشف شفتيها التي مازالت تاكلهم بانيابها باغراء يقطعهم صوت حمزه جوز عشق
, "اححممم احممم الاكل وووصل يااجماعه "
, انفجروا جميعا ضاحكين علي تغير ملامح وجه حمزه
, تقدموا جميعا وجلسوا ع الطاوله لتناول افخم انواع المأكولات وهم يتسامرون ويضحكون
, وعد : هاا قولولي بقا انتو ظبطوا كل دا ازاي
, عشق بتلقائيه : بابا جيه وقالي انا ف عرضك ياشوشو ياحبيبتي
, والدها مستنكرا : انا قولت كده ٢ علامة التعجب
, عشق تنظر له بعيون ضيقه : متبوظش الخطه يابابي ٢ نقطة
, حمزه رفع حاجبه : كملي كملي 🤨
, لتكمل حديثها وهي ترتشف كأس العصير
, "وبعد ماقالي انا ف عرضك ياشوشو ياحبيبتي قالي عاوز اعمل لدودو ماماتي يعني ههه مفاجئه
, قولت هتنازل واساعدكم وامري لله وكله بثوابه ٢ نقطة فاانا فكرت معاه اجيبها يمين شمال واقلبها ف دماغي لحد ماتوصلت للفكره وحجزلتنا بالمرة ويابخت من نفع واستنفع 🤓🕺"
, وعد بذهول : يعني انتي صاحبه كل التجهيزات دي!
, عشق : بصراحه يامامتي الممول الرسمي للفكره حمزه بااشا طبعا ٢ نقطة انا بس تكرمت وساعدته ف التواصل مع الفندق وغيرو
, جوزها بغيره : وانتي ازاي ماقولتليش من ساعتها
, عشق ابتعدت عنه قليلا بخوف : منا كنت هعملهالك مفاجئه وكده ياميزو ههه😉
, عااصم : وانا كمان مكنتش عارف غير الصبح ٢ نقطة انتي كنتي عارفه ياالهام☻
, الهام عبثت في اصابعها : بصراحه اه كنت عارفه بس شوشو حلفتني ماقولش لحد😷
, وعد بتفكير : يعني ياشباب انا حاسه ان احنا اضحك علينا ف الليله دي
, حمزه بعفويه وهو متوعدا لعشق : ممممم واللي يغلط لازم يتعااقب مش كده
, وعد وهي تصطنع البراءه : شووف انت بقي انا لو منك مش هسكتلها
, لينهض حمزه الصغير متوعدا ويقول لعشق : قووومي يلا
, ارتجف جسدها قليلا وهي تقف ببطء: ف ايه ياحمزه و**** كنت بهزر وبابا قالي متجبيش سيره لحد متقول حاجه يابابا
, والدها بشماته : من حفر حفرة لابيه هههههه🤓
, انحني حمزه وحملها بعفويه ع كتفه لتصدر صرخه مفاجئه قائلا
, " بعد اذنك يااخالي بقي بتك لازم تتربي "
, عشق تتضربه بقبضه كفها ع ظهره : ياحمزه نزلي مااينفعش كدده
, حمزه بلا اهتمام : هاا اوضتنا فين بقي ياخالي
, حمزه بضحك : انزل تحت خد اخر اوضة علي الشمال
, تركوهم وغادروا ابتسمت وعد ابتسامة انتصار وهي تنكز حمزه بكوعها
, حمزه بتوجع : مش فااهم ف اييه
, عضت ع شفتيها بقووة هامسه : هتفضحنا بس
, ثم وجهت حديثها لعاصم والهام : وانتو عاملين اي ف الجواز ياحلوين
, عاصم وهو يضع رجل فوق الاخري : بصي ياامي مش هكدب عليكي ٢ نقطة انا معايا 10 صحابي دكاترة
, امراض عقليه ونفسيه محدش فيهم عرف يعقلني قبل مااغلط غلطه زي دي
, ضحكوا جميعا الا الهام بضيق
, "و**** بقي يااستاذ جوازي منك غلطه بقي كده "
, =احم يعني عاوزني اكدب ع دودو يالومي
, الهام بحده : خالو لو سممحت او ماننزل مصر تتطلقني منه يمكن يعرف يصلح غلطته
, عاصم بتلقائيه : بس هي غلطه حلوة يعني 🙃
, الهام بقوة : قوولت اي يااخالو
, حمزه : و**** يابنتي حقك انا معاكي ٢ نقطة
, الهام عقدت ساعديها : حط ف بالك اول ماننزل مصر هطلقني وطنط وخالو شاهدين
, عاصم قضب حاجبيه : متأكده من كلامك
, وعد بخبث : اثبتي يالوما خليكي قويه كده زي مراة خالك احمم ٢ نقطة مش كل مرة تتثبتي احسمي القرار
, عاصم بنفاذ صبر : انتي معايا ولا معاها ياماما
, وعد بضحك : الحق حق ياروح ماما
, الهام بحده : فين اوضتي بقي ٢ نقطة اه تنبيه اخير ياريت متجيش تنام جمبي
, حمزه بفرح : تحت ياقلبي خد الاوضه اللي ع اليمين وانا ووعد اللي ف النص
, لتنهض بقوه وحزم وهي تصطنع الزعل : تصبحوا ع خير
, تحركت من امامهم بخطوات متبطئه منتظره قدومه خلفها لكن بدون فايده
, عاصم بهمس لوالديه وهو يجذبهم اليه باصابع كفه : اشششش ع فكره كان ممكن تطفشونا بطريقه الطف من كده ههه
, اطلقوا ضحكه مكتوومه سويا
, حمزه : طب روح صالحها المجنونه دي انا خابر راسها زين وراثه راس الهام ستك
, عاصم وهو يرتشف كأس العصير : يغلطوا الكبار ويقعوا فيها الصغار ٢ نقطة بس كله يهون عشان عيونكم هههههه
, ليقبل راس امه بحب : كل عيد حب وانتي الحب كله ياست الكل
, ربتت ع كفه بحنيه :**** بفرحك كمان وكمان يابني
, ركض عااصم وجدها مازالت تخطو خطوات متبطئه محدثه نفسها : هو مجاش ليه ٢ نقطة اووف ليكون
, زعل بجد ٢ نقطة كان لازم تنكدي عليه ف يوم زي دا يعني ياالهام
, ليقطع شروها وهو يحملها بذراع واحد بحب ويقبل عنقها : الجميل الزعلان سحران ف ايه ٢ علامة التعجب ولا حس بغلطته فبيراجع حساباته
, الهام تعود لتكمل تصنعهابالزعل : مالكش دعوة ونزلني كده
, عاصم عضها ف عنقها بحب ليجبها بلهجه صعيديه فاجئتها : كيف ماليش دعوه خبر ايه اومال
, عقلك رااح فين انتي
, فتح باب غرفتهم وقفله بقدم رجله
, الهام معانده : نزلني بقي
, اوقفها امامه: هاا بقي كنتي بتقولي عاوزه تطلقي ؟
, وضعت كفيها ف خصرها وهزت راسها بالوافقه : ايوووه
, ارتماها بين احضانه وهو يرتشف شهد شفتيها حتي تغيبت ع الوعي
, ليبتعد عنها قليلا : مممممم طيب وكده لسه عاوزه تطلقي بردو
, تلتقط انفاسها بصعوبه بالغه وتوأم بالايجاب : اه
, ليخر ضاحكا علي سذاجتها وينحني ويحملها بين ذراعيه
, وضعت كفيها ع وجنتيه لتقبل شفتاه قبلات متتاليه بحب هائمه به عشقا
, جلس ع الاريكه ومازالت متمدده ع فخذيه ترتوي من شفتاه عطشها
, حتي غاص سويا في اعماق حبهم وبعد ما انتهي من نزع ملابسها وافقدها واقعها ليقول لها
, هامسا
, "لسه بردو عاوزه تطلقي ؟!"
, لتوأم بالموافقه مجددا قبل ما تنشب مابينهم الملحمه الروحيه الحامله بين طياتها
, مشاعر الحب والعشق والهياام
, ٣ العلامة النجمية
, حمزه بنفاذ صبر : يااعشق انزلي بدل ماانتي متشعلقه فوق الدولاب كده
, عشق بدلع : لالا ٢ علامة التعجب
, حمزه قبض كفه بقوه : هطلعلك 😡
, عشق وضعت رجل فوق الاخري مازحه : مش هنزلك 🙃
, شرع بالوقوف ع الكرسي ليصعد لها
, لتوقفه صارخه وضاحكه : خلاص خلاص هنزل ٢ نقطة بس تشيلني ع كتافك كده وتجري بيا في الاوضة كلها
, حمزه : ع فكره انتي اللي غلطانه فالمفروض تتعاقبي مش انا اللي اتتعاقب
, عشق بدلع : هتعاقب اي عقاب بقي الاولاني ولا ال ٣ نقطة
, حمزه ابتسم لها وعض ع شفتيه
, عشق بخبث : اهه يبقي فهمت هتعاقب فالــــ الــــ "آآن آآن آآن "
, حمزه انفجر ف نوبه الضحك وهو يضرب كف الاخري : اه يلا انزلي
, عشق : طيب قولي بحبك ياشوشو
, حمزه بنفاذ صبر : بعشق امك ياشووشو
, عشق بغيره : تؤؤ ملكش دعوة باامي لو حمزه الخياط سمعك مش بعيد يشرب من دمك دقتي
, -طب انزلي احسن مااشرب انا من دمك حالا
, =طب بردو ماقولتليش بحبك ياشوشو
, -بحبك ياشوشو هتنزلي ولا اروح انام
, = تنام ازاي والنهارده ليلة الفلانتين يافالح
, -فلانتين ازاي وانا متشعقله الشعلقه دي 🙆‍♂️
, = ههههه طب خلاص خلاص قوولي بحبك اووي اوووي اووي ياشوشا💃
, شرع متأهبا بالخروج من باب الغرفه لتوفقه بندائها
, "خد هنا راايح فين "🤦‍♀️
, حمزه بغل : رايح اقول لخالي انا مش عاوز الجوازه اللي جايه ع صحتي دي💆‍♂️
, عشق ممازحه : هيقولك البضاعه المستخدمه لا ترد ولا تسترجع هههههههه🤷‍♀️
, اغلق باب الغرفه متوعدا وهي يسحبها من ساقيها
, "ااااااه خلاااص ياحمزه سيبني وا**** هنزل وهسمع الكلام "
, حمزه باصرار : ااببدا 🤫
, واخيرا وقعت بين احضانه
, =سؤال واحد مالهوش تاني ٢ نقطة اي لازمتها الشعبطه وهدة الحيل دي بتاعة كل ليله
, -ههاههاهاههااهها **** مدلعش عليك يعني
, =ادلعي بس يعني قصدي ف حاجات تانيه نوفرلها المجهود دا
, تعانقه بعيون لامعه وهي تعض ع شفتيها : حاجات تانيه زي ايه
, ارتشف قبله خفيفه من شفتيها
, "آآن آآن آآن مثلا "
, كادت ان تجيبه فالتهما شفتيها بين فكيه بحب وشغف وهو يلقي بجسدهم ع مخدعهم بحب وهياام
, وموده وفرحه ليذوبا سويا في احضان بعضهم
, ٣ العلامة النجمية
, وعد بفرحه وثقه : اي رايك ف مراتك بقي طفشتهم ف كلمتين
, حمزه ضاحكا : لاا عااش مايجيبها الا ستاتها
, وعد : طيب اي بقي هنفضل ف البرد دا كتير
, -عاوزه تنزلي تحت ؟؟
, =انت مش عاوز ولا ايه ٢ علامة التعجب
, قبل اناملها بحب : قومي طيب
, وقفت بجواره :اي بقي
, حملها بين ذراعيه بحب
, "ياحمزه نزلني مايمنفعش احسن ولادنا يشوفنا"
, =طيب واي يعني مايشوفونا ٢ نقطة احنا اللي بنعلمهم الحب ياوعد
, عانقته اكثر : انت مش معقول ٢ نقطة عندك رد لكل حاجه يالهوي منك
, حمزه ممازحه : يالهوي ليه٢ علامة التعجب من دلوقتي بس وهو انا لسه عملت حاجه
, فهمت مايشير اليه : طب وطي صوتك ****
, حمزه بنفاذ صبر : محسساني انهم مايعرفوش حاجه ٢ نقطةانتي مش شايفاهم بيعملوا ايه قدامنا
, وعد : مش انت اللي علمتهم الحب وان حبهم لازم يبقي ف النور ومايتكسفوش منه
, حمزه وهو يفتح باب الغرفه باصابعه برفق "ودي احلي حاجه عاجباني ف علاقتهم ٢ نقطة واخده بالك
, من الواد حمزه برغم نرفزته وعفويته دي الا انه ف حضن بنتك بيبقي *** صغير "
, ركل الباب بقدمه وانزلها برفق لتقول ف دلال : طب وعاصم ؟
, حمزه وهو يحاوط خصرها : عاصم والهام دول بيفكروني بابوي والهام بالظبط
, ابويا كان دايما يدلعها ويجبلها ورد وهي قفل قدام الناس كلها تبين انها مش بتحبه وانها
, مش طايقه ٢ نقطة لكن اول مايتقفل عليهم باب واحد بتتحول 180 درجه تبقي هي اللي طفلته اللي
, بترسم الضحكه والفرحه ع وشه ٢ نقطة ابنك والهام زي كده بالظبط البت عناديه بس ابنك صايع
, تربيه خوجاتي عارف يثبتها صح ههه٢ نقطة هو كده الحب 🤷‍♂️
, وعد بدلال : طيب حمزه ووعد ٢ علامة التعجب
, حمززه مداعبا : هو انا لازم اجاوب بالكلام
, وعد بخبث : مش فاهمه قصدك اي يعني
, حمزه وهو يفتح سوسته فستانها وينزع ملابسها برفق وهي مازالت مستسلمه له
, سحبها من كفها ع مخدعهم واحتنضها ب ذراعه : احكيلك ع حاجه
, وعد ثنت ساقيها واقتربت منه اكثر : احكي
, حمزه يمرر انامله بحب ع ذراعها :
, "بصي ياستي ٢ نقطة ايام عهد الملك ابن مروان ٢ نقطة كان ف ملك قال لوزيره اخبرني عن اعظم رائحه
, واقوي لذه واشد حافرا علي الارض واداه مهله 3 ايام لو ماجاوبش هدده انه هيقتله "
, وعد تستمع له باهتمام : ممممم طب اي اجابة الاسئله دي
, حمزه اعتدله ف نومته : هقولك ٢ نقطة طبعا الوزير خاف ومشي وهو محتار ع اجابه الاسئله
, هو وداخل القصر لقي بنته فسالته قالتلو مالك حكي لها الل قاله الملك فكرت شويه راحت
, قالتلو ايه روح قول للملك
, انت وراجع للغداه اقوي ريحه هي رائحه الخبز
, واشد الاشياء لذه الجماع واعظم حافرا علي الارض هو حافر البغال
, صمتت وعد قليلا بتفكير ثم تنهدت : كلامها صح ٢ نقطة وبعدين حصل ايه
, اكمل حمزه : راح الوزير للملك وقاله زي ماقالته بنته بالظبط كان اي بقي رد الملك
, وعد بتركيز : اييييه !
, *الملك غضب جدا وقاله هاتلي بنتك اسالها عرفت منين ٢ نقطة ولما بنته جات قالهابزعيق بقي
, (لئن لم تخبريني عن تعليل ذلك والا ضربت عنقك ٢ نقطة حيث انك ابنه بكر ولم تعلمي من احوال
, النساء ولا لذه الجماع )
, فتحت وعد عيونها باهتمام : وبعدين
, المهم ابتسمت وجاوبته بثقه : قالتلو انا عايشه ف قصر متفتح للاهويه ماشمتش احلي من ريحه
, الخبز وقت الغدا ٢ نقطة ولما جدران البيت تتحرك بعرف انه مشي بغال ٢ نقطة قاطعها وقالها وماذا
, عن لذة الجماع ٢ نقطة قالتلو اخدتها من شده الالم في الولاده ومن مقاساة النساء وصراخهم ولو
, مكنش الجماع اشد لذه ما عدن اليه
, ابتسمت وعد : **** جميله اووي
, حمزه اكمل حديثه : عارفه بقولك كده لييه
, وعد هزت راسها نفيا : لا! لييه ؟
, حمزه : كل الازواج بيثبتو حبهم لزوجاتهم بالوسيله دي وشايفين ان دا انسب حل وتقريبا
, ظلمو الحب واستنقعوه ف مستنقع شهوة مؤقته ٢ نقطة بس معاكي انتي احلي رائحه عطرك ٢ نقطة واقوي
, حافر قربك واشد لذه حضنك ٢ نقطة مجرد وجودك بس ف حياتي بيديني انا الحياه
, ابتلعت ريقها بحب : لساني بيعجز عن الرد ياابن الخياط
, اعتدل ليحاصرها بذراعيه ويتمدد فوقها
, "اومال انا اعمل فيكي ايه يلي جننتي ابن الخياط "
, عانقته بعد ماارتفع بجسدها قليلا وهي تقبله
, " **** يخليك ليا يارب "
, لقترب منها اكثر ويستنشق رائحتها بحب : ومايحرمني منك ابدا يارب
, عاش سويا في احضان بعضهم لحظات بالنسبه لهم عمر ثان
, ٣ العلامة النجمية
, خرج من غرفتهم وصعدوا الي اعلي وهما يستنشقون نسمات الفجر البارده
, جالسان سويا يترقبان شروق الشمس محاصرا كتفيها يتاملان جمال المكان
, تميل ع كتفه : هاا بقي ساكت لييه ٢ علامة التعجب
, طبع قبل ع جبهتها : مش كفايه قلبي بيتكلم اعمل
, ابتسمت : طيب سرحان ف ايه
, ممازحا : ف القمر
, لتحتضنه بذراعيها : طيب مااهو جمبك القمر
, حمزه ابتسم : هو قمر واحد ف السما وقمر واحد ف حياة حمزه
, لتقطع حديثهم عشق بصوتها الطفولي
, "**** **** ياحمزه بااشا واحنا نجووم يعني "
, التفتا خلفهم : انتو اي الل صحاكم
, قال حمزه جملته بضيق متنهدا
, عشق وهي تجلس ف المنتصف بينهم
, "مانا قولت امسكم متلبسين ٢ نقطة عشان المهزله دي مايتسكتش عليها ابدا "
, والدها لزوجها : ماتشوف مراتك ياحظابط
, زوجها بنفاذ صبر : و**** ياخالي انا كنت جايلك عشان تشوفلي انا حل فيها
, عاصم محتضن زوجته بحب : اه يابابا ومتنساش تشوف موضوع الطلاق بتاع الكائن اللي واقف
, جمبي دا
, ضربته بقبضه يديها بغل جعلته يأوه : طيب تعالوا اقعدوا كلكم ٢ نقطة واسمعوا كلام ابووكو
, حمزه ضرب ابنته برفق مداعبا : يلا يلا قومي اقعدي جمب جوزك
, عشق برخامه : لا قاعده جمبكم هنا
, جوزها مازحا : انا مش عاوزها اصلا
, حمزه بنفاذ صبر : بس انا عاوز مراتي ف حضني ياجدع يلا يابت قومي
, قامت عشق مغلوله : مااشي مااشي خليكي فاكره ياخياط باشا
, ابتسموا جميعا وجلسوا حوله كل منهما ممسك بكفي معشوقته
, ليبدا حمزه حديثه
, " حد يعرف فين مركز الروح ؟؟ طبعا كلكم ساكتين ٢ نقطة هجاوبكم مركز روحك هي مراتك ٢ نقطةمادام
, حبت ودخلت في دايره الحب يبقي انت ع كده كتبت بنفسك شهاده وفاة شخصك القديم ٢ نقطة ووافقت تتولد
, ع ايدين الحب من اول وجديد وسيبله نفسك متسبش مجال لفجوة مابينكم تدمر الحب دا ٢ نقطةف فرق
, بين الحب قبل وبعد الزواج ٢ نقطة قبل الزواج بيكون نازل علينا من فوق من السما حاجه ربنايه مفهاش مشقه ولا تعب٢ نقطة اما بعد
, الزواج بيكون عاوز مجهود جبار عشان تبنيه وتقوويه ٢ نقطة مادام حبيتك جمبك اكتفي وارضي خلي
, تفكيرك كله ازاي تسعدها واحمد **** انك قدرت توصلها ٢ نقطة كتير غيرك مات ولا طال حتي حضن من حبيبه ٢ نقطة
, ف يوم اشتد المرض ع قيس لدرجه ان اهله اخدوه مكه عشان يدعي **** انه
, ينسي ليلي ٢ نقطة تعرفوا عمل ايه قام اتعلق في ستار الكعبه ودعي **** قال (اللهم زدني لليلي حبا
, وبها كلفا ولا تنسني ذكرها ابدا)
, شايفين الحب ٢ نقطة لو هتحب حب بكل ذره فيك ٢ نقطة انتو ف
, نعمه ٢ نقطة وخلوا بالكم من بعض "
, ليرفع كفه المتغلغل داخل فراغات اصابع معشوقته : عاوزكم تبقوا كده ع طول فااهميني
, ابتسموا جميعا ولمعت عيونهم ودقت طبول قلبهم فرحا لينظرا جميعا للسماء علي شكل
, الصواريخ والالعاب الناريه احتفالا بعيد الحب
, كل سنه وانتوا اسعد ناس ف الدنيا
, كل سنه والحب الصادق مالي وجدانكم
, كل سنه وانتو بصحه وبخير وفرحه
, بحبكممممم
, عشقتك وحسم الامر
, نهال مصطفى
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%